Alle werken van Ralph Erskine

Posthoorn

Re: Alle werken van Ralph Erskine

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 28 mei 2025, 16:43 Ik vind dat helemaal niet lijken op wat hij zegt. Dit zegt hij in die laatste zin.

"Immer komen het onvoorwaardelijk aanbod van genade en een ruim Evangelie tot de goddelijke zondaar die in zichzelf verloren is en met afgekapte handen Christus niet aannemen kan"

Dit is dus de laatste zin. Daarin zegt hij iets te verklaren. Hij geeft een reden voor zijn voorgaande zinnen. Maar de zin ervoor gaat juist weer over een voorwaardelijk aanbod van genade, waarin ds. Steenblok uitblonk. Ik snap dat niet. Dit is een soort van theologische sudoku voor gevorderden.
Ik ga ervan uit dat het om de goddeloze zondaar gaat, niet om de goddelijke zondaar.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 28 mei 2025, 20:26
Herman schreef: 28 mei 2025, 14:39 De brief is zo beknopt, dat ik niet snap wat hij wil betogen.
Ik begrijp het dan weer prima, maar het is geschiedvervalsing. Een totaal niet onderbouwde stelling, alsof evangelisch puritanisme de achterliggende gedachte zou zijn achter een welgemeend genadeaanbod. Dat is totaal onjuist en heel onhistorisch.
Nou, dat is dan weer een uit de lucht gegrepen commentaar. "Niet onderbouwd, onjuist, onhistorisch."
Natuurlijk is het welgemeend aanbod van genade van de Marrow Man gestoeld op het evangelicale puritanisme. Daar draait het juist allemaal om: het merg van het Evangelie van Edward Fisher, puritein uit Londen, 1645. Dat het veel breder ingekaderd kan worden in zowel de Schrift als de reformatorische kerkgeschiedenis doet aan die bewering niet veel af.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat is niet de bron ervan in de gereformeerde traditie. Dat evangelie werd ook al gepreekt vóórdat de broers Erskine leefden. Luther én Calvijn en vele anderen spraken daar ook al over.
Plaats reactie