Behoorlijk zeker

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door refoTegelijkertijd worden 'ritselingen' voor waar geloof gehouden en heeft iemand die Christus niet kent een gelovige. Wonderlijke wereld.
Ik kom dan wel niet uit de ger.gem. wereld, maar bovenstaande geloof ik niet dat zij zo denken. Dat maken de mensen ervan denk ik.

Ik denk wel dat ze spreken over het voorbereidende werk van de Heilige Geest, maar dat wordt in onze plurale samenleving als voorwaarde beschouwd.
Was het maar waar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
timo

Bericht door timo »

Ik vind het behoorlijk insinuerend dat het bij Ds de Heer gaat om zijn eigen kerk. Het gaat er bij hem om dat er geen duidelijke argumenten zijn die gebaseerst zijn op de bijbel. Dat staat duidelijk in het artikel in de saambinder. Ik ben het met hem eens dat als wioj geen kennis van de theologie van de bijbel hebben we zomaar wat op ons gevoel gaan doen. En als gevoel het geloof trekt dan weet ik niet waar we uit komen. laten we waarheid behouden
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:

Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade

Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.

Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
timo

Bericht door timo »

TextTextBen het met je eens matthijs. Mensen ontkennen meestel het voorbereidende werk van de Heilige Geest
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door timo
Ik vind het behoorlijk insinuerend dat het bij Ds de Heer gaat om zijn eigen kerk. Het gaat er bij hem om dat er geen duidelijke argumenten zijn die gebaseerst zijn op de bijbel. Dat staat duidelijk in het artikel in de saambinder. Ik ben het met hem eens dat als wioj geen kennis van de theologie van de bijbel hebben we zomaar wat op ons gevoel gaan doen. En als gevoel het geloof trekt dan weet ik niet waar we uit komen. laten we waarheid behouden
Volgens mij is het een gestileerd verhaal, pasklaar voor het Saambinder publiek.

Zolang de gewraakte predikant de Christus preekt gaat het goed. Alles meer of minder is ballast of lucht. Natuurlijk mag je preken 'welke wegen God houdt', maar dat zal toch vanzelf gaan? Daar hoef je God toch niet voor ter vernatwoording te roepen? Als Hij die mensen zo bekeerd, wie zijn wij dan om daar wat van te zeggen.

't Wordt gekker als zo'n predikant zegt dat alle mensen zalig worden. Dat is alverzoening en onjuist. Als hij wat Arminiaans is en toch vrucht op de preek heeft, tja, nogmaals wie zijn wij om de maat te nemen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door timo
TextTextBen het met je eens matthijs. Mensen ontkennen meestel het voorbereidende werk van de Heilige Geest
Ook weer zo iets. In het werk van de bekering is een drieënig God aan het werk. God roept op tot bekering, maar Zijn Geest loopt de Zoon in de weg. In deze leer dan wel. In werkelijkheid krijgt ieder die tot Christus gaat, Zijn Geest erbij. God bestaat niet uit drie Wezens maar is Drie en Eén.

Als een mens eenmaal bekeerd is en je beziet het hele leven, dan zijn er mogelijk achteraf wel wat standen te duiden. Maar om 'het voorbereidende' als 'voorwaarde' te stellen, krijg je de huidige situatie. Kerken vol mensen. Zondagen met preken. En er gebeurt niets. God wacht op atwoord en de mensen wachten tot God iets doet. Terwijl alles klaar ligt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Gods Geest, Timo, werkt in de mens, opdat hij of zij tot Christus komt. Al het werk voor de geloofsomhelzing kan van alles zijn, maar het is totaal onnodig dat te labelen. Hier over te spreken leidt tot 'zorgeloz bekommerde' mensen!

Gods Geest werkte in Saul. Saul was onder de profeten. Saul kende wonderlijke uitreddingen. Saul kende een zalving des Heeren, maar Saul stierf als een ongelovige en kwam door voor eeuwig om.

Als Gods Geest zaligmakend werkt, dan is dat werk te herkennen aan twee kenmerkende zaken:

1. De mens gaat zien wie hij is. Hij of zij weet dat hij of zij een totaal verloren zondaar is en dat door eigen schuld.
2. De mens ziet wij Hij is, in al Zijn dierbaarheid en gepastheid. Hij mag het geloofsoog op Christus slaan.

