Voor wie het horen wil: vergeving

Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Zou er misschien een bijbelse onderbouwing van dit verhaal mogen komen? Ik zie namelijk geen enkel verband met Gods Woord.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik zie erg veel zandgrond.

[Aangepast op 29/10/04 door voorbijganger]
Ik ben zo blij dat iemand Bijbelse onderbouwing vraagt want dat is zeker belangrijk. Over het feit dat een gelovige een schoon hart heeft en vuile voeten -figuurlijk dan :) , staat in het O.T. zowel als in het N. T. wat. In Exodus 13:18 - 21 staat beschreven wat de priesters moesten doen vordat zij in de tabernakel dienen konden. Hun handen en voeten wassen, elke dag weer omdat ze weer vuil geworden waren. Dit is niet de eerste reiniging bij het inwijden tot priesterschap zoals beschreven in Ex. 40:12. Hier kun je een parallel trekken met het bad van de wedergeboorte (Titius 3:5) waardoor iemand "schoon wordt in zijn hart", en het zonden belijden van elke dag volgens 1 Johannes 1:9. Deze principe kwam ook tot uitdrukking toen Jezus Petrus zijn voeten wilde wassen en niet zijn hele lichaam, want hij was rein. Johannes 13:6 -10.
Mirja, met je kromme nederlands wijs je de rechte weg!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Lees ook de tweede meditatie over vergeving eens, misschien wordt het nu weer iets vollediger. http://www.manna-vandaag.com/bijbelstud ... tudie.html
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Oorspronkelijk gepost door memento
De strekking van dat stukje gaat alleen maar op voor mensen die een persoonlijke bevestiging van vergeving hebben ontvangen. Het 'zomaar' geloven dat je zonden vergeven zijn zonder dat Christus je dat persoonlijk meedeelt is onbijbels
Waar staat dat precies? Dat van die bevestiging?
Hier o.a.:
Joh. 2: 11 Dit beginsel der tekenen heeft Jezus gedaan te Kana in Galilea, en heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem.
england

Bericht door england »

Waar staat dat precies? Dat van die bevestiging?
Inbijvoorbeeld Romeinen 8 vers 14-16:
Dezelve Geest getuigt met onzen geest dat wij kinderen Gods zijn..
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
De strekking van dat stukje gaat alleen maar op voor mensen die een persoonlijke bevestiging van vergeving hebben ontvangen. Het 'zomaar' geloven dat je zonden vergeven zijn zonder dat Christus je dat persoonlijk meedeelt is onbijbels
Joh. 20:29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben.
30 Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek;
31 Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.

Handelingen 10:43 Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam.

Romeinen 1:17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Romeinen 3 22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
Romeinen 3 25 Welken God voorgesteld heeft [tot] een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Romeinen 3 26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
Romeinen 3 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Romeinen 3 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Romeinen 3 30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.

Catechismus 23
Vraag 59 Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

Vraag 21 Wat is waar geloof?
Antwoord Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.

De Heilige Geest start, behoud, bevestigd en vergroot je geloof, maar wat is geloof in een tastbaar bewijs? Das geen geloof meer... Geloof is een zeker weten en een vertrouwen op iets wat je niet ziet, wat je niet voelt en wat je niet kan bewijzen.

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Juist Kaw, je citeerd mooi de HC.

dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn

Het gaat om dat persoonlijke aspect. Niet zomaar met je verstand geloven dat Christus verzoening heeft aangebracht voor zondaren, ik ben zondaar, dus ik geloof. Nee, het gaat om die persoonlijke werkingen van de Heilige Geest in je eigen hart. Dáár ligt de zekerheid, en als je niets kent van dat persoonlijke werk van God in je ziel: rust niet totdat je verzekerd ben van je zaligheid in Hem!

