Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Ja
29
37%
Nee
38
49%
Ik ben vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2160
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Arja »

Carsten schreef: 16 sep 2023, 16:10 Snorren en baarden horen/passen niet vind ik.
Mag ik hier als vrouw op reageren :sweat

De Bijbel vermeldt specifiek dat David (1 Samuël 21:14), Aäron (Psalm 133:2), Ezechiël (Ezechiël 5:1) en Ezra (Ezra 9:3) baarden hadden. Jeremia vermeldt dat geschoren baarden een teken van rouw waren (Jer. 48:37) en Ezra plukte de zijne uit (Ezra 9:3). In 2 Samuël 10:3-5 vertelt de Bijbel over boodschappers die vernederd werden doordat de helft van hun baard werd geschoren. Davids recept voor hun “grote schaamte” was om een "retraitre" te geven totdat hun baarden weer aangegroeid waren.

In Jesaja 50:6 vertelt Jesaja het verhaal van een gevangene die werd geslagen en wiens baard werd uitgerukt. "Ik geef Mijn rug dengenen, die Mij slaan, en Mijn wangen dengenen, die Mij het haar uitplukken; Mijn aangezicht verberg Ik niet voor smaadheden en speeksel.." Omdat we deze profetie als Messiaans zien, dan had de Heere Jezus zeker een baard.

Dus vind ik het heel ver gaan als iemand zegt: snorren baarden horen niet. Maar er zijn meer Nederlanders die er moeite mee hebben. Vroeger ook al:
Spurgeon ontving op een dag een strenge brief van een man uit Nederland. Deze man beweerde dat hij "niet langer met plezier zijn preken kon lezen" vanwege iets opvallends. In tegenstelling tot de gebruikelijke gladgeschoren Nederlandse predikanten die volgens Spurgeon "een vrouwenkin" hadden, droeg Spurgeon een baard, wat al erg genoeg was, maar wat nog erger was, de man merkte ook de snor op Spurgeons lip op! (Sword and Trowel, 1879:256).
KDD
Berichten: 1554
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door KDD »

Ik denk dat dit iets is dat onder Romeinen 14 en 15 valt.

Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is. Dat dan uw goed niet gelasterd worde.

Maar wij, die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden der onsterken te dragen, en niet onszelven te behagen. Dat dan een iegelijk van ons zijn naaste behage ten goede, tot stichting.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef: 16 sep 2023, 15:50
-DIA- schreef: 16 sep 2023, 15:47 Ja. Ik heb een baard en een snor.

Maar daar moet ik wel bijzeggen, ik scheer die elke dag wel weg. Waarom? Omdat ik het persoonlijk lelijk vindt. Om principieel tegen een baard te zijn is ook zo wat... Dan zou er immers iets fout zijn met de schepping.
Idem!
Ik heb net je foto erbij gepakt. Scheer je elke dag? Dan heb je een groeizaam bekkie. ;)
Piet Puk
Berichten: 5503
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Piet Puk »

Ik heb geen baar/snor. Het is veelal vaak een modeverschijnsel en ik krijg het idee dat velen dit ook gebruiken om eigen onzekerheid te maskeren. Daarnaast heb ik als GGiN-er met een kerkelijk besluit te maken, waardoor ik geen snor en baard mag dragen.
Hoopvol
Berichten: 1319
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Hoopvol »

Ik heb geen baard of snor. Gelukkig groeit mijn baard en snor niet hard en daarom scheer ik me vaak maar 1x per week. Het scheelt wel of je droog of nat scheert, als ik met de machine scheer lijkt het alsof ik vaker moet scheren. Daarom scheer ik altijd nat.

