De organist

ejvl

Re: De organist

Bericht door ejvl »

Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Ik ben organist in twee gemeenten.
In 1 gemeente kan ik mij niet altijd vinden in de prediking die daar klinkt. Echter betreft dit een onderdeel van de gehandicaptenzorg, er komen alleen gehandicapten met hun begeleiders, de dienst is daar ook op aangepast aangaande niveau, kind 2-5 jaar niveau. Helaas worden er soms ook predikanten zonder reformatorisch geluid uitgenodigd. Echter omdat dit gehandicapten betreft die vaak alleen met muziek te bereiken zijn, waar je niet mee kunt praten maar bijvoorbeeld hun ogen bewegen bij muziek, stel ik mijn talenten (amateurniveau overigens) wel ter beschikking ten gunste van de gehandicapte medemens.
DDD

Bericht door DDD »

Ik speel maximaal eenmaal per maand een dienst in een kleine PKN-gemeente. Ik wil niet vast op het rooster, maar kijk wanneer het wederzijds uitkomt.

De prediking is rechtzinnig, dus dat is het probleem niet. Bovendien is het de gemeente van een goede vriend, dus dat is prettig te combineren.
samanthi

Bericht door samanthi »

Gerrit35 schreef:Opmerkelijke overstap in mijn ogen. Onlangs gaf Van der Kooy nog een concert in ons kerkgebouw en enkele jaren geleden sprak hij op de HHK Organistendag. Hij gaf telkens blijk van diepgaande interesse in en 'feeling' met het gereformeerde gedachtegoed en vertelde mij onlangs zelfs dat hij blij was dat er meestal nog 2 erediensten op een zondag plaatsvinden in de Westerkerk. In een kerk die qua opvattingen lichter is dan de meesten van ons gewend zijn, zou het niet vreemd zijn als de organist op den duur ook die opvattingen huldigt, maar dat leek bij Van der Kooy nog niet het geval te zijn.

En dan nu is daar plotseling de overstap naar een remonstrantse gemeente, waarbij ik toch het gevoel heb dat de (valse) leer door hem niet als een probleem wordt ervaren. Ik zou ook alleen organist willen zijn in een kerkverband waar ik mij van harte kan vinden in de leer.

Hoe denken jullie hierover?
Het is zijn werk, hoevelen werken in een ziekenhuis waar abortus en euthanasie gewoon uitgevoerd worden of werken bij de shell, die geen schone handen heeft... zo kun je massa's opnoemen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

samanthi schreef: Het is zijn werk, hoevelen werken in een ziekenhuis waar abortus en euthanasie gewoon uitgevoerd worden of werken bij de shell, die geen schone handen heeft... zo kun je massa's opnoemen...
Zie jij geen verschil in: 'het is zijn werk' of 'ik werk er actief aan mee'? Alleen 'het is zijn werk' is toch geen legitimatie op zichzelf?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:
samanthi schreef: Het is zijn werk, hoevelen werken in een ziekenhuis waar abortus en euthanasie gewoon uitgevoerd worden of werken bij de shell, die geen schone handen heeft... zo kun je massa's opnoemen...
Zie jij geen verschil in: 'het is zijn werk' of 'ik werk er actief aan mee'? Alleen 'het is zijn werk' is toch geen legitimatie op zichzelf?
Hij werkt toch niet actief mee, hij speelt orgel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Maanenschijn schreef:
Nogmaals: moet een organist niet gevoed worden door het Woord? Of kan hij met oordoppen in een oudvader lezen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Maanenschijn schreef:
Zelfde principe denk ik als een christelijke beveiliger die bij een rock concert beveiligd
Tja....
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Maanenschijn schreef:
Nogmaals: moet een organist niet gevoed worden door het Woord? Of kan hij met oordoppen in een oudvader lezen?
Wieweet
samanthi

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Maanenschijn schreef:
Zelfde principe denk ik als een christelijke beveiliger die bij een rock concert beveiligd
Tja....
Politie ed hebben dezelfde dilemma's, het verkeer regelen bij een zondagse voetbalwedstrijd bijvoorbeeld.
Geytenbeekje

Ik zal het hem wel vragen.
Ben wel heel benieuwd
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

samanthi schreef: Politie ed hebben dezelfde dilemma's, het verkeer regelen bij een zondagse voetbalwedstrijd bijvoorbeeld.
Je lijkt voorbij te gaan aan mijn vraag: is het daarom goed, want andere beroepen hebben ook dezelfde dilemma's?

En je vind een organist niet actief bijdragen aan de eredienst, want hij speelt orgel? Ik vind me meestal best actief achter het orgel ;)

Ik ben misschien dan wel te lastig voor mij zelf, maar ik ervaar soms best wel een tweestrijd als ik bij het zoveelste geval van echtscheiding moet meewerken aan de boedelscheiding etc. Ik zou datzelfde hebben als organist die bijdraagt aan een eredienst die niet een Bijbelse boodschap brengt.

En ik weet ook van agenten, verpleegkundigen, juristen, accountants etc, die de zelfde tweestrijd kennen.

Overigens, eigenlijk is dit wel een apart draadje waard, los van de 'De organist".
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jammer dat er geen antwoord komt op de vraag van @eilander.

@DDD, waarom ben je wel organist in een PKN-gemeente, maar niet in je eigen GG? Dat is toch de eerste plaats waar je organist hoort te zijn?

Ds. C.G. Vreugdenhil zegt dit erover: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -gemeente/
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Jantje schreef:Jammer dat er geen antwoord komt op de vraag van @eilander.

@DDD, waarom ben je wel organist in een PKN-gemeente, maar niet in je eigen GG? Dat is toch de eerste plaats waar je organist hoort te zijn?

Ds. C.G. Vreugdenhil zegt dit erover: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -gemeente/
Ds Vreugdenhil is positief hoor als je af en toe je talenten ergens anders laat tonen.
Geytenbeekje

Vrienden van mij doen dat ook in de HHK 6 kilometer verder op
DDD

Bericht door DDD »

Wel. In het ene geval voegt het iets toe, en in het andere geval is er geen vraag naar. Als ik als organist gevraagd zou worden, zou ik best willen spelen.

Wat betreft de andere gemeente: ik ben toch geregeld in deze gemeente als gast aanwezig, omdat ik dan op bezoek ben en met iemand mee ga naar de kerk. Dan kan ik net zo goed gelijk de dienst begeleiden.

Ik zou niet zo snel in een kerk spelen waar ik me niet kan vinden in de boodschap. Maar goed, dat blijft een relatief begrip. In de GG kun je ook niet zeggen dat je niet wilt spelen omdat er een minder rechtzinnige dominee komt preken.
Plaats reactie