Kerk in de stad

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Luther schreef:
Vorst schreef:Omdat er veel te veel kerkgebouwen zijn die:

- niet gebruikt worden
- gesloopt worden
- te eenzijdig / te weinig gebruikt worden

Als 'we' stoppen met de bouw van de (meestal afschuwelijke) nieuwe kerken en gewoon een bestaand gebouw aanhouden of kopen, dan blijft tevens een stuk cultureel erfgoed behouden waar je zuinig op moet zijn.
Niet alle nieuwe kerken zijn lelijk. Meestal staan de kerkgebouwen die niet gebruikt worden op een plaats waar geen enkele gemeente een nieuw kerkgebouw zoekt.
Maar zodra het kan, is het inderdaad een prima oplossing om een bestaand gebouw te kopen, zoals de HHK Apeldoorn onlangs deed. Ik las gisteren in het RD ook een mooi voorbeeld van de GG Enkhuizen. De CGK Driebergen gaat binnen afzienbare tijd ook verhuizen naar een bestaand gebouw. Dus de goede voorbeelden zijn er wel, maar er moeten wel gebouwen beschikbaar zijn op een locatie waar de gemeente ook is.
Vandaar dat ik 'meestal' zei :) .

De gemeente kan ook ergens heen gaan. We zijn pelgrims, dus dat past prima.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Vorst schreef:De gemeente kan ook ergens heen gaan. We zijn pelgrims, dus dat past prima.
Hoe zie je dat concreet voor je? Dat 500 man elke zondag 30 km. rijdt omdat daar een lege kerk staat?

Je negatieve oordeel over de architectuur van kerkgebouwen na 1930 deel ik niet. Er zijn inderdaad gebouwen die ik esthetisch niet mooi vind, maar er zijn ook voldoende goede voorbeelden van geslaagde ontwerpen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Luther schreef:
Vorst schreef:De gemeente kan ook ergens heen gaan. We zijn pelgrims, dus dat past prima.
Hoe zie je dat concreet voor je? Dat 500 man elke zondag 30 km. rijdt omdat daar een lege kerk staat?

Je negatieve oordeel over de architectuur van kerkgebouwen na 1930 deel ik niet. Er zijn inderdaad gebouwen die ik esthetisch niet mooi vind, maar er zijn ook voldoende goede voorbeelden van geslaagde ontwerpen.
Welnee. Er is vrijwel altijd op fatsoenlijke afstand een kerkgebouw. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Waarom ieder verband zo nodig een eigen gebouw moet hebben snap ik ook niet. Maar ja, ik ben ook tegen al die afgescheiden kerken.

Qua esthetica: ook daar bevestigen de uitzonderingen de regel. Natuurlijk zijn er mooie moderne kerken. Maar niet veel op het totaal bezien. En vaak overbodig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Vorst schreef:
Luther schreef:
Vorst schreef:De gemeente kan ook ergens heen gaan. We zijn pelgrims, dus dat past prima.
Hoe zie je dat concreet voor je? Dat 500 man elke zondag 30 km. rijdt omdat daar een lege kerk staat?

Je negatieve oordeel over de architectuur van kerkgebouwen na 1930 deel ik niet. Er zijn inderdaad gebouwen die ik esthetisch niet mooi vind, maar er zijn ook voldoende goede voorbeelden van geslaagde ontwerpen.
Welnee. Er is vrijwel altijd op fatsoenlijke afstand een kerkgebouw. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Waarom ieder verband zo nodig een eigen gebouw moet hebben snap ik ook niet. Maar ja, ik ben ook tegen al die afgescheiden kerken.

Qua esthetica: ook daar bevestigen de uitzonderingen de regel. Natuurlijk zijn er mooie moderne kerken. Maar niet veel op het totaal bezien. En vaak overbodig.
De vele kerkgebouwen hebben an sich niets met afscheidingen te maken.
Als al die mensen binnen één kerkverband functioneerden, waren het evenveel mensen. Een gemeente van meer dan 500 leden/doopleden moet je niet per definitie willen. Gemeenten hoeven niet perse allemaal een eigen kerkgebouw, maar hooguit twee groeperingen in één gebouw, is logistiek gezien wel de grens. Bovendien heb je in de week op dezelfde avonden beide dat gebouw nodig.
Of er op fatsoenlijke afstand altijd wel een leeg kerkgebouw is, waag ik te betwijfelen. Waar nu nieuwe kerkgebouwen verrijzen, staan doorgaans geen kerken leeg. Waar kerken leeg staan, zijn gemeenten doorgaans niet op zoek naar een nieuw kerkgebouw.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Dat is deels waar, echter ligt daar bepaald gedrag aan ten grondslag. Zoals het feit dat veel mensen het nodig vonden zich veilig uit de steden terug te trekken. Ik denk dat dat een van de grotere fouten is geweest van christelijk NL. Dus ja, om bij het topic te blijven: in LR is geen kerkgebouw beschikbaar. In die zin is nieuwbouw daar dus niet iets heel vreemds. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de betreffende gemeente dus verdwijnt als zichtbaar deel van de kerk uit het centrum van een stad en daarbij ook een kerkgebouw van enige historische waarde aan de kant schuift. Zou dit ook niet een relatie hebben met rentmeesterschap vraag ik me al schrijvend af?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2894
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door FlyingEagle »

Ik had ook liever gezien dat onze gemeente een bestaand gebouw zou kunnen gebruiken maar de kerk die leeg kwam was voor ons al veel te klein. Nu aan de rand hebben we een mooi gebouw waar ik blij mee ben maar liefst had ik midden in de stad gezeten
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Pimpelmees »

De evangelisatiepost van de GG is al in Leidsche Rijn. De nieuw gebouwde reformatorische basisschool, ook in Leidsche Rijn, zal volgend jaar in gebruik worden genomen. En straks dus ook het kerkgebouw van de GG in Leidsche Rijn.
Op zich begrijpelijk om in Leidsche Rijn present te willen zijn. Als alles af is zullen er 100.000 mensen wonen in dit stadsdeel. Maar het blijft jammer van het oude centraal gelegen kerkgebouw.
Online
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door DDD »

Vorst schreef:Dat is deels waar, echter ligt daar bepaald gedrag aan ten grondslag. Zoals het feit dat veel mensen het nodig vonden zich veilig uit de steden terug te trekken. Ik denk dat dat een van de grotere fouten is geweest van christelijk NL. Dus ja, om bij het topic te blijven: in LR is geen kerkgebouw beschikbaar. In die zin is nieuwbouw daar dus niet iets heel vreemds. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de betreffende gemeente dus verdwijnt als zichtbaar deel van de kerk uit het centrum van een stad en daarbij ook een kerkgebouw van enige historische waarde aan de kant schuift. Zou dit ook niet een relatie hebben met rentmeesterschap vraag ik me al schrijvend af?
Helemaal eens. Het zou beter zijn om naar Eindhoven of Noord Holland te verhuizen. Ik noem maar een paar dwarsstraten waar ruimte genoeg is in reformatorische kerken. Ik wilde ooit in Haarlem gaan wonen maar voordat het gebeurde was de kerk opgeheven...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Vorst schreef:Dat is deels waar, echter ligt daar bepaald gedrag aan ten grondslag. Zoals het feit dat veel mensen het nodig vonden zich veilig uit de steden terug te trekken. Ik denk dat dat een van de grotere fouten is geweest van christelijk NL. Dus ja, om bij het topic te blijven: in LR is geen kerkgebouw beschikbaar. In die zin is nieuwbouw daar dus niet iets heel vreemds. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de betreffende gemeente dus verdwijnt als zichtbaar deel van de kerk uit het centrum van een stad en daarbij ook een kerkgebouw van enige historische waarde aan de kant schuift. Zou dit ook niet een relatie hebben met rentmeesterschap vraag ik me al schrijvend af?
Helemaal eens. Het zou beter zijn om naar Eindhoven of Noord Holland te verhuizen. Ik noem maar een paar dwarsstraten waar ruimte genoeg is in reformatorische kerken. Ik wilde ooit in Haarlem gaan wonen maar voordat het gebeurde was de kerk opgeheven...
In theorie met je eens. In de praktijk gaat het gewoonweg niet gebeuren en blijft het bij enkele avonturiers en hun gezin.
Waar ik veel meer heil in zie (en je ziet dat momenteel gebeuren in Rotterdam-Zuid en Dordrecht) dat studenten en andere jongeren die trouwen, in de stad blijven wonen en daar hun gezin krijgen. Ik vind het hoopvol en opmerkelijk dat op die wijze de GG Rotterdam-Zuidwijk de enige Rotterdamse gemeente van de GG is die groeit. Ook de Maranathakerk (PKN) in Rotterdam-Zuid groeit. Ook de Dordtse gemeenten van de gereformeerde gezindte groeien, m.n. rond de wijk Krispijn. Het is nog niet heel lang geleden dat die wijk de criminaliteitsbuurt van Dordt was, terwijl nu in sommige straten het RD huis-aan-huis-blad is.

Kortom: met de terechte boodschap van DDD zou ik bij jongeren beginnen en niet bij hun ouders die al gesetteld zijn in Barneveld, Alblasserdam of Yerseke.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door DDD »

Oke, maar ik heb het niet speciaal over ouderen...

