Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

helma schreef: Heb je dan niet een soort smartgevoel als je zo'n boek leest? Alleen dit stukje geeft mij toch een gevoel van pijn omdat het zo inderdaad kan gaan in onze gezindte. Juist doordat ze dat zwarte potlood zulke diepe krassen laat maken maakt dat ik niet zonder pijn aan Franca kan denken. Zou ze echt geen andere voorbeelden gezien hebben? En hoe kunnen we voorkomen dat tante Ma's zo'n status krijgen?
Het is de vrijheid van de auteur om te mogen overdrijven.
Ik denk niet dat dit verhaal 100% waarheidsgetrouw is.
Het is vanuit haar visie, terugkijkend, zoals we allemaal later op onze jeugd terugkijken. Daar zat vast ook wel zo'n oom of tante tussen.
"Geestelijke chantage" kon vroeger meer voet aan de grond krijgen.
Wie herkent niet de boekverkoper? Die het laatste geld aftroggelde van een brave huisvader, omdat de boekverkoper hem overtuigde dat hij toch echt niet zonder dit boek kon en had hij dit niet voor de zaak van de Heere over dan?
Die een misdruk van een tafelbijbel voor te veel geld sleet aan mensen, terwijl die Bijbel eigenlijk in de container had moeten verdagen.
Dan is het niet vreemd dat er Franca's zijn, ik had er ook eentje kunnen zijn, maar God heeft me vastgehouden.
Op de fora kom je hen ook weleens tegen.
Kijken achterom in wrok en haat. (wat Franca overigens niet doet!)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Mara schreef:Het is de vrijheid van de auteur om te mogen overdrijven.
Ik denk niet dat dit verhaal 100% waarheidsgetrouw is.
Het is vanuit haar visie, terugkijkend, zoals we allemaal later op onze jeugd terugkijken. Daar zat vast ook wel zo'n oom of tante tussen.
"Geestelijke chantage" kon vroeger meer voet aan de grond krijgen.
Wie herkent niet de boekverkoper? Die het laatste geld aftroggelde van een brave huisvader, omdat de boekverkoper hem overtuigde dat hij toch echt niet zonder dit boek kon en had hij dit niet voor de zaak van de Heere over dan?
Die een misdruk van een tafelbijbel voor te veel geld sleet aan mensen, terwijl die Bijbel eigenlijk in de container had moeten verdagen.
Dan is het niet vreemd dat er Franca's zijn, ik had er ook eentje kunnen zijn, maar God heeft me vastgehouden.
Op de fora kom je hen ook weleens tegen.
Kijken achterom in wrok en haat. (wat Franca overigens niet doet!)
De vrijheid van een auteur, zeg je. Ik betwijfel dat, eerlijk gezegd. Is het niet je verantwoordelijkheid als auteur om geen verkeerd beeld neer te zetten van een bevolkingsgroep die je beschrijft? Ik meen van wel.
Ze zet onmiskenbaar een beeld neer, wat door velen gretig wordt overgenomen: 'kijk eens, hoe wonderlijk het er daar aan toegaat'. Is het dan gepast om te overdrijven?
Nee, ik kan hier weinig waardering voor opbrengen. Dat gevoel had ik ook toen ik haar eerste boek las. Ik heb niet de behoefte om er nog eens een te lezen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

eilander schreef: De vrijheid van een auteur, zeg je. Ik betwijfel dat, eerlijk gezegd. Is het niet je verantwoordelijkheid als auteur om geen verkeerd beeld neer te zetten van een bevolkingsgroep die je beschrijft? Ik meen van wel.
Ze zet onmiskenbaar een beeld neer, wat door velen gretig wordt overgenomen: 'kijk eens, hoe wonderlijk het er daar aan toegaat'. Is het dan gepast om te overdrijven?
Nee, ik kan hier weinig waardering voor opbrengen. Dat gevoel had ik ook toen ik haar eerste boek las. Ik heb niet de behoefte om er nog eens een te lezen.
Wij hebben Dorsvloer gelezen en later de film bekeken en die was nog verder uitgekristalliseerd tot stereotiepen.
Zo is nu eenmaal het beeld van "zwaar gereformeerden" bij de rest van Nederland.
Franca zet dat beeld niet neer, ze bevestigt het alleen maar.
Ik ben van mening dat je het dan wel moet lezen, want het kan te pas komen in bepaald gezelschap heb ik gemerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: De vrijheid van een auteur, zeg je. Ik betwijfel dat, eerlijk gezegd. Is het niet je verantwoordelijkheid als auteur om geen verkeerd beeld neer te zetten van een bevolkingsgroep die je beschrijft? Ik meen van wel.
Ze zet onmiskenbaar een beeld neer, wat door velen gretig wordt overgenomen: 'kijk eens, hoe wonderlijk het er daar aan toegaat'. Is het dan gepast om te overdrijven?
Nee, ik kan hier weinig waardering voor opbrengen. Dat gevoel had ik ook toen ik haar eerste boek las. Ik heb niet de behoefte om er nog eens een te lezen.
Wij hebben Dorsvloer gelezen en later de film bekeken en die was nog verder uitgekristalliseerd tot stereotiepen.
Zo is nu eenmaal het beeld van "zwaar gereformeerden" bij de rest van Nederland.
Franca zet dat beeld niet neer, ze bevestigt het alleen maar.
Ik ben van mening dat je het dan wel moet lezen, want het kan te pas komen in bepaald gezelschap heb ik gemerkt.
In hoeverre zie je hier een verantwoordelijkheid voor Franca zelf?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

eilander schreef: In hoeverre zie je hier een verantwoordelijkheid voor Franca zelf?
Zij heeft de gehele verantwoordelijkheid, want zij besluit om het boek zo te schrijven.
Ze weet echt wel dat dit gesmuld wordt en voor hogere verkoopcijfers zorgt.
Maar we moeten het niet negeren.
Ik heb diverse discussies gevoerd met jongeren die dit boek echt als waarheid aannamen.
Als je het dan niet gelezen hebt, kun je zaken niet ontkrachten of uitleggen.
Ik geloof er niets van dat zij in die spruitjeslucht is opgegroeid, in de jaren '80 notabene.
Hoe komt ze dan in Leiden op de uni terecht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: In hoeverre zie je hier een verantwoordelijkheid voor Franca zelf?
Zij heeft de gehele verantwoordelijkheid, want zij besluit om het boek zo te schrijven.
Ze weet echt wel dat dit gesmuld wordt en voor hogere verkoopcijfers zorgt.
Maar we moeten het niet negeren.
Ik heb diverse discussies gevoerd met jongeren die dit boek echt als waarheid aannamen.
Als je het dan niet gelezen hebt, kun je zaken niet ontkrachten of uitleggen.
Ik geloof er niets van dat zij in die spruitjeslucht is opgegroeid, in de jaren '80 notabene.
Hoe komt ze dan in Leiden op de uni terecht?
Nu ja, als je er één hebt gelezen, weet je wel een beetje uit welke hoek de wind waait. Maar misschien heb je gelijk, en zou ik er kennis van moeten nemen.
Dat neemt niet weg dat het natuurlijk triest is als je op zó'n manier een boek schrijft. Bewust een overdreven beeld neerzetten om op die manier beter te verkopen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Herman »

Volgens mij is in het boek nergens sprake van een stringente geloofsdwang. Dat zou ik pas vertekenend vinden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Dodo »

Op zich is het wel gewoon in literaire boeken dat de dingen iets sterker worden aangezet.

Dit soort boeken laten mij altijd wel nadenken over andere boeken die ik heb gelezen, bijvoorbeeld over de Amish. Ik kan wel denken dat ik nu precies weet hoe het er bij hen aan toegaat, nu ik een paar boeken over hen heb gelezen, maar misschien zijn die boeken wel net zo min nauwkeurig als de boeken van Franca en heb ik een compleet vals beeld van de Amish opgebouwd in mijn hoofd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat neemt niet weg dat het natuurlijk triest is als je op zó'n manier een boek schrijft. Bewust een overdreven beeld neerzetten om op die manier beter te verkopen.
Totdat het tegendeel blijkt natuurlijk.

