Wederom geboren worden

ralph

Bericht door ralph »

Donselaar,

Prachtige parallelen zijn het, die je zo omschrijft. Maar ik ga nog even door. Waarom moest Mozes nu juist een slang maken? Dat was nu juist het dier waardoor de mensen werden gestraft. En waarom lijkt die slang nu op de Heere Jezus?

Groet,
Ralph
lejo

Bericht door lejo »

beste Paus, heb je het hoofdstuk dan wel gelezen tot vs 36? Daar lees ik toch echt het volgende: "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven".
Echt, dat kan geen theoloog me meer afnemen hoor!
De laatste vijand is de dood, dat is een waarheid als een koe. Maar als Christus voor mij is gestorven, is Zijn dood ook de mijne, en daarmee is mijn dood werkelijkheid. Ik heb te staan in een nieuw leven, in Christus krachten, want Hij is opgestaan! en ik met Hem.
Overigens zie ik uit naar je reactie.

hartelijke groet
lejo

Bericht door lejo »

beste Ralph,

Allereerst, ook hier geldt wat we lezen in Rom.12:3 waarmee ik zeggen wil dat ik er wel dieper op in wil gaan, maar antwoord op jou vraag zal ik niet kunnen geven. Met de gaven die mij gegeven zijn moet ook ik het doen!

Wat ik nu schrijf n.a.v. jou vraag vind ik heel moeilijk om uit te leggen maar toch een poging, ik hoop van harte dat je me kunt volgen.
Er zijn in de Bijbel meer van zulk soort overeenkomsten te vinden. Om een paar voorbeelden te noemen: David werd gezalfd, maar moest jaren oorlog voeren voordat hij daadwerkelijk koning werd, Jozef bracht redding van leven en dankzij hem kwamen zijn broers in een nieuw land, in Salomo’s rijk was vrede en de heerlijkheid ervan was ongekend, Jona was drie dagen in de buik van de vis, en er zullen er vast nog wel meer aan dit rijtje toegevoegd kunnen worden. In al deze geschiedenissen zie je overeenkomsten met bepaalde gebeurtenissen of feiten in het leven van Jezus. Zijn deze dingen daarom zo gebeurt? Ik kan het niet zeggen. Wel ben ik er van overtuigt dat er vaak, meer dan wij er erg in hebben, gezegd kan worden: “gij zult het na dezen verstaan.â€
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

lejo

Bericht door lejo »

bedankt Pied!
ralph

Bericht door ralph »

Beste Lejo,

Dit is een mooi antwoord. Dat je het accent laat vallen op het verhogen, lijkt me inderdaad terecht. Zoals Mozes de slang verhoogde, 'zo' zal ook de Zoon van de Mensen worden verhoogd.

Het is mij zelf opgevallen dat Mozes nu juist het dier moet nemen waardoor de mensen worden gebeten. Dat vind ik frappant. Waarom neemt Mozes niet een ander voorwerp? Maar waarom nu juist datgene waarvoor de mensen zozeer huiverden.

Wat was voor de gebeten mensen nu de slang? De slang was in hun ogen: de verdiende straf. Als zij in de verte de koperen slang zagen glinsteren, zagen zij in feite aan de stok 'hun' straf hangen. Wat zij zagen, was het loon op hun zonde. Mag je dit zo zeggen?

Maar dan komt de vergelijking met Jezus. Was Hij niet de Man van Smarten, die door Jesaja in hoofdstuk 53 wordt geschilderd als: door ons allen veracht. Dachten wij niet, als wij Hem aanzagen, dat Hij door God was verlaten en door Hem geplaagd? Jezus is voor ons tot een vloek gemaakt.

En zo zien wij, bij het zien op Jezus, de verhoogde, niet alleen de Zoon van God, maar daar zien wij 'onze straf' hangen, 'onze vloek', 'de toorn van God die wij ons waardig hebben gemaakt'. Als wij Jezus zo aanzien, dan zeggen we: Daar hang ik, te midden van mijn dood en vloek, daar hang ik, de vervloekte.

Zo ziende op 'mijn Vloek' aan het kruis, worden we bevrijd van zonden. Jongens, dit gaat diep, is het niet? De straf is op Hem, en zo ziende op Hem, verkrijgen wij de vrede. Jezus neemt mijn vloek, en ik krijg zijn gerechtigheid.

Ralph.
Leo

Bericht door Leo »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Lejo,

Dit is een mooi antwoord. Dat je het accent laat vallen op het verhogen, lijkt me inderdaad terecht. Zoals Mozes de slang verhoogde, 'zo' zal ook de Zoon van de Mensen worden verhoogd.

Het is mij zelf opgevallen dat Mozes nu juist het dier moet nemen waardoor de mensen worden gebeten. Dat vind ik frappant. Waarom neemt Mozes niet een ander voorwerp? Maar waarom nu juist datgene waarvoor de mensen zozeer huiverden.