Dat dít ontkent wordt is heel erg en onteert God Drie-enig!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Toen ik belijdenis deed en we het over de verkiezing hadden, zei onze predikant, dat zolang we leven nooit kunnen zeggen dat we niet bekeerd kunnen worden. Inderdaad vind ik ook dat er de indruk gewekt wordt in de GGIN dat daar alleen de waarheid is en verder nergens. Ik heb een predikant van dat kerkverband horen zeggen: "Als ik er niet meer ben gaat het niet goed met de kerk". Ik heb een poosje in die kringen meegedraaid vandaar.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Volgens mij moet je het lezen zoals het er staat: hij is blij dat nog niet alle jonge mensen meegenomen worden in de geest des tijds.
Dit vanuit de gedachte (denk ik) dat de tijden zo erg zijn dat het heel goed zou kunnen dat alle jonge mensen zouden afdwalen.

Maar een beetje cryptisch is het wel.
Het staat er dus niet, maar dit zal hij idd bedoeld hebben.

Overigens denk ik met Refo dat dit gewoon letterlijk geciteerd is uit het kerkelijk jaarboekje van de GGiN. Dus geen sprake van verwarring spreektaal/schrijftaal.

Gewoon een foutje dus.

Fautje ken kunnen, zeg maar.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Als het is overgeschreven is het helemaal vreemd dat het zo in een jaarboekje staat. Maar je komt wel vaker van die kromme zinnen tegen. Ik denk niet dat we daaar een verkeerde gedachte achter moeten zoeken. Kwalijker vind ik de uitspraak die ndonselaar noemt.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:

Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade

Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.

Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan. Ik snap ook nooit goed waar je de Heere dan nog om moet vragen. Zoals ndonselaar ook zegt, de HC geeft een ander antwoord.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan.
1: en niet alleen jongeren hoor, ik ken ook heel wat ouderen die openlijk zeggen dat ze er niets aan kunnen doen
het moet ze gegeven worden

2: helaas maakt niet alleen ds mallan zich aan deze manier van preken schuldig...

3: helaas is deze manier van preken ook in andere kerkverbanden te vinden
eens anemoon, ook ouderen doen dat, vreselijk eigenlijk als het tot je door laat dringen

en het komt ook bij andere predikanten en kerkverbanden voor, ik trok het ook wat breder dan alleen de GGiN
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.
Mee eens Niek. Juist door de nadruk op het werk van Christus komt de uitverkiezing in al zijn glorie naar boven. Werd er maar eens meer opgeroepen tot geloof ipv tot wedergeboorte, opdat de ongelovige zie wat hij mist, en de gelovige aangespoort wordt om niet te blijven hangen in het begin (het zoeken naar zekerheid), maar te groeien in de kennis van onze Heere Jezus Christus...
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Als het is overgeschreven is het helemaal vreemd dat het zo in een jaarboekje staat. Maar je komt wel vaker van die kromme zinnen tegen. Ik denk niet dat we daaar een verkeerde gedachte achter moeten zoeken. Kwalijker vind ik de uitspraak die ndonselaar noemt.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Deze opmerking van Ds. Mallan kom je helaas ook meer tegen:

Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade

Ik las een poosje geleden van Ds. Gerritsen in het Mbumablad ook zoiets over het 'net van de verkiezing'.

Wat heb ik er op tegen? Ten eerste dat de verkiezing een onveranderlijk besluit Gods is! Ten tweede dat de verkiezing vol troost is voor de gelovigen. Ten derde dat men zo heel rationeel bezig is met de verkiezing en het gevaar heeft dat men 'lijdelijk' wordt.

Op de vraag van de Heidelberger 'worden dan alle mensen zalig', klinkt bij hun een iets anders antwoord als de Heidelberger: 'nee, alleen die God van eeuwigheid heeft verkoren'.

De Heidelberger zegt 'nee, alleen hen die Hem [Christus] met een waar geloof aannemen'.

Jammer, maar ik denk dat sommige termen nodig zijn. Het hoort bij de tale en men kan zich hiervan moeilijk losworstelen.
Het redeneren vanuit de verkiezing is gevaarlijker. Dan krijg je die jongeren die in de disco zeggen: het maakt niet uit, als je erbij hoort komt het wel goed en als je er niet bij hoort helpt er niks aan. Ik snap ook nooit goed waar je de Heere dan nog om moet vragen. Zoals ndonselaar ook zegt, de HC geeft een ander antwoord.
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie het onjuist om de verkiezing als startpunt in de prediking te laten functioneren?

Juist doordat van eeuwigheid God een Kerk verkoren heeft is er een mogelijkheid tot zalig worden! Lees de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze maar eens; die begint in hoofdstuk 1 na de groet met... de uitverkiezing om vervolgens in het tweede hoofdstuk te handelen over de wedergeboorte.

Hij benadrukt hierin heel sterk het eenzijdig Godswerk. En gelukkig maar want als het af moet hangen van ons geloof...
΄Ιησοῦς Χριστὸς ἐχθὲς καὶ σήμερον ὁ αὐτός καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας. (EΒΡ 8:13)
Plaats reactie