Geplaatst: 11 mar 2005, 16:36
Buskes heeft een poging gedaan.:u
Uit de site van de SSNR heb ik een stukje gekopieerd:
De Nadere Reformatie was meer dan een verzameling personen. Zij was een beweging die haar uitwerking op de kerk, de maatschappij, de cultuur, de politiek en vooral de belevingswereld van kerkelijke gemeenteleden niet heeft gemist. …..
De geschiedenis der Nadere Reformatie demonstreert de relatieve betekenis van de dogmenhistorische benadering van deze beweging. Twee voorbeelden ter adstructie. De grondstructuren van de theologie van Voetius en van die van Amesius zijn geheel verschillend. Toch stonden zij en hun volgelingen binnen de Nadere Reformatie schouder aan schouder. De brug tussen die twee verschillende werelden werd gevormd door hun gezamenlijke vroomheid. De eenheid in dat opzicht woog hun zwaarder dan hun dogmatische verschillen. Voor een latere periode is het samengaan van voetianen en coccejanen illustratief. Op welk gebied vonden zij elkaar? Op dat van de persoonlijke geloofsbeleving en vroomheid!
De Nadere Reformatie is geen theologische beweging geweest, ook al was zij confessioneel van aard. Zij vormde het totaal aan uitingen van een bepaald vroomheidsstreven. Als gereformeerde vroomheidsbeweging was zij een historisch fenomeen, dat dan ook met gebruikmaking van algemeen historische methodieken en niet voornamelijk langs dogmenhistorische weg behoort te worden onderzocht.
Er is volgens de site nog veel onderzoek nodig.
[Aangepast op 11/3/05 door Gerrie]
Uit de site van de SSNR heb ik een stukje gekopieerd:
De Nadere Reformatie was meer dan een verzameling personen. Zij was een beweging die haar uitwerking op de kerk, de maatschappij, de cultuur, de politiek en vooral de belevingswereld van kerkelijke gemeenteleden niet heeft gemist. …..
De geschiedenis der Nadere Reformatie demonstreert de relatieve betekenis van de dogmenhistorische benadering van deze beweging. Twee voorbeelden ter adstructie. De grondstructuren van de theologie van Voetius en van die van Amesius zijn geheel verschillend. Toch stonden zij en hun volgelingen binnen de Nadere Reformatie schouder aan schouder. De brug tussen die twee verschillende werelden werd gevormd door hun gezamenlijke vroomheid. De eenheid in dat opzicht woog hun zwaarder dan hun dogmatische verschillen. Voor een latere periode is het samengaan van voetianen en coccejanen illustratief. Op welk gebied vonden zij elkaar? Op dat van de persoonlijke geloofsbeleving en vroomheid!
De Nadere Reformatie is geen theologische beweging geweest, ook al was zij confessioneel van aard. Zij vormde het totaal aan uitingen van een bepaald vroomheidsstreven. Als gereformeerde vroomheidsbeweging was zij een historisch fenomeen, dat dan ook met gebruikmaking van algemeen historische methodieken en niet voornamelijk langs dogmenhistorische weg behoort te worden onderzocht.
Er is volgens de site nog veel onderzoek nodig.
[Aangepast op 11/3/05 door Gerrie]