Je zonden vergeten

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik denk dat we de slaande hand des Heeren niet op moeten vatten als straf, maar als correctie tikken...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik denk dat we de slaande hand des Heeren niet op moeten vatten als straf, maar als correctie tikken...
zo lees ik ook: ...uw stok en uw staf, die vertroosten mij....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dus vergeving sluit straf niet uit. Maar de Heere Jezus heeft toch al de straf op de zonde gedragen in onze plaats?
Waarom ga je vergeving en straf tegenover elkaar zetten? Vergeving en zonde staan in dit vraagstuk toch tegenover elkaar?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Iets wat me altijd opvalt is dat je bij de oudvaders weinig (ik ben het zelfs helemaal niet tegengekomen) hoort zeggen dat vergeven schuld ook vergeten schuld moet zijn. Ja, ik lees vaak juist het tegenovergestelde. Zie bv. ook het avondmaalsformulier:

Ten eerste bedenke een ieder bij zichzelve zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelve mishage en zich voor God verootmoedige (...)

Als ik dit zo lees dan ga ik ervanuit dat met zonden de zondige daden worden bedoelt, en met vervloeking de zondige staat. Nu roept Ursinus(?) in dit formulier ons dus op onze zonden niet te vergeten, maar juist te overdenken. Het doel is duidelijk. Het leidt tot zelfmishaging en verootmoediging.

Deze manier van redeneren kom je bij praktisch alle oudvaders tegen, ja zelfs ook bij de kerkvaders. Hadde zij het allemaal mis?
Plaats reactie