Zelf ben ik niet tegen een baard of snor, ik zou het wel een keer willen proberen maar er is één ding wat me tegenhoud: in het kerkverband waar ik lid ben heeft men liever geen baarden of snorren. Daar vindt ik wat van maar ik voeg me wel naar de, door het kerkverband gestelde, regel.
Inwoner
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Inwoner »

Hoopvol schreef: 16 sep 2023, 17:43 Ik heb geen baard of snor. Gelukkig groeit mijn baard en snor niet hard en daarom scheer ik me vaak maar 1x per week. Het scheelt wel of je droog of nat scheert, als ik met de machine scheer lijkt het alsof ik vaker moet scheren. Daarom scheer ik altijd nat.

Zelf ben ik niet tegen een baard of snor, ik zou het wel een keer willen proberen maar er is één ding wat me tegenhoud: in het kerkverband waar ik lid ben heeft men liever geen baarden of snorren. Daar vindt ik wat van maar ik voeg me wel naar de, door het kerkverband gestelde, regel.
Voorbeeldig (en ik bedoel dat positief). Je eigen mening wat minder belangrijk achten, en zorgen dat je anderen niet ergert.
Het zou meer gevonden moeten worden, toch?
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Carsten »

Nazireeërs mochten niet scheren, die waren een uitzending. En Jozef moest toen hij bij de farao kwam geschoren worden.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door gallio »

Carsten schreef: 16 sep 2023, 19:36 Nazireeërs mochten niet scheren, die waren een uitzending. En Jozef moest toen hij bij de farao kwam geschoren worden.
Probeer je ons te vertellen dat de mannen van het volk Israel zich normaal wel schoren ? Echt niet, zie de posting van Arja.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9307
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door parsifal »

Ik ben tegen al dat vage gendergedoe en wil mijn mannelijke trekken niet van mijn gezicht verwijderen. (En bovendien groeit mijn baard wel snel en moet ik me veel te vaak scheren om het glad te houden).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 16 sep 2023, 14:46
Tiberius schreef: 16 sep 2023, 14:04 N.a.v. een artikel in RD-magazine {link later invoegen} vroeg ik me af, wie van de forummers een baard heeft, en waarom (niet). Daarom deze peiling.
Vrouwen mogen gerust meediscussiëren, maar liever niet de poll invullen.
Beetje jammer dat 'wij' zonder invullen de poll ook niet kunnen zien. ;)
Aangepast, het stond op 47% ja en 53% nee.
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Mannetje »

Op dit moment een stoppelbaardje, over een halfuur is mijn gezicht weer zondags glad. :)
-
newton
Berichten: 696
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door newton »

parsifal schreef: 16 sep 2023, 21:15 Ik ben tegen al dat vage gendergedoe en wil mijn mannelijke trekken niet van mijn gezicht verwijderen. (En bovendien groeit mijn baard wel snel en moet ik me veel te vaak scheren om het glad te houden).
ik ga met je mee. En ik lees in het RD dat we daarin de zegen krijgen van ds. Klaassen.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: 16 sep 2023, 14:04 N.a.v. een artikel in RD-magazine {link later invoegen} vroeg ik me af, wie van de forummers een baard heeft, en waarom (niet). Daarom deze peiling.
Vrouwen mogen gerust meediscussiëren, maar liever niet de poll invullen.
Nee, wel geprobeerd maar vind het niet comfortabel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Tiberius »

Niet afgesproken, maar in dezelfde zomervakantie als koning Willem Alexander heb ik mijn baard laten staan.
Waarom, dat weet ik eigenlijk niet eens; ik vond het wel eens wat anders. En tot op heden bevalt het me goed.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 16 sep 2023, 17:43 Ik heb geen baar/snor. Het is veelal vaak een modeverschijnsel en ik krijg het idee dat velen dit ook gebruiken om eigen onzekerheid te maskeren. Daarnaast heb ik als GGiN-er met een kerkelijk besluit te maken, waardoor ik geen snor en baard mag dragen.
Dat zou kunnen.
Sinds een jaar of vier maskeer ik dan mijn onzekerheid.
Plaats reactie