[Aangepast op 1/11/2004 door memento]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Juist Kaw, je citeerd mooi de HC.

dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn
Juist. En hoe weet je dat? Door geloof. Dit gaat buiten een mystieke ervaring om. Gewoon een zeker weten en een vast vertrouwen. Een vast vertrouwen dat... en dan je geciteerde tekst. Net dat woordje wat je weggelaten heb in je citering...

De persoonlijke bevestiging van je geloof geschiedt door de Heilige Geest in je hart. Je gaat Gods leiding opmerken in je leven. Je merkt hoe Hij de prediking en de bijbellezing stuurt zodat je steeds meer van Hem leert kennen. Je krijgt steeds meer je zonden, maar vooral je zondige aard voor ogen en leert... Ach... Enz. enz. Wat ik wilde zeggen is dit: Geen bevestiging van het geloof zonder geloof. Je geloof zal ook nooit als fundament een bevestiging kunnen hebben, want dat is het zand en niet de rots. Kenmerkenprediking als gevolg.

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door KawDe persoonlijke bevestiging van je geloof geschiedt door de Heilige Geest in je hart. Je gaat Gods leiding opmerken in je leven. Je merkt hoe Hij de prediking en de bijbellezing stuurt zodat je steeds meer van Hem leert kennen. Je krijgt steeds meer je zonden, maar vooral je zondige aard voor ogen en leert... Ach... Enz. enz. Wat ik wilde zeggen is dit: Geen bevestiging van het geloof zonder geloof. Je geloof zal ook nooit als fundament een bevestiging kunnen hebben, want dat is het zand en niet de rots. Kenmerkenprediking als gevolg.

Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Juist. Anders zouden we ons vertrouwen nog gaan stellen op die bijzondere openbaring of verzekering. Het enige waar we op moeten vertrouwen is ons geloof in Jezus Christus en op Zijn Woord.
Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

Daarbij stellen de DL het ook duidelijk:

Dwaling: Zonder een bijzondere openbaring kan de mens er in dit leven niet zeker van zijn, dat hij in de toekomst in het geloof zal volharden.

Tegenwerping: Door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en worden de onzekerheden van de roomsen weer in de kerk ingevoerd. Overal ontleent de Heilige Schrift deze zekerheid aan de kenmerken die eigen zijn aan Gods kinderen, en aan de zeer betrouwbare beloften van God, en niet aan een bijzondere en buitengewone openbaring. Vooral is te wijzen op wat de apostel Paulus zegt: "Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van Gods liefde, welke is in Christus Jezus, onze Here" (Rom. 8, 39). En Johannes zegt: "En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft" (1 Joh. 3, 24).

[Aangepast op 1/11/04 door Miscanthus]
england

Bericht door england »

Dwaling: Zonder een bijzondere openbaring kan de mens er in dit leven niet zeker van zijn, dat hij in de toekomst in het geloof zal volharden.
Oei......
Ik zou wel willen dat iemand door de DL heen zou preken in heel wat kerken die ik hartelijk liefheb in Holland.....
E wordt vaak gewaarschwd dat je je geloof niet moet bouwen op tekstjes en versjes, maar als je niks 'tastbaars' kunt overleggen wordt je aangeraden maar geen deel meer te nemen aan het avondmaal etc.....

Ik vond het heel mooi dat er gezegd werd dta het geloof niet iets tastbaars is. Het is iets in je hart, en niemand kan beoordelen of het waar of niet waar is.... Alleen aan de vruchten wordt een boom gekend....Ik denk dat de nadruk dan te liggen komt op heiligmaking, liefde etc, namelijk de vruchten van de Geest...

Zelf vind ik dat heel erg moeilijk, want het is erg moeilijk om bij jezelf iets positiefs te vinden! Zoals al gezegd, je wordt je steeds meer bewust van je zondige aard, en je ongeduld etc.. Als je dan anderen ziet die zo liefdevol voor mensen zorgen etc, dan slaat de twijfel zo toe!!
Plaats reactie