Kerst en bevinding

Herman
Moderator

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Herman »

Ik wordt persoonlijk horendol van de metaforen.

Daarom was ik blij dat de dominee zondag over het geloof van Simeon zei dat zijn geloof hem tot rechtvaardigheid is gerekend.

Zulke eenvoudige maar broodnodige bijbelse toepassingen hoor ik liever.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zondagavond ook een heldere omschrijving:
Wat is bevinding? Dat Gods woord waar is en dat Godd woord voor mij waar is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Thea schreef:Ik vind de argumentatie van Dirbenik, dat Christus niet in je hart geboren hoeft te worden omdat dat een eenmalige gebeurtenis was, niet sterk. Hier haal je feit en geestelijke beleving uit elkaar. Elk heilsfeit moet ook bevindelijk worden geleerd. Daarmee bedoel ik, dat je de heilsfeiten niet los kunt maken van de bevindelijk toepassing.
De Bijbel spreekt ook over met Christus gestorven en met Christus opgestaan. De heilsfeiten moeten niet buiten ons blijven (voorwerpelijk) maar ook onderwerpelijk geleerd worden.
We moeten onderscheid maken tussen het heilshistorische en het heilsordelijke werk van de Heilige Geest.

De uitdrukking dat Christus in ons hart geboren moet worden heeft trouwens hele oude papieren.

Augustinus: Als Christus duizendmaal geboren zou zijn in de stal, maar niet in ons hart, dan was Zijn geboorte waardeloos.
Ook Hellenbroek schrijft ongeveer hetzelfde in zijn Evangelische Jesaja.

Tussen deze citaten staat het citaat van Augustinus.

https://vroegekerk.nl/content.php?type=quotes
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Je leest Voetius nu selectief. Hij zegt méér dan dit, bijvoorbeeld:
Voetius schreef:Vraag: Als wij dezelve niet hielden als voorbeelden [nl. op Christus], maar alleen als solemnele [=plechtige] gedachtenissen, en betekeningen van het een of ander bijzonder werk of weldaad van Christus (…) zou het dan niet mogen bestaan?

Antwoord: Neen. Want zo deze uitzondering plaatshad, zo zou buiten alle twijfel de apostel Paulus van deze zaak gesproken hebben, want daar was de plaats en gelegenheid om daarvan te spreken, maar het tegengestelde zien wij in zijn schriften (…).
Oké. Maar daarin gaat Voetius m.i. dan te ver. Want het is juist in de NT kerk zo, dat we niet allerlei minutieuze regels opgelegd krijgen zoals in het OT, maar dat het de christen vrij staat dingen te doen of te laten.
Ik ben het helemaal eens dat het een christen níét toegestaan is terug te keren naar de OT schaduwen, zoals besnijdenis en OT feestdagen.
Ik ben wél van mening dat het de kerk vrijstaat feestdagen in te stellen die níét het geweten binden, maar die wel voor een zekere orde in het kerkelijk jaar van nut kunnen zijn. Zo zie ik de kerkelijke feestdagen. Het is wel goed dat ter sprake komt dat het hier om een geheel vrijwillige zaak gaat die de gewetens niet mag binden (dat laatste is misschien wel eens te veel uit het oog verloren in onze gezindte). Dit is ook waar Calvijn op wijst in Inst. IV, 10, 8. Hij keurt de volgende kerkelijke instellingen af: "Het zijn alle inzettingen van die soort, van welke men voorgeeft, dat ze behoren tot de ware dienst van God, en tot welker onderhouding de consciëntiës gebonden worden, alsof ze noodzakelijk waargenomen moesten worden."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Ik wordt persoonlijk horendol van de metaforen.

Daarom was ik blij dat de dominee zondag over het geloof van Simeon zei dat zijn geloof hem tot rechtvaardigheid is gerekend.

Zulke eenvoudige maar broodnodige bijbelse toepassingen hoor ik liever.
Dat is een interessante. Over Simeon preken is een nieuwerwetse manier om hem een van verre staande te laten zijn die een blik mocht werpen op de Zaligmaker. Hij was niet verzekerd, zo zegt men dan. Terwijl vers 25 van Lukas 2 zo schoon zegt dat hij rechtvaardig was. Zijn zonden waren hem vergeven en dat wist hij.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Thea schreef:Ik vind de argumentatie van Dirbenik, dat Christus niet in je hart geboren hoeft te worden omdat dat een eenmalige gebeurtenis was, niet sterk. Hier haal je feit en geestelijke beleving uit elkaar. Elk heilsfeit moet ook bevindelijk worden geleerd. Daarmee bedoel ik, dat je de heilsfeiten niet los kunt maken van de bevindelijk toepassing.
De Bijbel spreekt ook over met Christus gestorven en met Christus opgestaan. De heilsfeiten moeten niet buiten ons blijven (voorwerpelijk) maar ook onderwerpelijk geleerd worden.
We moeten onderscheid maken tussen het heilshistorische en het heilsordelijke werk van de Heilige Geest.

De uitdrukking dat Christus in ons hart geboren moet worden heeft trouwens hele oude papieren.

Augustinus: Als Christus duizendmaal geboren zou zijn in de stal, maar niet in ons hart, dan was Zijn geboorte waardeloos.

Fijn dat je de reactie van Tiberius herhaalt. :jongle
DDD

Bericht door DDD »

Maar als dezelfde mensen die menen dat een kerkenraad een weekdienst bindend kan opleggen bezwaar hebben tegen het onderhouden van het Kerstfeest, dan zijn zij niet erg consequent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Maar als dezelfde mensen die menen dat een kerkenraad een weekdienst bindend kan opleggen bezwaar hebben tegen het onderhouden van het Kerstfeest, dan zijn zij niet erg consequent.
Ik zie het verband niet zo? Over welke mensen heb je het?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar als dezelfde mensen die menen dat een kerkenraad een weekdienst bindend kan opleggen bezwaar hebben tegen het onderhouden van het Kerstfeest, dan zijn zij niet erg consequent.
@Bogerman niet hoor. En ik ook niet. Ik had het gisteren razend druk en geen tijd om te reageren, maar ik ben het roerend met hem eens.

Ik hen voor het onderhouden van het Kerstfeest en voor het bindend opleggen van weekdiensten.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:
@Bogerman niet hoor. En ik ook niet. Ik had het gisteren razend druk en geen tijd om te reageren, maar ik ben het roerend met hem eens.

Ik hen voor het onderhouden van het Kerstfeest en voor het bindend opleggen van weekdiensten.
'Bindend opleggen van weekdiensten.' Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Dat de kerkenraad je verplicht te komen bij een doordeweekse dienst? Of straffe van iets ofzo?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Thea was me net voor, maar ik wilde dat ook nuanceren.
De uitdrukking dat Christus in je hart geboren moet worden, komt bij Augustinus vandaan: "Als Christus duizend maal geboren zou zijn in de stal, maar niet in ons hart, dan was Zijn geboorte overbodig."
Nu is Augustinus de Bijbel niet, en evenmin het einde van alle tegenspraak, maar het geeft wel aan dat deze uitdrukking niet het product is van een op hol geslagen feestdagentheologie, en evenmin van een liedje van Sela dat een eigen leven is gaan leiden.

Het gaat erom dat het volbrachte werk van Christus aan ons hart wordt toegepast. Dat doet de Heilige Geest, en daardoor word je wedergeboren. Zo krijgt Christus gestalte in ons leven, en wordt Hij door het geloof aangenomen.
Paulus noemt het dat God Zijn Zoon in ons openbaart.
Het is uiteraard een metafoor (en helaas ook een waar misbruik van wordt gemaakt), maar zo wordt Christus in ons hart en leven geboren.
Dank voor dit heldere antwoord. Ik hoop dat @Ditbenik het hier ook mee eens is.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:

Fijn dat je de reactie van Tiberius herhaalt. :jongle
Herhaling is de moeder van alle wijsheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mister schreef:
GerefGemeente-lid schreef:

'Bindend opleggen van weekdiensten.' Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Dat de kerkenraad je verplicht te komen bij een doordeweekse dienst? Of straffe van iets ofzo?
Als je structureel niet aanwezig bent bij de zondagse erediensten, krijg je op den duur bezoek van de kerkenraad, als het goed is tenminste. Dat zou bij doordeweekse erediensten ook ingevoerd moeten worden.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Ik zie het verband niet zo? Over welke mensen heb je het?
Het verband lijkt mij volstrekt duidelijk.

Het zijn allebei buitenbijbelse inzettingen.

Los daarvan kan bindend opleggen ook zijn dat men de leden die niet aan de gewoonte deelnemen niet voor ware gelovigen houdt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Dus al die dominees die doordeweeks preken zijn on-Bijbels bezig? Hoe zit dat dan met de doordeweekse preken die vrucht dragen en waar God mensen door heeft bekeerd?
Plaats reactie