Standen, staten en opwas

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ter verduidlijking: ik vind niet één poging om trap en mate van geloof te systematiseren/dogmatiseren zinvol. Het is belangrijker om te kijken wat dat geloof in ons leven uitwerkt en dan vraagt God van ons zelfverloochening en naastenliefde. Dat zegt meer over geloof dan bevindelijke gradaties.

[Aangepast op 16/6/04 door Rhodé]
niet helemaal mee eens.
Humanisten hebben ook vaak zelfverloochening en naastenliefde. Is niet voldoende.
Het gaat erom of je - in minder of meerdere mate [en dat zijn dus "standen"] mag weten Jezus Christus tot je Borg en Zaligmaker te hebben - rechtvaardigmaking dus, en ook of Hij als Koning regeert in je hart (heiligmaking)!

Mocht het ons allen geschonken zijn of worden.

[Aangepast op 17/6/04 door Orckie]
de Paus

Bericht door de Paus »

Mocht het ons allen geschonken zijn of worden.
Tjonge, wat een voorwaardelijk taalgebruik. God wil het je geven. Bidt en u zal gegeven worden. Zonder twijfel !!!
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
Mocht het ons allen geschonken zijn of worden.
Tjonge, wat een voorwaardelijk taalgebruik. God wil het je geven. Bidt en u zal gegeven worden. Zonder twijfel !!!
Het is een wens, beste Paus.
En niet eens zo'n slechte wens, al zeg ik het zelf...
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
de vraag van Jacob en de opmerking van mannine wijzen ook in dezelfde richting. het gevaarlijke van sterk nadruk leggen op persoonlijk geloof en bevinding cq ervaring van geloof doet de christen in het middelpunt staan, terwijl het er om Gods eer gaat.
Ja, maar hoe komt God aan zijn eer? Wijst de Bijbel dat zelf niet aan: door de rechtvaardiging van de goddeloze? En is dat niet persoonlijk en bevindelijk?
Waren dat niet de speerpunten van Luther en Calvijn?
Weten we het nu allemaal beter?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ter verduidlijking: ik vind niet één poging om trap en mate van geloof te systematiseren/dogmatiseren zinvol. Het is belangrijker om te kijken wat dat geloof in ons leven uitwerkt en dan vraagt God van ons zelfverloochening en naastenliefde. Dat zegt meer over geloof dan bevindelijke gradaties.
1. Geloof zonder bevinding is dood. Verstandskennis van de geloofsfeiten is niet genoeg. De toe-eigening van het heil is geen conclusie die je trekt, het is iets wat je met hart en ziel beleefd
2. Het niet dogmatiseren over verschil in trap en mate in het geloofsleven leidt tot oppervlakkigheid. Een gelovige moet groeien, en moet daartoe aangespoord worden
3. Geloof werkt méér uit dan zelfverloochening en naasteliefde. Jezus was geen humanist, maar kwam om vijandschap te zetten, ja soms zelfs tussen man en vrouw, tussen ouders en kinderen! Geloven is het leven vanuit je relatie met God.
Het gaat erom of je - in minder of meerdere mate [en dat zijn dus "standen"] mag weten Jezus Christus tot je Borg en Zaligmaker te hebben - rechtvaardigmaking dus, en ook of Hij als Koning regeert in je hart (heiligmaking)!
Dit vind ik gevaarlijk. Het gaat er niet om in hoeverre je Christus toe-eigend, dat steld de mens zo centraal. En zeker, het is onmisbaar dat een mens weet dat Christus zijn deel is. Persoonlijk, bevindelijk. Maar dat is niet waar het geloof om draait. Nee, het geloof richt zich niet op een kostelijke bevinding (alhoewel het niet zonder kan), maar richt zich op de ere Gods.
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Geloof zonder bevinding is geen geloof, maar bevinding zonder geloof schijnt nogal heel wat te zijn?

Beste Orcie gooi jij nu niet de heiligmaking en standenleer door elkaar heen? Ik dacht dat ds. Moerkerken duidelijk genoeg geweest is dat dat twee verschillende zaken waren. Standenleer mij best, maar ga het niet verplichten. Geloven kan zo subjectief zijn, wat mij vandaag bezig houd. kan ik morgen beleven. Laten we nuchter zijn en het geloof ontdoen van overtollige ballast.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
Ik denk ook dat het onbijbels is. Het lijkt alsof er dan gradaties zijn in de genade. Gevaar is dan dat men gaat zeggen dat je een bepaalde stand van genade bereiken moet....
Er is toch duidelijk verschil in de mate waarin we worden bedeeld. Denk maar eens aan de genade van leven. De een word ouder dan de ander. Volgens mij is dit echt niet onbijbels. Maar ik ben erg benieuwd wat hier nog meer naar voren komt.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Jan Steen
Beste mensen,

Geloven jullie dat er standen in het genadeleven zijn? Volgens mij is dit een onbijbels standpunt. Ik hou het liever bij een opwas in de kennis van de genade. Lijkt mij een betere benaming.

