Selectieve oecumene van het hart

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Dat lijkt me lastig in de theologie-discussie. Geschreven preken en bundels mag wel? En luistertips?
Ik denk dat kritisch zijn vooral problematisch is. Als iets goed is, dan is het geen probleem.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dan ga ik net als mijn familielid écht mooie preken bespreken...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw schreef:
Unionist schreef:Zie ook Kaw's posting in de gesloten topic "Iets lelijks maken van iets moois".
Ja, er komt nu een regel in de forumregels dat preken niet genoemd mogen worden in topics. Ook niet zonder dat je de dominee, plaats en tijdstip noemt. Ook niet wanneer je helemaal niet wil dat de preken besproken worden. Gewoon geen woord over preken.

Daarom was namelijk dat topic gesloten.
Stel je niet aan.

Het punt is dat dit forum niet bedoeld is als bak om op maandagochtend gal te spuwen n.a.v. een preek die niet goed gevallen is. Die gal is dan misschien nog te begrijpen, maar vervolgens gaan velen (zonder maar iets van de concrete situatie af te weten) instemmend mee zitten spugen en krijgen we weinig stichtelijke kritiek, die niet meer te 'verdedigen' is met het 'Berea-argument'.

Persoonlijk denk ik dat we er goed aan doen alleen maar zaken te bediscussieren die ook te controleren zijn. Dus preken/artikelen die vrij te lezen/beluisteren zijn, etc.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Pim schreef:Stel je niet aan.
Das een relatief begrip.
Pim schreef: Het punt is dat dit forum niet bedoeld is als bak om op maandagochtend gal te spuwen n.a.v. een preek die niet goed gevallen is. Die gal is dan misschien nog te begrijpen, maar vervolgens gaan velen (zonder maar iets van de concrete situatie af te weten) instemmend mee zitten spugen en krijgen we weinig stichtelijke kritiek, die niet meer te 'verdedigen' is met het 'Berea-argument'.
Wat stond er in mijn eerste posting?
Ik wil de beide preken hier niet bespreken omdat we daar niet zoveel mee opschieten.
Op een gegeven moment kwam er geen discussie in het topic los over het onderwerp dat ik voor ogen had.
Jij reageert vervolgens daar terecht op. Ik doe een poging om dat recht te zetten door de opmerkingen over de preek te verplaatsen naar PB's en het onderwerp opnieuw in het daglicht te stellen door de focus van de preken af te halen, zodat er alsnog een opbouwende discussie kon ontstaan. Ik heb jou hierover geinformeerd. Vervolgens gooit Memento het topic dicht. Toen ik hem daar naar vroeg, waarom het topic toch is dichtgegooit, kreeg ik het bovenstaande argument. Ik heb van jou geen reactie gehad en niet de kans gekregen om het topic, met een terechte vraagstelling, alsnog van de grond te krijgen.
Pim schreef:Persoonlijk denk ik dat we er goed aan doen alleen maar zaken te bediscussieren die ook te controleren zijn. Dus preken/artikelen die vrij te lezen/beluisteren zijn, etc.
Is het misschien een oplossing om die prekenbandjes online te zetten op prekenweb?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef:[Is het misschien een oplossing om die prekenbandjes online te zetten op prekenweb?
Welnee, zoek liever een goed preek op dei ook voor anderen de moeite van het beluisteren waard is.....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw,

Het lijkt er op dat je alleen maar zit met een vraag hebt over een Mod-actie van Memento. Me dunkt dat je hem daar persoonlijk wel over kan benaderen.

En wat betreft preken op PrekenWeb, die worden er niet opgezet met de bedoeling ze te gaan bekritiseren. Nog los van het feit dat je ook toestemming zal moeten hebben van de desbetreffende predikant.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie