Oudvaders nodig om de bijbel te begrijpen?

Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Maar als ik zo links en rechts eens wat postings lees, heb je de oudvaders NODIG om tot geloof te komen. Volgens mij kun je ook zonder. Alleen de Bijbel zou voldoende moeten zijn, zie ook het verhaal van Anemoon.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Maar als ik zo links en rechts eens wat postings lees, heb je de oudvaders NODIG om tot geloof te komen. Volgens mij kun je ook zonder. Alleen de Bijbel zou voldoende moeten zijn, zie ook het verhaal van Anemoon.
Precies,

door ze te gaan lezen kwam ik erachter dat ik hen niet nodig had, maar Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Maar als ik zo links en rechts eens wat postings lees, heb je de oudvaders NODIG om tot geloof te komen.
Marjan, ik heb je vandaag al meerdere keren feiten zien verdraaien. Bovenstaande is nergens gesteld. Waarom generaliseer je zo?
Nogmaals, door verkeerd gebruik van oudvaders is er een onterechte anti-oudvader houding ontstaan. Dat heb ik al eerder uitgelegd.
Wil je misschien gewoon inhoudelijk meediscuseren?

Dank je.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Sabra

Bericht door Sabra »

De oudvaders zijn de heiligen van de Reformatorische gezindte.

De geschriften van deze mensen kunnen uiterst zinvol zijn om te bestuderen, men moet echter niet vergeten dat deze geschriften veelal tijdgebonden en cultuurbepaald zijn.

Net of er tegenwoordig geen inspirerende mensen meer zijn die ons kunnen leren over God en de bijbel.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
De oudvaders zijn de heiligen van de Reformatorische gezindte.
flauwe onzin

[Aangepast op 14/2/05 door jacob]
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Maar als ik zo links en rechts eens wat postings lees, heb je de oudvaders NODIG om tot geloof te komen. Volgens mij kun je ook zonder. Alleen de Bijbel zou voldoende moeten zijn, zie ook het verhaal van Anemoon.
Precies,

door ze te gaan lezen kwam ik erachter dat ik hen niet nodig had, maar Jezus Christus.
Kijk eens wat een zegen die oudvaders ook bij jou hebben gehad!

Want daar gaat het allemaal om Dat je er achter komt dat je niets meer nodig hebt dan Jezus Christus. En daar kunnen oudvaders blijkens dit voorbeeld dus wel voor dienen.

Laat ik voorop stellen dat je genoeg hebt aan de bijbel. Maar dit betekend toch ook niet dat je niet meer naar de kerk gaat? En ik denk dat een oudvader ook hele mooie, jaloersmakende dingen kan geschreven/verteld hebben, waar je veel aan kan hebben.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door jacob


flauwe onzin
Dan zou ik weleens argumenten willen horen.

Wanneer je iets negatiefs zegt over de oduvaders op dit forum of in de reformatorische gezindte in het algemeen, word je al snel beticht van heiligschennis.

[Aangepast op 14/2/05 door Sabra]
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het gaat om de God van de oudvaders, niet om de oudvaders zelf.
Die God is gisteren en heden dezelfde.
Dat betekend dus ook dat we heel veel van oudvaders kunnen leren, omdat God niet is veranderd! En die God ook hun onderricht heeft. Wat zouden we anders aan Jesaja of welke profeet hebben (zijn eigenlijk de bijbelse oudvaders). Waren ook gewone mensen van gelijke beweging als ons. Al is dat soms niet ons gevoelen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door jacob


flauwe onzin



Dan zou ik weleens argumenten willen horen.

Wanneer je iets negatiefs zegt over de oduvaders op dit forum of in de reformatorische gezindte in het algemeen, word je al snel beticht van heiligschennis.


waar dan?

ik hoef niets te onderbouwen. Jij stelt iets. Dus dan moet je ook maar aantonen dat je gelijk hebt, dat hoef ik niet te doen.

Je moet dingen niet verwarren. Een oudvader is nooit heilig uit zichzelf. Je kan wel vinden dat wat de oudvader heeft geschreven de juiste uitleg is van de bijbel.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door jacob


flauwe onzin
Dan zou ik weleens argumenten willen horen.

Wanneer je iets negatiefs zegt over de oduvaders op dit forum of in de reformatorische gezindte in het algemeen, word je al snel beticht van heiligschennis.

[Aangepast op 14/2/05 door Sabra]
Het gevaar van het heilig maken van een oudvader is wel aanwezig. En ik denk dat het er ook wel eens is. We zijn alle mensen van gelijke beweging. Uit onszelf niet in staat tot iets waarlijk goeds. Moeten we niet vergeten.
Als dominee een zware zonde begaat in onze ogen, dan zijn wij zo snel met ons oordeel, maar is het besef er nog wel dat wij net zo makkelijk kunnen vallen?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door jacob


flauwe onzin
Dan zou ik weleens argumenten willen horen.

Wanneer je iets negatiefs zegt over de oduvaders op dit forum of in de reformatorische gezindte in het algemeen, word je al snel beticht van heiligschennis.

[Aangepast op 14/2/05 door Sabra]
Het gevaar van het heilig maken van een oudvader is wel aanwezig. En ik denk dat het er ook wel eens is. We zijn alle mensen van gelijke beweging. Uit onszelf niet in staat tot iets waarlijk goeds. Moeten we niet vergeten.
Als dominee een zware zonde begaat in onze ogen, dan zijn wij zo snel met ons oordeel, maar is het besef er nog wel dat wij net zo makkelijk kunnen vallen?
ik gruw van zulke postings

Zonde is zonde. VRESELIJK!!!

en daar staat de eeuwige straf op!

Nooit en te nimmer mag op geen enkele wijze de zonde worden verbloemd. Die moet breed worden uitgemeten en zonde moet worden weg gedaan. (uiteraard als het geen verborgen zonde is)

Vergeet niet dat er mensen waren als Achan. Dat kost levens!!

De bijbel is niet zo moeilijk om een mens zijn zonden breed uit te meten. Dat we er wat van mochten leren.

ik ben blij dat het RD het stuk over die meneer van nieuwenhuizen publiceerde. DAt zou vaker moeten gebeuren.

Wij maar denken dat als het openbaar komt God er mee gelasterd worden. We krijgen veel meer waardering als we zulke mistanden publiek maken en er driftig afstand van namen. Met de nodige stappen van cencuur!





[Aangepast op 14/2/05 door jacob]
MS

Bericht door MS »

Eerst onder vier ogen, dan met zijn 2je, dan nog niet tot inkeer, dan in de gemeente. Wees maar voorzichtig met oordelen, hoeveel mensen zijn niet veroordeeld door ons mensen, maar juichen nu aan Gods troon. De zonde zal deze persoon persoonlijk enorm verdriet doen. Maar andere hoeven die niet breed uit te meten, dan vergeet je dat je zelf geen haar beter bent!!
Maar dit betekend niet dat het verschrikkelijk is om te zondigen en dat deze zonde ongestraft zou blijven (den schuldige niet onschuldig houden, zelfs bezoekende op kindskinderen in derde en vierde gelid) Maar kijk uit met het oordelen, opdat gij niet geoordeeld zult worden.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door MS
Eerst onder vier ogen, dan met zijn 2je, dan nog niet tot inkeer, dan in de gemeente. Wees maar voorzichtig met oordelen, hoeveel mensen zijn niet veroordeeld door ons mensen, maar juichen nu aan Gods troon. De zonde zal deze persoon persoonlijk enorm verdriet doen. Maar andere hoeven die niet breed uit te meten, dan vergeet je dat je zelf geen haar beter bent!!
Maar dit betekend niet dat het verschrikkelijk is om te zondigen en dat deze zonde ongestraft zou blijven (den schuldige niet onschuldig houden, zelfs bezoekende op kindskinderen in derde en vierde gelid) Maar kijk uit met het oordelen, opdat gij niet geoordeeld zult worden.
dan had de zonde van David ook niet breed uitgemeten mogen worden in de bijbel.

En ik veroordeel de zonde niet de zondaar.
Ik hou niet van zulke praatjes. echt niet.

Toen bij ons een groot incest schandaal bekend werd, probeerde een hoop mensen het stil te houden. Ze hadden als smoes, ach we zijn toch allemaal zondaren en nog meer van dat gewauwel. Nee, bekend maken en opzuiveren. Net als bij Achan.

Je mag best egoistisch zijn in de zegen van de Heere. En ik zou niet graag willen dat zulke mensen Gods Geest tegen houden voor rest van de gemeente(5 En Hij kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinigen zieken de handen op, en genas hen.)

[Aangepast op 14/2/05 door jacob]
MS

Bericht door MS »

En als het dan eens onterecht is, dan zijn de beschuldigde voor het leven getekend.

Ik mis nog steeds het weten dat wij er zelf ook toe in staat zijn.

En het voorval van David werd niet door de mensen breed uitgemeten, maar God bracht David terug door Zijn profeet te zenden. God zal het tot schuld maken. Wij mensen zijn geen rechters wat dat betreft, God zal eenmaal richten.

Zonden verdoezelen is heel wat anders, de schuldige hoeft niet onschuldige gehouden te worden. Maar de rechters in Nederland zullen diegene wel veroordelen. Laten wij nooit vergeten dat wij net zo slecht zijn!
MS

Bericht door MS »

En de tucht moet zeker uitgeoefend worden, waar nodig, maar wel op een nederige manier, want degene die onder de tucht komt, die is niks slechter als degene die de tucht uitvoerd. Hoogmoed komt zo gauw om de hoek kijken, wat voelen wij ons weer beter als zo eentje die weet ik wat gedaan heeft! Natuurlijk is dat reden om de tucht niet uit te oefenen, maar doe het op de goede manier.
Plaats reactie