Wat was voor de gebeten mensen nu de slang? De slang was in hun ogen: de verdiende straf. Als zij in de verte de koperen slang zagen glinsteren, zagen zij in feite aan de stok 'hun' straf hangen. Wat zij zagen, was het loon op hun zonde. Mag je dit zo zeggen?

Maar dan komt de vergelijking met Jezus. Was Hij niet de Man van Smarten, die door Jesaja in hoofdstuk 53 wordt geschilderd als: door ons allen veracht. Dachten wij niet, als wij Hem aanzagen, dat Hij door God was verlaten en door Hem geplaagd? Jezus is voor ons tot een vloek gemaakt.

En zo zien wij, bij het zien op Jezus, de verhoogde, niet alleen de Zoon van God, maar daar zien wij 'onze straf' hangen, 'onze vloek', 'de toorn van God die wij ons waardig hebben gemaakt'. Als wij Jezus zo aanzien, dan zeggen we: Daar hang ik, te midden van mijn dood en vloek, daar hang ik, de vervloekte.

Zo ziende op 'mijn Vloek' aan het kruis, worden we bevrijd van zonden. Jongens, dit gaat diep, is het niet? De straf is op Hem, en zo ziende op Hem, verkrijgen wij de vrede. Jezus neemt mijn vloek, en ik krijg zijn gerechtigheid.

Ralph.






--------------------------------------------------------------------------------



Ralph,

De vergelijking is inderdaad treffend!
de Paus

Bericht door de Paus »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
beste Paus, heb je het hoofdstuk dan wel gelezen tot vs 36? Daar lees ik toch echt het volgende: "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven".

--------------------------------------------------------------------------------

Je schrijft dat je uitziet naar mijn reactie. Bij deze dus.
Ik weet natuurlijk ook dat een ieder die in Jezus gelooft het eeuwige leven HEEFT. Dat ontken ik absoluut niet. Ik heb het echter over de heiliging van het leven, en niet over de rechtvaardiging. Een ieder die gelooft in Jezus is gerechtvaardigd, maar daarom nog niet automatisch geheiligd. Hij of zij heeft niet opeens een leven dat geheiligd is: dat is zonder zonden. Iedere dag blijft het weer nodig om heilig te leven, omdat God heilig is. Iedere dag weer afsterven aan je zelf en opstaan in een nieuw leven.

de paus
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb het echter over de heiliging van het leven, en niet over de rechtvaardiging. Een ieder die gelooft in Jezus is gerechtvaardigd, maar daarom nog niet automatisch geheiligd.
de paus
--------------------------------------------------------------------------------



Paus. Een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft wordt rechtvaardig en heilig verklaard.

In Christus ben je heilig. Onthoud dat goed.
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Pfff.... Wat een tekst allemaal weer zeg. Heiligmaking, rechtvaardigmaking etc. etc.

Voor de komst van Christus ten tijde van het OT zouden ze het toen ook gehad hebben over heiligmaking, rechtvaardigmaking, de ambten, de naturen, de mededeelbare en de onmededeelbare eigenschappen? Je leest daar nooit van. Nooit ingewikkelde bekeringsgeschiedenissen.

Wat ik hiermee bedoel; het is allemaal zo ingewikkeld geworden. We halen er zoveel bij. Ongetwijfeld kennen we allemaal de tekst: "wie gedoopt zal zijn en gelooft zal hebben die zal zalig worden". Dat klinkt simpel. De boodschap van Christus in de evangelien komt ook eenvoudig over. Maken we het niet te moeilijk? Wordt de Christus niet teveel verborgen gehouden?

Wat houdt dat geloven dan in wat Christus zegt. Is dat (proberen) naar zijn inzettingen te leven (met vallen en op staan) en op Hem je vertrouwen zetten of is dat er diep doorgaan zoals dat in de "zware" kerken wordt gepreekt.

Is bekering een hele diepe zondekennis of kan dat ook zijn dat je ziet dat alles betrekkelijk is en een leven zonder Christus zinloos is? Oftewel een soort ontdekking van een holheid in je leven?

Zou God dan geen kinderen hebben in de Roomse kerk, of bijvoorbeeld onder de Jehova getuigen?



