Kerkdienst (Witte) donderdag

DDD

Re: Kerkdienst (Witte) donderdag

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 14:22
Profesto schreef: 30 mar 2026, 13:43 Een topic met een wat mij betreft bijzondere insteek: waarom klagen over meer kerkdiensten en meer vieringen van het HA?
Er zijn al 7 lijdenszondagen, dus waarom nu opeens extra kerkdiensten of bijeenkomsten.

Terwijl als ik beginnen zou over een 2de kerkdienst voor op Hemelvaartsdag, je daar niemand in mee krijgt, en zelfs tegenstand krijgt.

Het gaat om de tegenstrijdigheid.
Niet dat ik tegen meer kerkdiensten ben.

Alleen het vage is dat juist mensen die klagen over een kerkdienst die 1,5 uur duurt al klagen, maar nu opeens allerlei extra diensten en bijeenkomsten willen.

En waarom met de lijdenstijd opeens die extra bijeenkomsten, en waarom niet met Advent of Kerst...

In de betreffende gemeenten zijn juist de diensten 2de feestdagen afgeschaft, en dan nu opeens op Witte Donderdag een extra dienst dat wringt.
Ik denk dat in onze gehaaste tijd één week concentratie ook beter werkt dan zeven weken lijdenszondagen. Dat is te lang voor onze hoofden, gemiddeld genomen.

Pasen en Goede Vrijdag staan in het christendom centraal. Kerst zeker niet.

Ik begrijp totaal niet wat er aan wringt. Tweede paasdag kun je iedere zondag door het jaar vieren, maar witte donderdag maar één keer.
Profesto

Bericht door Profesto »

Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 14:22
Profesto schreef: 30 mar 2026, 13:43 Een topic met een wat mij betreft bijzondere insteek: waarom klagen over meer kerkdiensten en meer vieringen van het HA?
Er zijn al 7 lijdenszondagen, dus waarom nu opeens extra kerkdiensten of bijeenkomsten.

Terwijl als ik beginnen zou over een 2de kerkdienst voor op Hemelvaartsdag, je daar niemand in mee krijgt, en zelfs tegenstand krijgt.

Het gaat om de tegenstrijdigheid.
Niet dat ik tegen meer kerkdiensten ben.

Alleen het vage is dat juist mensen die klagen over een kerkdienst die 1,5 uur duurt al klagen, maar nu opeens allerlei extra diensten en bijeenkomsten willen.

En waarom met de lijdenstijd opeens die extra bijeenkomsten, en waarom niet met Advent of Kerst...

In de betreffende gemeenten zijn juist de diensten 2de feestdagen afgeschaft, en dan nu opeens op Witte Donderdag een extra dienst dat wringt.
Ik schat zo in dat de gemeenten die diensten in de Stille Week organiseren niet elke dag een dienst van 1,5 uur met een preek van een uur organiseren.
Vaak zijn het korte diensten waarbij je een half uur, hooguit veertig minuten in de kerk zit.

Ik denk dat de overkill aan preek in de gemiddelde reformatorische dienst en de behoefte aan verstilling en bezinning in directe relatie staan tot de tegenstand die je ervaart met tweede diensten op een dag (of derde diensten in twee dagen) en het initiëren van meerdere dergelijke korte vieringen in een week als de Stille Week.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Juist vanuit de Reformatie is het, het (gepredikte) woord centraal.
Nu wordt het steeds meer, veel zingen, liefst geen Psalmen.
En allerlei andere dingen en zaken centraal stellen.
Maar het geloof is uit het (gepredikte) woord van God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat er op Goede Vrijdag maar 1 latere avonddienst is en dat er vaak 'gewoon' gewerkt word door Christenen.
Het is toch de 1 van de belangrijkste gedenk/betaaldag van het kerkelijk jaar.
Zal vast iets eigenzinnigs zijn van mij...

Een ogg kennis van ons gaat nooit naar de kerk op Goede Vrijdag.
Waarom niet vroeg ik
Ach dat weet ik eigenlijk niet maar ze gingen nooit en nu ook niet.
Ik wil daar toch een keer over praten met hem maar weet niet zo goed hoe?

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann Gottfried Walther

Orchidee schreef: 30 mar 2026, 15:54 Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat er op Goede Vrijdag maar 1 latere avonddienst is en dat er vaak 'gewoon' gewerkt word door Christenen.

Waarom niet vroeg ik

Voor Goede Vrijdag is wel meer aandacht, ook komen er meer gemeenten met 2 kerkdiensten op Goede Vrijdag.
Sommige hebben een afkeer van kerkelijke "feestdagen" omdat ze die als instelling van mensen zien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Het zijn zelden de mensen die een afkeer hebben van zwarte pakken, omdat ze die als een inzetting van mensen zien.

