Nieuwe layout Refomatorisch Dagblad

Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Ik vind de nieuwe lay-out juist strakker. Die vorige vette letters drongen zich zo aan je op. Natuurlijk is het een kwestie van wennen, maar het ziet er zo in ieder geval een stuk lichtvoetiger uit.

Allemaal één pot nat? Zelfs afgezien van het principiële verschil vind ik dat er wel degelijk verschillen zijn! Zo oogt het RD veel rustiger dan het grootste deel van de andere kranten. Moet je de Telegraaf eens zien bij speciale rubrieken. Daar staan vrijwel altijd fotootjes van redacteuren bij of fotootjes die bij het onderwerp passen. Heel druk!! Het RD heeft hele mooie stylistische vignetten bij rubrieken. Zie alleen al die twee 2'n die tegen elkaar gespiegeld zijn ter gelegenheid van het huwelijk van WA & Maxima: samen vormen ze een prachtig hart!

Nalopers? I. Waarom zou je niet om de 14 jaar een re-styling door mogen voeren? Of doe jij ook 20 jaar met je kleding? Waarom zou je niet én conservatief (qua inhoud) én vooruitstrevend (qua opmaak) kunnen zijn?

Dat geldt ook voor de digitale versie van het RD. Wel eens gezien? Wel eens een mooiere, overzichtelijkere en meer complete krant op internet gezien? Rustig, strak en praktisch in gebruik. Daar kunnen de grote kranten een puntje aan zuigen!

Kun je ineens niet meer zien van welke dag een bepaalde krant is, omdat het kleurtje weg is? Kijk je toch gewoon bovenaan de voorpagina welke bijlage er die dag bij zat. Na twee jaar bijlages moet je toch wel weten dat de spectrumbijlage op dinsdag meekomt en de mensenbijlage op vrijdag?

Toevallig was ik gisteren in Veenendaal bij een bijeenkomst en presentatie van het RD en dan zie je pas hoeveel moeite ze doen (en hoe moeilijk het is!!) om het iedereen naar z'n zin te maken! En hoe muggenzifterig mensen kunnen zijn. Er was zelfs iemand die er moeilijk over deed dat er geen kader meer om de meditatie stond:-(

Je hoort het al: ik ben een beetje RD-fan:-) Moet je me maar niet kwalijk nemen...

:sne

[Edited on 1/17/02 by Basic-Liner]
wpv

Bericht door wpv »

In ben het in grote lijnen met Basic Liner eens. Maar ik vind wel dat dan de bijlagen en de krant dezelfde layout moeten hebben. Nu vind ik dat een beetje slordig overkomen.
Verder is het inderdaad een kwestie van wennen hoewel ik de vorige layout beter vond. En waarom zou je na 14 jaar MOETEN veranderen. Als een bepaalde layout voldoet is het toch goed.
BOELY

Bericht door BOELY »

Drie keer niks die nieuwe opzet!
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Basic-Liner,
Goed idee van je, om te kijken naar de bijlage. Ik weet vanzelf wel op welke dag iedere bijlage komt, maar ik was nooit op het idee gekomen om daar consequenties van dien aard aan te verbinden. Bedankt.
Wat trouwens je reactie op mijn 'één pot nat' betreft, daarin kan ik niet meegaan. Als ik het RD vergelijk met het ND, dan moet jij hem niet vergelijken met de Telegraaf, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het RD een eigen koers voert. Vergelijk zelf maar eens. De overeenkomst met het ND is opvallend. Natuurlijk zijn er afwijkingen, zoals de plaats van het commentaar, maar in grote lijnen (op het eerste gezicht) komen ze sterk overeen.
Wat betreft je positieve opmerking over de digitale versie, het RD is inderdaad één van de weinige kranten die de internetactiviteiten uitgebreid hebben, en het resultaat is er naar (hoewel ik ook hier wel kritiek heb, maar dat zij zo).
Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Daar heb je gelijk in Rinie: het onderscheid tussen ND en RD is niet bepaald groot te noemen (kennelijk een echt christelijke lay out :P)

Wat is bijvoorbeeld een punt van kritiek op de website? Ik stel deze vraag overigens niet omdat ik minpuntjes uitsluit, maar ik ben benieuwd naar je kritiek.

Trouwens, zo verwonderlijk is het ook weer niet dat bijna iedereen wel punten van kritiek heeft en dat er zelfs ronduit afknappers rondlopen (overigens werd op die RDinfo-avond verteld dat er veel minder kritiek was dan bij de vorige vernieuwing). Het lijkt mij - vooral als je er eens goed over na gaat denken - al een hele klus om een krant van een totaal nieuw lay out te voorzien. En dan heb ik het nog niet eens over een lay out die iedereen mooi zou vinden...

[Edited on 1/21/02 by Basic-Liner]

[Edited on 1/21/02 by Basic-Liner]
Rinie

Bericht door Rinie »

We zijn wel weer verzuilend bezig zeg, met een christelijke lay-out :)
Punt van kritiek: de zoekfunctie. Ik vind dat nou niet bepaald een toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid. Is best te gebruiken, maar kan volgens mij wel beter.
Plaats reactie