Psalmberijming

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Admin
dat ben ik niet met je eens hendrikus. Ik pleit ervoor om juist niet ritmisch te blijven zingen.. ik de meeste gevallen waar er in gemeente ritmisch wordt gezongen, is het een rommeltje als men onbekende psalmen gaat zingen.
Kwestie van oefenen. Is er wat mis mee, om voor de dienst te zeggen: gemeente, we zingen straks Psalm 88, laten we hem alvaast een keer zingen? Het orgel speelt het koraal een keer voor en wij zingen hem na, desnoods regel voor regel?

Heb je wel eens de berijmde 12 artikelen gezongen in de kerk? Volledig geaccepteerd, maar wel een rommeltje.

Bij de Strict Baptists in Engeland zingen ze gezangen, ritmisch, vierstemmig. Eerbiedig jongen, dat hoor je zelden zo.
Daarnaast vind ik dat het eerbiediger is dan het ritmische zingen..
laten we dat maar houden voor de thuis zang (voor diegene die dat nog doen) en voor koren... de niet ritmische zang draagt bij aan de eerbied en orde in de eredienst
Luister eens een dienst op http://www.hervormdwilnis.nl Daar zingen ze heel gedragen ritmisch. Zet dat naast het slepende gezang van veel zware gemeenten.

In wat lichtere niet-ritmische gemeenten zingt met zo snel niet-ritmisch, dat je het amper bij kunt houden.

Je laatste argument vind ik merkwaardig. Moet je echt een andere zangstijl thuis hanteren dan in je kerk? Krijg je dan geen extra vervreemding?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

In de opwekkingsbundel staan diverse hertaalde psalmen met een goedklinkende melodie. o.a. ps. 146, 25,116, 42
Dat zingt gewoon stukken beter.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Gian
In de opwekkingsbundel staan diverse hertaalde psalmen met een goedklinkende melodie. o.a. ps. 146, 25,116, 42
Dat zingt gewoon stukken beter.
Niet alles door elkaar halen, Gian. Zingen de psalmmelodieën niet goed dan? Als je ze zingt zoals ze bedoeld zijn (ritmisch dus), zijn het ijzersterke en tijdloze melodieën. Ze gaan niet voor niks al zo lang mee! Hertalen van de berijming 1773, prima, maar wat mij betreft is er voor de melodieën alleen rehabiltatie nodig van het ritme.

Opwekkingsmelodieën zijn muzikaal vaak maar povertjes. Het zijn makkelijke meezingers maar de melodieën zijn zó tijdgebonden dat ze over een poosje ook geheid als ouderwets zullen worden ervaren.

[Maar goed, geen drie discussies in één thread, dus nu terug naar de oorspronkelijke vraag :%]
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Opwekkingsliederen makkelijke meezingers??? Echtniet!
Ik erger me vaak vreselijk aan die opwekkingsliederen (zonder op de inhoud in te gaan) omdat bij de ene regel twaalf lettergrepen in één noot worden gewrongen, terwijl in een andere regel één lettergreep wel twaalf noten krijgt. En dan nog vaak een melodie die kant noch wal raakt. Ik vind het een straf.
Be yourself, there are plenty of others.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik pleit ervoor om juist niet ritmisch te blijven zingen.. ik de meeste gevallen waar er in gemeente ritmisch wordt gezongen, is het een rommeltje als men onbekende psalmen gaat zingen.
Dat krijg je als je nooit hebt geleerd om ritmisch te zingen. Laten we gewoon eerlijk zijn en zeggen: de psalmmelodien behoren ritmisch te worden gezongen, en zo leren we het onze kinderen, zo zingen we ze op de koren, en zo zingen we ze dus ook in de kerk.
Daarnaast vind ik dat het eerbiediger is dan het ritmische zingen..
Of iets eerbiedig is, hangt niet af van ritmisch of niet-ritmisch. Dat hangt af van het tempo, hoe de mensen zingen, hoe de begeleiding is, enzovoorts. Dan kan juist ritmisch zingen net zo eerbiedig zijn, of zelfs eerbiediger dan niet-ritmisch zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Opwekkingsliederen makkelijke meezingers??? Echtniet!
Ik erger me vaak vreselijk aan die opwekkingsliederen (zonder op de inhoud in te gaan) omdat bij de ene regel twaalf lettergrepen in één noot worden gewrongen, terwijl in een andere regel één lettergreep wel twaalf noten krijgt. En dan nog vaak een melodie die kant noch wal raakt. Ik vind het een straf.
Niet alles over één kam scheren, Marjan. Zeker, de voorbeelden die jij beschrijft ken ik ook. Maar er staan toch ook van die "lekkere deuntjes" in, en die bedoelde ik dus als "makkelijke meezingers".
Maar goed, we dwalen af. Nieuw topic "Opwekkingsliederen"?
~~Soli Deo Gloria~~
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Opwekkingsliederen makkelijke meezingers??? Echtniet!
Ik erger me vaak vreselijk aan die opwekkingsliederen (zonder op de inhoud in te gaan) omdat bij de ene regel twaalf lettergrepen in één noot worden gewrongen, terwijl in een andere regel één lettergreep wel twaalf noten krijgt. En dan nog vaak een melodie die kant noch wal raakt. Ik vind het een straf.
Niet alles over één kam scheren, Marjan. Zeker, de voorbeelden die jij beschrijft ken ik ook. Maar er staan toch ook van die "lekkere deuntjes" in, en die bedoelde ik dus als "makkelijke meezingers".
Maar goed, we dwalen af. Nieuw topic "Opwekkingsliederen"?
Ik denk dat de "lekkere deuntjes" meer uit Johan de Heer en zo komen. De modernere opwekkingsverzen vind ik echt onzingbaar. Dat is voor een deel mijn ouderwetse inborst, dat geef ik wel toe. Ik hou niet van trends en ik vind opwekking een trend.
Be yourself, there are plenty of others.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
marjan, je kent toch wel:

samen in de naam van Jezus
als een hert dat verlangt naar water
abba Vader

enzo?
Jawel. Ik zing ze ook wel mee, maar ze hebben niet mijn voorkeur. Je moet denk ik ook de tekst en de muziek een beetje uit elkaar houden, die tweede en derde die je noemt zijn inhoudelijk mooi maar ik zing ze toch niet heel graag. Wat ik bijvoorbeeld altijd graag zing: Alle roem is uitgesloten. Prachtige tekst, mooie muziek.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Admin.. ik de meeste gevallen waar er in gemeente ritmisch wordt gezongen, is het een rommeltje als men onbekende psalmen gaat zingen.
Da is heel simpel opgelost: Ik heb bij de kringloop psalmbijbeltjes gekocht waar ieder vers vorzien is van een notenbalk. Super! Nu kan ik niet alleen met heel mijn hart, maar ook uit volle borst zingen.

Er zijn ook psalmbijbeltjes waar de lettergrepen die op een kwartnoot gezongen moeten worden, schuingedrukt staan. Als het dan nog een rommeltje is,.... :!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan Wat ik bijvoorbeeld altijd graag zing: Alle roem is uitgesloten. Prachtige tekst, mooie muziek.
Dat ben ik met je eens. Op diezelfde melodie: Geest des Heeren, kom van boven.... (geschreven door onze Luther).
Prachtig!

[Aangepast op 5/2/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Er zijn ook psalmbijbeltjes waar de lettergrepen die op een kwartnoot gezongen moeten worden, schuingedrukt staan. Als het dan nog een rommeltje is,.... :!
...dan doet de organist het niet goed.

Zo, er moet toch iémand de schuld hebben :o
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie