Sneeuw
- Dodo
Re: Sneeuw
Ik voer al langer de vogels, dus ik heb veel mussen in de tuin. Ook spreeuwen, de laatste tijd. En nu met de sneeuw nog veel meer, een winterkoninkje, vinkjes, de meesjes. Erg leuk.
Elke dag wat voer en havermout strooien, en ze weten je te vinden.
Elke dag wat voer en havermout strooien, en ze weten je te vinden.
Er zullen hier zeker mensen zijn die 1979 nog hebben meegemaakt. Wat herinneren we ons daar nog van.
Ik heb nog wat foto's van 1979. Mijn broer had net een nieuwe (tweedehands) auto, een VW Kever. Terwijl iedereen moeilijkheden had met het starten van de auto's reed die VW Kever gewoon altijd. Ik heb nog een foto dat mijn broer in die auto stapte met zeker een meter sneeuw bovenop het dak!
Ik heb nog wat foto's van 1979. Mijn broer had net een nieuwe (tweedehands) auto, een VW Kever. Terwijl iedereen moeilijkheden had met het starten van de auto's reed die VW Kever gewoon altijd. Ik heb nog een foto dat mijn broer in die auto stapte met zeker een meter sneeuw bovenop het dak!
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwsto ... ruari_1979-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:11 Sneeuw... Maar nog lang niet zo als in 1979. Ook 1963 herinner ik me nog. De sneeuwhoogten worden pas vanaf 1959 nauwkeurig bijgehouden, maar ik herinner me nog de grote sneeuwbergen in het jaar 1958. Dat het 1958 was, weet ik hieraan, dat toen de jongste zus van mijn vader trouwde, en dat het pad naar de openbare weg was dicht gesneeuwd, waardoor eerst de gemeente het pad moest openmaken voordat mijn tante (en haar echtgenoot) bij de trouwauto konden komen....
De dag dat wij trouwden...velen konden niet komen en van familie kregen we een telegram; "Nova Zembla" , ingesneeuwd, verhinderd.
Soms stukjes lopen met fiets aan de hand? Wij hebben een straat welke niet sneeuwvrij gemaakt wordt. Zie weinig fietsers, maar als ik ze zie, lopend met fiets ( toch iets steun).aggieoudje schreef: ↑06 jan 2026, 12:17 Ik hou echt van de winter en van sneeuw. De afgelopen dagen hoefde ik nergens heen en genoot ik vanaf de bank. En de kerk was zondag lopend goed te doen.
Maar nu ik zo echt op de fiets weg moet voor een belangrijk gesprek waar ik niet onderuit kan zie ik er heel erg tegen op. Ze doen hun best de sneeuwschuivers en de strooiers maar de fietspadden zijn verre van schoon. Jaren geleden hard gevallen met gladheid, had toen een hersenschudding, en sindsdien echt geen held meer met fietsen in de winter![]()
Helaas geen auto en met ov is de plek van de afspraak niet te bereiken en ov is nu ook sowieso chaos. Ga maar ruim op tijd weg en hopelijk valt het mee!
Als je niet onderuit kunt, is het niet zo gevaarlijk in de sneeuwaggieoudje schreef: ↑06 jan 2026, 12:17
Maar nu ik zo echt op de fiets weg moet voor een belangrijk gesprek waar ik niet onderuit kan zie ik er heel erg tegen op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Na 1979 hebben we, volgens mij, niet meer zoveel sneeuw gezien.Terri schreef: ↑06 jan 2026, 13:26https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwsto ... ruari_1979-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:11 Sneeuw... Maar nog lang niet zo als in 1979. Ook 1963 herinner ik me nog. De sneeuwhoogten worden pas vanaf 1959 nauwkeurig bijgehouden, maar ik herinner me nog de grote sneeuwbergen in het jaar 1958. Dat het 1958 was, weet ik hieraan, dat toen de jongste zus van mijn vader trouwde, en dat het pad naar de openbare weg was dicht gesneeuwd, waardoor eerst de gemeente het pad moest openmaken voordat mijn tante (en haar echtgenoot) bij de trouwauto konden komen....
De dag dat wij trouwden...velen konden niet komen en van familie kregen we een telegram; "Nova Zembla" , ingesneeuwd, verhinderd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
12 november 2005 was ook een beruchte sneeuwstorm. Het leger dat scholieren drinken en dekens gingen brengen in gestrande schoolbussen.-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:38Na 1979 hebben we, volgens mij, niet meer zoveel sneeuw gezien.Terri schreef: ↑06 jan 2026, 13:26https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwsto ... ruari_1979-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:11 Sneeuw... Maar nog lang niet zo als in 1979. Ook 1963 herinner ik me nog. De sneeuwhoogten worden pas vanaf 1959 nauwkeurig bijgehouden, maar ik herinner me nog de grote sneeuwbergen in het jaar 1958. Dat het 1958 was, weet ik hieraan, dat toen de jongste zus van mijn vader trouwde, en dat het pad naar de openbare weg was dicht gesneeuwd, waardoor eerst de gemeente het pad moest openmaken voordat mijn tante (en haar echtgenoot) bij de trouwauto konden komen....
