vrouwen in het ambt

roseline

Bericht door roseline »

Bienveillance,
Moeten wij niet worden als een kind?
Blijkbaar niet in die zin nee :) Anders schrijft Paulus dat toch niet?

Wat betreft hoofdbedekking: ik heb ooit in de topic ‘hoedje vrouw’ het volgende getikt:
Hoofdbedekking is een teken van onderdanigheid. De gemeente, het Lichaam, is onderdanig aan Christus, het Hoofd. Op die manier dient de vrouw onderdanig te zijn aan de man. Want de man is het hoofd van de vrouw en de vrouw de heerlijkheid van de man. 1 Kor. 11:7-11. Lees ook Ef. 5:22-33. Hierin ligt juist díe grote belofte, dat de Gemeente (het lichaam) de Bruid van Christus (het hoofd) zal vormen, en één met hem zal zijn. Christus als Hoofd, wij als zijn Lichaam, delend in zijn heerlijkheid. Wij zijn dus zowel bruid als lichaam. Maar wij kunnen nooit méér worden dan Christus, onze voorloper, leidsman en hogepriester, daarom dienen wij onderdanig aan Hem te zijn. Want het hoofd bestuurt het lichaam. En als we in díe geest van onderdanigheid zijn (en verwar dat niet met 'laten onderdrukken' of 'slaafse gehoorzaamheid' - het is iets dat uit LIEFDE geschiedt) dan ligt daar Gods zegen over. En als ík hoofdbedekking draag op het moment dat ik bid of profeteer in de samenkomst, dan blijkt daaruit tevens mijn onderdanigheid en mijn volkomen afhankelijke opstelling jegens God. En dat is iets wat God graag van mij wil zien. Dat is zijn wil voor mij persoonlijk.

Verder is Paulus heel nuchter: 'En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets als de man zonder vrouw. Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God.' 1 Kor. 11:11-12. Er is geen onderscheid des persoons bij God. En de leden van het lichaam behoren elkander te dienen in alle liefde en onderdanigheid, zowel mannen als vrouwen, opdat het lichaam functioneert zoals het behoort.

Het gaat dus om de geest waarin je bent. De geest van onderdanigheid. Maar ook: de geest van vrijheid - de wet der vrijheid, en niet de geest der dwangmatigheid of wetticisme of krampachtigheid. Laten we daar niet in belanden :) Dan zijn we onder de wet. We doen alles uit liefde voor God! De één draagt de hele dag hoofdbedekking, de ander vindt dat onpraktisch maar heeft dezelfde geest. Een ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. We moeten doen wat nuttig, opbouwend en nuchter is. En dat zijn wetten die God in ons hart schrijft, door zijn Geest, immers we staan in dienst van de Geest en niet in dienst van de letter! We kunnen ons gaan kronkelen op allerlei manieren om ons aan zo'n uiterlijk wetje te houden (zoals veel moslim meisjes problemen hebben met schoolregels) en het grote doel missen omdat we de Geest niet opmerken. We worden niet gerechtvaardigd op grond van het wel of niet dragen van hoofdbedekking! Maar God proeft onze gezindheid, onze geest. We moeten de werkelijkheid van Christus leren zien (Kol. 2), de kern van het evangelie - en dan zal God ons duidelijk maken wat zijn wil is. Hij maakt zijn verbond aan ons bekend!
Mocht je daar opmerkingen over hebben lijkt het me handiger als je dat in de desbetreffende topic doet :)

‘Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie’ staat er in openbaringen over profeteren.

Mijn gemeente: http://www.brunstad.org.

Groetjes, Rose.
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Rose,

- Ik ben pro hoed & contra vrouw in het ambt; geen tijd voor hoeddiscussie, mijn mening is in dat topic reeds vertolkt. (Ik kan moeilijk continu "mee eens" gaan tikken ;) )

- Brunstad........ Doet mij denken aan: J.O. Smith, Noorse broeders.... Klopt?

Bienveillance
roseline

Bericht door roseline »

Da's niet de officiele naam - die hebben we niet - klopt :)

Vaak heb ik zoveel uit te leggen dat ik liever verwijs naar de site.
Kena

Bericht door Kena »

Wat dachten jullie van profetes Deborah? Een vrouw in ambt en geen kleintje ook :bou: Èchte girlpower *grijns*

Baruch Yeshua HaAdon

Kena
roseline

Bericht door roseline »

Deborah was de enige die die taak van 'richteres' op zich kon nemen omdat alle mannen in die tijd te slap waren in het geloof (Barak was laf). Een geweldige vrouw met een groot geloof! Ze was overigens ook een profetes :)

Vrouwen mogen profeteren!

Niettemin moeten we gewoon in de gaten houden dat wat Paulus schreef in het belang was voor de harmonie, de orde en het functioneren van het lichaam van Christus. En zolang er mannen in de buurt zijn om die taak van 'leraar' of het 'onderwijzen in Christus' op zich te kunnen nemen - waarom zouden wij ons daar niet in alle onderdanigheid aan Christus - want daar draait het immers om - naar voegen? Er blijven nog zoveel waardevolle taken over!

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 3/9/02 door roseline]
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

"Vrouwen in het ambt"

Tjah.....

Alles op z'n tijd, toch?

Over 50 jaar in de "ger.gem.", over 100 jaar in de "ger.gem. in ned.", over 150 jaar in de "oud ger.gem. in ned."

Geduld is een schone zaak.

By the way, als de sgp binnen afzienbare tijd "om" gaat, kan er in bovengenoemde kerken nog wel eens een jaartje of wat af gaan. (maar ik beloof niks.........)

The Critical Brother (niet van vrouwelijke ambtsdragers hoor!)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

1 Korinthe 14:34,35,37
1 Timotheus 2:11-14
1 Timotheus 3:2,8,12
england

Bericht door england »

Ik ben er tevreden mee
Inderdaad Roseline, daar ben ik het helemaal mee eens! Waarom willen vrouwen zoveel verantwoording hebben? Een ambt is niet iets wat je zoekt, wie wil er nou de verantwoording over zoveel zielen dragen tenzij God hem geroepen heeft? Waarom willen sommige vrouwen altijd nog meer, nog hoger? Ik ben tevreden met de plaats die God mij gegeven heeft, en daar heb ik mijn handjes vol aan! Als ik mijn verloofde zie zwoegen en zuchten over een preek, en hij gedrukt wordt door de verantwoordelijkheid die hij heeft bij het uitpsreken van zijn preek dan ben ik blij dat ik me alleen druk hoef te maken over zijn pak, en de afwas en het eten etc.....
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Even niet om bijdehand te doen (zoals Madtice dit altijd zo mooi zegt...), maar even het volgende:

De zondagschool of kindernevendienst is een onderdeel van de gemeente. Daar zijn we het met z'n allen roerend over eens........hoop ik......

Volgens mij is het grootste gedeelte van de forummers hier tegen 'de vrouw in het ambt'........denk ik.....

Maar hoe zit het dan als vrouwen onderricht geven aan de kindertjes van de kindernevendienst c.q. zondagschool als deze gezien worden als onderdeel van de gemeente....???

Hoe zien jullie dat dan??

The Critical Brother (o.a. niet van de vrouw in het ambt.....maar dat wisten de meesten al.......denk ik.....)
Refojongere

De kindernevendienst wil ik niet zien als een (deel van een) eredienst, maar gelijkschakelen aan de zondagsschool. Hiervoor behoeft men geen ambt te bekleden en mogen er dus ook vrouwen verhalen uit de Bijbel vertellen.
madelief

Bericht door madelief »

Toch blijf ik er iets vaag aan vinden.
In mn vorige kerk ( herv gb) waren er geen vrouwen in het ambt. Maar toen werd het kerst............en hadden de kinderen van de zondagschool kerstfeest op de tweede kerst dag. Er waren ook volwassen mannen in de kerk die het aan hoorde hoe dat een mevrouw het kerst evangelie vertelde.
En dat vind ik nu hypocriet.............geen vrouwen in het ambt maar wel zo iets.
Dat zou dan ook niet mogen.
Trouwens vind ik wel dat de nevendienst gelijk is aan de kerkdienst. Voor die kinderen word het makkelijker gemaakt.
Maar waar trekken jullie de grens tussen de jongen of man. Welke leeftijd is het...........???
:,:,
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Even niet om bijdehand te doen (zoals Madtice dit altijd zo mooi zegt...), maar even het volgende:

De zondagschool of kindernevendienst is een onderdeel van de gemeente. Daar zijn we het met z'n allen roerend over eens........hoop ik......

Volgens mij is het grootste gedeelte van de forummers hier tegen 'de vrouw in het ambt'........denk ik.....
oh ooh! ik ben voor!
Waarom?
Omdat de vrouw gelijk is gesteld aan de man.
Eeuwenlang heeft de kerktraditie met gebruik van angst en intimidatie en uit verwonding de mogelijkheid voor de bediening voor vrouwen beperkt. In veel culturen zijn vrouwen de meest eenzame mensen die het meest aan de rand van de maatschappij staan. De bijbel echter vermeldt op veel plaatsen gebeurtenissen waarin God ruimte maakt voor de vrouw ook al verwerpen de Kerk en de wereld haar.
Hier een quote van een vrouw in de bediening: "Ik heb geen gaven, aanleg en talenten. Ik heb geen bijbelschoolopleiding, noch een universitaire graad, maar Jezus heeft me een plaats en een roeping gegeven. Ik heb alleen Jezus, God de Vader en Zijn Heilige Geest. Indien Jezus Zijn Heilige Geest van mij zou wegnemen zou ik weer dat angstige, kleine meisje zijn."

In het Oude Testament lezen we over Ruth, de Moabitische, in wie God welbehagen had, ook al wilden de Joden niets met haar volk te maken hebben. Omdat zij zo'n dienend hart had, wilde Ruth haar schoonmoeder Naomi zegenen en helpen. Het gevolg van haar daden was dat God haar zalfde met Zijn goedgunstigheid en ervoor zorgde dat zij met Boas, een van de vooraanstaande burgers van de stad, kon trouwen. Hun zoon Obed was de grootvader van David en Ruth werd zo opgenomen in het geslachtsregister van Jezus.
Jezus heeft veel gedaan om de vrijheid van de vrouw te bewerkstelligen. In de cultuur van Zijn tijd, waarin vrouwen verkocht werden aan hun toekomstige mannen, stond Hij toe dat ze Hem dienden.

Vrouwen stonden aan de voet van het kruis en waren de eersten die kwamen bij het lege graf; Jezus verscheen zelfs het eerst aan de vrouw uit wie Hij zeven duivelen had uitgeworpen, een duidelijk teken van Zijn acceptatie van alle mensen. Vrouwen kregen van een engel de opdracht om het goede nieuws dat Jezus was verrezen te vertellen aan de discipelen en werden daarmee de eerste evangelisten.

Maar hoe zit het dan als vrouwen onderricht geven aan de kindertjes van de kindernevendienst c.q. zondagschool als deze gezien worden als onderdeel van de gemeente....???

Hoe zien jullie dat dan??

Ik zie het gebeuren en het is goed volgens mij.

The Critical Brother (o.a. niet van de vrouw in het ambt.....maar dat wisten de meesten al.......denk ik.....)
:$:$:$
Refojongere