Kortom: het is volkomen willekeurig, dit soort 'bezwaren'. Doe gewoon wat past bij jouw kerkelijke gemeente en wind je er niet op als een ander het anders doet.

Het zijn allemaal bijzaken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef: 30 mar 2026, 15:54 Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat er op Goede Vrijdag maar 1 latere avonddienst is en dat er vaak 'gewoon' gewerkt word door Christenen.

Waarom niet vroeg ik

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de reformatorische scholen op Goede Vrijdag wel de hele dag vrij hebben, maar dat er in de GG alleen een avonddienst is, hier ter plaatse in elk geval. Wij gingen in onze GG-tijd 's morgens dus altijd naar de dienst in de Hervormde kerk.

In de Stille week hebben we 4 mooie avonden met gebed, meditatie, koorzang en orgelspel. Trekt elke avond weer honderden mensen, niet alleen uit eigen gemeente maar uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi dat er dan een stukje eenheid te zien is. Goede traditie, inmiddels al zo'n 20 jaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 11:18 Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.
Men viert dan ook Heilig Avondmaal, dit is in die gemeente 2 weken geleden nog bediend, maar blijkbaar heeft men opeens bedacht.
Nu deze extra dienst te houden,
zelf heb ik hier wat bedenkingen bij, omdat ik denk dat het er voor zorgt dat de diensten op Goede Vrijdag minder bezocht zullen worden.
Waarom ziet men zo'n meerwaarde om dan opeens extra het Heilig avondmaal te houden?

Terwijl men normaal nooit weekdiensten heeft, behalve Biddag/dankdag, Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag.

Komt dit van Roomse invloeden zoals met de Paasnachtdiensten/Paaswake?
Ik steun je bedenkingen, niet omdat ik de weekdiensten afkeur - dat zeer zeker niet - maar wel omdat in dit geval deze diensten verbonden worden met specifieke dagen. De feestdagen zijn niet door Christus ingesteld, en evenmin door de apostelen. De OT feestdagen zijn in Christus vervuld en de apostel Paulus leert dat het houden van specifieke dagen (behoudens de dag des Heeren die al in het NT zijn oorsprong heeft), haaks staat op de bedeling van het NT.

Ook vanuit de Reformatie zijn er terechte bedenkingen. Calvijn zag zeer scherp in dat menselijke inzettingen inzake de dienst van God niet geoorloofd zijn. In de 16e eeuw zijn in Nederland de resterende feestdagen niet meer dan 'gedoogd', ook vanwege de godsdienstvrede die overheid wilde t.a.v. onder meer dit punt, als overeenstemming van zowel Rooms-Katholieken als protestanten. Ook paste het het elkaar verdragen van Luthersen en gereformeerden. Dit waren echter politieke overwegingen. Het ideaal was en bleef in de 16e eeuw, en ook in de Nadere Reformatie: de uiteindelijke volledige afschaffing van de feestdagen (zoals we dat o.a. duidelijk zien bij Koelman, Voetius, Lodenstein en anderen). Ik vind het triest om te zien hoe nu in deze tijd de principiële kanten hiervan niet meer gezien worden en men zelfs meer feestdagen invoert. Heel oneigenlijk is ook om te zeggen dat de dood des Heeren op deze wijze herdacht moet worden en dat deze dag belangrijker is dan andere dagen. Dan wil men wijzer zijn dan Gods Woord, die hiervoor geen dagen aanwijst, maar wel de verkondiging van Zijn dood in het sacrament van het Heilig Avondmaal (1 Kor. 11:26). De onderhouding van zulke dagen is daarom niets anders dan eigenwillige godsdienst.

We keren hierin inderdaad tot Rome terug.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Valcke schreef: 30 mar 2026, 19:17
Johann Gottfried Walther schreef: 30 mar 2026, 11:18 Ik zag dat een gemeente, dit jaar opeens, een extra kerkdienst had, en wel op (witte) donderdag, de donderdag voor Goede Vrijdag.
Men viert dan ook Heilig Avondmaal, dit is in die gemeente 2 weken geleden nog bediend, maar blijkbaar heeft men opeens bedacht.
Nu deze extra dienst te houden,
zelf heb ik hier wat bedenkingen bij, omdat ik denk dat het er voor zorgt dat de diensten op Goede Vrijdag minder bezocht zullen worden.
Waarom ziet men zo'n meerwaarde om dan opeens extra het Heilig avondmaal te houden?

Terwijl men normaal nooit weekdiensten heeft, behalve Biddag/dankdag, Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag.

