Wie is JOUW zoon van God?

Robert

Bericht door Robert »

Godenzonen slaat op de griekse mythe van Ajax, zoals al eerder is gezegd. Heeft *niets* met het christendom te maken. Maar is gewoon een woordgrapje. Niemand die het uitspreekt gelooft dat het werkelijk godezonen zijn (op 100 geflipte ajax-fans na dan)

Wil dat zeggen dat je als christen hen ook maar zo moet noemen? Nee, natuurlijk niet.
Wil dat zeggen dat het daarmee bijzonder fout is? Nah, dat vind ik overdreven. Het wordt niet gezegd om te spotten, en ook nieto m de christenen te beledigen of God te beledigen. Het wordt als woordgrapje / bijnaam gebruikt.

En christenen mogen niets met top-voetbal te maken hebben?
Ook een beetje een kort-door-de-bocht uitspraak.

Veel geld verdienen met je werk is niet per definitie fout.
En als je je eer bij God legt, zoals bv Gyan van Feyenoord altijd maar weer deed, is er geen sprake van zelfverheerlijking.

Er zijn veel topsporters aangesloten bij sportwitnesses, die juist als christen-topsporter willen getuigen. Die God de eergeven. En blij zijn dat ze hun hobbie als werk kunnen doen en er nog leuk mee verdienen ook.

Ik zal je eerlijk vertellen, als IT-er doe ik ook mijn hobbie als werk, ik verdien er beter mee dan de gemiddelde mens. En collega's die ik uit de compter-crash troep heb geholpen noemen mij regelmatig goeroe of verlosser. (sta ik echt niet bij te juichen)
Ben ik nu ook een on-christen omdat ik een top-it'er ben?
limosa

Bericht door limosa »

En christenen mogen niets met top-voetbal te maken hebben?
Ook een beetje een kort-door-de-bocht uitspraak.

Van een top-it'er verwacht ik dat er beter gelezen wordt. Het ging over de degenen die topsport beoefenen. Als je een kind van God ben kun je niet tegelijkertijd prof-voetballer zijn.

Ik begrijp niet dat het nodig is om dat uit te leggen op een forum dat "Om Sions Wil" heet. Er zal wel weer retour gepost worden in de trant van "het moet kunnen" maar ik zeg je alvast dat het niet kan. En God bepaald wel wie Zijn kinderen zijn, maar iemand die bekeerd is (omgekeerd, weer naar God gekeerd) kan niet tegelijkertijd 'gewoon' als prof-voetballer functioneren.
Pied

Bericht door Pied »

Dus iemand die niet in God gelooft mag regelmatig God bidden of Hij hem verdoemen wil (want hij gelooft toch niet in God, dus is het niet erg)?

Het gaat er niet om, of je van je hobby je werk maakt; het gaat er om of je mensen een dergelijke wijze van tijd- en geldverkwisting mag bieden en daar ook nog eens je beroep van mag maken.
Brood en spelen, dat is de roep die in onze cultuur dominant is. Wij amuseren ons kapot, zei een professor eens
(de onlangs overleden Amerikaanse communicatie- en mediawetenschapper Neil Postman, verbonden aan de Universiteit van New York).

[Aangepast op 22/11/03 door Pied]
Orckie

Bericht door Orckie »

in de voetballerij wordt heel vaak religieus spraakgebruik gehanteerd. "verlosser" is een term die ook nog al eens valt. Sport paginas van kranten als het algemeen dagblad staan bomvol verwijzingen naar christelijke symboliek.
prof-voetbal is een satanische uitvinding die goed inspeelt op wat in ons aller hart leeft: zelf god willen zijn, verafgood willen worden, macht en eer. brood en spelen zoals Pied zegt. afleiding hebben: overal aan denken behalve onze eigen eeuwige bestemming.
parsifal

Bericht door parsifal »

Laten we even duidelijk zijn, veel Ajax-suporters weten niet dat het over mythologie gaat. Daar komt de term oorspronkelijk vandaan. Maar de Ajax-uitvoering van "de herdertjes lagen bij nachten" getuigen weliswaar van creativiteit en gevatheid, maar niet van veel respect voor het Christendom (hoewel ik me afvraag of de oorspronkelijke versie van dat kerstlied daar wel van getuigt).

Verder ben ik het wel met Robert eens. De teksten die Gyan vertoont als hij heeft gescoord zijn best wel getuigend en moeilijk verkeerd te begrijpen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

vergeet niet dat elke mens wat vrome woorden kan babbelen. Dus ook een voetballer, en daarmee kan hij verre van God verwijderd zijn. Denk bijvoorbeeld aan de vrouw van Lot. Die wist van Gods oordelen die komen zou, en ze dacht misschien wel dat ze al een eind op de goeie weg was, maar toch... Verloren! Haar hart was met en in de wereld. Of denk aan Kain. Kain dacht ook dat hij een kind van God was, maar toch!!
Liever Turks dan Paaps
Pink Ivy

Bericht door Pink Ivy »

Misschien is het omdat ik geen refo ben. Maar ik zie niet in waarom je als christen geen topvoetballer kan zijn. Ja ik vind voetbal ook stom, allemaal mensen die achter een bal aanrennen. En waarvoor...? Tja voor de entertainment en het geld. Maar die gasten doen gewoon echt wat ze leuk vinden, dat kunnen volgens mij niet alle nederlanders zeggen. Maar als je je leven gewoon goed leid, aardig bent voor je medemens, je medemens helpt. Je vader en je moeder eert enzovoort, en je ook nog is doet wat je echt heel leuk vind dan zie ik er gewoon echt geen probleem in....

en die godenzonen... Ik begrijp dat het misschien niet leuk zou zijn voor christenen. Maar in principe zou iedereen toch zoon van god zijn? Ja en deze gast bedoelt het dat dit hele speciale mensen zijn, maar weet zelf ook dondersgoed dat het mensen net als iedereen zijn, een woordgrapje...
england

Bericht door england »

idd!
weet je wie God is? Weet je wie jij bent voor God? Ik ben bezig met een studie in Jeremia. Ik kan je wel vertellen dat de tranen me soms over de wangen lopen! Dat God ZOO genadig wil zijn, en kans na kans geeft!
En dan trilt er van binnen wat: want deze God is Mijn God! Deze God, heeft uit Onbegrijpelijke liefde tot MIJ Zijn eigen Zoon gegeven, zodat ik mag leven!
Onverdiend, en hoe meer ik in Jeremia bezig ben, hoe onbegrijpelijker het is! Want Juda's zonden zijn mijn zonden! Maar God, mijn God, is een genadig God, die de zonden niet door de vingers kan zien, maar uit pure liefde de zonden die ik deed wilde straffen in Zijn Zoon, die gewillig kwam!

En durven jullie deze God belachelijk te maken? Je weet niet wat je doet! Weet je niet dat God zegt dat jou adem in Zijn Hand is? EEn knip met Zijn Vingers, en je bent er niet meer! Dan moet je voor Hem verschijenen, die jou gemaakt heeft in Zijn beeld en gelijkenis! En dan? Zeg je dan nog, ach we zijn allemaal godenzonen?
Geert

Bericht door Geert »

Ik denk dat er niemand bewust op uit is onze God belachelijk te maken. Volgens mij zijn de meesten het er ook wel over eens dat de woordspeling die hier wordt gebruikt gewoon niet kan. De één zal het godslasterlijk vinden, de ander gewoon 'niet netjes'. (overigens vind ik de uitspraak 'godenzonen' wel godslasterlijk)

Waar ik aan moest denken bij het lezen van alle reacties is het volgende: 'wat is het doel waarvoor wij door God zijn geschapen'. De vraag is of hetgeen wij doen voldoet aan het doel waarvoor we zijn geschapen.
Of het nu topvoetbal, topdammen of top-orgelspelen is.
Om voor onszelf te beoordelen of we beantwoorden aan het doel van ons leven, moeten we ons leven toetsen aan het Woord van God.

Voor mij is topsport (in welke vorm dan ook) dan een stap te ver. Ik kan me echter voorstellen dat dit voor een ander ook anders kan zijn. Daarover zou ik niet graag oordelen. Er is er maar één die in het hart kan kijken - en dat is God. Wij zien alleen de buitenkant aan...

We moeten niet vergeten dat er veel meer zaken zijn die ons afhouden van 'het doel'. Denk hierbij maar eens aan je mooie auto, je mooie huis, je vriend of vriendin, je geld, je baan, je hobby etc. etc. Denk je dat God het één erger zal vinden als het ander?