In het Oude Testament lezen we over Ruth, de Moabitische, in wie God welbehagen had, ook al wilden de Joden niets met haar volk te maken hebben. Omdat zij zo'n dienend hart had, wilde Ruth haar schoonmoeder Naomi zegenen en helpen. Het gevolg van haar daden was dat God haar zalfde met Zijn goedgunstigheid en ervoor zorgde dat zij met Boas, een van de vooraanstaande burgers van de stad, kon trouwen. Hun zoon Obed was de grootvader van David en Ruth werd zo opgenomen in het geslachtsregister van Jezus.
Heeft dit iets met de gemeente van Jezus Christus te maken en hoe er binnen de gemeente gehandeld dient te worden?
Jezus heeft veel gedaan om de vrijheid van de vrouw te bewerkstelligen. In de cultuur van Zijn tijd, waarin vrouwen verkocht werden aan hun toekomstige mannen, stond Hij toe dat ze Hem dienden.
Jezus stond toe dat ze Hem dienden op de wijze zoals het een vrouw past. Het is opvallend dat al Zijn discipelen mannen waren en er ook alleen maar mannen waren die de opdracht kregen: Gaat heen en verkondigt het Evangelie aan alle creaturen en volken. Ook bij de vorming van de gemeente in Handelingen werden er alleen mannen tot ouderling verkozen.
Vrouwen kregen van een engel de opdracht om het goede nieuws dat Jezus was verrezen te vertellen aan de discipelen en werden daarmee de eerste evangelisten.
De vrouwen hadden een goede band met de discipelen en Jezus vertelde hun dat ze het hun maar meteen moesten vertellen. Ook dit heeft nog niets met de taken in de Gemeente des Heeren te maken. Laten we ons maar houden aan wat de Heere God daarover zegt in de Korinthe en Timotheus en Titusbrieven en hoe het toeging in de eerste Gemeenten dat ook in Handelingen te lezen is. Ik zie nergens dat vrouwen in het ambt geplaatst worden. Verder lees ik niet dat vrouwen en mannen gelijk aan elkaar zijn (niet te verwarren met GELIJKWAARDIG!), en daarom onderscheiden taken van de Heere gekregen hebben. Er staat in de Bijbel: "Gij vrouwen, zijt uw mannen onderdanig".
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Refojongere
Heeft dit iets met de gemeente van Jezus Christus te maken en hoe er binnen de gemeente gehandeld dient te worden?
Jezus stond toe dat ze Hem dienden op de wijze zoals het een vrouw past. Het is opvallend dat al Zijn discipelen mannen waren en er ook alleen maar mannen waren die de opdracht kregen: Gaat heen en verkondigt het Evangelie aan alle creaturen en volken. Ook bij de vorming van de gemeente in Handelingen werden er alleen mannen tot ouderling verkozen.
Vrouwen kregen van een engel de opdracht om het goede nieuws dat Jezus was verrezen te vertellen aan de discipelen en werden daarmee de eerste evangelisten.
De vrouwen hadden een goede band met de discipelen en Jezus vertelde hun dat ze het hun maar meteen moesten vertellen. Ook dit heeft nog niets met de taken in de Gemeente des Heeren te maken. Laten we ons maar houden aan wat de Heere God daarover zegt in de Korinthe en Timotheus en Titusbrieven en hoe het toeging in de eerste Gemeenten dat ook in Handelingen te lezen is. Ik zie nergens dat vrouwen in het ambt geplaatst worden. Verder lees ik niet dat vrouwen en mannen gelijk aan elkaar zijn (niet te verwarren met GELIJKWAARDIG!), en daarom onderscheiden taken van de Heere gekregen hebben. Er staat in de Bijbel: "Gij vrouwen, zijt uw mannen onderdanig".
Idd. de vrouw heeft andere taken als de man gekregen.
Vrouwen in de gemeente onderdrukken is fout. De heilige Geest werkt ook door vrouwen namelijk.
Verbiedt je een gezalfde vrouw haar talenten en gaven te gebruiken, dan verbiedt je de heilige Geest te werken in de gemeente.

De bijbel zegt ook niet: "Mannen houdt uw vrouw er danig onder…" maar: "Vrouwen, weest aan uw man onderdanig…" Dit is de verantwoordelijkheid van de vrouw en kan nooit afgedwongen worden door haar man.
Leiders mogen hun gezag nooit misbruiken. We leven echter nog altijd in een onvolmaakte wereld, met onvolmaakte mensen en onvolmaakte leiders. Er zijn leiders die leiding geven op een controlerende, dominerende en daardoor manipulerende wijze.
007

Bericht door 007 »

Jezus eigent zelf Zich het absolute leiderschap toe. Het Nieuwe Testament laat duidelijk zien dat er tussen broeders en zusters onderling, als lichaam van Christus, verschillende posities, taken en soorten gezag zijn (horizontaal). Niet op de manier van de wereld, maar zeker wel aanwezig en van groot belang voor het goed functioneren van de gemeente.

Ik vind het heel veelzeggend om in de bijbel te lezen dat Jezus de twaalf apostelen niet uit de gevestigde ‘kerk’, uit al aangestelde tempeldienaren, bestuurders, oudsten, schriftgeleerden, leiderschap of wat dies meer zij, koos.

Maw, Hij ging volledig voorbij aan de bestaande kerkelijke leiding, structuur en posities maar koos zijn meestal niet hoog opgeleide medewerkers uit leken, na daarvoor uitdrukkelijk God te hebben gezocht in gebed.

In het koninkrijk Gods is er geen sprake van geslacht.
De heilige Geest zoekt "open vaten" om die op te vullen en te laten overstromen. (met levend water)
Als de heilige Geest in een gemeente niet vrij kan werken, zoekt Hij verder waar Hij dat wel kan.
Plaats reactie