CSFR

Ruth

Bericht door Ruth »

of dit bewust geplaats is weet ik niet
maar als je het tien keer leest staat het wel een beetje raar ja.
de kerk een menselijke instelling.


maar zou het dan Gods werk zijn dat de kerk zo enorm verscheurd is voorbijganger????
is die zin is het toch mensen werk!
Ruth

Bericht door Ruth »

by the way

ik maak me ook wel een beetje zorgen om de houding van GG
alles moet eigen clubje zijn en leden van GG!! anders is het niks

is wel een beetje link ja
maar ja we zijn toch niet anders gewend dus paus ik denk tevergeefse moeite!
Nurse

Bericht door Nurse »

ik zit zelf niet op de CSFR, maar wil er misschien wel opgaan.. (oeiiiiii..) Ik heb er vriendinnen op zitten en die ervaren het echt als verrijkend. Natuurlijk is het best wel eens zo dat je een keer een andere mening hebt, maar die mag echt wel gegeven worden. Ik vind echt dat er over de CSFR gepraat word net alsof het een groot spotzooitje daar is. Ik denk dat er wel meer gezelligheid is bij de CSFR in vergelijking met bijv. DC. Terwijl er soms bij ontspanning hele goeie gesprekken kunnen komen.
Ten laatste, als nou alle 'zwaardere' mensen weggaan vanuit de CSFR, wat blijft er dan van over?

Groetjes NuRsE

:sleep:
Rinie

Bericht door Rinie »

Ik vond het best merkwaardig. Natuurlijk is de CSFR niet overal even orthodox. CSFR-Utrecht is bijvoorbeeld behoorlijk vrijzinnig. Maar komt dat juist ook niet doordat veel behoudende studenten uit Utrecht naar DC gaan? Als alle studenten uit de GG weggaan bij de CSFR wordt die vereniging in elk geval een stuk vrijzinniger. Ik vind het enerzijds goed dat die predikanten zich zorgen maken om jongeren, maar ik denk dat ze zich minder algemeen op deze wijze uit moeten spreken. Het lijkt mij veel beter dat de predikanten in het kerkverband de aanwijzing krijgen om er eens op te letten, zodat ze een specifiek advies (afhankelijk van meegaandheid van desbetreffende jongere en afhankelijk van het dispuut (Delft is bijvoorbeeld behoudender dan de CSFR in z'n algemeenheid 20 jaar geleden)) kunnen geven. Zelf zit ik bij DC, en dat bevalt me goed, maar ik denk dat ik me in bepaalde disputen van de CSFR ook wel thuis zou voelen (behalve dan dat het meer tijd kost, en dat het relatief minder studie is), of er in elk geval een plaats zou kunnen hebben.
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik vond het best merkwaardig. Natuurlijk is de CSFR niet overal even orthodox. CSFR-Utrecht is bijvoorbeeld behoorlijk vrijzinnig. Maar komt dat juist ook niet doordat veel behoudende studenten uit Utrecht naar DC gaan?
Ooit op Sola geweest? Ik durf hier gewoon te zeggen dat Sola absoluut niet vrijzinnig is. Er zitten heel wat studenten uit de GerGem op, uit de NHK-GB. enzovoorts. Nee, Sola (voor de niet ingewijden: CSFR-Utrecht) is niet vrijzinnig!

de paus
Adje

Bericht door Adje »

Ooit op Sola geweest? Ik durf hier gewoon te zeggen dat Sola absoluut niet vrijzinnig is. Er zitten heel wat studenten uit de GerGem op, uit de NHK-GB. enzovoorts. Nee, Sola (voor de niet ingewijden: CSFR-Utrecht) is niet vrijzinnig!
Toch kan je niet ontkennen, Paus, dat Sola (en misschien Ichtus ook wel) anders zijn dan de andere disputen!
de Paus

Bericht door de Paus »

Toch kan je niet ontkennen, Paus, dat Sola (en misschien Ichtus ook wel) anders zijn dan de andere disputen!
Nee, dat ontken ik niet. Gelukkig maar: CSFR is anders dan een DC....
Adje

Bericht door Adje »

Ze wijst het bij monde van Ds. W. Visscher zelfs af.
Ik hoorde dat de landelijke fiscus (P. Grinwis) ds. W. Visscher opgebeld had over zijn redenen voor het afwijzen van de CSFR. Hij had er zelf ook opgezeten zei hij. Volgens P. waren het zeer behoorlijke argumenten, ik zal hem vragen, als ik hem weer zie, wat het nu precies was.

