Lijden en geloof

ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Lijden en geloof

Bericht door ejvl »

Isala schreef: Ik begrijp dus dat er in Nederland volgens jullie begrip geen lijden om Christus wil voorkomt?
Allereerst denk ik dat de teksten uit de openingspost over een ander soort lijden gaan dan over dat iemand wordt uitgescholden of zuur wordt aangekeken.
En natuurlijk wordt er in Nederland wel om Christus wil geleden, alleen valt dat in het absolute niet als we dit afspiegelen tegen het lijden van de buitenwereld zoals Noord Korea. Daar moet mijns inziens de nadruk op gelegd worden als deze teksten worden verklaard.
Ik zie het een beetje als iemand met een sneetje in de vinger (Nederland) en iemand die zeer zwaar gewond is (Noord Korea e.a).
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

Dit topic gaat over lijden en geloof.
Maar het kan ook zo, en daar hoor ik niet zo veel van: Lijden aan de kerk.
Als we zien wat er gaande is kan ons dat toch niet onberoerd laten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
KB_
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Lijden en geloof

Bericht door KB_ »

ja.. het is verschrikkelijk dat het evangelie in sommige kerken bedekt wordt bepreekt. dat mensen worden vermijd van de avondmaalstafel. dat twijfelaars expres aan het twijfelen gebracht worden. waar wetticisme belangrijker is dan activisme. waar teksten niet eens bepreekt worden, maar iedere keer hetzelfde wordt bepreekt. ook onze kerken hebben een revival/een opwekking hard! nodig.
als ik dan de oudvaders lees, hoe gunnend ze zijn, hoe gereformeerd ze ook tegelijkertijd zijn, waar is die tijd gebleven. zou deze tijd nog terugkomen?? ik hoop het.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Lijden en geloof

Bericht door Isala »

Panny schreef:Geloof en lijden horen onlosmakelijk bij elkaar.
De bedoeling van het lijden is dat het ons dichter bij God brengt en dat we de liefde van God ook laten zien in de wereld.
Iedereen is aardig voor zijn of haar vrienden. Het unieke van het christelijke geloof is dat christenen ook de vijanden liefhebben. En dit is een afspiegeling van de liefde van Christus voor zondaren/vijanden.
Met het geloof komt er ook de beproeving, en staande blijven kan alleen in de kracht van Christus. Daardoor verbind het zich meer aan Hem. Het liefhebben van je vijanden werkt vaak twee dingen uit: Of het is een ergernis omdat men het niet begrijpt, of het raakt het hart. Dat voorbeeld van de die vrouw en haar schoonvader is een mooi voorbeeld.
Christenen kunnen/mogen hierin een afspiegeling zijn van de liefde van Christus.
En de wereld let erg op de houding van Christenen. Hun levenswandel komt erg nauw. Als ze uitglijden wordt dat vaak breed uitgemeten, en bespot.

