'Hoe krijg ik een genadig God'

Marnix

Bericht door Marnix »

Dat hoor ik hier wel telkens: Je moet geloven maar je kan en wil het niet.

Wat moet ik daar mee?

Voor jou ook de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden? Ik kan en ik wil niet zegt men. Wat dan? Afwachten en hopen maar? De kans is klein maar je weet maar nooit?

Wie geeft me antwoord op deze vraag?
jacob

Bericht door jacob »

Marnix schreef:Dat hoor ik hier wel telkens: Je moet geloven maar je kan en wil het niet.

Wat moet ik daar mee?

Voor jou ook de vraag: Wat moet ik doen om behouden te worden? Ik kan en ik wil niet zegt men. Wat dan? Afwachten en hopen maar? De kans is klein maar je weet maar nooit?

Iemand die constateert dat zijn goede werken niet in verhouding staan met zijn missers kan toch niet de conclusie trekken dat hij/zij zo gewillig is in het willen?

de conclusie die mij logisch en ook correct lijkt is deze. Idd ik wil niet, en ik kan ook niet.

Maar als het goed is, zal dat niet tot een afwachtende houding leiden. Nee als het goed is zal deze kreet moeten komen. Heere Jezus help mij, hoewel ik een man van onreine lippen ben. En dan is daar die Goede Jezus. Hij laat geen bidder staan!!

Wie bij deze constatering toch meent af te wachten, zou eerlijk moeten zijn. Ja het klopt. Het boeit me eigenlijk geen klap. Tis wel zo, maar jammer dan.
memento

Bericht door memento »

Juist Jacob,

Het zien van onze onmacht (en onwil), gecombineerd met de evangelie-verplichting om te geloven, moet ons tot God doen vluchten, smekend om genade...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Juist Jacob,

Het zien van onze onmacht (en onwil), gecombineerd met de evangelie-verplichting om te geloven, moet ons tot God doen vluchten, smekend om genade...
Oftewel: Haast u, spoedt u om uws levens wil.
ego flos

Bericht door ego flos »

Kan er niet eens een antwoord komen op de topic-vraag?

Ik krijg in preken altijd de indruk dat de vraag 'hoe krijg ik een genadig God' alleen gesteld wordt door ontdekten, zodat de klem die de vraag lijkt te bevatten niet bestaat. Je merkt dat ook aan de antwoorden en opmerkingen hier. Niemand neemt de vraagsteller serieus, zo lijkt het.

Want:
A - ontdekten zijn al behouden, namelijk door de geloofsplanting (ze moeten nog veel leren, maar nodig is dat niet, zouden ze vandaag overlijden dat zit het goed)
B - niet ontdekten interesseert het niet (zie jacobs reactie)

Bestaat de volgende theoretische persoon:

C een kerkmens die trouw ter kerke gaat, oprecht de wens heeft een kind van God te worden, superbang is zelf te beginnen, daarom alles van God verwacht en niettemin onbekeerd is.
jacob

Bericht door jacob »

ego flos schreef:Kan er niet eens een antwoord komen op de topic-vraag?

Ik krijg in preken altijd de indruk dat de vraag 'hoe krijg ik een genadig God' alleen gesteld wordt door ontdekten, zodat de klem die de vraag lijkt te bevatten niet bestaat. Je merkt dat ook aan de antwoorden en opmerkingen hier. Niemand neemt de vraagsteller serieus, zo lijkt het.

Want:
A - ontdekten zijn al behouden, namelijk door de geloofsplanting (ze moeten nog veel leren, maar nodig is dat niet, zouden ze vandaag overlijden dat zit het goed)
B - niet ontdekten interesseert het niet (zie jacobs reactie)

C een kerkmens die trouw ter kerke gaat, oprecht de wens heeft een kind van God te worden, superbang is zelf te beginnen, daarom alles van God verwacht en niettemin onbekeerd is.
`

ja die persoon bestaat. En er zijn er veels te veel. En ze zijn een product van de prediking. En die prediking is dan een verhindering ipv een aansporing. Ik kom zoveel mensen in mijn omgeving tegen, die me hulpeloos aankijken. Ja maar, als God mij nou eens niet heeft uitverkoren. Ik weet het wel, ten diepste geloven deze mensen God niet. Want Hij beweert het tegenovergestelde in Zijn Woord. Maar toch, al die "goed bedoelde" waarschuwingen doorspekt van mystiek ellende geleuter leiden tot grote wanhoop. Juist die bedrukten krijgen het hier zo moeilijk door.

Luther heeft ons veel voorgeleerd. Volgens mij zegt hij zelf ergens dat de mens na hem, niet meer zoveel hoeft mee te maken op weg naar het heil. De valkuilen die hij heeft gehad, zijn leerstukken voor de mensen na hem.

en als antwoord op deze vraag. Deze tekst lijkt mij voldoende.

Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je merkt dat ook aan de antwoorden en opmerkingen hier. Niemand neemt de vraagsteller serieus, zo lijkt het.
Die conclusie kan ik niet plaatsen.
Ja, ik denk dat er velen zo zijn.
memento

Bericht door memento »

Hoe krijg ik een rechtvaardig God? Well, door als een zondaar tot Hem te gaan, smekend om vergeving.

* En tegen alle mensen die zeggen dat ze het niet kunnen: Heb je het wel eens geprobeerd? Ben je al een keer vastgelopen dan?

* En tegen alle mensen die menen dat het zonder boetvaardigheid ook kan: Bekeerd u (repent, heb berouw), en gelooft het evangelie.
Marnix

Bericht door Marnix »

jacob schreef:
Marnix schreef:Dat hoor ik hier wel telkens: Je moet geloven maar je kan en wil het niet.

Wat moet ik daar mee?

Iemand die constateert dat zijn goede werken niet in verhouding staan met zijn missers kan toch niet de conclusie trekken dat hij/zij zo gewillig is in het willen?

de conclusie die mij logisch en ook correct lijkt is deze. Idd ik wil niet, en ik kan ook niet.

Maar als het goed is, zal dat niet tot een afwachtende houding leiden. Nee als het goed is zal deze kreet moeten komen. Heere Jezus help mij, hoewel ik een man van onreine lippen ben. En dan is daar die Goede Jezus. Hij laat geen bidder staan!!

Wie bij deze constatering toch meent af te wachten, zou eerlijk moeten zijn. Ja het klopt. Het boeit me eigenlijk geen klap. Tis wel zo, maar jammer dan.
Inderdaad. Bijna helemaal mee eens. Bij Paulus is dit mooi te zien, de noodkreet na de constatering dat hij wel het goede wil maar het niet kan en dus ook niet doet, integendeel.... Hij beroept op het verlossende werk van Jezus Christus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoe krijg ik een rechtvaardig God? Well, door als een zondaar tot Hem te gaan, smekend om vergeving.

* En tegen alle mensen die zeggen dat ze het niet kunnen: Heb je het wel eens geprobeerd? Ben je al een keer vastgelopen dan?

* En tegen alle mensen die menen dat het zonder boetvaardigheid ook kan: Bekeerd u (repent, heb berouw), en gelooft het evangelie.
Maar kan en wil ik dan naar God toe gaan en om vergeving vragen en zeggen dat ik het niet alleen kan? Er wordt gesteld dat de mens niet kan en wil geloven.... als ik dat dan toch kan, kan dat toch ook niets anders betekenen dan dat God mij trekt, anders zou ik nooit bij Hem kunnen komen? En als Hij mij trekt kan ik toch ook geloven als ik Hem daarom vraag, met de bijbelse zekerheid dat Hij dat ook wil geven?

Ik denk dat dit aansluit bij wat jij aangeeft.... Maar waarom zijn er dan inderdaad zoveel mensen die graag een kind van God willen zijn maar denken het niet te kunnen? Hoe kan het dat de avondmaalstafel waar kinderen van God hun Verlosser mogen gedenken, dan zo ontstellend leeg blijven?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een beetje sturing:

Is de 'vraag hoe krijg ik een genadig God' abstract, en de vraag: O God, wees mij de zondaar genadig', niet?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is met een vraagstelling als deze, net als bij andere vraagstellingen op dit forum, toch altijd maar weer de vraag of je er uit een existentiële betrokkenheid over spreekt of dat het een puur theoretische kwestie voor je is.
Als het gaat om theoretiseren, dan lopen we met zijn allen vast. Want Gods logica is hoger dan onze logica.
Als het gaat om een existentiële betrokkenheid, is het van groot belang dat we de juiste antwoorden krijgen. En dan geen antwoord dat alleen ons hoofd bevredigt en de zaken kloppend krijgt, maar een antwoord dat ons hárt bevredigt.
Maar zo'n antwoord kan geen mens ons geven. Of ja, toch wel, als God zo'n antwoord in ons hart laat ingaan, zoals bij de stokbewaarder.
Wat we allen nodig hebben, is vrede met God. Zolang die er niet is, zijn we onrustige, zoekende mensen, met veel vragen en geen antwoorden.
Christus is onze Vrede. Dat weten we theoretisch allemaal. Pas als we Hem hebben leren kennen, is het geen theorie meer, maar praktijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoe leren we Christus dan kennen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Hoe leren we Christus dan kennen?
Door het geloof. Als God onze ogen opent voor de boodschap van het Evangelie en wij God als een verzoend God in Christus mogen ontmoeten.
memento

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:Een beetje sturing:

Is de 'vraag hoe krijg ik een genadig God' abstract, en de vraag: O God, wees mij de zondaar genadig', niet?
Niek, helemaal mee eens! God wil ons genadig zijn in Christus (2 Kor 5:19). En Christus zal niemand laten staan die met zijn zonde tot Hem komt (Jes 55).

Daarom, laat een ieder zijn zonde en ellende overdenken, en tot Christus gaan.
Plaats reactie