Luther een Jodenhater?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

waarom noemen niet Messiasbelijdende Joden Jezus dan Yeshoe ipv Yeshoe'a?
ga eens in Meah Shearim met een Jood praten over Jezus...
ja dus daarom moest de kerk maar een hele muur om Jezus heenbouwen? weet je hoeveel vooroordelen een Jood moet wegbreken voordat ie eindelijk bij zijn Messias uitkomt.
Ja, dat vind ik raar, dat Joden het niet gewoon over Christus hebben en zich geen christenen noemen (de goeden niet te na gesproken).
Het is onzin dat de christenen daar de schuld van zijn. Een groot deel van de christenheid (zeker nú) heeft zich niet aan jodenhaat e.d. schuldig gemaakt.
Gebruikersavatar
Yael
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 apr 2004, 18:35
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Yael »

memento schreef:Ik vraag me af hoe onze interpretatie van de Schrift met betrekking tot uitroeiing (of iig verbieden) van andere godsdiensten niet gekleurd is door de liberale tijd waarin we leven, waar 'tolerantie' het belangrijkste woord is. De leer van de kerk (in haar gehele breedte), vanaf de vroege kerkvaders af tot een paar honderd jaar geleden, is altijd redelijk agressief geweest, wat betreft andere godsdiensten.
Dan heb je al een ''probleem'' met het Judaisme. Zij dienen dezelfde God als wij. Je ziet in de Tenach (OT) dat de godvrezende koningen de afgoden van de Israelieten kapot maakte en de dienst des Heeren weer herstelde. God alleen wil gediend worden. God Zelf is niet tolerant in deze denk ik.

Maar of wij zo ver moeten gaan om andere godsdiensten te gaan verbieden? Mijn antwoord is nee. We zijn geen dictatuur en helemaal geen theocratie. Want hoe wil je voorkomen dat mensen ondergronds toch hun eigen godsdienst blijven belijden? krijgen we dan situaties ala Saoudi Arabie, met godsdienstpolitie enz.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Het verbieden van Godsdiensten zou je kunnen zien als een tuchtiging. Namelijk dat je de aanhangers niet over hebt voor de rampzaligheid! uit liefde..

We leven in een tijd van bruggen bouwen; overeenkomsten worden benadrukt; verschillen naar de achtergrond verdreven en daarmee dus indentiteit! Geen goede ontwikkeling dus..

Grt, AJ
Gebruikersavatar
Yael
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 apr 2004, 18:35
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Yael »

Afgewezen schreef:
waarom noemen niet Messiasbelijdende Joden Jezus dan Yeshoe ipv Yeshoe'a?
ga eens in Meah Shearim met een Jood praten over Jezus...
ja dus daarom moest de kerk maar een hele muur om Jezus heenbouwen? weet je hoeveel vooroordelen een Jood moet wegbreken voordat ie eindelijk bij zijn Messias uitkomt.
Ja, dat vind ik raar, dat Joden het niet gewoon over Christus hebben en zich geen christenen noemen (de goeden niet te na gesproken).
Het is onzin dat de christenen daar de schuld van zijn. Een groot deel van de christenheid (zeker nú) heeft zich niet aan jodenhaat e.d. schuldig gemaakt.
Waarom willen ze zo niet noemen? 1.Wegens de christelijke geschiedenis tov de Joden. ''christen'' heeft voor hen een negatieve klank. 2. Ze benadrukken naar hun volksgenoten: als je in Yeshoe'a geloofd ben je nog steeds Jood.
Christus betekend Messias.( Yeshoe'a ha Mashiach.)
Onzin? Je doet voorkomen alsof ik leugens vertel? Was het maar zo dat de kerkgeschiedenis droop van de liefde tot Gods uitverkoren volk, Israel!
ik hoop dat ze zich tegenwoordig niet meer schuldig maken aan Jodenhaat. In het verleden wel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Waarom willen ze zo niet noemen? 1.Wegens de christelijke geschiedenis tov de Joden. ''christen'' heeft voor hen een negatieve klank. 2. Ze benadrukken naar hun volksgenoten: als je in Yeshoe'a geloofd ben je nog steeds Jood.
Een Jood die gelooft, behoort bij de gemeente bestaande uit jood en heiden en moet voor zichzelf geen uitzonderingspositie creëren. De reden dat ze zich geen christen willen noemen, vind ik wat gezocht. Zeker in deze tijd speelt dat echt geen rol meer.
…tot Gods uitverkoren volk, Israel!
Het ‘Israël’ van vandaag de dag is Gods uitverkoren volk niet meer; dat was in het OT zo (maar daar zijn al diverse topics aan gewijd).
in Handelingen hebben niet alle Joden de Messias verworpen wel veel. met als doel dat de volheid van de heidenen kon ingaan, incl. de opdracht aan de gelovigen uit de volken maak de Joden jaloers!
Dat God hun verwerping van de Messias gebruikt heeft om het Evangelie tot de heidenen te laten gaan, betekent niet dat de Joden daarmee vrij te pleiten zijn.
Gebruikersavatar
Yael
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 apr 2004, 18:35
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Yael »

