Zitplaatsen in de kerk.

Lassie

Bericht door Lassie »

memento schreef:
Gian schreef:En zo zien we weer eens hoe geweldig gastvrij we in de kerk zijn.

Bij ons komt er ook wel eens iemand een kijkje nemen. Die wordt dan helemaal nagekeken. Pas was er iemand met een oorbelletje. Dan zie je ze bank voor bank roezemoezen over die oorbel. (En owee, als er een klein meisje d'r hoedje is vergeten)

Het voorbeeld van Memento juich ik van harte toe. Ga eens naar een Evangelische gemeente, of een wat wat minder traditionele PKN gemeente, dan wordt je gemm. genomen toch heel wat vrienderlijker verwelkomt.
Belachelijk. Alsof een oorbel ofzo uitmaakt in het huis van God.

Het is bij ons wel zo dat (bij een doop- of belijdenisdienst) dat de dames zonder hoedje of in een broek, in het zijvak worden geplaatst (zoals meestal elke bezoeker bij die diensten) zodat ze niet tot aanstoot zijn voor degenen die zich daaraan ergeren. Maar natuurlijk moeten ze wel welkom zijn!

hmmm klinkt ook niet echt verwelkomend. Je word dan weer lekker in een vakje gezet. Gewoon er tussen, (doen ze bij ons ook).

En waarom aanstoot gevend?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ar-Jan schreef:Wij hebben ook vaste plaatsen. Er zitten voordelen en nadelen aan. Ik kan nu niet zeggen dat ik op een vaste plek sta. Er zijn mensen die er wel waarde aan hechten, dus heb ik zoiets; waarom niet? er zijn natuurlijk ook mensen die er waarde aan hechten dat er vrije plaatsen zijn! Bij ons in de kerk zijn niet al de plaatsen 'vast' dus is er ook voor die mensen een 'vrij' plaatsje :wink:
hahaha, ja en dan zit je helemaal vooraan. Vindt ook niet iedereen fijn.
memento

Bericht door memento »

Lassie schreef:hmmm klinkt ook niet echt verwelkomend. Je word dan weer lekker in een vakje gezet. Gewoon er tussen, (doen ze bij ons ook).

Vind ik wel welkom:
1. Gasten kunnen direct een zitplaats krijgen
2. Je zit redelijk dicht bij het podium, je kan het dopen of belijdenis beter zien (zelfs beter dan op de normale plaatsen)
3. Voorkomt chaos

En wat betreft aanstoot geven: Een gergem blijft een gergem. Er blijven altijd mensen het oneerbiedig vinden als er een vrouw in een broek, of zonder hoedje, zit. Waarom zou je deze mensen onnodig tot aanstoot wezen (ongeacht de vraag of betreffende zaken bijbels zijn, kunnen we toch rekening houden met onze 'zwakkere' broeders?)?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:En wat betreft aanstoot geven: Een gergem blijft een gergem. Er blijven altijd mensen het oneerbiedig vinden als er een vrouw in een broek, of zonder hoedje, zit. Waarom zou je deze mensen onnodig tot aanstoot wezen (ongeacht de vraag of betreffende zaken bijbels zijn, kunnen we toch rekening houden met onze 'zwakkere' broeders?)?
Ik vind dat je dat van een "buitenstaander"of onkerkelijke niet mag verwachten. Kunnen we ook blij zijn dat zo iemand eens in ene kerk komt?
Moeten we dan niet ons best doen om ervoor te zorgen dat die persoon nooit meer wat anders wil?
Wij zijn er voor onkerkelijken (het zout der aarde) en niet andersom.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Lassie schreef:hmmm klinkt ook niet echt verwelkomend. Je word dan weer lekker in een vakje gezet. Gewoon er tussen, (doen ze bij ons ook).

Vind ik wel welkom:
1. Gasten kunnen direct een zitplaats krijgen
2. Je zit redelijk dicht bij het podium, je kan het dopen of belijdenis beter zien (zelfs beter dan op de normale plaatsen)
3. Voorkomt chaos

En wat betreft aanstoot geven: Een gergem blijft een gergem. Er blijven altijd mensen het oneerbiedig vinden als er een vrouw in een broek, of zonder hoedje, zit. Waarom zou je deze mensen onnodig tot aanstoot wezen (ongeacht de vraag of betreffende zaken bijbels zijn, kunnen we toch rekening houden met onze 'zwakkere' broeders?)?
Inderdaad... van iemand die niet naar de kerk gaat maar uit nieuwsgierigheid maar eens gaat kijken.... of die langs loopt en denkt: Hm, hoe zou dat zijn? kan je niet verwachten dat ze een rok aan hebben op bij zich hebben. Maar ja, het probleem zit inderdaad wat dieper.... laten die mensen eerst maar eens ontdekken dat je bijvoorbeeld wedergeboren christen kan zijn en toch broeken dragen... maar als een zelf ingestelde traditie leidt tot aanstoot bij gasten die die traditie niet kennen, mag je je wel eens afvragen of je daar dan niet wat te diep in vastgeroest bent toch?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Lezenswaardig (bron: RD):
Sta op!

Mr. D. J. H. van Dijk

Vijftig jaar geleden pleegde de zwarte Rosa Parks de eenvoudigste verzetsdaad die denkbaar is: ze bleef zitten. Haar weigering om op te staan voor een blanke buspassagier bezorgde haar de eretitel ”moeder van de burgerrechtenbeweging” in de Verenigde Staten.

Rosa had een zitplaats ingenomen die volgens de geldende wetgeving op zichzelf ook voor zwarten was toegestaan, mits blanken deze plaats niet nodig hadden. Toen er meerdere blanken de bus instapten, kreeg Rosa te horen dat zij haar plaats moest afstaan. Zij weigerde en werd door de politie gearresteerd.

Haar rechtszaak eindigde bij het hooggerechtshof, dat een streep zette door de segregatiewetten. Pas in 1964 kwam vervolgens op federaal niveau de Civil Rights Act tot stand, die een definitief einde betekende van deze discriminatie van het zuiverste water.

Tijdens de laatste dankdag schoot deze geschiedenis door mijn hoofd. Met mijn dochtertje (4 jaar) bezocht ik als gast een kerkdienst van een gemeente die niet tot mijn (hervormde) kerkkleur behoort. Toen ik de kerk binnenstapte, stuitte ik op een bordje met de tekst: „Als het lampje brandt, zijn de plaatsen vrij.” Dit lampje gaat zo’n vijf minuten voor aanvangstijd branden en dan mogen gasten een zitplaatsje zoeken. Tot die tijd moeten zij in een tochtig portaaltje wachten.

Hoewel ik niet onbekend ben met dit systeem, vond ik het een onprettige gewaarwording. Temeer omdat ik niet in alle eerlijkheid een antwoord kon geven op de eenvoudige vraag van mijn dochtertje: „Papa, waarom gaan we niet zitten?” Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar te zeggen dat wij als gasten pas mogen zitten als alle eigen mensen van de kerk een plaatsje hebben en er vervolgens nog zitplaatsen over zijn. Eigen kerkvolk eerst, zogezegd.

Lampjessysteem

Dit lampjessyteem is niet echt gastvrij. Zelfs als doorgewinterde kerkganger -met het nodige eelt op de ziel- vond ik het een onplezierige binnenkomer. Laat staan dat je als echte buitenstaander toevalligerwijs binnenstapt. Nu wil ik mijn broeders en zusters in deze gemeente geen ongastvrije houding verwijten. Integendeel, ik ken velen van hen als warme en meelevende mensen. Maar juist daarom is het zo verbazingwekkend dat dit systeem het al zo lang uithoudt. Beseffen we wel hoe de uitstraling van zo’n bordje overkomt op mogelijke buitenstaanders?

Een dergelijke uitstraling heeft in ieder geval niet veel te maken met het Evangelie. Maar in onze tijd -waarin orthodoxe religies in de beklaagdenbank zitten- lijkt het eens temeer verstandig om als christelijke gemeente een gastvrije en open indruk te geven. Dat zit ’m natuurlijk niet alleen in een lampje, maar in de totale houding die een gemeente uitstraalt. Het maakt nogal verschil of je een buitenstaander tegemoet treedt als een potentiële bedreiging van je vaste zitplaats of als medezondaar die het van dezelfde genade moet hebben.

Getto

Wij mogen niet geïdentificeerd worden met gesloten religieuze groeperingen, die zich opstellen met de rug naar de samenleving. De kerk kiest niet voor het isolement, zelfs niet in een Babelcultuur (Jer. 29). En zij zoekt het isolement óók niet in een religieus gekleurde sociologische module. Het isolement kan alléén worden opgelegd. Jeruzalem wil immers in Athene worden gehoord. Bovendien: „Een getto wordt een tijd lang geduld, maar vroeg of laat valt er een pogrom over heen en wordt het uitgeroeid” (A. A. van Ruler).

De dankdienst was inhoudelijk heel waardevol. Zo’n dienst moet iedereen zonder onnodige barrières kunnen bijwonen. Daarvoor hoeven we echt niet over te gaan tot de vorming van een laagdrempelige McChurch. Het instellen van een commissie van ontvangst biedt al een eenvoudige, verantwoorde mogelijkheid om gasten te laten weten dat ze welkom zijn.

De tijdsomstandigheden vroegen Rosa Parks op te staan door te blijven zitten. Ons wordt gevraagd op te staan zodat degenen die buitenstaan kunnen zitten.

De auteur is beleidsmedewerker voor de SGP-fractie in de Tweede Kamer.
refo

Bericht door refo »

Lijkt zinnig verhaal en toch is het dat niet.

Het lampjessyteem wordt namelijk NIET veroorzaakt door de onkerkelijke buitenstaanders, die toevallig eens op bezoek komen. Het is noodzakelijk gebleken doordat kerkelijke shoppers af en toe massaal een bepaalde kerk komen bezetten. Die komen dan heel onfatsoenlijk lekker vroeg om een goed plekkie te hebben.

Ik ben het eens dat de kerk gastvrij moet zijn. Toch is het gebouw primair bedoeld voor de gemeente zelf. Daar horen dan ook de door evangelisatie geworven buitenstaanders bij. Maar niet de dominees-nalopers of andere kerkelijke gelukszoekers. Die horen in hun eigen kerk (met bijbehorend lampje).
jacob

Bericht door jacob »

refo schreef:Lijkt zinnig verhaal en toch is het dat niet.

Het lampjessyteem wordt namelijk NIET veroorzaakt door de onkerkelijke buitenstaanders, die toevallig eens op bezoek komen. Het is noodzakelijk gebleken doordat kerkelijke shoppers af en toe massaal een bepaalde kerk komen bezetten. Die komen dan heel onfatsoenlijk lekker vroeg om een goed plekkie te hebben.

Ik ben het eens dat de kerk gastvrij moet zijn. Toch is het gebouw primair bedoeld voor de gemeente zelf. Daar horen dan ook de door evangelisatie geworven buitenstaanders bij. Maar niet de dominees-nalopers of andere kerkelijke gelukszoekers. Die horen in hun eigen kerk (met bijbehorend lampje).
jullie hebben zeker elke zondag een ds :wink:
refo

Bericht door refo »

Als je niet iedere zondag een dominee hebt moet je nog niet gaan shoppen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Als je niet iedere zondag een dominee hebt moet je nog niet gaan shoppen.
Waarom niet?
refo

Bericht door refo »

Omdat een kerk geen supermarkt is. Je bent lid en draagt dan alle lusten en lasten mee of je gaat weg.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tja, aan de andere kant: waarom moet ik altijd aan een bioscoop o.i.d. denken als ik als gast een kerk met zo'n lampjesregeling binnenstap? :?
refo

Bericht door refo »

Dat gaat ook niet samen.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad.... als de kerk dan toch geen supermarkt of zo is mag men wel eens beginnen met dat lampje af te schaffen.

Wacht tot het licht gedoofd is. Er kan nog een heilige aankomen.... Ach ja.... wie zichzelf verhoogd zal vernederd worden.... Zouden we als gemeenteleden ons plekje niet juist af staan ten behoeve van die ander in plaats van lekker arrogant en egoistisch eerst zelf de beste plekken te kapen?

(Behalve een enkeling die slecht ter been is... maar daar heb je echt geen lampje voor nodig)

Ik snap niet hoe sommige christenen zo blind, kortzichtig en hypocriet kunnen zijn door het allemaal maar heel normaal te vinden.
refo

Bericht door refo »

Ooit wel eens meegemaakt dat je kerkgebouw ingenomen werd door domineeshoppers?
Plaats reactie