[Edited on 12/19/01 by montarsolo]


--------------------------------------------------------------------------------
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Belangrijker lijkt me de vraag of je er zelf één bent. Bij het oplossen van deze vraag zullen al je andere vragen die je stelt beantwoord worden.
--------------------------------------------------------------------------------



Die vraag is makkelijk te beantwoorden. Ik ben er geen. Maar hoe wordt ik er één? Als ik op die vraag geen antwoord weet zullen al m`n alle (minder relevante) vragen niet beantwoord worden.
de Paus

Bericht door de Paus »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Paus. Een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft wordt rechtvaardig en heilig verklaard.
In Christus ben je heilig. Onthoud dat goed.
--------------------------------------------------------------------------------

Je moet wel goed lezen. Ik heb het over de heiliging van het leven: dat is een leven naar Gods wil en wet. Dat is een leven zonder zonden.
Rechtvaardig en heilig verklaard worden is iets anders. Heilig is hier afgezonderd van de wereld. Jezus heeft ons afgezonderd van de wereld, gedoopt als we zijn. Hier mag je geen = teken plaatsen met de heiliging van het leven.

de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Citaat van Paus: "Volgens mij is het niet goed om te zeggen: ik ben wedergeboren. Dit verondersteld namelijk dat al het 'oude' in je vergaan is, en vervangen is door het 'nieuwe'."

Hoe kon de Apostel Petrus in 1 Petrus 1:23 dan zo duidelijk zeggen: "Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord van God."?
Wij kunnen weten of we wedergeboren kinderen Gods zijn. We kunnen daar veel aan twijfelen als we nog zoveel zien op wat Paulus ook zag: "Want het goede dat ik wil, dat doe ik niet, in mijn vlees woont geen goed". Maar een kind van God mag zeggen over zijn vallen in zonden: "Ik dan doe dat nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont".

De wedergeboorte is niet dat je oude mens verdwijnt, maar wel afsterft en dat er een vermaak komt in de wet Gods, een oprechte liefde tot God, de opstanding van de nieuwe mens. Daarom is er zoveel strijd tegen de zonde in een wedergeboren mens, met de wedergeboorte (of bekering) is het niet over, maar begint de strijd tegen de zonde. Het blijft dan ook een allesbeslissende vraag: "Ben ik al wedergeboren".

Montarsolo, niet te veel redeneren, het geloof, of de wedergeboorte bestaat daar niet uit. Je moet ook niet gaan afwachten, want dat zegt de Heere niet tegen ons. Op deze site staat er een goed opwekkend stukje door ds. W. Pieters:
"De vraagsteller schrijft dat hij of zij vaak hoort zeggen dat je om bekering moet bidden en dat de Heere het dan ook geeft. Maar waar lees je in de Bijbel de oproep om te bidden om bekering? Je leest voorzover ik weet maar één keer de bede om bekering en wel in Klaagliederen 5 vers 21: "HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn." Maar nooit de oproep om te bidden om bekering. Verder lezen we wel vele malen de oproep dat wij ons tot God moeten bekeren. Deze oproep is trouwens meteen een nodiging om terug te keren bij Hem, onze goede Schepper en Weldoener en Verlosser. We mogen ons nog bekeren, dat is: we mogen nog terug komen bij de Heere. We zijn nog welkom bij Hem. Hij wil ons nog ontvangen, net zoals de vader van de verloren zoon deed, Lucas 15.
Of we ons kunnen bekeren of niet, is niet aan de orde. God roept ons toe: bekeer u tot Mij. Denk aan Jeremia. De HEERE zegt door middel van deze getrouwe profeet: Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion. Keert weder, gij afkerige kinderen! Ik zal uw afkeringen genezen." En hoe reageert het afkerige volk? "Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt de HEERE, onze God!"
Daarom moeten wij beginnen met dit woord van God ernstig te nemen en ons in te spannen. Het klinkt vast niet erg eerbiedig, maar ik zou toch voor de duidelijkheid het eens zo willen zeggen: begin er eens aan om je te bekeren! Begin er vandaag eens aan!
Wanneer aan Petrus en de andere apostelen op de dag van de uitstorting van de Heilige Geest wordt gevraagd: "Wat zullen wij doen mannen broeders?", dan zegt Petrus niet: bidt om bekering, maar hij zegt: "Bekeert u!" En dan staat er niet dat iemand zegt: ik kan mij niet bekeren, maar er staat: "Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt." Wat is dus bekering? Het Woord van God gaarne aannemen. Daaronder buigen. Berouw hebben van je zonden.
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

Ik ben donderdagavond naar de jongerenavond geweest in Barneveld. Heb het antwoord gekregen wat nu bekering is en wat je moet doen.

Zie onder 'jongeren' - 'barneveld' voor nadere info.
lejo

Bericht door lejo »

Montarsolo,

Als je nu weet wat te doen, hoort dan heden des Heeren woord!

God zegene je.

Morning has broken like the first morning
Black-bird has spoken like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for them springing fresh from the Word

Sweet the rain's new fall, sun-lit from heaven,
Like the first dew-fall on the first grass,
Praise for the sweetness of the wet garden,
Sprung in completeness where His feet pass.

Mine is the sunlight, Mine is the morning.
Born of the one light Eden saw play!
Praise with elation, praise for the morning!
God’s recreation of the new day!

[Edited on 12/24/01 by lejo]
Plaats reactie