Ik ben organist in twee gemeenten.Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.
En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.
Hoe denken jullie hierover?
In 1 gemeente kan ik mij niet altijd vinden in de prediking die daar klinkt. Echter betreft dit een onderdeel van de gehandicaptenzorg, er komen alleen gehandicapten met hun begeleiders, de dienst is daar ook op aangepast aangaande niveau, kind 2-5 jaar niveau. Helaas worden er soms ook predikanten zonder reformatorisch geluid uitgenodigd. Echter omdat dit gehandicapten betreft die vaak alleen met muziek te bereiken zijn, waar je niet mee kunt praten maar bijvoorbeeld hun ogen bewegen bij muziek, stel ik mijn talenten (amateurniveau overigens) wel ter beschikking ten gunste van de gehandicapte medemens.