bevinding? Graag!

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Beste Kaw,

Fijn dat je een uitgebreide reactie geeft. Toch is je antwoord meer een reageren op. Het zijn antwoorden op vragen. Ik mis daardoor een beetje de samenhang waar ik op doelde. Uit het geheel is niet te lezen als een op zelfstaande visie. Je duikt naar voorbeelden en blijft dan staan. Ik ga liever een abstractie niveau hoger. Dat maakt de discussie meer inhoudelijk en minder op de persoon gericht. Het reageren van mijn kant is nu moeilijker geworden en dreigt nu de vorm van een persoonlijke twee-strijd aan te nemen. Dat betreur ik.
Abstracter? Sorry, maar het leven is geen wiskunde of volstrekt abstracte filosofie. Misschien heb jij een hoog IQ en kun je dit ten allertijde toepassen. Ik kan dat alleen met 2 biertjes... (En dat is een grapje (voor de zekerheid))
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Je hebt met deze lijn van beantwoorden niet gezocht naar concretisering van de inhoud van het begrip dogmatiek. Op basis daarvan zou je dan hebben kunnen zeggen: omdat dogmatiek voor mij dit en dit betekent, moet het antwoord op vraag 1 als volgt luiden …………………
Waarom is dit nu zo belangrijk? Vanwege jouw omschrijving van dogmatiek en zou als uitgangspunt dienen bij de beantwoording. Nu citeer ik even: Dogmatiek verklaart de bijbel op sommige onderwerpen om bepaalde dwalingen en leerverschillen uit de weg te ruimen, maar blijft onafscheidelijk vervuilt met een bepaalde tijdsgeest en menselijke uitleggingen.

Duidelijk is dat de definitie zoals jij hanteert geen rustpunt in zichzelf heeft. Door de vragen in samenhang te beantwoorden zou jou dat ook mogelijk ook zijn opgevallen.
Ik zal nu nog kort reageren op je antwoorden. Ik heb namelijk weinig behoefte aan een welles – nietes spelletje dat nu dreigt te ontstaan. Zoals ik in mijn andere posting reeds heb aangegeven is de afstand tussen ons heel erg groot. Ik zie ook geen enkele mogelijkheid om die te overbruggen.
Maar is de dogmatiek en de toepassing daarvan een rustpunt? Is het uitgedefinieerd en nu omstotelijk vastgesteld? (om eens abstract te blijven)

En de afstand tussen ons ken ik niet goed, omdat ik nog steeds niets over jou weet. Volgens mij is die best te overbruggen wanneer we de rijkdom van God en de bijbel allebij voor ogen houden.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
1 Wat betekent dat voor de grondslag van de belijdenis geschriften? Zijn die nu wel of niet overeenkomstig de Bijbel?
De schrijvers van de belijdenisgeschriften hebben natuurlijk gepoogt om de bijbel na te spreken. Maar het blijft mensenwerk, daarom is het mogelijk dat de belijdenisgeschriften fouten bevatten. De belijdenisgeschriften geven bijvoorbeeld ruimte voor tijdsgebonden interpretatie van de bijbel.
Je schrijft dat je ze niet op fouten hebt kunnen betrappen. Dergelijke uitspraken kunnen alleen bestaan als je een andere beoordelende instantie hebt. Ik vraag me af wie jou daartoe de bevoegdheid heeft gegeven. Feitelijk aanvaard je de geschriften niet als een einde van tegenspraak. Daarmee loopt je ver weg van de reformatorische lijn, die predikanten verplichte om de 3FvE te ondertekenen. Juist vanwege de waarde en het belang van die belijdenis. Ik vind het erg ver gaan om de schatten die God zijn kerk gaf af te doen als mensenwerk, waarmee je moet oppassen omdat er mogelijk fouten in zitten.
Je leest meer dan dat ik schrijf. Wederom bedoelde ik dat niet zo. Het was gewoon een manier van aangeven dat ik nog nooit een fout heb gezien in de belijdenisgeschriften. Jij verbindt er meteen veel meer aan.