Maar het zou wel goed zijn als kerken in krimpgebieden net als in de GKV wat meer zouden werven en bijvoorbeeld meebetalen aan een huis voor jongeren. Dat is een stuk goedkoper dan steeds maar nieuwe kerken bouwen...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Vorst schreef:Dat is deels waar, echter ligt daar bepaald gedrag aan ten grondslag. Zoals het feit dat veel mensen het nodig vonden zich veilig uit de steden terug te trekken. Ik denk dat dat een van de grotere fouten is geweest van christelijk NL. Dus ja, om bij het topic te blijven: in LR is geen kerkgebouw beschikbaar. In die zin is nieuwbouw daar dus niet iets heel vreemds. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de betreffende gemeente dus verdwijnt als zichtbaar deel van de kerk uit het centrum van een stad en daarbij ook een kerkgebouw van enige historische waarde aan de kant schuift. Zou dit ook niet een relatie hebben met rentmeesterschap vraag ik me al schrijvend af?
Dat heeft niet alles met veiligheid te maken hoor.
Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Een huis kopen in de stad, is voor veel mensen niet te betalen, prijzen zijn hoog, zeker voor eengezinswoningen met een tuin(tje).
En wie wil er met een jong gezin 14 hoog wonen?
De kerken die inmiddels gesloten zijn, waren vergrijsd, de kinderen waren weggetrokken en de ouderen stierven.
De kerkgebouwen hadden vaak alleen een fietsenstalling, de mensen kwamen lopend, van heinde en ver, net als de predikant! parkeren deed men vroeger voor de deur, maar dat kan niet meer.
Ik denk dat je vroeger relatief een kleine plek nodig had voor het bouwen van een kerk, maar tegenwoordig moet je er een heel terrein omheen kopen, voor parkeergelegenheid. En grond in de steden is nu eenmaal duur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Mara schreef:Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Sorry, maar ik vind dit grenzen aan racisme!
Mara schreef:Een huis kopen in de stad, is voor veel mensen niet te betalen, prijzen zijn hoog, zeker voor eengezinswoningen met een tuin(tje). En wie wil er met een jong gezin 14 hoog wonen?
Ook weer een erg stereotiep beeld. Juist in de grote steden die ik noemde zijn leuke nieuwe eengezinswoningen gebouwd voor een schappelijke prijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Sorry, maar ik vind dit grenzen aan racisme!
Mara schreef:Een huis kopen in de stad, is voor veel mensen niet te betalen, prijzen zijn hoog, zeker voor eengezinswoningen met een tuin(tje). En wie wil er met een jong gezin 14 hoog wonen?
Ook weer een erg stereotiep beeld. Juist in de grote steden die ik noemde zijn leuke nieuwe eengezinswoningen gebouwd voor een schappelijke prijs.
Niet in alle stadsdelen. En een zuid-rotterdammert wil in de regel niet in het westen wonen. En omgekeerd. :)
Al wordt dit stilaan minder hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Sorry, maar ik vind dit grenzen aan racisme!
Mara schreef:Een huis kopen in de stad, is voor veel mensen niet te betalen, prijzen zijn hoog, zeker voor eengezinswoningen met een tuin(tje). En wie wil er met een jong gezin 14 hoog wonen?
Ook weer een erg stereotiep beeld. Juist in de grote steden die ik noemde zijn leuke nieuwe eengezinswoningen gebouwd voor een schappelijke prijs.
Niet in alle stadsdelen. En een zuid-rotterdammert wil in de regel niet in het westen wonen. En omgekeerd. :)
Al wordt dit stilaan minder hoor.
In alle delen!

En wonderlijk dat je niet ingaat op het feit dat ik je eerste uitspraken vind grenzen aan racisme.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Sorry, maar ik vind dit grenzen aan racisme!
Wat een stoere taal. Spreek eens met gezinnen die alleen achterblijven in een straat met allerlei nationaliteiten.
Er zijn culturen die elkaar niet verdragen, wist je dat? En dan zit je er tussen.
Als je een koophuis hebt, daalt het in waarde, dat is een gegeven.
Er zijn straten waar je s'avonds vanwege veiligheidsredenen, niet meer doorheen moet rijden.
Ik ben eens midden door een schietpartij gereden, gewoon s'avonds om half 7, besef je hoe eng dat is?
Ik ben getrouwd met een geboren Rotterdammer, de hele familie heeft de stad in de laatste halve eeuw ontzettend zien veranderen.
Het is jammer dat de bandrecorder er niet meer is, anders zou ik je een bandje kunnen sturen met de bevindingen van een predikant, die met zijn gezin in hartje Den Haag woonde. Hoe die man elke zondag werd getreiterd en zelfs bespuugd als hij naar de kerk liep.


Op de lijst van 58 gesloopt kerken staan 8 kerken uit Rotterdam. De bekendste kerk is de Koninginnekerk naar het ontwerp van Hooykaas en Michiel Brinkman. Gebouwd in 1907 en gesloopt in 1972. Nergens zijn zoveel kerken gesloopt als in Rotterdam, weet Job van Nes, al sinds zijn jeugd gefascineerd door kerkgebouwen. ‘In Rotterdam zijn sinds de jaren zeventig meer kerken gesloopt dan er zijn verwoest tijdens het bombardement in 1940.’
bron: nieuwstop010

Dit gezegd hebbende, moeten we maar weer terugkeren naar het onderwerp, nl. de binnenstad van Utrecht, waar het altijd gezellig is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie