Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)

DDD

Re: Waaraan dient een preek te voldoen ( gesplitst uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 16 sep 2024, 21:05 De vraag van de topicstarter is: "Waaraan dient een preek te voldoen?". Hoe krijg je het dan voor elkaar om er weer een linksrechtsmidden-GG-discussie van te maken?
Geen idee. Ik reageer gewoon op een bijdrage. Die hoort misschien niet in dit draadje, maar mijn reactie was in ieder geval op een reeds geplaatst bericht.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 16 sep 2024, 20:49
Charles schreef: 16 sep 2024, 13:59
GG links schreef: 07 sep 2024, 11:21 Als je zondag aan zondag niet meer gesticht wordt dan heb je geen andere keuze door weg te gaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het kerkverband van de GG is allang geen eenheid meer. Kijk naar de verschillen tussen GG Houten en Barneveld
Dat zijn geen liggingsverschillen meer maar leerverschillen. Breek uw tent op uit Lisse zou ik zeggen.
Is Barneveld veranderd of is Houten veranderd? Een makkelijk antwoord lijkt me. Wie staat er in de lijn van Kersten, Fransen, Jansen, Makkenze, Pieneman etc.? Wanneer er geklaagd wordt over dat de GG is opgeschoven en geen eenheid meer is, dan is dat vooral dat een deel naar links is opgeschoven. Een gemeente als Barneveld staat gewoon nog in de lijn van voornoemde predikanten.
Dat is echt veel te simpel. Het is met evenveel recht te beargumenteren dat er vanuit rechts een harmonisatie heeft plaatsgevonden.

Bovendien noem je nu een lijstje met namen van specifieke predikanten. Je zou je ook kunnen richten op de GG-predikanten van wie de preken niet bij De Banier werden uitgegeven.

Ik denk dat een willekeurig kindergedicht van ds. Ledeboer nu zomaar niet op de kansel van de door jou genoemde 'authentieke' GG zou kunnen geciteerd worden, zonder een hoop verbazing en gedoe.
Dat laatste gedeelte is pertinent onjuist.

Het meest bekende kindergedichtje van ds. Ledeboer wordt tegenwoordig door sommigen als onder de term 'och mocht het nog eens komen te gebeuren' geschaard. Ik hoorde er pas nog over. Dus je laatste bewering is juist precies andersom het geval.
DDD

Bericht door DDD »

Welke is dat dan?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Dient de preek aan een kindergedicht te voldoen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Arja

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef: 16 sep 2024, 14:39
Arja schreef: 16 sep 2024, 14:18
HersteldHervormd schreef: 16 sep 2024, 13:52
Arja schreef: 16 sep 2024, 13:45

Waarom staat dit onder topic GerGem?

Vraagje: Heb je preken waarin dat te horen is? Alle drie de dingen, zonder dat ze het onderwerp van de preek waren.
Geen idee, het was een vraag waar ik op reageer.
Natuurlijk hoor je zulke preken. Als je een Schriftuurlijke preek hebt waar het echt over de tekst gaat en er vervolgens geestelijke lijnen en lessen volgen dan ben je er al. Vanwaar deze vraag? Het verbaast me eerlijk gezegd.
Interessant dat je verbaasd bent. Misschien komt de vraag voort uit de ervaring dat niet elke preek zo dicht bij de tekst blijft of duidelijke geestelijke lijnen trekt. Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is voor anderen minder gebruikelijk.

Ik ga even in 'hoe was je zondag' kijken of je daar links hebt gepost naar zulke preken, die jij op zondag hoorde de laatste maanden. Zelf heb ik veel waardevolle preken gehoord over ellende en verlossing, maar vaak stopte het daar vanwege tijdgebrek. Hoe dankbaarheid vervolgens vorm krijgt in het dagelijks leven van een kind van God, blijft dan onbesproken.

Dus ja, ik sta zeker open voor links naar preken, die ook de heiligmaking bepreken. (geen thema preek maar erin verweven)
Misschien luister ik meer open zonder dat ik allerlei zaken verwacht? Het is ook niet dat ik iedere week een dominee hoor preken die heel dicht bij de tekst blijft. Maar ik hoor ze wel degelijk. Linkjes ga ik niet sturen. Ik kan je wel wat namen sturen waarvan ik vind dat ze dicht bij de tekst blijven. Ik denk dan aan ds. van den Herik, ds. den Butter, ds. De Vries, ds. R.W. + W.M. Mulder, ds. P + N den Ouden, ds. Pieters, ds. Van Reenen. Ik noem maar wat namen.
Bedankt. Zij preken vooral ellende en verlossing en dat is ook nodig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 16 sep 2024, 21:13 Welke is dat dan?
Zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg,
wie Jezus heeft, die heeft genoeg.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef: 16 sep 2024, 21:27 Dient de preek aan een kindergedicht te voldoen?
Nee, maar als dat kindergedicht al als wensend wordt afgeserveerd, vraag ik me af wat er dán nog goed genoeg is.
DDD

Bericht door DDD »

Daar had ik het niet over, maar ik denk dat het onterechte framing is dat zo'n gedicht in een linkerflank GG niet zou kunnen klinken. Deze zou denk ik in Barneveld ook nog wel kunnen;-) Al zie ik er wel mensen voor aan dat ze zouden zeggen dat dat maar vermogens in de mens legt. :bobo
ejvl

Bericht door ejvl »

Er zijn al goede punten genoemd, ik vind ook dat een preek aan algemene onderwijzing, Bijbelse geschiedenis moet voldoen.
Als het gaat om een preek over Jezus' onderwijs in de tempel bijvoorbeeld, wie waren de farizeen en schriftgeleerden, wat was hun achtergrond, wat waren de onderlinge verschillen, wat was de tempel, wat gebeurde er normaliter tijdens zo'n samenkomst, enzovoorts.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De smaakloze, geurloze, voorspelbare, standaard retoriek is dus gewenst met allemaal zinnen die we kennen.

De ja, tenzij en nee, mits preken. Op elke detail.

Die zijn gewenst. Een sfeer waarin elke originaliteit, elke creativiteit vermoord moet worden. Een cultuur voor robots, aangestuurd door de regels.

Woke preken willen we blijkbaar gelet op dit topic. Hoe middelmatiger, hoe gelijkmatiger hoe beter.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 sep 2024, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef: 17 sep 2024, 08:22 Er zijn al goede punten genoemd, ik vind ook dat een preek aan algemene onderwijzing, Bijbelse geschiedenis moet voldoen.
Als het gaat om een preek over Jezus' onderwijs in de tempel bijvoorbeeld, wie waren de farizeen en schriftgeleerden, wat was hun achtergrond, wat waren de onderlinge verschillen, wat was de tempel, wat gebeurde er normaliter tijdens zo'n samenkomst, enzovoorts.
Ja maar dat is toch geen preek? Maar een Bijbelstudie, of inleiding.
Daar komen mensen toch niet voor naar de kerk?
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: 17 sep 2024, 08:43
ejvl schreef: 17 sep 2024, 08:22 Er zijn al goede punten genoemd, ik vind ook dat een preek aan algemene onderwijzing, Bijbelse geschiedenis moet voldoen.
Ja maar dat is toch geen preek? Maar een Bijbelstudie, of inleiding.
Daar komen mensen toch niet voor naar de kerk?
Uiteraard moet een gehele preek niet hieruit bestaan maar een kwartier (variabel uiteraard) uitleggen wat de achterond en historische contex van het gelezen gedeelte is, vind ik wel belangrijk.
Soms is het allemaal bekend, soms zijn er nieuwe gezichtspunten.
huisman

Bericht door huisman »

En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden. Ik heb het topic niet gevolgd dus ik neem aan dat deze tekst al talloze keren is langsgekomen als antwoord op de topicvraag.

Verder 2 Tim 4 : 2-4 . Denk dat vers 3 in 2024 met velen die de ene gemeente verwisselen voor de andere wel tot nadenken zou moeten stemmen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Als ik nu dit topic download en ChatGPT vraag om, met inachtneming van alles wat hier gezegd worden, een serie preken te schrijven over een 10-tal - random te selecteren - teksten uit de Bijbel? Dan kan ik nog wat randvoorwaarden meegeven hoe e.e.a. te wegen. (een analyse van de ligging van forummers, bijdragen in andere topics, overige info op het web te vinden) Zou dat een boekske opleveren waar iedereen zich in zal kunnen vinden? Wat een beetje verkoopt? Moet ik wel een nickname hebben voor de schrijver. Vraag wel aan ChatGPT wat een goede naam is.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ds. I.K. de Rede ?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie