VUURWERK " doe jij er ook aan?"

Em.

Bericht door Em. »

we zijn hier om te discussieren...:!
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw
appie21

Bericht door appie21 »

vuurwerk heeft mij (gelukkig)nooit echt geintreseerd ik spaar liever ergens anders voor

en rens ik ben het met je eens.. ga liever gewoon om 11 uur nmaar bed... doe ik wel hoor

[Veranderd op 30/12/02 door appie21]
limosa

Bericht door limosa »

Nee, voor mij ook liever geen vuurwerk. Ik probeer om zelfs de champagne zonder knal open te maken. Maar met dochters die sterretjes willen (de rest vinden ze eng) zal ik wel weer buiten moeten staan met die dingen. En als het beperkt blijft tot een sterretje ofzo vindt ik het ook geen ramp. Ik wil er geen geesten mee wegjagen, 't is ook een stukje traditie. En je kunt kinderen niet voor alles afsluiten, dan gaan ze zelf op zoek.
de Paus

Bericht door de Paus »

Geen vuurwerk, alleen melkbus schieten.

:$
limosa

Bericht door limosa »

Hahaha da's vuurwerk voor de echte mannen Paus.

Maar wel een beetje gevaarlijk. Als de echte mannen dan nog zo dom zijn om op de bus te gaan zitten zijn ze als het fout gaat ineens geen echte meer, zeg maar . . .
appie21

Bericht door appie21 »

:D
Origineel geplaatst door limosa
Hahaha da's vuurwerk voor de echte mannen Paus.

Maar wel een beetje gevaarlijk. Als de echte mannen dan nog zo dom zijn om op de bus te gaan zitten zijn ze als het fout gaat ineens geen echte meer, zeg maar . . .
Adryan

Bericht door Adryan »

Weinig discussie over geloof ik. Toch blijken er wel twee meningen rond te zwerven.

Veel is er al genoemd. Geld verspilling, milieu, bozen geesten verdrijven.

Maar ook traditie.

Ik zou er nog iets aan toe willen voegen.

Wij blijven meestal wel wachten tot 12 uur. Maar niet om vuurwerk af te steken. Maar omdat we het toch een bijzondere avond vinden.

Een oud jaar uit, een nieuw jaar in. Hoe snel vliegt de tijd. En dan wilde God ons nog sparen. Dat in onderscheidt met zoveel andere mensen die ook het afgelopen jaar het leven lieten. Wij kregen nog die genadetijd. We lezen rond oud-jaar meestal PSalm 90.

En ik ben wel eens bang dat dit met al het geknal vergeten wordt:
9. Want al onze dagen gaan henen door Uw verbolgenheid; wij brengen onze jaren door als een gedachte.
12. Leer ons alzo onze24) dagen tellen, dat wij25) een wijs hart26) bekomen.

Maar ook psalm 91. Dat God ons een toevlucht mag wezen ook in het komende jaar. Een bescherming voor het tijdelijke leven. Maar bovenal dat we ons geborgen mochten weten in die arke des behouds.

Dan gaat er een sprake uit van oud jaar. Dan durf ik geen vuurwerk af te steken.
limosa

Bericht door limosa »

Adryan,

Je zet een tegenstelling neer die er niet is, of in ieder geval niet hoeft te zijn. Ook wij blijven niet wakker om op klokslag 00.00 uur naar buiten te stormen. Nee op dat moment mag er de bezinning zijn zoals jij die ook formuleert. Dat neemt niet weg dat we niet op een eiland wonen. Als het er de tijd voor is ga ik met de kinderen naar buiten om sterretjes vast te houden. Ik zie daar geen kwaad in, het betekend verder niets. We mopperen met z'n allen op die vervelende grote jongens met hun harde knallen want dat hoort niet vinden we, en dan gaan we gauw weer naar binnen om op te warmen. Ik hoop dat onze kinderen daar dezelfde mooie herinnering aan overhouden als ik die heb van toen ik die leeftijd had.

limosa
wpv

Bericht door wpv »

Adryan, wat je daar zegt is helemaal waar, en raakt m.i. het hart van de hele vuurwerkdiscussie.
Regelmatig zie je echter in kerkelijke kringen dat de sterretjes, wel geaccepteerd worden, maar het vuurwerk niet. Wat is het verschil?????????

Over hypocriet gesproken.
limosa

Bericht door limosa »

wpv,

Ik weet niet welk belang je hieraan hecht maar is de aanduiding hypocriet niet een beetje overdreven?? Probeer alles een beetje in de juiste proporties te zien . . . hypocriet betekend volgens VanDale huichelachtig of schijnheilig Als dat aangeeft hoe je aankijkt tegen degenen die met kinderen een sterretje afsteken zou ik je willen typeren als hypochondrisch, om ook maar ff een lelijk woord te gebruiken.

Als je bedoelde dat het niet helemaal consequent is, oké dat is misschien zo. Maar zoals ik al eerder schreef, we wonen niet op een eiland en je kunt kinderen niet alles onthouden. Laat ze ff kind zijn en als ze zelf leren de dingen op juiste waarde te schatten dan draven ze hier echt niet in door als ze ouder zijn (als ik mezelf als voorbeeld neem). Het gevaar van niets mogen is dat als ze wat ouder zijn ze zelf gaan zoeken naar avontuur. En dan gaan ze zelf experimenteren en het soort vuurwerk kopen waar ik ook van zeg dat ik dat liever niet heb.

limosa
wpv

Bericht door wpv »

Limosa,

Misschien is hypocriet een beetje zwaar woord. Inkonsekwent is inderdaad beter. Maar volgens mij zijn sterretjes ook vuurwerk. De keuze wel sterretjes en geen vuurwerk is voor mij geen keuze. Sterretjes zijn ook vuurwerk, hoe onschuldig ook. Ook hier weer het bekende hellende vlak.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik las vandaag dat de hoeveelheid schadelijke stoffen die met vuurwerk in de lucht is geschoten gelijk is aan de hoeveelheid van deze stoffen die in 2 maanden door alle auto's in Nederland bij elkaar wordt uitgestoten.

Dat doen we dan even voor ons plezier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie