Geplaatst: 16 okt 2003, 14:36
OK Zeeuw2 (ik lees jouw naam toch ook niet achterstevoren?),
Bedankt voor je heldere uitleg. Onze opvattingen komen nu heel dicht bij elkaar, lijkt me. In wezen komt jouw opvatting overeen met die van ds. P. de Vries. Hij stelt dat de zaligmakende overtuiging van zonde voorafgaat aan de kennis van Christus. Maar hij legt de wedergeboorte bij het 2de punt (kennis van Christus). Ik plaats de wedergeboorte, net als ds. Moerkerken bij het eerste punt. Maar het mag nooit los gezien worden van het tweede punt. Als het niet uitloopt op de kennis van Christus, op het toevluchtnemen tot Jezus, dan was het geen zaligmakende overtuiging maar een algemene. Beide posities komen grotendeels overeen, er is een klein verschil in de plaatsing van de wedergeboorte, maar aangezien beiden het er over eens zijn dat (a) de zaligmakende overtuiging er moet zijn, en (b) dat de kennis van Christus niet mag ontbreken, hoeft het geen merkbaar verschil in prediking op te leveren.
Je idee dat er twee Comries zijn (die elkaar tegen zouden spreken) vind ik te gemakkelijk. Iedereen is het erover eens dat Comrie een groot denker was (doctor in de filosofie), met een sterk ontwikkeld gevoel voor logische consistentie. Hij is eerder bekritiseerd vanwege te veel logica dan vanwege inconsistentie!
Zijn opmerkingen moet je dan ook in het licht van bovenstaande zien. Hij wist inderdaad dat een aantal puriteinen (niet allemaal) de overtuiging van de Heilige Geest, die plaats maakt voor het werk van Christus, benoemden als een voorbereidend werk dat aan de wedergeboorte vooraf gaat. Hij wil ze daar niet al te lastig over vallen, maar vind het theologisch niet helemaal goed doordacht. Wat mij betreft heeft hij daarin groot gelijk. Het idee dat er zaligmakende overtuiging van zonde kan zijn zonder wedergeboorte lijkt me ongerijmd. De bijbel leert dat als de Heilige Geest in het hart van een zondaar gaat werken hij overtuigd wordt van “zonde, gerechtigheid en oordeelâ€
Bedankt voor je heldere uitleg. Onze opvattingen komen nu heel dicht bij elkaar, lijkt me. In wezen komt jouw opvatting overeen met die van ds. P. de Vries. Hij stelt dat de zaligmakende overtuiging van zonde voorafgaat aan de kennis van Christus. Maar hij legt de wedergeboorte bij het 2de punt (kennis van Christus). Ik plaats de wedergeboorte, net als ds. Moerkerken bij het eerste punt. Maar het mag nooit los gezien worden van het tweede punt. Als het niet uitloopt op de kennis van Christus, op het toevluchtnemen tot Jezus, dan was het geen zaligmakende overtuiging maar een algemene. Beide posities komen grotendeels overeen, er is een klein verschil in de plaatsing van de wedergeboorte, maar aangezien beiden het er over eens zijn dat (a) de zaligmakende overtuiging er moet zijn, en (b) dat de kennis van Christus niet mag ontbreken, hoeft het geen merkbaar verschil in prediking op te leveren.
Je idee dat er twee Comries zijn (die elkaar tegen zouden spreken) vind ik te gemakkelijk. Iedereen is het erover eens dat Comrie een groot denker was (doctor in de filosofie), met een sterk ontwikkeld gevoel voor logische consistentie. Hij is eerder bekritiseerd vanwege te veel logica dan vanwege inconsistentie!
Zijn opmerkingen moet je dan ook in het licht van bovenstaande zien. Hij wist inderdaad dat een aantal puriteinen (niet allemaal) de overtuiging van de Heilige Geest, die plaats maakt voor het werk van Christus, benoemden als een voorbereidend werk dat aan de wedergeboorte vooraf gaat. Hij wil ze daar niet al te lastig over vallen, maar vind het theologisch niet helemaal goed doordacht. Wat mij betreft heeft hij daarin groot gelijk. Het idee dat er zaligmakende overtuiging van zonde kan zijn zonder wedergeboorte lijkt me ongerijmd. De bijbel leert dat als de Heilige Geest in het hart van een zondaar gaat werken hij overtuigd wordt van “zonde, gerechtigheid en oordeelâ€