Nee, op de opmerking dat het alleen voor de apostelen zou gelden, dat getuigen, en dus niet voor iedere gelovige.rj schreef:Doel je hier mee op:memento schreef:Lijkt mij geen Schriftuitleg. Het is gewoon de verantwoordelijkheid van de mens (in dit geval: de gelovige) weghalen, en daar een zinloos afwachten voor in de plaats geven.
Met hetzelfde argument kan ds. de Wit namelijk stellen dat je een preek niet hoeft voor te bereiden, want dat geeft de Geest wel...?Niet: Gij móét. Nee, gij zúlt het zijn.
Als we de tekst isoleren, dan kan je m nog wel zo uitleggen (waar het grieks idd aanleiding toe geeft, zoals elbert al zeer juist opmerkte). Echter, als we m lezen in het geheel van de Schrift, kunnen we niet anders concluderen dan dat die opdracht breder is dan alleen aan de dicipelen. Elke gelovige zou een getuige moeten zijn.
Ik vraag me af hoe het leeft, bij de mensen die zo makkelijk zeggen dat God het doen moet. Waar is de bewogenheid? Soms zie ik op straat mensen lopen waarvan je ziet dat het geen kerkmensen zijn, en grijpt de werkelijkheid je aan dat ze bezig zijn met verloren te gaan. Dan zou je ze wel bij de haren willen grijpen, en mee de kerk insleuren. Net zolang met ze willen praten, totdat ze geloven mogen. Helaas gaat dat niet werken, en ik zou wel willen dat ik de juiste middelen wist, die wel zouden werken. Nu weet ik nix beters dan alleen maar te bidden. Maar dat lijdzame gepraat als het gaat om het heil van onze naaste, daar gaan mn haren van overeind staan. Alsof God niet genoeg betoond heeft dat hij mensen (ook gewone (lees: gelovige) gemeenteleden) wil gebruiken om (wereldse) zondaars tot geloof te brengen.