belijdenis des geloofs

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door lily
dat is hele mooi .... en kerk vull met aal bekeerde mensen, maar is dat
mogelijk?
Op welke grond trek jij deze conclusie Lily?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door AV
Ik heb de dominee al gevraagd ons dan niet volgens het formulier te trouwen, maar met een preek. Ook op die wijze kun je toch een zegen over het huwelijk vragen.
Hoe kun je een zegen over je huwelik vragen terwijl je hele leven onder God's toorn ligt? Dat kan toch niet? Als je niet zonder de zegen van de Heere over je huwelik verder kan, is het misschien wel nuttig om je jezelf af te vragen op grond waarvan je jezelf als onbekeerd beschouwt.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Christina,

Als het onbekeerd-zijn echt gaat wegen op onze ziel, dan kunnen we werkelijk NIETS meer, en zeker niet trouwen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door lily
ik heb net gehoord dat aal de lids in de chrisitan reformed kerk in australia
gaat naar de avondmaal, en ik van de gergem zit verbaasd daarover.
Kan iemand dit even verklaring hoe
dat kan dat iedereen gaat naar de avondmaal.
Dat is ook de dure plicht van onze leden Lily en ons 'Kort Begrip' is zo opgesteld.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Christina,

Onbekeerd zijn, dat zou ons aan moeten grijpen en ik ben het met je eens dat dit de allergrootste zonde is.

Toch, hoe vertaal je het naar de praktijk. 'Belijdenis des geloofs' is volgens onze vaderen 'belijdenis van het zaligmakend geloof'. Deze geloofskeuze is géén vrucht van eigen akker. Maar kan een man en vrouw dan niet huwen, omdat zij, of één van beide, onbekeerd is?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
england

Bericht door england »

Maar Niek, mag je dan als je Christen bent een huwelijk aangaan met iemand die geen Christen is?

Ik weet dta het in Nederland veel gebeurt, hier zou dat ondenkbaar zijn, al gebeurt het wel helaas dat iemand zegt Christen te zijn, en dan later blijkt dat het niet waar was..

Maar toch, wat belijdenis den aangaat...dat hoort toch een belijdenis es geloofs te zijn?

Maar dan ook: mag je je kind laten dopen als je niet bekeerd bent?

En Lily, al kun je niet je kerk vullen met bekeerde mensen, toch is lidmaatschap wat anders als de kerk denk ik... Kun je toelaten als kerk dat onbekeerde mensen de dienst uit maken, en mee stemmen etc etc? En dan hoef je geen hartekenners te zijn, maar dan hoort er toch wel een belijdenis te zijn...
Maar kun je het als kerk toelaten dat mensen hun hele leven, wat ze hier noemen 'sit on the fence' en toekijken, en dan wel meebeslissen over de kerk?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Maar Niek, mag je dan als je Christen bent een huwelijk aangaan met iemand die geen Christen is?

Ik weet dta het in Nederland veel gebeurt, hier zou dat ondenkbaar zijn, al gebeurt het wel helaas dat iemand zegt Christen te zijn, en dan later blijkt dat het niet waar was..

Maar toch, wat belijdenis den aangaat...dat hoort toch een belijdenis es geloofs te zijn?

Maar dan ook: mag je je kind laten dopen als je niet bekeerd bent?


England,

Om met je eerste vraag te beginnen, nee! We kunnen deze vraag alleen niet zo makkelijk met nee beantwoorden. De kerkvisie van onze Nadere Reformatoren [zoals Koelman] was een andere als de onze. Toen belijdenis des geloofs, nog belijdenis des geloofs was, was deze vraag voor het oog makkelijker te beantwoorden. Alles wat deze belijdenis had afgelegd was Christen, tenminste voor het oog van de gemeente! Natuurlijk was er spanning tussen de kerk en de Kerk, maar men bleef de belijdende leden zien als Christen en dus als de Kerk.

Tegenwoordig is de belijdenis in veel gemeenten niet meer dan een belijden van een historieel geloof of een belijden dat wat de kerk leert, de waarheid is. Dit brengt veel verwarring, zeker omdat de formulieren zijn opgesteld in een andere tijd.

De laatste vraag is moeilijk te beantwoorden England. Als je de doop ziet zoals de besnijdenis, dan is er de plicht dat men de kinderen doopt, ook als onbekeerde ouders, want het feit dat het kind geboren wordt als kind van het verbond, verplicht de ouders dan tot de doop.
Echter, als je tussen het OT en het NT een breuk signaleert, wat betreft het verbond, dan moet ik je antwoorden, nee ik mag men kind niet onbekeerd dopen. Ten tijde van het OT nam het hele gezin deel aan het Pascha en werd ieder jongetje besneden. Met de volheid van de tijd, is het Avondmaal álleen voor de Christenen en zo ook de Doop alleen voor de ware gelovigen. Dan past echter ook geen kinderdoop. Maar goed dit voert te ver.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
england

Bericht door england »

idd....dan krijgen we weer een gedoe over het wel of niet laten dopen, maar zowiezo...staat er niet boven: voor de kinderen der gelovige ouders...? Bovendien, de manier waarop de ouders worden aangesproken verondersteld toch wel een waar zaligmakend geloof....