Komt dit van Roomse invloeden zoals met de Paasnachtdiensten/Paaswake?
Ik steun je bedenkingen, niet omdat ik de weekdiensten afkeur - dat zeer zeker niet - maar wel omdat in dit geval deze diensten verbonden worden met specifieke dagen. De feestdagen zijn niet door Christus ingesteld, en evenmin door de apostelen. De OT feestdagen zijn in Christus vervuld en de apostel Paulus leert dat het houden van specifieke dagen (behoudens de dag des Heeren die al in het NT zijn oorsprong heeft), haaks staat op de bedeling van het NT.

Ook vanuit de Reformatie zijn er terechte bedenkingen. Calvijn zag zeer scherp in dat menselijke inzettingen inzake de dienst van God niet geoorloofd zijn. In de 16e eeuw zijn in Nederland de resterende feestdagen niet meer dan 'gedoogd', ook vanwege de godsdienstvrede die overheid wilde t.a.v. onder meer dit punt, als overeenstemming van zowel Rooms-Katholieken als protestanten. Ook paste het het elkaar verdragen van Luthersen en gereformeerden. Dit waren echter politieke overwegingen. Het ideaal was en bleef in de 16e eeuw, en ook in de Nadere Reformatie: de uiteindelijke volledige afschaffing van de feestdagen (zoals we dat o.a. duidelijk zien bij Koelman, Voetius, Lodenstein en anderen). Ik vind het triest om te zien hoe nu in deze tijd de principiële kanten hiervan niet meer gezien worden en men zelfs meer feestdagen invoert. Heel oneigenlijk is ook om te zeggen dat de dood des Heeren op deze wijze herdacht moet worden en dat deze dag belangrijker is dan andere dagen. Dan wil men wijzer zijn dan Gods Woord, die hiervoor geen dagen aanwijst, maar wel de verkondiging van Zijn dood in het sacrament van het Heilig Avondmaal (1 Kor. 11:26). De onderhouding van zulke dagen is daarom niets anders dan eigenwillige godsdienst.

We keren hierin inderdaad tot Rome terug.
Maar bedoel je dit nu voor iedere kerkelijke feest-/herdenkingsdag? Dus ook Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag, advent en Kerst?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

In de laatste preek uit de Reveilserie die ik dit weekend las, van ds. Hermannus Faukelius, wordt gemeld dat het goed is om als gemeente samen te komen en de heilsfeiten vanuit het Woord te overdenken op het Paasfeest. (Want daar gaat de preek over).
Wat is er precies Rooms aan het houden van bijeenkomsten voorafgaande aan Goede Vrijdag, met een overdenking en stille momenten? Het is ook gewoon in een avond, een half uurtje. Dus niet dat er een speciale dag voor uitgetrokken wordt ofzo. Dat begrijp ik niet zo goed.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef: 30 mar 2026, 20:41 In de laatste preek uit de Reveilserie die ik dit weekend las, van ds. Hermannus Faukelius, wordt gemeld dat het goed is om als gemeente samen te komen en de heilsfeiten vanuit het Woord te overdenken op het Paasfeest. (Want daar gaat de preek over).
Wat is er precies Rooms aan het houden van bijeenkomsten voorafgaande aan Goede Vrijdag, met een overdenking en stille momenten? Het is ook gewoon in een avond, een half uurtje. Dus niet dat er een speciale dag voor uitgetrokken wordt ofzo. Dat begrijp ik niet zo goed.
Niets mis mee denk ik, maar wel opmerkelijk dat de 2e dienst op zondag steeds slechter bezocht wordt, juist in gemeenten waar deze bijeenkomsten voorafgaand aan Goede Vrijdag georganiseerd worden.

Ik vind dat net zo met vasten in de 40 dagen tijd. Ook zo’n hype. Zouden we niet altijd matig moeten zijn en echt vasten als we bijv. een belangrijke beslissing moeten nemen?
Laatst gewijzigd door Hendrien op 30 mar 2026, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Christen

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 31 mar 2026, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 mar 2026, 11:49
Bij ons is deze week ook elke dag een bezinningsmoment. Ik probeer deze week ook meerdere keren aan te sluiten. Aankomende vrijdag is bij ons ook het HA.
Herkenbaar.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het totaal niet met Valcke eens.

Inderdaad kun je je bedenkingen hebben bij het ontbreken van de tweede dienst. Al betwijfel ik of die nou perse veel toevoegt, het is een waardevolle gewoonte.

Maar duidelijke structuren in het gedenken zie je de hele bijbel door. Gedenkstenen en speciale dagen komen -vooral in het oude testament- ook voor. Waarom zou het nieuwe testament op dat punt minder rijk zijn?
Johann Gottfried Walther

De tweede dienst is op een zondag, en op de zondag komt de gemeente al eeuwen bijeen!
Dus je kunt niet alles gelijkstellen, dat is wel heel apart DDD.
Omdat jij de 2de dienst niet zo nuttig vindt, zou die het ook niet zijn....
Plaats reactie