Ger. Gem in Ned Werkendam maakt zich los van kerkverband

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hoe zou het eigenlijk moeten?

Volgens mij denken wij teveel in kerkverbanden. Als iets in de gemeente voorgesteld wordt, komt direct de vraag: wat denkt de synode ervan? Een kerkverband zegt mij niks. De basis is de plaatselijke gemeente. Waarom moet ik meer moeten hebben met een kerk in een naburig dorp waar hetzelfde bordje op zit dan van een gemeente bij mij in de wijk waar een ander bordje op zit?

Laat de gemeente zelfregulerend zijn en waar dat niet binnen die gemeente kan, adhoc allianties aangaan met andere gemeenten. Als gemeente A te klein is om een zendeling de wereld in te sturen, laat zij dan contact zoeken met gemeente B. Maar is het dan ook nodig dat zij ook met gemeente B een bejaardenhuis begint, of mag dat ook met gemeente C? Misschien sluit C beter aan bij A als het om een bejaardenhuis gaat en kan A diakonaal beter met D samenwerken. Prima toch?

Maar nee, wij zien graag dat A, B, C, F, Y en Z alles samen doen en daarbj D, E, G links laten liggen. Gemeente V wil wel meedoen met het kinderwerk, maar mag niet want zij denken anders over de vrouw in het ambt. Gemeente J denkt anders over de doop, tja, dan kun je natuurlijk niet één zangkoor beginnen. Meneer Jansen kerkt in C en wil graag predikant worden. De kerkenraad van C erkent zijn roeping, maar de dominees van Y en Z niet. Dus wordt Jansen geen dominee. Terwijl hij prima in A, B en C zou passen. En misschien zelfs wel in H en I. Ook in Q hebben ze een dominee met dezelfde ligging. Helaas, hij is in C niet welkom, want die horen bij A, B, F, Y en Z.

Ook zoiets: Ik zit in gemeente A in mijn stad. Ga ik nu naar een
andere stad verhuizen, dan word ik geacht mij daar ook bij gemeente A aan te sluiten. Is er geen A in die stad, nou dan rijd ik wel een dorp verder. Maar misschien is A in die andere stad wel heel anders dan bij ons. Misschien voel ik me beter thuis bij Y. Dan is mijn A-kerkenraad heel verdrietig omdat ik van kerk verander.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Unionist schreef:Hoe zou het eigenlijk moeten?

Meneer Jansen kerkt in C en wil graag predikant worden. De kerkenraad van C erkent zijn roeping, maar de dominees van Y en Z niet. Dus wordt Jansen geen dominee. Terwijl hij prima in A, B en C zou passen.
Dus, Unionist, jij vindt het beter dat de roeping van meneer Jansen, of in dit geval, meneer I., door een kerkeraad van 2 diakenen beoordeeld en hij door hen in het ambt bevestigd wordt, dan dat er naar de raad van een bredere vergadering geluisterd wordt over de roeping tot het predikambt? En dat er op kerkelijk terrein nog meer versplintering komt dan dat er nu al is? Allemaal mini-kerkverbandjes gegroepeerd rond een of weinig voorgangers?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ga ervan uit dat die twee diakenen hun broeder heel erg goed kennen. Een curatoriumbezoek is een momentopname. Een kerkenraad is heel erg goed in staat om met behulp van de Heiige Geest te beoordelen of iemand geroepen is tot predikant of niet. Tenslote stelt zij ook broeders kandidaat voor ouderling. En wat is een predikant meer dan een ouderling?

Maar over het nut van een curatorium hebben we al het halve internet mee volgediscussieerd.


Is het versplintering dat een gemeente autonoom is? Ik denk het niet. Een gemeente is een gheel, een lichaam. Met handen, voeten, enz. En een Hoofd. Een kerkverband is puur organisatorisch en neemt vaak taken over die primair bij de gemeente horen. Er ontstaat al gauw een synodocratie.