Afgewezen schreef:Een Jood die gelooft, behoort bij de gemeente bestaande uit jood en heiden en moet voor zichzelf geen uitzonderingspositie creëren. De reden dat ze zich geen christen willen noemen, vind ik wat gezocht. Zeker in deze tijd speelt dat echt geen rol meer.
Je kunt het vergezocht, vinden dat is jouw mening. Ik kan het goed begrijpen, dat het wel een rol speelt blijkt wel. Ze creeeren geen uitzonderingspositie ze houden gewoon vast aan hun eigen Joodse indentiteit. Groot gelijk hebben ze.
Natuurlijk zijn we als het erop aankomt 1 in de Messias Jezus dan gaat het even niet meer om wat voor naam je jezelf geeft Messiasbelijdende Jood of christen. -spreekt uit ervaring-
Dat geld evengoed voor als je jezelf gergemmer noemt of cgker of weet ik veel.

Het ‘Israël’ van vandaag de dag is Gods uitverkoren volk niet meer; dat was in het OT zo (maar daar zijn al diverse topics aan gewijd).
Israel is nog steeds Gods uitverkoren volk. Vervangingsleer = onBijbels.
Jeremia 31
35 Zo zegt de HEERE, Die de zon ten lichte geeft des daags, de ordeningen der maan en der sterren ten lichte des nachts, Die de zee klieft, dat haar golven bruisen, HEERE der heirscharen is Zijn Naam:
36 Indien deze ordeningen van voor Mijn aangezicht zullen wijken, spreekt de HEERE, zo zal ook het zaad Israëls ophouden, dat het geen volk zij voor Mijn aangezicht, al de dagen.
37 Zo zegt de HEERE: Indien de hemelen daarboven gemeten, en de fondamenten der aarde beneden doorgrond kunnen worden, zo zal Ik ook het ganse zaad Israëls verwerpen, om alles, wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.
Lees Jeremia 31 ns aandachtig zou ik zeggen...
of je moet alles vergeestelijken en van Israel de kerk maken tja... :roll:
God is geen leugenaar, Hij is trouw aan Zijn Verbond.
De gedachte sinds Jezus hebben we de Joden niet meer nodig lijk je te bevestigen :?:
Dat God hun verwerping van de Messias gebruikt heeft om het Evangelie tot de heidenen te laten gaan, betekent niet dat de Joden daarmee vrij te pleiten zijn.
Dat klopt zij hebben hun eigen verantwoording daarin, maar de christenen hebben het ook niet makkelijker op gemaakt hen, hun Messias te laten vinden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

of je moet alles vergeestelijken en van Israel de kerk maken tja
De grootste misdaad die de kerk tegenwoordig schijnt te kunnen begaan...
Zoals ik al zei, zijn hier diverse topics aan gewijd. Ik ga de discussie hier dan ook niet aan. Alleen dit: je kunt karrenvrachten teksten aanvoeren, die lijken te bevestigen dat Israël nog steeds het uitverkoren volk is, maar als je goed leest (in het licht van NT bijv.) blijkt die gedachte toch niet houdbaar.
Gebruikersavatar
Yael
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 apr 2004, 18:35
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Yael »

Afgewezen schreef:
of je moet alles vergeestelijken en van Israel de kerk maken tja
De grootste misdaad die de kerk tegenwoordig schijnt te kunnen begaan...
Zoals ik al zei, zijn hier diverse topics aan gewijd. Ik ga de discussie hier dan ook niet aan. Alleen dit: je kunt karrenvrachten teksten aanvoeren, die lijken te bevestigen dat Israël nog steeds het uitverkoren volk is, maar als je goed leest (in het licht van NT bijv.) blijkt die gedachte toch niet houdbaar.
volgens jouw interpretatie. inderdaad heb ik ook weinig behoefde aan zo'n discussie.
Plaats reactie