Graag reacties.

Groeten,

Jan
Over dit onderwerp zou ik het volgende willen bijdragen:

De woorden 'standen' en 'staten' zijn natuurlijk (slechts) Nederlandse woorden, die ook nog eens ver na de Reformatie in de gereformeerde kerktaal zijn ontstaan.
Het gevaar van zulk nieuw taalgebruik is, dat de woorden een eigen sfeer of lading krijgen gedurende het gebruik. Het worden begrippen, waar iedereen zijn eigen voorstelling bij heeft. Om die reden vind ik het zelf niet zo prettig om altijd maar met de woorden 'standen' of 'staten' te comuniceren. Ze hebben inmiddels een eigen betekenis gekregen met een bijna dogmatische status.

Beter is het om zich te realiseren dat die woorden ontstaan zijn om misschien moeilijk te definieren ervaringen uit te drukken. Zo is het een gegeven dat er mensen zijn die geloven en mensen die niet geloven. Ook zien we dat mensen van ongelovig gelovig worden. Hiervoor is het woord 'staat' in 'staatsverwisseling' in zwang gekomen.

Met 'standen' werden de verschillende momenten, stadia, ervaringen, kortom het proces van omkering, bekering, worsteling, bevrijding enz. beschreven. De hele weg van God af naar God toe gaat gepaard met tal van teleurstellingen, onverwachte ervaringen, blijdschap, twijfel, dankbaarheid , hoop , geloof en worsteling.

Het lijkt me goed om de begrippen 'standen' en 'staten' niet meer te hanteren (ze zijn mijns inziens te stram en te veel een eigen leven gaan leiden).

Wel moeten de gevarieerde ervaringen, die met deze woorden worden uitgedrukt gecommuniceerd worden.

Laten we dat in goede, bekende hedendaagse Nederlandse woorden doen, net zo veelvormig als de Bijbel zelf deze ervaringen aan de orde stelt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ter verduidlijking: ik vind niet één poging om trap en mate van geloof te systematiseren/dogmatiseren zinvol. Het is belangrijker om te kijken wat dat geloof in ons leven uitwerkt en dan vraagt God van ons zelfverloochening en naastenliefde. Dat zegt meer over geloof dan bevindelijke gradaties.
1. Geloof zonder bevinding is dood. Verstandskennis van de geloofsfeiten is niet genoeg. De toe-eigening van het heil is geen conclusie die je trekt, het is iets wat je met hart en ziel beleefd
2. Het niet dogmatiseren over verschil in trap en mate in het geloofsleven leidt tot oppervlakkigheid. Een gelovige moet groeien, en moet daartoe aangespoord worden
3. Geloof werkt méér uit dan zelfverloochening en naasteliefde. Jezus was geen humanist, maar kwam om vijandschap te zetten, ja soms zelfs tussen man en vrouw, tussen ouders en kinderen! Geloven is het leven vanuit je relatie met God.
Het gaat erom of je - in minder of meerdere mate [en dat zijn dus "standen"] mag weten Jezus Christus tot je Borg en Zaligmaker te hebben - rechtvaardigmaking dus, en ook of Hij als Koning regeert in je hart (heiligmaking)!
Dit vind ik gevaarlijk. Het gaat er niet om in hoeverre je Christus toe-eigend, dat steld de mens zo centraal. En zeker, het is onmisbaar dat een mens weet dat Christus zijn deel is. Persoonlijk, bevindelijk. Maar dat is niet waar het geloof om draait. Nee, het geloof richt zich niet op een kostelijke bevinding (alhoewel het niet zonder kan), maar richt zich op de ere Gods.
Memento,

je posting komt tegenstrijdig op mij over. In de bovenste helft kraak betoog je dogmatisering van geloofsbevinding oppervlakkigheid voorkomt. In de onderste helft zeg je weer hetzelfde als ik stel en waar je in de bovenste helft weer tegen ageert.

Jezus liever hebben dan je vrouw of kinderen is toch zelfverloochening?
Well, ik probeer een evenwicht te zoeken in deze. Een evenwicht wat m.i. in veel kerkgenootschappen verdwenen is.

Ik reageerde nogal fel tegen je humanistische voorstelling van geloven omdat ik bang ben voor een geloof wat niet meer is dan enkel 'lief doen tege elkaar'. Geloven is meer dan enkel naasteliefde. Ja, de naasteliefde is slechts een gevolg van de liefde tot God. Gods eer hoort centraal te staan.

Ik pleit dus voor een zienswijze waarin enerzijds wel gesproken word over standen in het genadeleven, nl. als aansporing om te groeien in de genade. Anderzijds moeten we dat spreken over standen niet over-benadrukken, want dan lopen we het gevaar dat de mens met al zn bevindingen op een voetstuk komt te staan.
Plaats reactie