Ik heb het idee van niet - Hij wil dat we Hem gehoorzaam zijn en -nogmaals- dat we beantwoorden aan het doel waarvoor we zijn geschapen.

Wat is dit doel? Kijk maar naar het leven van Adam en Eva. Ze waren in de hof van Eden en hadden een 'relatie' met God en leefden geheel tot eer van Hem.

Laten we in ieder geval heel voorzichtig zijn in het beoordelen en veroordelen van elkaars geloof....
(Mattheüs 7:1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;) ..... dit is GEEN vrijblijvende zaak...

G.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik kan niet anders dan hartelijk met Mannine en England eens zijn. Het kan niet duidelijker gezegd worden.

Ja, England, dan kun je deze woorden van Jeremia denk ik ook goed begrijpen "Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben; Zij zijn allen morgen nieuw, Uw trouw is groot."

Ik denk dat we ons de laatste paar verzen van psalm 50 goed in de oren moeten knuppen. "Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond?
17 Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt.
18 Indien gij een dief ziet, zo loopt gij met hem; en uw deel is met de overspelers.
19 Uw mond slaat gij in het kwade, en uw tong koppelt bedrog.
20 Gij zit, gij spreekt tegen uw broeder; tegen den zoon uwer moeder geeft gij lastering uit.
21 Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen.
22 Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.
23 Wie dankoffert, die zal Mij eren; en wie zijn weg wel aanstelt, dien zal Ik Gods heil doen zien."
Liever Turks dan Paaps
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door GeertIk heb het idee van niet - Hij wil dat we Hem gehoorzaam zijn en -nogmaals- dat we beantwoorden aan het doel waarvoor we zijn geschapen.
Precies en dat heeft Hij laten opschrijven in Zijn Woord. "Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."

Ja dat is wat!! Een onmogelijke opdracht! Maar wel een opdracht die je graag volmaakt wilt doen. Het is niet zo van: Ja maar dat kunnen we toch niet, dus daarom we het maar niet. Wee u!

Topvoetbal is één van meest gruwelijke atheïstische sport dat er maar bestaat. Om de woorden van de HC maar eens te gebruiken: Een vervloekte afgoderij!
Liever Turks dan Paaps
england

Bericht door england »

Ja Matthijs, hoe meer ik Jeremia lees, hoe minder ik begrijp! Dat God ons nog allang niet heeft weggedaan!
Hij klaagt over het volk dat naar het 'Huis dat naar Mijn Naam genoemd' is komt, en daarop bouwt, immers, des Heeren tempel is bij hun? Zijn wij dan niet vaak hetzelfde? Wij gaan immers naar een goeie kerk? Wij kennen immers Gods geboden?
Jeremia zegt: Och dat mijn hoofd water ware, en mijn oog een springader van tranen!
Maar wat moet het dan voor God zijn? Die de mens goed en volmaakt geschapen heeft?

En in plaats van zich tot God te wenden, gaan ze aan topsport doen. Geert, dit valt niet meer onder veroordelen, dit is 'common sense'. iedereen weet dat je je lichaam vernielt met topsport! En dat het elke vrije minuut in beslag neemt! Is dat God liefhebben met heel je hart, en heel je verstand en met heel je ziel, en met al je krachten? Dat is wat God eist! En ik weet, er zijn vele afgodjes, Maar om dan maar voor een bepaalde afgod te kiezen...

Ik kende iemand die naar popmuziek luisterde, en met haar vriend naar bed ging voor het huwelijk. Af en toe voelde ze zich wel eens schuldig om die slechte muziek, maar zonden deden ze toch al, dus had het ook geen zin om met de popmuziek te stoppen!

Maar als je dan kijkt naar Gods goedheid en liefde, mag het dan niet zingen in je hart: want deze God is onze God! Dan kun je verdrietig zijn, of God niet zien, maar toch, Hij is zo Groot en zo goed!
england

Bericht door england »

Ik zat zo eens naar de titel te kijken, en ik moet toch het volgende kwijt!

Mijn Zoon van God?
Mijn Liefste is blank en rood,en draagt de banier over tienduizend! Hij is Almachtig, en Hij heeft gezegd dat niemand ons uit Zijn Vaders hand zal kunnen rukken!
Plaats reactie