Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Wat er gedaan wordt één dag voor de operatie is:
1. welkomst en wegwijzen op de afdeling
2. contact met anaestesieloog (hoe schrijf je dit).
3. clysma toedienen ivm leeg zijn van maag en darmen (operatie-afhankelijk).
4. lichamelijk onderzoek door een arts-assistent
dit is mijn ervaring enige jaren terug.
Mijn vraag is: kun je dit onderzoek ook op zaterdag laten doen?
Wel moet je dan op zondagavond komen voor de clysma en voor de slaappil om alvast rustig te worden voor de operatie.
Egbert, waar ben je?
In het ziekenhuis!

Hoezo ben je verlegen om mijn mening? of denk je hij werkt in een ziekenhuis dus hij zal het wel weten?
Ik kan je een aantal dingen vertellen. Opname op zondag vindt inderdaad alleen plaats als de operatie op maandag plaats vindt. Dit ivm voornoemde onderzoeken. Opname bij ons vindt dan op zondagavond plaats. De kans dat er op zondag een opname plaats vindt is dus niet zo groot. Als men met de gesprekken bij begin al aangeeft liever niet op zondag wil opgenomen worden wordt er bij de een wel en bij de ander geen rekening gehouden. Dat ligt aan de behandelend arts niet aan het ziekenhuis. Maar het proberen waard. Toen mijn vrouw in verwachting was van de derde dochter moesten wij ook op zondag komen voor een echo om vervolgens op maandag ingeleidt te worden. Op onze vraag of dat perse moest [ook op de zaterdag was er al een echo genomen] werd meneer de dokter boos en zei "als ik zeg dat je moet komen op zondag moet je komen op zondag". einde discussie. Deze arts werkte met zijn autoriteit. Maar gelukkig was de natuur met ons en de dochter werd geboren op zondag ochtend heel vroeg. zodat ik een beetje triomfantelijk de gyneacoloog kon bellen dat we toch niet op zondag geweest waren. Voor onze vierde dochter hebben we maar een ander ziekenhuis gekozen waar men er helemaal geen moeite mee had. wil je niet? goed een dag later dan maar.
Wat de opname op zaterdag betreft, dat doen ze bij ons niet. Zou het gebeuren dan nemen ze je op, sturen ze je weer naar huis en moet je toch op de zondagavond weer komen.
Bij ons is het zelfs zo, als er een langdurige opname is ivm onderzoeken enz. waarbij de patiënt lopend is en geen problemen geeft wordt deze op zaterdag naar huis gestuurd en moet op zondag avond terug komen. Zo spaart men bijna twee dagen voeding en verzorging en toch worden deze dagen gedeclareerd bij patient of ziekenfonds. Kassa voor het ziekenhuis. Op jaarbasis met zoveel patienten is dit merkbaar klaarblijkelijk. Verder werkt [werft] ons ziekenhuis in een gebied met veel refo's [regio R'dam-Zeeland] dus is men wel gewend aan dit soort vragen. Ik noemde ons ziekenhuis wel eens gekscherend een refoacademisch ziekenhuis, al is dat de laatste paar jaar wel anders geworden.
Wordt verder nog mijn mening gewenst? Ik, wij zouden ook proberen om op een doordeweekse dag opgenomen te worden, ook al zou dat een paar weken later worden dan, of er zou veel pijn moeten zijn, maar dan krijg je meer het karakter van een spoed opname en dan is er voor ons geen probleem.
Verder denk ik dat het voorbeeld dat verder opgegeven werd over de genezingen die Christus op Sabbath verrichtte niet helemaal in deze context getrokken kunnen worden. Maar daar zouden we weer een heel topic over kunnen openen denk ik. Hoe zit het verder met het ziekenbezoek op zondag? Niet opgenomen willen worden op zondag maar wel bezoek ontvangen? Wat is daar de mening over?
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.