Het treiteren of bespotten van je geloof door de wereld (lees buren, collega's, mensen die je tegenkomt) is niet fijn,
maar dichterbij komt het wel als je huisgenoten je bespotten (lees vader, moeder, man, enz). Zij zien alles van je en zullen het vaak niet nalaten om je te laten voelen wat ze er van denken. Als zich dat dagelijks herhaald, dan heeft dat ontzettend veel impact.
Vanuit een veilig refogezin kan je zeggen dat het lijden wel mee valt, maar als je dagelijks voelt dat men je 'vreemd' vindt, dan is dat toch echt heel moeilijk en geeft veel eenzaamheid en verdriet. En dat mag je toch wel een vorm van lijden noemen.
Weliswaar niet in vergelijking met Noord Korea of Irak, maar toch lijden om Christus wil.
-DIA- schreef:Dit topic gaat over lijden en geloof.
Maar het kan ook zo, en daar hoor ik niet zo veel van: Lijden aan de kerk.
Als we zien wat er gaande is kan ons dat toch niet onberoerd laten.
Ik vind dit een goed onderwerp, maar toch wel anders dan Panny denk ik hier bedoelt.
Maar wel een onderwerp voor een nieuw topic denk ik?
ejvl schreef:Allereerst denk ik dat de teksten uit de openingspost over een ander soort lijden gaan dan over dat iemand wordt uitgescholden of zuur wordt aangekeken.
En natuurlijk wordt er in Nederland wel om Christus wil geleden, alleen valt dat in het absolute niet als we dit afspiegelen tegen het lijden van de buitenwereld zoals Noord Korea. Daar moet mijns inziens de nadruk op gelegd worden als deze teksten worden verklaard.
Ik zie het een beetje als iemand met een sneetje in de vinger (Nederland) en iemand die zeer zwaar gewond is (Noord Korea e.a).
Ja de intensiteit van het lijden is daar vele malen zwaarder, dat ben ik absoluut met je eens.
Niet in verhouding met Nederland. Hier heeft men het niet op ons leven gemunt.
Maar de oorzaak van de smaad en tegenstand is overal het zelfde: haat tegen Jezus Christus.
Als er teksten over lijden gaan, dan kan de dominee het ook niet alleen maar hebben over landen die op de ranglijst van Open Doors staan.
Alhoewel deze mensen ons gebed en financiële en praktische hulp ontzettend nodig hebben, en we dit nooit mogen na laten.
Ook hier zijn er mensen die lijden Zijn naam. Dat is mijns inziens ook in deze teksten begrepen.
Anders zou de bemoedigingen van Christus die men ontvangen mag als men lijdt om Zijn Naam, alleen zijn voor de mensen die
het ontzettend zwaar hebben en alles zijn verloren en opgejaagd zijn, of in kampen leven.
Maar ook als je het in Nederland moeilijk hebt, in je eigen persoonlijke situatie, dan is dit Woord van de Heere je steun en toeverlaat.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef:ja.. het is verschrikkelijk dat het evangelie in sommige kerken bedekt wordt bepreekt. dat mensen worden vermijd van de avondmaalstafel. dat twijfelaars expres aan het twijfelen gebracht worden. waar wetticisme belangrijker is dan activisme. waar teksten niet eens bepreekt worden, maar iedere keer hetzelfde wordt bepreekt. ook onze kerken hebben een revival/een opwekking hard! nodig.
als ik dan de oudvaders lees, hoe gunnend ze zijn, hoe gereformeerd ze ook tegelijkertijd zijn, waar is die tijd gebleven. zou deze tijd nog terugkomen?? ik hoop het.
Spreek even duidelijk wat u bedoelt. En geef daarbij wat concrete voorbeelden. Zo vind ik het wat vaag uitgedrukt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
KB_
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Lijden en geloof

Bericht door KB_ »

ik ben duidelijk genoeg. mensen kunnen ook lijden in de kerk, door extreme ideen van predikanten of kerkenraad. echter, daar gaat dit topic in principe niet over.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lijden en geloof

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
KB_ schreef:ja.. het is verschrikkelijk dat het evangelie in sommige kerken bedekt wordt bepreekt. dat mensen worden vermijd van de avondmaalstafel. dat twijfelaars expres aan het twijfelen gebracht worden. waar wetticisme belangrijker is dan activisme. waar teksten niet eens bepreekt worden, maar iedere keer hetzelfde wordt bepreekt. ook onze kerken hebben een revival/een opwekking hard! nodig.
als ik dan de oudvaders lees, hoe gunnend ze zijn, hoe gereformeerd ze ook tegelijkertijd zijn, waar is die tijd gebleven. zou deze tijd nog terugkomen?? ik hoop het.
Spreek even duidelijk wat u bedoelt. En geef daarbij wat concrete voorbeelden. Zo vind ik het wat vaag uitgedrukt.
DIA, zelf zou je in zo'n geval zeggen: wie het vatte kan, die vatte het.
Zelf vind ik KB niet onduidelijk, al wil dat niet zeggen dat ik zijn gehele analyse deel. Zijn (misschien impliciete) oproep om de oudvaders te lezen, onderschrijf ik van harte en ook ik merk een schrijnend verschil tussen oudvaders/puriteinen en veel hedendaagse prediking. Luther deed in een ander topic hier ook een (m.i. terechte) uitspraak over.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
KB_ schreef:ja.. het is verschrikkelijk dat het evangelie in sommige kerken bedekt wordt bepreekt. dat mensen worden vermijd van de avondmaalstafel. dat twijfelaars expres aan het twijfelen gebracht worden. waar wetticisme belangrijker is dan activisme. waar teksten niet eens bepreekt worden, maar iedere keer hetzelfde wordt bepreekt. ook onze kerken hebben een revival/een opwekking hard! nodig.
als ik dan de oudvaders lees, hoe gunnend ze zijn, hoe gereformeerd ze ook tegelijkertijd zijn, waar is die tijd gebleven. zou deze tijd nog terugkomen?? ik hoop het.
Spreek even duidelijk wat u bedoelt. En geef daarbij wat concrete voorbeelden. Zo vind ik het wat vaag uitgedrukt.
DIA, zelf zou je in zo'n geval zeggen: wie het vatte kan, die vatte het.
Zelf vind ik KB niet onduidelijk, al wil dat niet zeggen dat ik zijn gehele analyse deel. Zijn (misschien impliciete) oproep om de oudvaders te lezen, onderschrijf ik van harte en ook ik merk een schrijnend verschil tussen oudvaders/puriteinen en veel hedendaagse prediking. Luther deed in een ander topic hier ook een (m.i. terechte) uitspraak over.
Ik begreep het in zeker zin ook wel, maar het is wat vaag geformuleerd, en de gedachte erachter wordt niet rechtuit uitgesproken. Rechttoe en rechtaan, elkaar recht in de ogen kijken, daarmee kom je het verst. Niet in vage bewoordingen iets zeggen waar toch wel een voelbare gedachte achter schuilgaat.
Sommige zaken zijn inderdaad alleen vatbaar voor wie ze beleefd heeft. Dat geldt hier minder, denk ik. Ik heb sterk het gevoel hoe sommigen het woord 'wettisch' beschouwen, en dan kan ik toch vrijuit zeggen dat ik daar niets mee heb. We kunnen niet oordelen over innerlijke zaken. Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. Meestal laat ik dat niet openbaar blijken, maar soms is het beter van wel, denk ik dan. Dan weet je waar je aan toe bent. Recht door zee, geen gekonkel of wat ook. Spreek vrij uit. Dat mag immers, zolang het de Waarheid is?
We kunnen de oudvaders echt lezen door verschillende brillen. Ik zal Kohlbrugge waarschijnlijk anders lezen dan meer evangelische mensen, en toch heb ik Kohlbrugge heel hoog staan. Zelfde geldt voor Spurgeon of anders predikers met een meer evangelische inslag, maar wel zuiver reformatorisch als het er op aankomt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lijden en geloof

