PS acht bezwaar tegen Saambinder niet-ontvankelijk

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door refo
Dat kan toch helemaal niet? Hebben ze er dan een 'instructie' van gemaakt? Dan gaat nu de kerkenraad het 'niet ontvankelijk' verklaren?
geen idee. Tis een btje vreemde gang van zaken. Maar ik zou niet weten hoe het anders op de PS is gekomen.

Blijkbaar zijn de kerkeraad en de synode niet op dit idee gekomen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Was Adrianus er nog maar. Die zou het ons zo mooi hebben uitgelegd. En Orckie zou zich er zo mooi bij aangesloten hebben...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door refo
De GG heeft van de 2 lijnen 1 lijn doorgesneden. Als nu ook de lijn via de saambinder als niet ontvankelijk wordt verklaard dan heb je een punt. M.i. nu nog niet.
Toch wel, want ook die weg is afgesneden.
~~Soli Deo Gloria~~
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door refo
De GG heeft van de 2 lijnen 1 lijn doorgesneden. Als nu ook de lijn via de saambinder als niet ontvankelijk wordt verklaard dan heb je een punt. M.i. nu nog niet.
Toch wel, want ook die weg is afgesneden.
Is dat zo? Dus het is nu in de doofpot gestopt?

Daar geloof ik eigenlijk niks van. Als je dat stukje leest dan verwijst de PS zelfs naar die lijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door refo
De GG heeft van de 2 lijnen 1 lijn doorgesneden. Als nu ook de lijn via de saambinder als niet ontvankelijk wordt verklaard dan heb je een punt. M.i. nu nog niet.
Toch wel, want ook die weg is afgesneden.
Hier maak ik ernstig bezwaar tegen!! Die quote is niet van mij!!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hier maak ik ernstig bezwaar tegen!! Die quote is niet van mij!!
Excuus! Quote was van Jacob. Mea culpa.
~~Soli Deo Gloria~~
Vreugde

Bericht door Vreugde »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door refo
De GG heeft van de 2 lijnen 1 lijn doorgesneden. Als nu ook de lijn via de saambinder als niet ontvankelijk wordt verklaard dan heb je een punt. M.i. nu nog niet.
Toch wel, want ook die weg is afgesneden.
Is dat zo? Dus het is nu in de doofpot gestopt?

Daar geloof ik eigenlijk niks van. Als je dat stukje leest dan verwijst de PS zelfs naar die lijn.
:mad:

Hier komt de goede conclusie naar boven: het doofpotprincipe is inderdaad toegepast.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door refo
Met alle respect, gravo, niet ontvankelijk wil zeggen: u bent aan het verkeerde adres met uw bezwaar. Het is niet een afwijzen op grond van argumenten of desnoods vanwege weerzin.

Begrijp ik niet hoe het op de PS is terechtgekomen? Een beroep is toch op een uitspraak van de Classis?
Ik zie heus wel, dat niet-ontvankelijk een formele grond is om het bezwaar niet te behandelen.
Maar de keuze voor een formele reactie kan alleen maar ingegeven zijn door de onwil om een bezwaar tegen de verschuiving in de leer te behandelen.
Een bezwaar tegen een vermeend arminianisme wordt altijd ontvankelijk geacht, neem dat maar van me aan.

Echt, met deze formele grond beoogt men het gesprek over DIT ONDERWERP geen kans te geven. Het is daarmee voor mij wel degelijk een inhoudelijke reactie, zij het vermomd in een niet te doorbreken zwijgen, dat ook als pantser dient tegen de minderheden.

Dit is niet minder dan een hierarchische beslissing. Daar duidt ook het unanieme besluit op. Men laat zo geen enkele opening. De werkelijkheid is natuurlijk, dat enkele PS-leden gedwongen werden om zich in die unanimiteit te verenigen.

Wie de GG kent, weet dat er geen unanimiteit is over de inhoudelijke kant van de kwestie. Unanimiteit over een formeel besluit is daarom een afgedwongen overeenkomst tussen de partijen om hierover te zwijgen in het brede verband van de GG.

Hoewel het besluit dus strikt formeel is, zit er een inhoudelijke achtergrond achter. Hetgeen ook iedereen weet en begrijpt.

Het verschaft de PS (met op de achtergrond de machtige voorvechters van de leerverandering) echter de ruimte om zich te beroepen op een formele niet-ontvankelijkheid en geeft zo de mogelijkheid om een inhoudelijke selectie te maken van dat wat wel en dat wat niet in meerdere vergaderingen besproken gaat worden.

Vanuit kerk-politieke overwegingen nogmaals volstrekt logisch en begrijpelijk.

Wanneer het gesprek hierover zou worden geopend of wanneer ieder vrij zou kunnen spreken, zou het kerkverband in gevaar komen.

En nu houd ik er over op!!!

gravo
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Vreugde
Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door refo
De GG heeft van de 2 lijnen 1 lijn doorgesneden. Als nu ook de lijn via de saambinder als niet ontvankelijk wordt verklaard dan heb je een punt. M.i. nu nog niet.
Toch wel, want ook die weg is afgesneden.
Is dat zo? Dus het is nu in de doofpot gestopt?

Daar geloof ik eigenlijk niks van. Als je dat stukje leest dan verwijst de PS zelfs naar die lijn.
:mad:

Hier komt de goede conclusie naar boven: het doofpotprincipe is inderdaad toegepast.
nou en daar heb je nog geen bewijs voor geleverd.

voor de goede orde.

in het RD stukje staat namelijk.

Hierbij wijst de PS erop dat bezwaren tegen artikelen in De Saambinder kenbaar gemaakt kunnen worden bij de redactie van het kerkelijk weekblad. Daarbij dient men zich eerst te verstaan met de desbetreffende scribent. Zij die zich niet kunnen vinden in de reactie daarop kunnen zich wenden tot de hoofdredacteur, en vervolgens tot het deputaatschap ter behartiging van de belangen van De Saambinder. Dit deputaatschap is gehouden om wezenlijke conflicten in zijn rapportage neer te leggen bij de generale synode.

niks geen doofpot m.i. Mogelijk over een paar jaar, maar nu nog zeker niet.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen, probeer inhoudelijk te blijven en niet te vallen in het wegschrijven van frustraties.

Ik bedoel dit niet persoonlijk, maar het is een onderwerp waar persoonlijke emoties snel naar buiten (kunnen) komen. Zie dit dus min of meer als een preventieve waarschuwing.

Groeten,
OSW Moderator
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door refo
Met alle respect, gravo, niet ontvankelijk wil zeggen: u bent aan het verkeerde adres met uw bezwaar. Het is niet een afwijzen op grond van argumenten of desnoods vanwege weerzin.

Begrijp ik niet hoe het op de PS is terechtgekomen? Een beroep is toch op een uitspraak van de Classis?
Ik zie heus wel, dat niet-ontvankelijk een formele grond is om het bezwaar niet te behandelen.
Maar de keuze voor een formele reactie kan alleen maar ingegeven zijn door de onwil om een bezwaar tegen de verschuiving in de leer te behandelen.
Een bezwaar tegen een vermeend arminianisme wordt altijd ontvankelijk geacht, neem dat maar van me aan.

Echt, met deze formele grond beoogt men het gesprek over DIT ONDERWERP geen kans te geven. Het is daarmee voor mij wel degelijk een inhoudelijke reactie, zij het vermomd in een niet te doorbreken zwijgen, dat ook als pantser dient tegen de minderheden.

Dit is niet minder dan een hierarchische beslissing. Daar duidt ook het unanieme besluit op. Men laat zo geen enkele opening. De werkelijkheid is natuurlijk, dat enkele PS-leden gedwongen werden om zich in die unanimiteit te verenigen.

Wie de GG kent, weet dat er geen unanimiteit is over de inhoudelijke kant van de kwestie. Unanimiteit over een formeel besluit is daarom een afgedwongen overeenkomst tussen de partijen om hierover te zwijgen in het brede verband van de GG.

Hoewel het besluit dus strikt formeel is, zit er een inhoudelijke achtergrond achter. Hetgeen ook iedereen weet en begrijpt.

Het verschaft de PS (met op de achtergrond de machtige voorvechters van de leerverandering) echter de ruimte om zich te beroepen op een formele niet-ontvankelijkheid en geeft zo de mogelijkheid om een inhoudelijke selectie te maken van dat wat wel en dat wat niet in meerdere vergaderingen besproken gaat worden.

Vanuit kerk-politieke overwegingen nogmaals volstrekt logisch en begrijpelijk.

Wanneer het gesprek hierover zou worden geopend of wanneer ieder vrij zou kunnen spreken, zou het kerkverband in gevaar komen.

En nu houd ik er over op!!!

gravo
Nou ja je hebt natuurlijk ook genoeg aan je eigen nieuwe kerkverband. Daar mag dan wel geen dwang zijn. Of het moet de dwang zijn dat alles moet kunnen......
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Kan iemand mij uitleggen waarom de PS zich niet ontvankelijk heeft verklaard? Zelf geven ze als motivatie dat de bezwaren kenbaar gemaakt moeten worden bij de redactie van het kerkelijk orgaan. Maar dat is nu toch juist wat de indieners van het bezwaarschrift gedaan hebben?? Of is het omdat men de bezwaren eerst met ds. de Wit had moeten overleggen? Dat is toch ook gedaan? Het bezwaarschrift is immers ook ingediend bij de kerkenraard van NB, waar ds. de Wit voorzitter van is!?

Ik ben het spoor nu helemaal bijster....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Soms zou je de wereldlijke rechter er wel eens bij willen hebben. Kan dat nou allemaal volgens onze eigen regels?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jan03
Kan iemand mij uitleggen waarom de PS zich niet ontvankelijk heeft verklaard? Zelf geven ze als motivatie dat de bezwaren kenbaar gemaakt moeten worden bij de redactie van het kerkelijk orgaan. Maar dat is nu toch juist wat de indieners van het bezwaarschrift gedaan hebben?? Of is het omdat men de bezwaren eerst met ds. de Wit had moeten overleggen? Dat is toch ook gedaan? Het bezwaarschrift is immers ook ingediend bij de kerkenraard van NB, waar ds. de Wit voorzitter van is!?

Ik ben het spoor nu helemaal bijster....
nou ik snap de ophef in dit topic in het geheel niet.

De PS heeft gewoon geconcludeerd dat dit bezwaarschrift niet aan hun had moeten worden voorgelegd en geven ook aan dat ze het op een andere manier moeten doorzetten.

Ik vind hier helemaal niks mis mee. Als de PS wel ontvankelijk zou zijn geweest hadden ze het ook door gestuurd naar de GS.

Nou daar zal het over enkele jaren toch wel belanden via de scribent, hoofdredacteur en het deputaatschap.

dus er is voorlopig nog helemaal niks aan de hand.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Niet helemaal een antwoord op mijn vraag. Ik heb er helemaal geen moeite mee, ik begrijp het alleen niet. De PS is inderdaad niet ontvankelijk. Maar ze geven aan dat het ingediend had moeten worden bij de redactie en bij ds. de Wit. Helemaal terecht, want die zijn verantwoordelijk voor het geschrevene.

Maar het is toch bij de redactie en bij de kerkenraad ingediend???!! Waarom moet de PS dan zeggen dat zij niet ontvankelijk zijn?
Dat kan heel de wereld dan wel zeggen...
Plaats reactie