Gij zult Mijn getuigen zijn

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

rj schreef:
memento schreef:Lijkt mij geen Schriftuitleg. Het is gewoon de verantwoordelijkheid van de mens (in dit geval: de gelovige) weghalen, en daar een zinloos afwachten voor in de plaats geven.

Met hetzelfde argument kan ds. de Wit namelijk stellen dat je een preek niet hoeft voor te bereiden, want dat geeft de Geest wel...
Doel je hier mee op:
Niet: Gij móét. Nee, gij zúlt het zijn.
?
Nee, op de opmerking dat het alleen voor de apostelen zou gelden, dat getuigen, en dus niet voor iedere gelovige.

Als we de tekst isoleren, dan kan je m nog wel zo uitleggen (waar het grieks idd aanleiding toe geeft, zoals elbert al zeer juist opmerkte). Echter, als we m lezen in het geheel van de Schrift, kunnen we niet anders concluderen dan dat die opdracht breder is dan alleen aan de dicipelen. Elke gelovige zou een getuige moeten zijn.

Ik vraag me af hoe het leeft, bij de mensen die zo makkelijk zeggen dat God het doen moet. Waar is de bewogenheid? Soms zie ik op straat mensen lopen waarvan je ziet dat het geen kerkmensen zijn, en grijpt de werkelijkheid je aan dat ze bezig zijn met verloren te gaan. Dan zou je ze wel bij de haren willen grijpen, en mee de kerk insleuren. Net zolang met ze willen praten, totdat ze geloven mogen. Helaas gaat dat niet werken, en ik zou wel willen dat ik de juiste middelen wist, die wel zouden werken. Nu weet ik nix beters dan alleen maar te bidden. Maar dat lijdzame gepraat als het gaat om het heil van onze naaste, daar gaan mn haren van overeind staan. Alsof God niet genoeg betoond heeft dat hij mensen (ook gewone (lees: gelovige) gemeenteleden) wil gebruiken om (wereldse) zondaars tot geloof te brengen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Nee, op de opmerking dat het alleen voor de apostelen zou gelden, dat getuigen, en dus niet voor iedere gelovige.
Als dat waar zou zijn, zat de SGP er dus ook naast. Maar ja, rondom de SGP wordt ook niet meer uit één mond gesproken, zo blijkt dezer dagen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het ligt er gewoon aan hoe je het "getuige" opvat. De discipelen waren directe getuigen van Jezus dood en opstanding... wij mogen ook getuigen, van hoe Jezus in levens van mensen werkt, van Gods liefde etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gij zult Mijn getuigen zijn

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Je kunt pas vaststellen dat het verslag geen recht doet aan de lezing als je er geweest bent, c.q. de tekst van de lezing onder ogen hebt gehad.
Vooralsnog is er maar één suggestief bezig en dat ben jij. Dat siert je niet.
Je hebt gelijk. Ik neem het tot nader order terug.
jacob

Bericht door jacob »

Memento Memento toch. Wat ben je toch weer eens een verschrikkelijk oppervlakkig. De zweep er over zou ik zeggen :mrgreen:


Gelukkig herken ik weer de tere omgang van ds de wit. Nee niet de zweep er over. Wat heeft hij toch een geweldige boodschap. Kom je er dan kom je er wel, kom je er niet dan kom je er niet. Simpel zat. Maar waarom had hij dan niet gewoon in de burgermaatschapij kunnen blijven werken. Oh ja, natuurlijk, hij moest natuurlijk strijden tegen mensen die het anders leerden. Die oer oppervlakkige mensen. (wat een arrogantie maar goed) Maar als het toch gebeuren moet dan zou hij toch ook moeten weten dat ook dat strijden geen zin heeft.....
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

jacob schreef:Gelukkig herken ik weer de tere omgang van ds de wit. Nee niet de zweep er over. Wat heeft hij toch een geweldige boodschap.
Zijn boodschap is o.a. dit "Wat kan de oppervlakkige godsdienst de zweep op jullie jonge ruggen leggen. „Je moet getuigen!” Op school, op je werk, overal. Je moet de wereld in. Maar zo is Jezus niet. Jezus staat hier niet met de zweep in Zijn handen. En de discipelen: ze vouwden hun handen, en gingen smeken of het troostwoord van hun Meester waar mocht worden.”

Net alsof je níet moet getuigen op je werk, op school. Gewoon lekker voor jezelf houden. Er niet over praten, gewoon binnenshuis houden.
En dat wordt gezegd tegen een groep jonge mensen, die er véél moeite mee hebben óm er met anderen over te praten. Ze worden nog eens extra gevoed, om er maar niet teveel over te praten, te getuigen.
Dit gaat toch in tegen het gebod(!) van Jezus "Gaat dan henen, onderwijst al de volken"?!?

We hoeven ons toch niet te schamen voor het evangelie?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:Dit gaat toch in tegen het gebod(!) van Jezus "Gaat dan henen, onderwijst al de volken"?!?
Waarschijnlijk zal De Wit ook daarvan zeggen: dat gebod geldt
niet alle mensen, niet alle kerkmensen. In Handelingen 1 zijn het ook niet al Gods kinderen, maar alleen de apostelen. Tot hen zegt de Middelaar: „En gij zult Mijn getuigen zijn.”
"Wij hebben een woord voor de wereld"?
Nee: er zijn een paar uitverkorenen die een woord hebben voor... ja, voor wie eigenlijk?

Je hebt gelijk: praten over deze dingen, getuigen is toch al iets waar deze jongeren de grootste moeite mee hebben. Met dit soort "onderwijs" wordt hen helemaal de mond gesnoerd. Dan wordt 't afwachten - en maar niet teveel verwachten...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Als ik het verslag nog eens nauwkeurig leest, en ook ds. De Wit kennende, zal hij het volgende bedoeld hebben.

De oppervlakkige godsdienst legt de zweep op de ruggen van jonge mensen: "Je moet getuigen". In de vorm van goede werken.
Terwijl Gods kind uit zichzelf, gedreven door de Heilige Geest, gaat getuigen. Hij kan niet anders dan een goede reuk van Christus voortbrengen. Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.

Laten we verder even het volledige verslag verwachten, alvorens iemand dingen te laten zeggen, die wellicht niet kloppen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Terwijl Gods kind uit zichzelf, gedreven door de Heilige Geest, gaat getuigen. Hij kan niet anders dan een goede reuk van Christus voortbrengen. Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Daar ben jezelf bij hoor. Zolang jij afwacht, hoef je niet te verwachten dat de Geest voor jou gaat werken. Je stellen in de middelen geld ook voor goede werken.

De bekende prediker Robert McChayne (en velen met hem) heeft eens gezegd: Genade helpt je net de hemelpoort door. Voor de rest zul je moeten werken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Voor de rest zul je moeten werken.
Dus toch de zweep. :wink:

Maar goed: ik begrijp je.
En toch: dat moeten werken is ook een willen werken. Waarbij zowel het willen als het werken door God Zelf gewerkt wordt, door het geloof en niet door de zweep van de werken der wet.

Ik lees net in een ander topic een stukje over "de geur van Christus". Zo is het dus: van onszelf stinken we, maar in Christus gaan we een aangename geur voorbrengen. Dan kunnen we niet meer anders dan getuigen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Daar ben jezelf bij hoor. Zolang jij afwacht, hoef je niet te verwachten dat de Geest voor jou gaat werken. Je stellen in de middelen geld ook voor goede werken.

De bekende prediker Robert McChayne (en velen met hem) heeft eens gezegd: Genade helpt je net de hemelpoort door. Voor de rest zul je moeten werken.
Ben ik het geheel mee eens: Opb 22:12 En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.

Tegelijk geldt: Efe 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

Er zit mijns inziens toch wel enige (gezonde) spanning tussen deze twee teksten. Ben benieuwd hoe jullie de verhouding tussen deze 2 teksten zien en hoe je er zelf in staat m.b.t. goede werken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Dan kunnen we niet meer anders dan getuigen.
Toch lijkt me dit erg gemakkelijk gezegd.... Ik hoor rondom mij klagen dat er juist zo weínig getuigd wordt. Ook door gg-predikanten!
Daarom vind ik de woorden van ds. De Wit ook zo vreemd. Net alsof het eigenlijk wel goed gaat zo.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Voor de rest zul je moeten werken.
Ik lees net in een ander topic een stukje over "de geur van Christus". Zo is het dus: van onszelf stinken we, maar in Christus gaan we een aangename geur voorbrengen. Dan kunnen we niet meer anders dan getuigen.
Als een gelovige niets anders kan dan getuigen, dan zijn er erg weinig gelovigen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Nog even wat verder lezend, n.a.v. het verslagje en ook van de posting in "Elkaar opbouwen in het geloof", denk ik dat ds. De Wit dit bedoelt (2 Kor 2 : 17):
Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus.
memento schreef:Als een gelovige niets anders kan dan getuigen, dan zijn er erg weinig gelovigen...
Tja... Misschien is de wederkomst dichter bij dan we verwachten.
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
memento schreef:Als een gelovige niets anders kan dan getuigen, dan zijn er erg weinig gelovigen...
Tja... Misschien is de wederkomst dichter bij dan we verwachten.
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Je klinkt niet positief.
Plaats reactie