Dan zul je ook wel worstelen met Bijbelse namen, waar alleen maar voornamen genoemd staan.Piet Puk schreef:Ik bedoel dit serieus, je zou het niet verwachten van me. Kerkenraadsleden hebben een ambt ontvangen van God. Zouden we hen dan ook niet met eerbied benaderen? Met eerbied gesproken, maar als we ons gebed tot God doen beginnen we toch ook niet met: Hey vriend. Waarom dan wel met de degenen die door God geroepen zijn in het ambt?
En bij oudvaders is het ook heel gebruikelijk de voornamen te gebruiken.
Ik snap deze discussie nooit. Alsof de voornaam iets zondigs is. Nee hoor, hoort gewoon bij de naam .
In de NL cultuur is het lang de gewoonte geweest de voornaam niet te noemen. Je ziet dat nu veranderen. Het was een gewoonte, maar een principieel punt is het natuurlijk niet.
Al heb ik gevoelsmatig ook nog steeds moeite om een ds (die ik niet kende voordat hij ds was) bij zijn voornaam te noemen. Als ken ik er verschillenden die er op staan. Dan doe ik het wel. Je ziet ook steeds meer predikanten mails onderschrijven met hun voornaam. (Zowel in de GG, CGK en HHK zie ik deze ontwikkeling)
Bij ouderlingen en diakenen is het bij ons nooit zo geweest. De heten bij ons altijd al Pietje , Jantje , Klaasje.