Ik vind het erg ver gaan om de belijdenisgeschriften als onfeilbaar aan te nemen. Trouwens, dat doet geen één predikant en dat wordt hun ook absoluut niet geleerd.

Elke gelovige heeft het recht om de met de bijbel in de hand leringen te doorvorsen. Alleen in sekten mag dat niet.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Bovendien kun je alleen spreken over een ruimte voor een tijdgebonden interpretatie als die interpretatie een afwijking van de bijbel vormt. De geloofsbelijdenis is naar inhoud nooit tijdgebonden, maar onveranderlijk en eeuwig. Juist vanwege het feit dat de geloofsinhoud niet te veranderen is.
Je citeerd weer selectief.
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Overigens heb ik de grote drie nog nooit op een foutje kunnen betrappen. Ook niet op dingen die je zou kunnen bestempelen als tijdgebonden.
Ik heb hier al aangegeven dat de grote drie (zover ik weet) geen tijdsgebonden dingen bevatten.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
2 Wat betekent dogmatiek als bindend element in de gemeente?
De dogmatiek bepaald de kleur van de gemeente. De gemeente mag haar leden ook aanspreken wanneer ze afwijken van deze dogmatiek, maar moet ook open staan voor kritiek op haar dogma's wanneer gemeenteleden met de bijbel in de hand en de Geest in de hart opmerkingen hebben op de dogmatiek.
Dit antwoord slaat niet op de vraag. In jouw optiek is de dogmatiek gericht op dwalingen en leergeschillen, maar verder vooral niet te gebruiken vanwege tijdgevoeligheid en menselijke uitlegging. Daaruit kun je toch nooit enige vorm van onderlinge binding afleiden? Het staat iedereen vrij om wat er aan dogmatiek is ter discussie te stellen. Je neemt je bijbel in de hand en roept dat je de Geest in je hart hebt. Ik zie hier een actief subjectivisme tot verdeling.
Je zegt hier weer meer dan dat ik beweerde:
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
In jouw optiek is de dogmatiek gericht op dwalingen en leergeschillen, maar verder vooral niet te gebruiken vanwege tijdgevoeligheid en menselijke uitlegging.
Ik heb nergens gezegt dat dogmatiek niet te gebruiken is vanwege tijdgevoeligheid en menselijke uitleggen. Men moet daarvoor oppassen en altijd onderzoeken of dit niet het geval is.

Indien de dogmatiek ten alletijde onbespreekbaar juist is, dan heb je een groot gevaar van onbespreekbaar en onweerlegbare dwaalleer, wat in de geschiedenis van Nederland al een aantal keren is voorgekomen. Even uit mijn eigen kerk: 1942 - De leer van Kuyper wordt opgelegt aan het hele kerkverband. Kritiek, bijbels of niet, wordt niet getollereerd en predikanten geschorst.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
3 Wat betekent jouw idee voor het gezag van die geschriften en voor de regering van de kerk?
De onderbouwing van de regering van de kerk wordt misschien meer teruggeworpen tot de bijbel. Maar dat lijkt me niet zo ernstig. Het gezag van die schriften, omdat ze zich altijd bijbelgetrouw hebben bewezen, mag van mij groot zijn.
Dit antwoord snap ik niet, omdat de regering van de kerk reeds onderdeel vormt van de dogmatiek, of in ieder geval de 3 FvE. Bovendien kan ik je helemaal niet volgen als jij in staat bent om groot gezag toe te kennen aan geschriften die vervuilt zijn met een bepaalde tijdsgeest en menselijke uitleggingen.
Wederom trek jij inmiddels een conclussie op je eigen conclussie. Ik heb eerder al gezegt dat ik bij de grote drie nog nooit tijdsgebondenheid of fouten heb gezien.

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
4 Is er gevaar voor het ontstaat van biblicisme?
Is je dogmatisch gebaseerde bevinding soms geen vorm van biblicisme? Ik weet te weinig van je om daar iets over te kunnen zeggen.)
Dit antwoord slaat ook niet op de vraag. Die luidde: bevat jouw definitie van dogmatiek een gevaar voor het ontstaan van biblicisme. De vraag is dus niet beantwoord.
Of ontloop jij mijn antwoord dat een wedervraag bevatte beste Voorbijganger?
Biblicisme is ook bij dogmatiek een gevaar. Men moet ten allertijde de teksten van de bijbel in de context laten, indien je de bijbel als uitgangspunt neem, maar ook wanneer je dogmatiek als uitgangspunt neemt.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
5 Is er een gevaar dat ervaring gaat staan boven de bijbel?
Dat zie ik niet zo. Wanneer je de bijbel als uitgangspunt neemt, dan blijven de ervaringen afhankelijk van de bijbel, de bijbel centraal en je geloofsleven zo rein als het maar kan.
Wat jij hier stelt betekent dat iemand zonder bijbel, of die de bijbel niet kent geen ervaringen heeft. Ben jij mens? Dan kun je ook weten dat een mens zo niet in elkaar steekt dat hij een boek pakt en zegt: nu ga ik iets ervaren. Wij zijn in volle omvang mens en kunnen onze ervaringen niet beperken. Nee, de ervaringen zijn daar. Daarop wordt een verklaring gezocht.
Alle ervaringen zijn wel in een bijbels kader te plaatsen, maar ze zijn niet afhankelijk van die bijbel.

Vervolgens is het ijkpunt hier: de bijbel als uitgangspunt. Maar welk uitgangspunt dan? Wat een begripsmatige invulling van het geloof heb je niet! Denk aan de invulling van de dogmatiek. Hoe moet de bijbel gelezen worden? Wat is de correcte betekenis daarvan? Maar de ervaring is er wel, die valt niet te ontkennen. Hoe geef je daar nu een betekenis aan?
Hiermee blijft de vraag onbeantwoord.
Goede opmerking, maar jij maakt een lus in je eigen redenering. Je bepaald dat er een uitleg of toetssteen moet zijn van ervaringen, buiten de persoon die ervaart. Daarvoor stel jij de dogmatiek als uitgangspunt. Dit kun je alleen doen als je de dogmatiek als onfeilbaar aanneemt. Maar is dat zo? Even verder geredeneert; Jij zult waarschijnlijk zeggen: ja, want de dogmatiek is gebasseerd op de bijbel. Maar wie heeft de dogmatiek gebasseerd op de bijbel? En wat/wie is daar de toetssteen van degene die basseerde? En wat is dan uiteindelijk de toeststeen?

Overigens geeft de bijbel zeker wel een begripsmatig antwoord op het geloof. De hele Romeinenbrief is eigenlijk een korte geloofsbelijdenis, vol van begripsmatige antwoorden op vragen die er leefden.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
6 Is er gevaar van ervaringen die niet te herleiden zijn tot een specifieke bijbeltekst?
Dan verwerp je die toch op bijbelse gronden? Is de vierschaarbeleving (en al helemaal de eis) te herleiden op een bijbeltekst? (Overigens: Het ligt er weer aan hoe je dat ziet. Ik bedoel een wezenlijk visioen of droom waar je dat beleefd. Een praktisch doorleven van een vierschaarbeleving is naar mijn MENING wel bijbels.)
Nogmaals, de ervaring heeft niet vanzelfsprekend een bijbelse grond. Zie mijn antwoord op vraag 5.
Maar waar wil je dan naar toe? Ervaringen goedkeuren die binnen de dogmatiek vallen?
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
7 Is een verstaanbaar getuigenis zonder dogmatiek mogelijk, en hoe zie je dan de gemeenschap der heiligen?
Is met dogmatiek een verstaanbare getuigenis mogelijk? Kun je de dortse leerregels verkondigen op het plein van de plek waar je woont? Joh. 3 wel. De gemeenschap der Heiligen? De eerste gemeente in Jeruzalem moest het ook doen zonder dogmatiek, volgens de omschrijving van Kaw.
Het geven van een getuigenis is iets anders als verkondiging. De gemeenschap der heiligen is iets anders als een kerkelijke gemeente. Als je niet begripsmatig vaststelt wat de inhoud van het geloof is, hoe wil je dat aan een ander uitleggen? Je hebt er immers de begrippen niet voor! Het ontaard in het citeren van bijbelteksten. Maar meer dan herhalen kun je niet, want je hebt verder geen begrippen tot je beschikking. Zie verder vraag 4. Het antwoord wat je hier geeft, gaat dus helemaal niet over de vraag.
De gemeenschap der Heiligen is trouwens wel iets wezenlijks toe te spitsen op een gemeente. Paulus noemt de hele gemeente van Korinte het lichaam van Christus. (Maar dat terzijde)