Je hoort het nog wel.
de Paus

Bericht door de Paus »

landelijke fiscus (P. Grinwis)
KIJK, zolang zulke mensen in het landelijke bestuur zitten, maak ik mij geen zorgen. Ik heb wel vertrouwen in deze knul.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik hoorde dat de landelijke fiscus (P. Grinwis) ds. W. Visscher opgebeld had .....
Het is toch wat, bemoeit de fiscus zich tegenwoordig ook al met kerkelijke aangelegenheden??

:- :- :bou: :P :D :thu
Adje

Bericht door Adje »

Het is toch wat, bemoeit de fiscus zich tegenwoordig ook al met kerkelijke aangelegenheden??
Economie is ook godsdienst! :D
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

ter info:

""""
De meest 'rechtse' - zoals ze het zelf noemen - van de drie verenigingen is CSFR (Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato). CSFR is een landelijke 'keten' van verenigingen; de Delftse tak - de oudste, opgericht in 1950 - heet officieeldispuut Johannes Calvijn. De ongeveer zeventig leden hebben geen eigen gebouw; de activiteiten vinden voornamelijk plaats binnen de CSFR-huizen.

De meeste leden komen van strenge, soms zeer strenge huize. Voor de kenners: de Gereformeerde Bond (meest rechtse vleugel van de Hervormde Kerk) en de Gereformeerde Gemeente zijn de belangrijkste 'leveranciers'. Maar er zijn studenten die zelfs CSFR te 'werelds' vinden. Zij sluiten zich aan bij de Rotterdamse afdeling van de Utrechtse studentenvereniging Depositum Custodi; een enkeling bij Solidomentum, waar verder veel mbo'ers en hbo'ers lid zijn. Volgens CSFR-preses Pieter Quist is hun kritiek dat CSFR soms 'niet opbouwende' sprekers uitnodigt die niet uit de eigen achterban komen. Naar Quists overtuiging spelen uiterlijke motieven minstens zo'n belangrijke rol. Het alcohol-beleid van CSFR zou niet strak genoeg zijn, en CSFR-dames hoeven zich niet verplicht in rok te hullen.


Refo's
,,Jullie zijn de vroeg-christelijke kerk, hè?'', vraagt een jongen die de trap oploopt van een CSFR-huis in de Raamstraat en binnenstapt. De zeven aanwezige heren en enige dame beamen dat, en krijgen vervolgens een exemplaar van het verenigingsblad 'Open Kaart' aangereikt. De CSFR-studiekring vroeg-christelijke kerk - ,,Van nul tot het jaar vier- of vijfhonderd'' - is vanavond voor het eerst bijeen in de kamer van kringleider Arjen. Hij heeft voor zijn kringgenoten gekookt. Voor de discussie van vanavond begint, zitten ze nog even aan de koffie, wisselen anekdotes over andere leden uit, bladeren in 'Open Kaart'.

Iedere studiekring heeft een zogenaamde inleider, Jan vanavond. De inleider zoekt teksten uit - vaak bij elkaar tegen de honderd bladzijden - die de kringleden van te voren moeten lezen. En hij bedenkt een aantal stellingen die aansluiten op het gelezene; de avond bestaat uit discussie over de stellingen. ,,Het is een inleidende avond. We gaan niet heel erg diep graven'', vertrouwt Jan toe.

De bijbels worden getrokken en de aanwezigen staan op en heffen een psalm aan. Zonder instrumentale begeleiding betonen de CSFR-ers zich geoefende psalmzingers. Jan gaat vervolgens in gebed, en vraagt Gods zegen over de discussie van vanavond. ,,Heer, hoe wonderlijk is het dat zoveel eeuwen later, mensen nog steeds hetzelfde geloven als de eerste christenen.'' Na een kort stukje toepasselijke bijbellezing, kan de discussie van start.

De refo-jongeren, zoals ze populair genoemd worden, blijken minder dogma-vast en overtuigd van eigen gelijk, dan je zou verwachten. ,,Sommige leden zijn zoekend, en hebben moeite met wat ze van huis uit hebben meegekregen'', zal preses Pieter Quist later toelichten.


Eschatologisch
Zo komt de stelling aan bod of de vroeg-christelijke kerk, symbool van zuiverheid, eigenlijk niet dichter bij de katholieke kerk staat dan bij het eigen reformatorisch gedachtengoed? ,,We moeten ons geen illusies maken dat wij nuzo zuiver zijn'', zegt Bastiaan. Instemming valt hem ten deel. En Jan: ,,Misschien zijn wij wel dingen kwijtgeraakt door de Reformatie [protestantse afscheiding van de katholieke kerk, red.]. Misschien zeggen ze over duizend jaar wel: kijk, daar gingen ze de mist in.''

De discussie kabbelt voort langs 'gnostische invloeden' en 'eschatologische verwachtingen'. Bij stelling 3b kunnen de aanwezigen hun rechtheid in de leer bewijzen: 'De boodschap van het evangelie is eenduidig en niet aan te passen aan de plaats en tijd waar zij uitgedragen wordt.' Volgens Bastiaan moeten boodschap en vorm van het evangelie gescheiden worden. ,,De boodschap is de kern. Als je dat wilt aanpassen, ben je bezig met uitholling. Maar de vorm kan aangepast worden.'' De discussianten kunnen het echter niet eens worden over de vraag waar de kern eindigt en de vorm begint. Vooral gospelmuziek blijkt een struikelblok. Lastig voor Jan, want volgens vast gebruik tracht de gespreksleider na iedere stelling een conclusie te formuleren.

De anderhalf uur, gereserveerd voor de discussie, zijn verlopen, en de CSFR'ers zoeken naar een psalm ter afsluiting. ,,Heeft iemand een psalm gevonden die hierbij past?'', vraagt Arjen. ,,Of anders gewoon een mooie psalm.'' Na het dankgebed is het tijd voor een biertje of een glaasje jus. De komende drie weken is er bijbelkring, alvorens aflevering twee van studiekring vroeg-christelijke kerk begint.


Rabbijn
Groter (honderdtachtig leden), minder 'zwaar', en in het bezit van een eigen gebouw aan de Oude Delft is studentenvereniging CSR (Civitas Studiosorum Reformatorum). CSR splitste zich in 1961 af van christelijke studentenvereniging SSR (de huidige Koornbeurs). ,,De christelijke identiteit van SSR ging een beetje verloren. Maar CSFR vonden we weer te streng'', licht preses Karel Terwel toe.

De leden van CSR zijn zeer divers wat betreft hun kerkelijke achtergrond. Studenten uit de rechtse gereformeerde gemeente tot de vrolijke vrienden van de Pinkstergemeente. Maar de meeste leden zijn gewoon hervormd of gewoon gereformeerd, volgens Terwel. ,,Wat ons bindt is de relatie met God.'' In vergelijking met CSFR neemt bij CSR 'gezelligheid' een belangrijker plaats in, zoals de wekelijkse borrel op donderdag.

Op deze donderdagavond wordt de borrel voorafgegaan door een lezing. Rabbijn Lion Erwteman komt vertellen over 'de namen van God'. Erwteman blijkt geen gewone, maar een zogenaamde messiasbelijdende rabbijn. Hij erkent het nieuwe testament, Jezus incluis, maar houdt verder vast aan de Joodse gebruiken: koosjer eten, de sabbat, besnijdenis, een keppeltje en de vele andere oudtestamentische geboden. Ter rechtvaardiging van dit Joodse christendom hebben Erwteman en de zijnen tal van vooral nieuwtestamentische bijbelteksten geherinterpreteerd, en neergeschreven in de nog niet in het Nederlandse vertaalde Jewish New Testament.