Voorbeeld uit een interview met Maarten 't Hart in de Volkskrant

Je had niet zo'n leuke jeugd.

'O, dat vind ik helemaal niet, ik heb het nooit als een nare jeugd gezien.'

Het klonk best belastend in je boek Magdalena, waarin je schrijft over je paranoïde, ziekelijk jaloerse moeder die je vader zo teisterde dat hij snikkend uitriep: 'Je moeder maakt mij dood!', waarna hij op zijn 57ste stierf.

'Ik heb me daar nooit veel van aangetrokken. Je had altijd wel weer een prachtig boek dat je kon lezen. Ik ben gevlucht in de literatuur, in boeken. Ik wilde altijd maar één ding: lezen. En daar heeft niemand mij gelukkig ooit in belemmerd. Zelfs niet op zondag. Ik mocht niks op zondag, maar lezen mocht toevallig nog wel.'

Nee, eeuwig leven lijkt me verschrikkelijk. Die dominees konden ook nooit aannemelijk maken wat daar nou zo leuk aan was. Een van die herders vertelde dat als je dood was, er in de hemel een activiteit zou zijn waar je ontzettend veel plezier aan beleefde, namelijk vissen. Nou zeg, vissen. Het is toch ondenkbaar dat je daar tot in eeuwigheid plezier aan zou ontlenen.'

Dit laatste geloof ik gewoon niet. De dominee zal dit niet gezegd hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Dat neemt niet weg dat het natuurlijk triest is als je op zó'n manier een boek schrijft. Bewust een overdreven beeld neerzetten om op die manier beter te verkopen.
Totdat het tegendeel blijkt natuurlijk.
Ik baseer me slechts op wat je zei. En ik denk ook dat dat waar is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10668
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
eilander schreef: Dat neemt niet weg dat het natuurlijk triest is als je op zó'n manier een boek schrijft. Bewust een overdreven beeld neerzetten om op die manier beter te verkopen.
Totdat het tegendeel blijkt natuurlijk.
(...)
Voorbeeld uit een interview met Maarten 't Hart in de Volkskrant.
Eigenlijk vind ik zulke voorbeelden in deze topic erg naar, ongepast en geen recht doen aan de discussie. Kun je aangeven wat je doel is om dat hier te posten?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Panny »

Voordat mensen allerlei vooronderstellingen over Franca gaan schrijven zou ik willen aanraden deze avond te bekijken/beluisteren: https://youtu.be/63rqtUpAZcs

Het helpt misschien ook het één en ander beter te plaatsen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef: Eigenlijk vind ik zulke voorbeelden in deze topic erg naar, ongepast en geen recht doen aan de discussie. Kun je aangeven wat je doel is om dat hier te posten?
Lees de discussie die ik had met eilander, over de intentie van de auteur.
Het is door mij gebruikt als voorbeeld.
Ik geloof nl. niet dat het zo erg was.
Ik heb zelf ook zo'n jeugd gehad en als je ouder wordt kun je dat relativeren (als het goed is) ongeacht of je blijft geloven of niet.
Ik doe en laat ook net alles wat mijn ouders deden, maar dat heet volwassen worden.
Terugkijkend denk ik ook soms, moest dat nou?
Maar als je volwassen bent geworden kun je dit in perspectief van die tijd plaatsen, en al helemaal als je kinderen mag hebben.
Want dan blijkt mijn ruimerdenkende ik toch heel conservatief te zijn.
En waarom doen dan deze auteurs dat wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 29025
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

Ik ben ook in de GG opgegroeid, en heb niets van dit al meegekregen. Dat vind ik dan toch wel weer opmerkelijk en deels ook een verklaring voor sommige gespreksmisverstanden.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat Franca enórm overdrijft en dat ze dat heel goed weet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Dodo »

Ik heb in mijn voorgeslacht ook een vrouw die op een gegeven moment bekendstond als "bekeerd". Dat kreeg zo'n status dat ze niet meer tegengesproken werd. Dat was niet goed voor haar karakter, ze werd een moeilijke persoon. Haar kinderen en haar man leden er onder.
Zulke dingen gebeurden vroeger. Tegenwoordig niet meer zo, denk ik.
Plaats reactie