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik begreep het in zeker zin ook wel, maar het is wat vaag geformuleerd, en de gedachte erachter wordt niet rechtuit uitgesproken. Rechttoe en rechtaan, elkaar recht in de ogen kijken, daarmee kom je het verst. Niet in vage bewoordingen iets zeggen waar toch wel een voelbare gedachte achter schuilgaat.
Sommige zaken zijn inderdaad alleen vatbaar voor wie ze beleefd heeft. Dat geldt hier minder, denk ik. Ik heb sterk het gevoel hoe sommigen het woord 'wettisch' beschouwen, en dan kan ik toch vrijuit zeggen dat ik daar niets mee heb. We kunnen niet oordelen over innerlijke zaken. Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. Meestal laat ik dat niet openbaar blijken, maar soms is het beter van wel, denk ik dan. Dan weet je waar je aan toe bent. Recht door zee, geen gekonkel of wat ook. Spreek vrij uit. Dat mag immers, zolang het de Waarheid is?
We kunnen de oudvaders echt lezen door verschillende brillen. Ik zal Kohlbrugge waarschijnlijk anders lezen dan meer evangelische mensen, en toch heb ik Kohlbrugge heel hoog staan. Zelfde geldt voor Spurgeon of anders predikers met een meer evangelische inslag, maar wel zuiver reformatorisch als het er op aankomt.
Ik zou haast willen zeggen: Spreek even duidelijk wat u bedoelt. En geef daarbij wat concrete voorbeelden. Zo vind ik het wat vaag uitgedrukt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Ik begreep het in zeker zin ook wel, maar het is wat vaag geformuleerd, en de gedachte erachter wordt niet rechtuit uitgesproken. Rechttoe en rechtaan, elkaar recht in de ogen kijken, daarmee kom je het verst. Niet in vage bewoordingen iets zeggen waar toch wel een voelbare gedachte achter schuilgaat.
Sommige zaken zijn inderdaad alleen vatbaar voor wie ze beleefd heeft. Dat geldt hier minder, denk ik. Ik heb sterk het gevoel hoe sommigen het woord 'wettisch' beschouwen, en dan kan ik toch vrijuit zeggen dat ik daar niets mee heb. We kunnen niet oordelen over innerlijke zaken. Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. Meestal laat ik dat niet openbaar blijken, maar soms is het beter van wel, denk ik dan. Dan weet je waar je aan toe bent. Recht door zee, geen gekonkel of wat ook. Spreek vrij uit. Dat mag immers, zolang het de Waarheid is?
We kunnen de oudvaders echt lezen door verschillende brillen. Ik zal Kohlbrugge waarschijnlijk anders lezen dan meer evangelische mensen, en toch heb ik Kohlbrugge heel hoog staan. Zelfde geldt voor Spurgeon of anders predikers met een meer evangelische inslag, maar wel zuiver reformatorisch als het er op aankomt.
Ik zou haast willen zeggen: Spreek even duidelijk wat u bedoelt. En geef daarbij wat concrete voorbeelden. Zo vind ik het wat vaag uitgedrukt.
Als je zegt: (citaat)
"Het is verschrikkelijk dat het evangelie in sommige kerken bedekt wordt bepreekt. dat mensen worden vermijd van de avondmaalstafel. dat twijfelaars expres aan het twijfelen gebracht worden. waar wetticisme belangrijker is dan activisme. waar teksten niet eens bepreekt worden, maar iedere keer hetzelfde wordt bepreekt. ook onze kerken hebben een revival/een opwekking hard! nodig."
Dan proeft je haast een medelijden met mensen die onder een bepaalde prediking zitten. Mensen die ook om der consistentie wil niet anders kunnen of ook maar willen.
Vergelijkbaar met mensen van buitenaf die oordeelden over de verdrukking van de SGP-vrouwen. Deze voelden zichzelf in het geheel niet onderdrukt of gediscrimineerd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Lijden en geloof

Bericht door Curatorium »

Wat is dat nou voor raar argument? Zulke zaken zijn toch niet te vergelijken..
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Lijden en geloof

Bericht door Nowhere »

Niet dat ik waarschijnlijk onder de bedoelde prediking verkeer, althans daar ga ik maar gewoon vanuit. Toch roepen de laatste tijd bepaalde reacties vervreemding bij mij op. Moeite heb ik met de manier waarop het gebracht word. Dat is eigenlijk ook wat DIA bedoeld. In bedekte termen veel beschuldiging poneren, dat moeten wij niet willen. Dat sticht niet, dat geeft alleen maar verwijdering. Net als het feit hoe er onlangs over ds. Van Belzen werd gepraat. Je hoeft het niet met deze predikant eens te zijn, maar toon dan tenminste wel respect. Maar goed dat is hier al langer zoek richting recht-reformatorische kerken, gemeenten en/of predikanten. Althans dat is mijn mening.

Maar nogmaals ik herken de geponeerde bezwaren/beschuldigingen/bedenkingen/ karikaturen over (een) bepaalde prediking(en) niet. Ik luister en lees zeer gevarieerd, maar nee wat hier gezegd wordt levert eerder vervreemding, dan herkenning op. En eigenlijk ontneemt mij dat de lust tot posten.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Lijden en geloof

Bericht door Curatorium »

Even ter verduidelijking, (overigens jammer dat we offtopic gaan): Wat is er verkeerd over deze predikant gezegd dan? Alleen dat hij niet de standaard en originele GG prediking brengt. Dat is naar mijn idee meer een feit dan een mening. Ik zie in dat topic ook geen verwijderde berichten, en er staat daar werkelijk niets wat respectloos is.
Volgens mij roep je te snel dat er sprake is van een karikatuur in plaats van er echt op in te gaan, al is dit topic daarvoor ook niet de plek.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Lijden en geloof

Bericht door modesto »

-DIA- schreef:[...] Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. [...]
Maar alleen als je weet wie het gezegd heeft, of in welk blaadje het gestaan heeft.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Lijden en geloof

Bericht door Nowhere »

Curatorium schreef:Even ter verduidelijking, (overigens jammer dat we offtopic gaan): Wat is er verkeerd over deze predikant gezegd dan? Alleen dat hij niet de standaard en originele GG prediking brengt. Dat is naar mijn idee meer een feit dan een mening. Ik zie in dat topic ook geen verwijderde berichten, en er staat daar werkelijk niets wat respectloos is.
Volgens mij roep je te snel dat er sprake is van een karikatuur in plaats van er echt op in te gaan, al is dit topic daarvoor ook niet de plek.
Ik ga er in die zin inhoudelijk op dat ik het niet herken. In een ander topic heb ik Luther om voorbeelden gevraagd. Deze kwam met een niet verifieerbare bron, waar wij in die zin niks aan hebben. Het zal ongetwijfeld waar zijn, maar dan nog ... hij wil geen voorbeelden geven, vanwege verwachtte reacties en een mogelijke ban. Dat hebben wij dan te respecteren. Wellicht wil iemand anders dan, in het daarvoor bestemde topic, voorbeelden geven (met of zonder naam). Want nu loopt iedereen hoge tonen te zingen over hoe erg het allemaal niet gesteld is met de prediking in bepaalde kringen, maar werkelijke feiten en bewijzen worden niet getoond.
Wat Ds. J. van Belzen betreft; dan mag jij het met respect erover praten vinden, ik ben een andere mening toegedaan. Maar goed, wellicht zou je de moeite kunnen nemen om de reacties hierover nog eens (na) te lezen.
Plaats reactie