En dat de praktijk afgeweken is..moet dan niet de praktijk aangepast worden? Ik zeg dta wel zo makkelijk, maar goed, dat heeft heel wat voeten in de aarde natuurlijk!
Maar goed, er zijn nog wel kerken waar je geacht wordt aan het avondmaal te gaan nadat je belijdenis gedaan hebt. Daar werd in onze kerk altijd schimpend over gedaan, terwijl dta toch wel een logisch iets is...toch?

Triest vind ik wel dat men in sommige kerken belijdenis erg gemakkelijk doet! Mijn zusje werd boos aangekeken omdat ze meedeelde dat ze er goed over na wilde denken, want belijdenis deed je niet zomaar even. Er werd meteen gevraagd of ze het dan dus niet met de leer eens was...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9352
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Met de volheid van de tijd, is het Avondmaal álleen voor de Christenen en zo ook de Doop alleen voor de ware gelovigen. Dan past echter ook geen kinderdoop. Maar goed dit voert te ver.

Groeten,
Niek,

Hier moet ik toch happen. Kijk eens op mijn site rond, voor de link van Dieperink. Ik kan het dopen van alleen de kinderen van de gelovigen als kind volkomen begrijpen. Je komt misschien wel meer bij een visie die over de jonge kinderen van de gelovigen het zelfde verondersteld als de DL doen over de jonggestorven kinderen. (tot het tegendeel blijkt)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Parsifal en England,

Het enigste wat ik deed was twee verschillende denkwijzen naast elkaar plaatsen, zonder voor de één of de ander te willen pleiten. Misschien ooit interessant voor een studie.

Maar goed Parsifal, als jij één doorgaande verbondslijn ziet die door het OT en het NT trekt, waarom is diezelfde lijn niet doorgetrokken met het Pesach?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door england Maar goed, er zijn nog wel kerken waar je geacht wordt aan het avondmaal te gaan nadat je belijdenis gedaan hebt. Daar werd in onze kerk altijd schimpend over gedaan, terwijl dta toch wel een logisch iets is...toch?
Zeker! In onze gemeente is zelfs de eerste tafel speciaal voor de nieuwe leden die recent belijdenis hebben gedaan. Ze worden genodigd om met hun aanwezige familie het avondmaal te vieren.


Een 'breekje' van Breekijzertje
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door AV
Vanwege de tweede vraag van de vragen van Voetsius geloof ik dat je bekeerd moet zijn om belijdenis te kunnen doen. Dan kunnen ze wel praten over een belijdenis van de waarheid, maar ze vragen een belijdenis van het geloof.
De dominee zegt inderdaad, dat als je op deze vragen geen antwoord kunt geven, je ook geen ja kunt zeggen op het huwelijksformulier. Daar zit misschien wel wat in, aangezien aan de man gevraagd wordt, 'je vrouw lief te hebben als een godvrezend man'. Toch vind ik dit wel anders dan de belijdenis vragen.

Ik heb de dominee al gevraagd ons dan niet volgens het formulier te trouwen, maar met een preek. Ook op die wijze kun je toch een zegen over het huwelijk vragen.
Volgens de dominee is dit 'het verlogenen van de oudvaders'.
Dit vind ik onterecht, de oudvaders waren he immers ook lang niet allemaal met elkaar eens.

Hoe hebben andere mensen dit opgelost? Of zijn er andere gereformeerde gemeenten waar het belijdenis doen geen verplichting voor het trouwen is?
Ha AV,
Ik heb even voor je gezocht, misschien heb je hier wat aan, kijk maar eens.
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... aul16.html
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Wij lazen vanavond aan tafel een heel mooi stukje (vondt ik opzich een mooi stukje, jullie meningen zijn natuurlijk uiteraard ook welkom) en dit ging over Jouw Geloofsbelijdenis:

Jouw geloofsbelijdenis Als je zoveel tekort komt (is de aanhef van het stukje)

Je weet dat je op de Heere mag zien.
Dat je in alls op Hem mag bouwen en steunen.
Maar toch durf je geen belijdenis te doen.
Te veel ontbreekt je nog...

Hoe lang denk je je belijdenis dan nog te moeten uitstellen?
Net zolang tot je met een voldoende voor de dag kunt komen?
Dan zal de dag van je blijdenis nog lang op zich laten wachten.
Want wie zegt dat het hem of haar aan niets ontbreekt,
die begaat de vergissing van zijn leven!
De Heere vraagt niet of je er klaar voor bent.
Wel vraagt Hij of je van harte bereid bent Hem te dienen.
Of je Hem wilt volgen in leven en in sterven.
Het antwoord op deze vraag ken je zelf heel goed.
En de keuze van je hart zal je omgeving ook niet ontgaan.
In heel je leven zal dat tot uiting komen.
In de vrienden die je kiest.
In de manier waarop jij je vrije tijd doorbrengt.
Hoe je taalgebruik is.
Naar welke muziek je luistert.
Wat je leest.
Kortom, in alles wil je een christen zijn.
Want belijden doe je niet alleen met Pasen.
Belijden doe je iedere dag.
Of niet.

Wees sterk, Hij zal je niet verstoten.
Als je op Hem hoopt en wacht,
geeft Hij je moe en kracht (psalm 31:25)


Voordat we dit gingen lezen. Las mijn vader eerst uit Psalm 121.
Plaats reactie