Je zegt dat je zonder dogmatiek niet kunt definiëren wat geloof is. Daarin loop je abstract weer stuk. De dogmatiek is immers ooit gedefinieerd uit hetgeen jij zegt wat ondefinieerbaar is? Petrus, Paulus en de rest van de apostelen konden prima getuigen, belijden en uitleggen zonder de 3FVE.

Ik zal de vraag wel anders begrepen hebben. Het aspect wat je hier aanroerde las ik al in vraag 2. Ik dacht dat het hier ging over het naar buiten brengen van je geloof.

Nogmaals vertel je hier dat het geloof uitleggen zonder dogmatiek onmogelijk is. Ik geloof daar niet in. Hoe kreeg de moorman zijn lessen?
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Je kunt zeggen dat ik op zoektocht ben naar een kerk, maar dat ik de waarheid al lang in handen heb. Dat is de bijbel en het evangelie.
Hier hebben we de scheiding tussen ons op het scherpst getekend. Jij schrijft: ik heb de waarheid en zoekt daar een kerk bij. Het is daarmee jouw waarheid, jouw bijbel uitleg. Jij zoekt erbij wat volgens jou het beste erbij past. Ik dank God in de kerk geboren te zijn. En de waarheid heeft mij. Ze staat boven me. Ik kan ze niet vormen naar mijn wensen of inzichten.
Ik kan ze ook niet vormen naar mijn wensen en inzichten. Ik zoek geen kerk omdat ik iets zoek wat bij mij past, maar omdat ik een vriendin heb die uit de ger. gem. komt. Indien ik niet mag zeggen dat ik de waarheid in handen heb, wanneer ik spreek over de bijbel en het evangelie...
Je vroeg me wat en ik gaf antwoord. Nu geef je er een hele andere draai aan. Dat vind ik jammer.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Helaas verbied de huidige opzet van het forum verder te gaan dan deze vergelijking. Dat is heel erg jammer, want daardoor is het niet mogelijk dit verschil te toetsen. Op deze wijze wordt het licht verduisterd en ten onder gehouden. Jammer.
Dit snap ik niet goed. De vorige topic is niet gesloten vanwege de diepte van de inhoud beste Voorbijganger, en dat weten we allebij heel goed.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Ik geef je in overweging om hier nog eens rustig over na te denken. Verder heb ik weinig behoefte om verder in discussie te gaan. Dit oordeel baseer ik mede op een aantal andere postings van de laatste dagen van je. Die vond ik meer dan kwetsend. Maar helaas mag ik daarover ook al niets meer zeggen.
Je gedraagt je nu een beetje als het verdrietige machteloze slachtoffer van mijn geraas. Is dat terecht? Mag je werkelijk niet meer antwoorden op mij?

Ik wil je toch nog graag wat vragen stellen:
1. Zie jij de 3 grote belijdensgeschriften als onfeilbaar?
2. Wat is jouw omlijning van bevinding en waar basseer jij dat op?
3. Erken jij naast de 3FVE nog meer leerstellingen en andere dogmatiek?

Vriendelijke groeten,
Kaw.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Het enige dat is toegestaan is heel hard halleluja galmen.
HALLELUJA!!!
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beste voorbijganger,
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Je gedraagt je nu een beetje als het verdrietige machteloze slachtoffer van mijn geraas. Is dat terecht? Mag je werkelijk niet meer antwoorden op mij?

Vriendelijke groeten,
Kaw.
Kijk Kaw,

Als ik eerlijk op deze vragen antwoord, dan heb ik vermoedelijk weer een waarschuwing aan mijn broek hangen.
Want de waarschuwing die ik kreeg was direct gemotiveerd uit het moeten toestaan van een leer die niet overeenkomstig Gods woord was.
Dit geloof ik werkelijk niet. Je hebt misschien gehoord dat je me maar moest toestaan dat ik onreformatorische (altans van de rechterkant bezien) dingen zeg. Indien dit waar is, heb je vast en zeker geen probleem om de reactie van de moderator hieronder te posten.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Inderdaad voel ik me hier in veel opzichten belemmerd. Ik zie dit forum overstroomt met verstandschristenen en zelfs anti-christenen. Maar je mag het niet noemen en niet aanwijzen.
Wat is jou definitie van verstandschristen of anti-christen?
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Je mag ook niet eerlijk zijn. Zo mag ik niet schrijven dat ik het gedraai in je laatste posting meer dan zat ben.
Mag ik eens eerlijk zijn?
Wanneer iemand iets post waar jij het niet mee eens bent, dan reageer je daar niet normaal inhoudelijk op, maar je wordt boos. Je wordt zo boos dat je vergeet wat de bedoeling van de schrijfer was en reageert dan met alle wapens die je in huis hebt, waarbij eigenlijk de inhoud en de bedoeling van de posting waar je op reageert niet meer uitmaakt. Je gaat dan even flink boven de ander staan en leert hem dan keihard de les door verregaande kwetsende insinuaties en de daarbij horende conclussies. Dit wordt hier niet getollereerd. Je wordt nergens in belemmerd om een inhoudelijke reactie te geven.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Het enige dat is toegestaan is heel hard halleluja galmen.
Het woord halleluja kan 19 maal gevonden worden op het forum. (Nu dus 21 maal) 8 daarvan komen uit jou doos.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Het is tijden geleden dat ik hier een diepgaande en langer lopende discussie gevoerd heb. Ik heb ook niet voor niets al mijn postings al eens laten verwijderen. Onchristelijke elementen maakten er misbruik van.
Sorry hoor, maar jij kiest er hier en nu zelf voor om het pad van een diepgaande discussie te ontlopen.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Diep triest is het dat de meerderheid inmiddels die richting opgaat. Evenwel, om Sions wil zal ik niet zwijgen en bij tijd en wijle e.e.a. aan de kaak stellen.
Ik besef zeer wel dat dit mogelijk leidt tot een uiteindelijk verbannen. Maar ja, mijn beeld van christenvervolging was nogal vreemd. Misschien dat het nog iemand opvalt.
Niemand zal je belemmeren wanneer je onchristelijke elementen aan de kaak stelt. Probeer gewoon niet redeloos boos te worden en reageer normaal.
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Ik denk dat redelijk duidelijk is hoe ik er over denk. Maar ja, dat mag ik niet schrijven. Dus heb je het ook niet gelezen.
Moderators, mag Voorbijganger echt niet schrijven hoe hij er over denkt?
Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
PS geeft het een lekker gevoel op zo'n manier de vraag te stellen? Het is toch een machtspositie!
Dieptrieste insinuatie om mij zo'n beweegreden toe te schrijven.