Als alle gemeenten zelfstandig warem, praat je niet over allemaal minikerkverbandjes, maar gewoon over x-aantal keer de Gemeente als lichaam van Christus. De verdplintering treedt dáár op waar men elkaar geestelijk niet (h)erkent. Dat kan ook binnen de huidige kerkverbandstructuur door perforaties e.d.
gallio
Berichten: 1981
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Unionist schreef:Ik ga ervan uit dat die twee diakenen hun broeder heel erg goed kennen. Een curatoriumbezoek is een momentopname. Een kerkenraad is heel erg goed in staat om met behulp van de Heiige Geest te beoordelen of iemand geroepen is tot predikant of niet...

Is het versplintering dat een gemeente autonoom is?
Het is maar de vraag hoe onafhankelijk de andere twee broeders waren in hun oordeel. Een kerkje van zo'n 20 leden, dat is maar enkele families. Dan hecht ik toch meer waarde aan het oordeel van een curatorium of commissie van 8 of 10 mannen die geen nauwe banden hebben met de persoon die zich aanmeldt. En als die twee diakenen in dit geval eens niet mannen vol van de Heilige Geest zijn, zoals vaak genoeg in GGiN, GG etc. het geval is? Veranderd dat jouw opinie dan of niet?

In dit geval is er ws. niet meer versplintering in Werkendam dan dat er voor die tijd al was, maar als in zo'n geval de gemeente zelf ook nog eens scheurt? Dat was in het verleden toch ook vaak genoeg het geval.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

gallio schreef:
Unionist schreef:Ik ga ervan uit dat die twee diakenen hun broeder heel erg goed kennen. Een curatoriumbezoek is een momentopname. Een kerkenraad is heel erg goed in staat om met behulp van de Heiige Geest te beoordelen of iemand geroepen is tot predikant of niet...

Is het versplintering dat een gemeente autonoom is?
Het is maar de vraag hoe onafhankelijk de andere twee broeders waren in hun oordeel. Een kerkje van zo'n 20 leden, dat is maar enkele families. Dan hecht ik toch meer waarde aan het oordeel van een curatorium of commissie van 8 of 10 mannen die geen nauwe banden hebben met de persoon die zich aanmeldt. En als die twee diakenen in dit geval eens niet mannen vol van de Heilige Geest zijn, zoals vaak genoeg in GGiN, GG etc. het geval is? Veranderd dat jouw opinie dan of niet?

In dit geval is er ws. niet meer versplintering in Werkendam dan dat er voor die tijd al was, maar als in zo'n geval de gemeente zelf ook nog eens scheurt? Dat was in het verleden toch ook vaak genoeg het geval.
In feite is de gemeente ook in dit geval gescheurd want volgens het oorspronkelijke bericht zijn in "het achterliggende jaar enkele gezinnen overgegaan naar de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Leerdam". Ik neem aan dat deze gezinnen het niet eens waren met de te volgen koers en toen lid zijn geworden van een naburige GGN. Ik neem aan dat het overblijvende deel zich toen heeft losgemaakt van het kerkverband van de GGN.
Atze
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als je voor jezelf begint kun je zelf de kerkelijke weg maken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Het is natuurlijk van de zotte dat die 20 mensen zich niet aan zouden kunnen sluiten bij een of andere plaatselijke gemeente.

Of ze moeten zulke afwijkende standpunten hebben, die niet in de plaatselijke kerkelijke gemeentes voorkomen.....
JaapWillem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2005, 00:55

Bericht door JaapWillem »

Jaren geleden ben ik een keer in deze gemeente geweest. Het was op een zondagmorgen. De sfeer vond ik benauwend. Inclusief voorganger en organist zaten er 19 personen in de kerk.

De heer Ippel heeft zich al een poosje met zijn gemeente losgemaakt van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hij had met alle dominees van dit verband ruzie.

Ik begrijp niet waarom hij op deze manier dominee is geworden. Waarom heeft hij zich niet aangesloten bij de GGiN (bv)? Want hoe moet het verder met dat kerkverband als ds. Wink niet meer leeft?

En daarbij: iedereen kan toch zomaar niet voor z'n eigen beginnen? Als gemeente en kerkenraad ga je daar toch ook niet in mee?

Kortom, ik begrijp hier helemaal niets van!
limosa

Bericht door limosa »

Tja, wat moet er van zeggen? Het gebeurt overal en steeds weer opnieuw en weer en weer. Hoorde hier in de buurt laatst ook van zo'n gevalletje in een ander kerverband. Bedroevend. In dit soort concrete gevallen moeten we overigens terughoudendheid betrachten met kritiek. We weten helemaal niet wat er aan de hand is. En zo'n in heel algemene bewoordingen gesteld krantenknipseltje is wat weinig om een oordeel op te baseren.

In het algemeen lijkt me wel dat als je door je oogharen heen naar de kerkelijke kaart van Nederland kijkt dit slechts de rafeltjes zijn. Die slijten er wel weer af . . . Ik voel wel met Kaw mee:
Kaw schreef:Ja, wat moet je anders. Ze zijn de enigen die hun knieen nog niet voor Baal hebben gebogen. Das een repeterend patroon in die kringen. Een cirkeltje van ontevreden gemeenteleden die gebreken zien bij andere gemeenten die van zodanige aard zijn dat ze zich moeten afscheiden van de gemeente. En dan herhaald het proces zich nog enkele malen. Totdat de diakenen de ouderling tot dominee bevestigen. De volgende stap is het overlijden van de ouderling en dan wordt het restje gemeenteleden thuislezers en lezen ze elke zondag een selectief groepje goedgekeurde preken, totdat die generatie gestorven is en dan is er niets meer over.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Naar mijn weten zijn er gesprekken geweest met Dhr. Ippel maar is door de GGiN (bv) duidelijk aangegeven dat het noodzakelijk is dat het geschil / conflict eerst uit de wereld moet zijn. Of er toen al verder is gesproken van hart tot hart is mij niet bekend. Maar voor de GGiN was dit duidelijk de tweede stap. Het is te betreuren dat Dhr. Ippel tot deze beslissing is gekomen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ger. Gem in Ned Werkendam maakt zich los van kerkverband

Bericht door Gian »

dré schreef:RD KerkredactieGeplaatst: 29-12-2005 | 08:52
Op zondag 11 december hebben twee kerkenraadsleden de enige ouderling van de gemeente, B. G. Ippel, bevestigd tot predikant.
Hoe doe je dat?
Twee diakenen die hun ouderling bevestigen ofzo? Of waren het soms interim ouderlingen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

kerk

Bericht door pierre27 »

Gert10 schreef:Naar mijn weten zijn er gesprekken geweest met Dhr. Ippel maar is door de GGiN (bv) duidelijk aangegeven dat het noodzakelijk is dat het geschil / conflict eerst uit de wereld moet zijn. Of er toen al verder is gesproken van hart tot hart is mij niet bekend. Maar voor de GGiN was dit duidelijk de tweede stap. Het is te betreuren dat Dhr. Ippel tot deze beslissing is gekomen.
Bovenstaand bericht is ongeveer hetzelfde wat ik erover gehoord heb.
Al met al inderdaad triest gebeuren in kerkelijk nederland.
Hopelijk blijft het bij deze gebeurtenis, wat ik van de Dhr. Ippel heb gehoord is dit, namelijk een erg opvliegende man die geen blad voor zijn mond neemt.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Nou dan is niet alleen dhr. Ippel een opvliegend man die geen blad voor zijn mond neemt. Ook Ds. Wink is recht voor zijn raap en zegt dingen 'zonder aanzien des persoons'. Maar ja als twee kinderen Gods van hart tot hart met elkaar spreken zou dan het karakter niet aan de kant gaan?
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Nou dan is niet alleen dhr. Ippel een opvliegend man die geen blad voor zijn mond neemt. Ook Ds. Wink is recht voor zijn raap en zegt dingen 'zonder aanzien des persoons'. Maar ja als twee kinderen Gods van hart tot hart met elkaar spreken zou dan het karakter niet aan de kant gaan?
Houthakker

Bericht door Houthakker »

De gereformeerde gemeente in Nederland te Werkendam heeft zich eerder dit jaar losgemaakt van het kerkverband.

Over de redenen voor de losmaking wil de kerkenraad geen mededelingen doen. De gemeente gaat verder als ”vrije gereformeerde gemeente in Nederland”.

Op zondag 11 december hebben twee kerkenraadsleden de enige ouderling van de gemeente, B. G. Ippel, bevestigd tot predikant.
In hoeverre denken jullie, dat dit alles voortkomt uit of te maken heeft met hoogmoed?

Groet,
Houthakker.
Gesloten