Voor Erwteman aan zijn lezing begint, zingen de in grote getalen opgekomen CSR'ers eerst een tweetal 'Ichthus-liederen' onder pianobegeleiding. De sfeer is losser dan bij CSFR, en doet wat meer aan de EO denken.


Bijbelgevecht
Erwteman grijpt de lezing vooral aan om reclame te maken voor zijn messiasbelijdend Jodendom. Hij smijt met teksten dat het een lieve lust is, en refereert regelmatig naar de Hebreeuwse grondtekst, waardoor tegenargumenteren vanuit de zaal feitelijk onmogelijk wordt. ,,Probeer de bril die je op hebt, die refo-bril bijvoorbeeld waarmee je de bijbel leest, af te zetten'', roept Erwteman voortdurend op.

In de pauze is het tijd voor een biertje, en staan de CSR-studenten in groepjes na te praten. Sommigen zijn onder de indruk van de 'enorme kennis van de Hebreeuwse tekst', anderen vinden Erwteman een iets te vlotte babbelaar. Hier en daar wordt een bijbel opengeslagen om een door Erwteman geïnterpreteerde tekst nog eens in de Nederlandse vertaling na te lezen.

Na de pauze is het de beurt aan het publiek. Hoe ver gaat Erwteman in het naleven van de Joodse wetten en wetjes? Ver, zo blijkt. Tot het niet afscheren van de hoeken van zijn baard aan toe. Aan de hand van bijbelteksten - het enig toegestane wapen vanavond - proberen sommigen Erwteman te vellen. ,,Een bijbelgevecht'', grapt iemand. Maar de rabbijn blijkt alle tegenzetten van zijn opponenten al lang te kennen, en schudt de weerlegging uit zijn mouw voordat de persoon in kwestie is uitgesproken. ,,Maar bekijkt u het nou niet door uw eigen Joodse bril'', wil iemand weten. Dat geeft Erwteman toe: ,,Maar mijn bril is meer gegrond op Gods woord.''

Met het tweede biertje in de hand staan ze opnieuw na te praten, de lichtelijk overblufte CSR'ers. ,,Het leuke is dat het zo prikkelend is'', vindt de preses. ,,Er wordt even aan je fundament geschud.'' Toch verwacht geen van de aanwezigen na het Joodse spervuur van geloof te veranderen. ,,Daar heb je eigenlijk helemaal geen zin in'', zegt iemand. """"
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Ds. Moerkerken staat de leer voor van eertijds????? Juist niet!!!! Hij staat niet in de lijn van Vergunst en Kersten en helemaal niet in de lijn van Luther en Calvijn. Hij krijgt steeds meer last van Ger Gem in Ned gedachtegoed. Erg jammer. Ale het evenwicht binnen de GerGem wordt door de meeste leden positief ontvangen, maar door de 'top' jammer genoeg niet.
Rinie

Bericht door Rinie »

Beste Depa,

Ik kan me je verlangen naar goede onderbouwing best voorstellen, maar ik vraag je toch (en met jou degene die zich doctor wenst te noemen) vriendelijk om dat buiten dit onderwerp te doen.

Beste Paus,
Vrijzinnig is wellicht niet het goede woord als het gaat om Sola Scriptura, maar ik geloof wel, dat ze daar heel anders zijn dan 20 jaar geleden. Mijn godsdienstleraar op het VWO zei tenminste, naar aanleiding van het promotiepraatje van een Sola-lid, dat de CSFR in Utrecht verdacht veel begon te lijken op de SSR in zijn tijd (die toen behoorlijk vervlakt was, wat iets eerder al de reden was voor de oprichting van de CSFR). Maar goed, ik ben er zelf nooit geweest.

Beste Billy,
Er zitten op DC bijzonder weinig Delftse studenten. Het aantal Delftenaren dat Rotterdam bezoekt is dus nauwelijks de moeite van het noemen waard. Volgens mij doordat J.C. behoorlijk in de oude lijn gebleven is.

Overigens moeten we wel bedenken, dat de GG het in de tijd van de oprichting van CSFR er ook niet zo mee eens was. De CSFR bood vooral onderdak aan progressievere GG-studenten, die hun grieven dan konden spuien onder gelijkgestemden van GG en GB.
Plaats reactie