Vriendelijke groeten,
Kaw.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Het lijkt me goed om enige relativerende opmerkingen te maken bij de plaats en de betekenis van de dogmatiek. Want de indruk ontstaat, dat de dogmatische neerslag van de gereformeerde leer eeuwig en onveranderlijk is. Ze krijgt dezelfde eigenschappen als God. En daar gaan we denk ik over de schreef.
Allereerst omdat dogmatische concepten door mensen worden gemaakt en vaak in crisis-situaties als polemieken tot stand komen. Dat wil zeggen: er zijn dus meerdere dogmatieken. Niet alleen in grote en wezenlijke beslissingen, zoals de uitspraken van de oecumenische concilies, maar ook op een micro-niveau van verschillen van opvatting binnen de gereformeerde leer. Bijvoorbeeld : Spurgeon <> Boston. Ook zou je liggingen als dogmatische verschillen kunnen zien, alhoewel die vaak niet op schrift gezet worden.
Er is dus geen eenheid in de dogmatiek, zoals er een eenheid is in God!
Dat komt omdat dogmatiek menselijke pogingen zijn, om God en Zijn werk te vatten in menselijke woorden. Maar een al te vastgepinde uitspraak (die vaak ook het resultaat is van onderhandelingen, dialoog tussen menselijke partijen) leidt tot de grote zonde van het maken van een beeld van God. Is het vastleggen van onze eigen opvatting over hoe God er uit ziet in hout en steen niet te vergelijken met een poging om onze uitspraken over God eeuwig en onveranderlijk te noemen?

Dan krijgen onze belijdenisgeschriften ook een eeuwigheidskarakter en dat is, juist in het kader van systematisch denken, zeer onwenselijk.

Al eerder is hier het probleem vermeld, dat je dan onvermijdelijk deze zgn. eeuwige dogmatiek ook moet toepassen op Abraham, Mozes en Elia. terwijl we weten dat ze deze woorden nooit zo in de mond hebben genomen. Sterker nog: dat onze grote openbaringsbron, de Bijbel deze woorden nooit in de ons bekende volgorde in de mond heeft genomen.

Hoe vervelend ook voor onze gemoedsrust. De Bijbel ademt de sfeer van ontwikkeling. De reis door de woestijn, de komst van de Messias, de belofte van het Vrederijk. De wederkomst enz. Daar sluit de openbaring op aan. Abraham wist niet wat Mozes wist, Mozes wist niet wat Salomo wist (en die wist nogal veel). Salomo wist niet wat Simeon (van de tempel) wist. Simeon wist niet wat Paulus wist en Paulus wist niet wat Augustinus wist. Enz.

Bij elke tijd hoort een eigen taal, (een eigen dogmatiek zo je wilt).

Er is natuurlijk wel een eenheid in de Schrift en ik weet dat vooral de Reformatie-theologen dat hoog in het vaandel hebben gehad. En ja, ik kies ook voor het hebben van een dogmatiek, die de hoofdlijn van de bijbelse waarheid probeert weer te geven. Ik ben er echter tegelijkertijd ook heel relativerend over. Verstaan wij ook hetgeen wij lezen? We zijn toch leerlingen? Wie is als God? De lange weg van het Woord van God, de rijkdom en vele lagen van de Heilige Schrift, moeten niet verward worden met een kunstige dogmatiek, die in onze tijd of in onze kring is geschreven.
Je moet nog steeds kiezen: Luther of Calvijn, Voetius of Coccejus, Spurgeon of Boston, K. Dijk of Kersten, Kuyper of Hoedemaker. (tenzij je jezelf er niet in wilt verdiepen natuurlijk, dan wil je niet kiezen, maar dan kun je ook niet kiezen).
Maar dat kiezen...dat wordt toch gedaan! De veelheid aan opvattingen (die dogmatische verschillen in het klein zijn), de veelheid aan interpretaties van belijdenisgeschriften, bewijzen, dat een dogmatiek een beperkte kracht en uitstraling heeft, omdat anderen hetzelfde kunnen doen als de dogmatici, nl. nadenken, wikken en wegen, interpreteren en dogmatiseren. Zeker in onze tijd zijn veel meer mensen dan vroeger door scholing en opleiding in staat om zich intensief bezig te houden met moeilijke kwesties: zie OSW.
De onophoudelijke verwijzing naar het gezag van de 3FE, kan niet verhullen, dat die verschillen in inzichten en interpretaties er gewoon zijn en nooit zullen ophouden. Hooguit kunnen er met het zwaard van de dogmatiek monden gesnoerd worden van mensen, die van niks weten of van mensen, die wel een ander inzicht hebben in de dogmatiek, maar die om andere redenen geen behoefte hebben om als ketter te worden aangemerkt (dat kan zijn: het belang dat je hebt bij je eigen sociale groep van familie, kennissen, gemeenteleden, kerk). Dan lijkt de tucht te werken: het is echter alleen de zwakke positie van mensen die er voor zorgt, dat ze een enkele interpretatie wel moeten blijven onderschrijven.