Fides Quaerens Intellectum
Ik denk dat je 25 november 2005 bedoeld...Anselmus schreef: ↑06 jan 2026, 16:2412 november 2005 was ook een beruchte sneeuwstorm. Het leger dat scholieren drinken en dekens gingen brengen in gestrande schoolbussen.-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:38Na 1979 hebben we, volgens mij, niet meer zoveel sneeuw gezien.Terri schreef: ↑06 jan 2026, 13:26https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwsto ... ruari_1979-DIA- schreef: ↑06 jan 2026, 13:11 Sneeuw... Maar nog lang niet zo als in 1979. Ook 1963 herinner ik me nog. De sneeuwhoogten worden pas vanaf 1959 nauwkeurig bijgehouden, maar ik herinner me nog de grote sneeuwbergen in het jaar 1958. Dat het 1958 was, weet ik hieraan, dat toen de jongste zus van mijn vader trouwde, en dat het pad naar de openbare weg was dicht gesneeuwd, waardoor eerst de gemeente het pad moest openmaken voordat mijn tante (en haar echtgenoot) bij de trouwauto konden komen....
https://www.youtube.com/watch?v=PCNKemBjANs
Ik dacht dat het rond kerst 2010 in heel Europa ook behoorlijk erg was.
Ik wilde vanuit Stockholm met de trein naar mijn ouders reizen. Zelfs in Zweden had ik al veel vertraging en trein kon niet van Zweden naar Denemarken. Via boot lukte het nog in Kopenhagen te komen. Eenmaal in Kopenhagen was het toegestaan om eigenlijk iedere trein te nemen die de juiste kant op ging. Vanuit Kopenhagen wist ik Hannover te bereiken. Daar liep het ook helemaal vast, maar uiteindelijk was er een trein die richting Duisburg ging en daar was weer een trein die richting Nederland ging.
Hier maakte ik nog indruk op mijn neefjes. In Hannover ontmoette ik een oud Nederlands echtpaar en een jonge Nederlandse vrouw die er uitzag als een fotomodel (en dat was ze ook, en had net in Duitsland een shoot gehad). In Duisburg moesten we op zoek naar treinen die naar Nederland zouden gaan en we besloten op verschillende perrons te kijken en elkaar te bellen als we een goede trein vonden. Hiervoor moesten telefoonnummers worden uitgewisseld. En bij mijn oma kon ik tegen mijn neefjes van rond de 20 zeggen dat dit fotomodel mij haar telefoonnummer had gegeven
.
Ik wilde vanuit Stockholm met de trein naar mijn ouders reizen. Zelfs in Zweden had ik al veel vertraging en trein kon niet van Zweden naar Denemarken. Via boot lukte het nog in Kopenhagen te komen. Eenmaal in Kopenhagen was het toegestaan om eigenlijk iedere trein te nemen die de juiste kant op ging. Vanuit Kopenhagen wist ik Hannover te bereiken. Daar liep het ook helemaal vast, maar uiteindelijk was er een trein die richting Duisburg ging en daar was weer een trein die richting Nederland ging.
Hier maakte ik nog indruk op mijn neefjes. In Hannover ontmoette ik een oud Nederlands echtpaar en een jonge Nederlandse vrouw die er uitzag als een fotomodel (en dat was ze ook, en had net in Duitsland een shoot gehad). In Duisburg moesten we op zoek naar treinen die naar Nederland zouden gaan en we besloten op verschillende perrons te kijken en elkaar te bellen als we een goede trein vonden. Hiervoor moesten telefoonnummers worden uitgewisseld. En bij mijn oma kon ik tegen mijn neefjes van rond de 20 zeggen dat dit fotomodel mij haar telefoonnummer had gegeven
Nee, het is voor docenten niet beduidend ingewikkelder. Als we een week ingesneeuwd zouden zitten, wordt dat waarschijnlijk ook weer met spoed opgetuigd. Maar nu we voor slechts een dag geen les hebben, gaan we dat niet allemaal overhoop halen. Ik vind het wel best. Je moet je lessen er behoorlijk op aanpassen (niet handig toen we vanmiddag rond 15u hoorden dat morgen de lessen niet door konden gaan), en je geeft er kwalitatief echt minder goed onderwijs mee. In coronatijd kon het niet anders, nu hoop ik dat ze morgen lekker iets leuks gaan doen, sneeuwpoppen maken, aan profielwerkstukken werken, boeken lezen of wat dan ook.merel schreef: ↑06 jan 2026, 11:12\Mister schreef: ↑05 jan 2026, 16:01Logisch, dat mag ook niet.merel schreef: ↑05 jan 2026, 15:09Mijn kinderen hopen voor morgen ook op sneeuw en ijsvrij. Wij hebben nog niets van school gehoord.Edelweiss schreef: ↑05 jan 2026, 13:49 Geen grote ergernis, maar ik haak even aan op het onderwerp 'sneeuw'.
Ik kreeg een heel blij appje van een nichtje dat de middelbare school dicht is (Rotterdam). Daar moest ik toch wel even om glimlachen, omdat het intussen zo ver van me af staat: openbaar vervoer plat, scholen dicht en extreme chaos op de weg, en een extra lang Journaal.
Enne, beterschap, Ad!
Ik vind sneeuw trouwens geen grote ergernis, maar een grote vreugde. Echt genieten!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-ijsvrij
Vandaag zijn ze lopend naar school gegaan en ze zijn een uurtje eerder vertrokken. Zojuist kregen we een mail dat de lessen morgen niet doorgaan. Waarom niet teruggegrepen wordt op digitaal onderwijs is mij een raadsel. Of heeft dat zoveel voeten in aarde? Misschien kan/wil zita dat aangeven? Voor mijn gevoel is het alleen inloggen in Teams of is het voor de docenten beduidend ingewikkelder?
Verder vind ik de sneeuw een feestje. Vanmorgen voor zonsopkomst al een uurtje gewandeld, heerlijk!
Overigens had ik vandaag ook leerlingen die aangaven dat ze niet naar school konden komen, domweg omdat er door de weersomstandigheden geen bussen reden vanuit hun woonplaats. Dat is het nadeel van een regionale school zijn: sommige leerlingen komen echt van ver en zijn OV-afhankelijk.
-
aggieoudje
Ik ben gelukkig veilig heen en weer gekomen!Arja schreef: ↑06 jan 2026, 12:36Nou ik ben benieuwd hoe het ging. Het is best eng.aggieoudje schreef: ↑06 jan 2026, 12:17 Ik hou echt van de winter en van sneeuw. De afgelopen dagen hoefde ik nergens heen en genoot ik vanaf de bank. En de kerk was zondag lopend goed te doen.
Maar nu ik zo echt op de fiets weg moet voor een belangrijk gesprek waar ik niet onderuit kan zie ik er heel erg tegen op. Ze doen hun best de sneeuwschuivers en de strooiers maar de fietspadden zijn verre van schoon. Jaren geleden hard gevallen met gladheid, had toen een hersenschudding, en sindsdien echt geen held meer met fietsen in de winter![]()
Helaas geen auto en met ov is de plek van de afspraak niet te bereiken en ov is nu ook sowieso chaos. Ga maar ruim op tijd weg en hopelijk valt het mee!
Zweet stond wel op mijn voorhoofd omdat je zo ingespannen fietst. Bij ons in het dorp gingen de fietspaden nog redelijk maar zodra ik de brug over ging was het echt slecht. Ik heb vele jaren over de brug op school gezeten en gewerkt en helaas is het daar qua strooien en ijsvrij maken van de fietspaden nog niet bepaald verbeterd.
Overigens was het een sollicitatiegesprek waarvoor ik de fiets op moest. Of het het waard is geweest ga ik nog zien/horen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Te wit om door te gaan
Het sneeuwt. Het is bevroren water,
het is verloren tijd, het is
andersomtaal, een zwijgzaam praten,
licht vallend uit de duisternis.
Het sneeuwt, het heeft met de dood te maken
en met de klokken van voorbij,
er ligt vergeving op de daken,
er is een toekomst buiten mij.
Guillaume van der Graft
Het sneeuwt. Het is bevroren water,
het is verloren tijd, het is
andersomtaal, een zwijgzaam praten,
licht vallend uit de duisternis.
Het sneeuwt, het heeft met de dood te maken
en met de klokken van voorbij,
er ligt vergeving op de daken,
er is een toekomst buiten mij.
Guillaume van der Graft
Hier rijden bussen niet. Vervelende is dat de elektische borden gewoon aangeven dat de bussen komen en ook op 9292 niets over het vervallen van de bussen. Op de borden loopt de tijd tot bus komt netjes terug tot 0 minuten en dan verdwijnt hij gewoon van het bord. Dit moet toch beter kunnen.
- Dodo
Je hebt in ieder geval doorzettingsvermogen getoond!aggieoudje schreef: ↑06 jan 2026, 23:01Ik ben gelukkig veilig heen en weer gekomen!Arja schreef: ↑06 jan 2026, 12:36Nou ik ben benieuwd hoe het ging. Het is best eng.aggieoudje schreef: ↑06 jan 2026, 12:17 Ik hou echt van de winter en van sneeuw. De afgelopen dagen hoefde ik nergens heen en genoot ik vanaf de bank. En de kerk was zondag lopend goed te doen.
Zweet stond wel op mijn voorhoofd omdat je zo ingespannen fietst. Bij ons in het dorp gingen de fietspaden nog redelijk maar zodra ik de brug over ging was het echt slecht. Ik heb vele jaren over de brug op school gezeten en gewerkt en helaas is het daar qua strooien en ijsvrij maken van de fietspaden nog niet bepaald verbeterd.
Overigens was het een sollicitatiegesprek waarvoor ik de fiets op moest. Of het het waard is geweest ga ik nog zien/horen.
wat een prachtwereld vandaag! School is dicht, ik werk thuis, zo een call. Net gesleed, daarna een sneeuwpop, ik werk vanavond wel als het niet af is en de kinderen slapen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille