Bezorgd schreef:Interessant. Benieuwd hoe dat dan de kerk is binnengekomen. Ik ervaar met Kerst altijd wel een tegenstrijdigheid. Zijn eerste trap van vernedering vieren we als een feestdag. En bv andere trappen van Zijn vernedering als Goede Vrijdag ervaren we heel anders. Terwijl er ten diepste geen verschil is.
Er is best een en ander te vinden over hoe dat ontstaan is. Allereerst werd Kerst in Rome gevierd ter vervanging van een heidens feest. Je ziet dat deze vermenging van heidens en "christelijk" (tussen aanhalingstekens) er altijd gebleven is. Ten diepste zou hier moeten gelden wat koning Hizkia gedaan heeft met de koperen slang.
Je kunt in een tweetal boekjes van Jacobus Koelman hier het nodige over lezen. Maar ook Voetius, à Brakel en Van der Groe stonden op het standpunt dat de feestdagen (ordelijk) moesten worden afgeschaft. Van Lodenstein idem (waarbij een passage hierover in een van zijn 'kerstpreken' in de hertaalde versie foutief is hertaald!)
Je ziet ook wereldwijd dat waar de feestdagen belangrijker zijn, de zondag minder belangrijk wordt geacht.
Zijn voor jou persoonlijk dan de kerstdagen ook gewone dagen zonder extra's ?
Dat zou ik wel willen, maar gezien familie lukt dat niet voor de volle 100%.
Een tweede feestdag op een maandag is overigens een stuk gemakkelijker, omdat de zondag dan niet in het geding is.
Eerste kerstdag op zaterdag (zoals dit jaar) is echter niet bevorderlijk voor het in waarde houden van de zondag. Ik probeer er dit jaar dan ook zo min mogelijk aan te doen.
Overigens: ook in Nederland zijn op de Synode van Dordrecht van 1574 de feestdagen officieel bij besluit van de Synode afgeschaft.
Helaas kwam er weerstand vanuit de overheid (en het volk). Dat is de enige reden waarom later steeds meer water in de wijn is gedaan. Tegenwoordig ziet de gereformeerde gezindte de feestdagen op dezelfde manier als het volk Israël dit deed tijdens het OT ('Vier uw vierdagen' is zelfs een tekst die hiervoor gebruikt wordt). De feestdagen behoren echter tot de schaduwen die heen wezen naar Christus. Niemand heeft recht om in plaats daarvan nieuwe dagen als vaste vierdagen in te stellen.
Het Paasfeest en Pinksteren mag natuurlijk zeker wel herdacht worden. Dat doen we echter primair op de desbetreffende zondag. Tegen de tweede dagen heb ik vervolgens minder bezwaar, zolang deze maar niet 'angstvallig' onderhouden worden.
Verder is nog belangwekkend dat de Synode van Dordrecht van 1574 de gedachtenis van de geboorte van Christus verplaatste naar de zondag vóór Kerst. Dit probeer ik ook zelf in mijn gezin vorm te geven.