Mijn opvatting is dat de gereformeerde leer een stabiele en verdedigbare samenvatting is van de bijbelse leer, maar dat het nooit de gehele openbaring van God kan bevatten, nooit alles kan hebben weergegeven van de Bijbel en zeker ook tekortschiet, waar het gaat om het verwoorden van het geloof van alle tijden en alle plaatsen. Het laatste wat ik van de 3FE geloof, is dat ze met de eenheid, de eeuwigheid en de onveranderlijkheid van God zelf gelkijk gemaakt kunnen worden). Als me dat wat verwijten of steelse blikken oplevert van doorgewinterde 3FE-ers, dan moet dat maar. Overal op deze wereld ontmoet ik broeders en zusters, die Jezus Christus als Heer en Zoon van God belijden. En dan is er de vreugde van de herkenning.

< By the way: typerend voor de dominatie van de dogmatiek in ons denken is de verschuiving binnen dit topic: van bevinding naar dogmatiek, maar dit terzijde>

Ik begrijp best de angst, nu blijkt dat de 3FE helemaal niet zo centraal staan in het wereldwijde christendom. We dachten wellicht, dat het geloof overal en altijd kon worden verwoord met deze geschriften. Er blijken tal van andere bloeiende geloofsverwoordingen in omloop.

We zullen dus door de zure appel hen moeten bijten.
Het dichterlijke vergezicht van alle volken, talen, natiën en tongen blijkt helemaal geen wazig visioen voor later te zijn. Het is de mooie, maar voor sommigen harde werkelijkheid van Gods veelzijdige werk op heel de wereld, waarbij onze eigen identiteit door de Geest van God soms fijntjes terzijde geschoven wordt, om de voortgang van het Woord in de wereld te waarborgen.

Oplossing: neem kennis van het werk van God, waarbij de 3FE geen enkele rol hebben gespeeld. Niet dat je ze weg moet gooien. Nee, je moet er andere geschriften naast zetten. Zoals de PKN heeft gedaan. Heel wijs en heel bijbels. Want de Bijbel is ook niet zomaar een boek, maar een boek der boeken.

gravo
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beste Voorbijganger,

Tis nu wel duidelijk. Ik dank je daarvoor.

Vriendelijke groeten,
Kaw.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger

(...)
En zo is het ene gruwel na het andere op elkaar te stapelen. Op dit punt is er weinig verschil tussen de praktijk in het dagelijks bestaan en het forum. Is het dan verbazingwekkend dat iemand met een reformatorische overtuiging zich in dit land bedreigt voelt? En de bedreiging zich juist richt op het geloof? Nee, de contouren van een moderne christenvervolging worden steeds duidelijker en steeds grimmiger. Ook in dit opzicht zit het forum dicht tegen de situatie in de maatschappij aan. (...) en wat daar verder volgt in het door deze voorbijganger verder geschrevene (gravo)
Elke religie heeft te kampen met luidruchtige, uiterst conservatieve, orthodoxe en militante wetgeleerden, die elke poëzie, hartstocht en verlangen met onfatsoenlijke overdrijvingen teniet doen. Zij schromen niet hun meest naaste broeders te kwetsen en te beledigen voor de waarheid. Ja, ze hebben alles: de wet en de waarheid. Maar ze hebben de liefde niet!

Met dat probleem had Jezus ook zijn hele leven te maken. Daarom weet ik mij in mijn pleidooi om het verlangen van mijn ziel naar God te verwoorden en om mijn medebroeder koste wat het kost te willen herkennen en omhelzen en in het misprijzen, wantrouwen, gescheld en gedreig wat mij ten deel valt van enkele willekeurige voorbijgangers een navolger van Hem. Hallelujah!

gravo

[Aangepast op 29/10/04 door gravo]
Plaats reactie