Karakterverschillen in de kerk

samanthi

Re: Karakterverschillen in de kerk

Bericht door samanthi »

helma schreef:Pas stond er een interessant artikel in het RD over persoonlijkheid en geloof. (27 maart; bijlage Hart en Ziel)
Karakterverschillen in de kerk zijn nuttig en nodig. Ik vond het wel boeiend om mensen te herkennen in de verschillende types die getekend werden. En het helpt me ook wel om mensen te plaatsen en beter te begrijpen.

Er werden 4 types genoemd:
De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

En die werden ook weer onderverdeeld.

Hebben jullie het ook gelezen?

(ik moest ook wel aan de verschillende karakters op het forum denken...vanaf nu heb ik iets meer begrip voor medeforumleden :hum :huhu )
Wij hebben net de cursus "getuigende gemeente" gedaan, daar kwam dat ook in voor, hetzij op een iets andere manier, de cursus leider had ook losse draadjes bij zich van verschillende kleuren, als je de draadjes los gebruikt heb je er niets aan, als je elkaars kwaliteiten weet en kunt gebruiken kun je ze aan elkaar knopen en krijg je een vangnet. veel effectiever dus, het heeft veel voordelen.
1 begrip voor elkaar
2 elkaars kwaliteiten waarderen
3 elkaar beter begrijpen zoals Helma ook noemde
4 samen sterk staan
en nog veel meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, de meeste mensen zijn een stuk minder bijzonder dan zij zelf menen.

Ik beschik nog over een fotobestand van het artikel, als dat DIA een kwartier zoeken scheelt kan ik dat zo doorsturen.
Zo niet een half uur... Soms stuit je binnen 1 minuut op wat je zoekt en soms kan het 1 uur worden, en soms heb je het nog niet, en... je geeft het op. Weg uur! Misschien dat iemand deze bevinding kent?
Overigens... het is misschien wel aardig om eens te lezen, maar zeker niet echt nuttig of noodzakelijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Hier thuis zouden ze zeggen als ik zo'n artikel voor zou lezen:
"Mam zet de deur even open, dan trappen we hem in".
Lijkt me zo logisch. Het begint nl. al in het gezin, geen kind is het zelfde, vader en moeder verschillen in karakter en ook in geloofsleven!
En dan gaat het verder, in de klas, overal.
Dus dan zou het in de kerk opeens bijzonder of anders zijn?
DDD schreef:Nou, de meeste mensen zijn een stuk minder bijzonder dan zij zelf menen.
Dat klinkt hetzelfde zoals je vroeger vermaand werd: Krijg maar geen gist in de schoenen. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree

Bericht door Desiree »

helma schreef:Pas stond er een interessant artikel in het RD over persoonlijkheid en geloof. (27 maart; bijlage Hart en Ziel)
Karakterverschillen in de kerk zijn nuttig en nodig. Ik vond het wel boeiend om mensen te herkennen in de verschillende types die getekend werden. En het helpt me ook wel om mensen te plaatsen en beter te begrijpen.

Er werden 4 types genoemd:
De rationelen
De bewaarders
De idealisten
De praktijkmensen

En die werden ook weer onderverdeeld.

Hebben jullie het ook gelezen?

(ik moest ook wel aan de verschillende karakters op het forum denken...vanaf nu heb ik iets meer begrip voor medeforumleden :hum :huhu )

Ja, ik weet zeker dat Huisman niet hetzelfde cijfertje had als ik .. :garde Maar dat is ook het mooie ervan. Vooral de laatste tijd ervaar je dat je elkaar kunt helpen en kunt aanvullen en dat je ook van elkaar kunt leren etc. Ik weet alleen niet meer welk cijfertje het meeste bij mij paste. Ik denk dat het idealisten is. Maar zo hadden jullie mij allang ingeschat.. Wel geinig. :super
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Ik ben een waarnemer/bemiddelaar... maar die staat niet in het rijtje :S
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:

Ik beschik nog over een fotobestand van het artikel, als dat DIA een kwartier zoeken scheelt kan ik dat zo doorsturen.
Zo niet een half uur... Soms stuit je binnen 1 minuut op wat je zoekt en soms kan het 1 uur worden, en soms heb je het nog niet, en... je geeft het op. Weg uur! Misschien dat iemand deze bevinding kent?
Overigens... het is misschien wel aardig om eens te lezen, maar zeker niet echt nuttig of noodzakelijk.
Mijns inziens is het stukken noodzakelijker dan heel wat bijdragen op dit forum en in kerkelijke vergaderingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb het artikel niet goed gelezen, maar volgens mij was dat artikel toch gewoon een populaire beschrijving van het MBTI-model? MBTI=Myers-Briggs Type Indicator, gebaseerd op de psychologie van Jung.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Een relevante vraag in dit verband is waarom bepaalde karakters die in de samenleving in het algemeen volop voorkomen, nauwelijks in onze orthodoxe kerken aanwezig zijn. Trekken onze kerken bepaalde karakters aan en stoten ze andere af? Is dit terecht en Bijbels verdedigbaar, of zijn onze kerken niet inclusief genoeg?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
ejvl

Bericht door ejvl »

modesto schreef:Een relevante vraag in dit verband is waarom bepaalde karakters die in de samenleving in het algemeen volop voorkomen, nauwelijks in onze orthodoxe kerken aanwezig zijn. Trekken onze kerken bepaalde karakters aan en stoten ze andere af? Is dit terecht en Bijbels verdedigbaar, of zijn onze kerken niet inclusief genoeg?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je bedoelt. Kun je dit concretiseren?
samanthi

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Ik heb het artikel niet goed gelezen, maar volgens mij was dat artikel toch gewoon een populaire beschrijving van het MBTI-model? MBTI=Myers-Briggs Type Indicator, gebaseerd op de psychologie van Jung.
Niet helemaal denk ik, al kom je bij mensen beschrijving vaak op hetzelfde uit.
Bijvoorbeeld uit eigen ervaring
Je hebt denkers en doeners
Je hebt voortrekkers en lifters
Je hebt rationele en emo's

Zoiets kun je zonder Jung zelf verzinnen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

ejvl schreef:
modesto schreef:Een relevante vraag in dit verband is waarom bepaalde karakters die in de samenleving in het algemeen volop voorkomen, nauwelijks in onze orthodoxe kerken aanwezig zijn. Trekken onze kerken bepaalde karakters aan en stoten ze andere af? Is dit terecht en Bijbels verdedigbaar, of zijn onze kerken niet inclusief genoeg?
Bij mij in de kerk zitten bijvoorbeeld ontzettend weinig "spontane creatievelingen". Hoe komt dat? Spontaniteit en creativiteit zijn als zodanig niet onverenigbaar met ons Christelijk geloof. Voelen deze mensen zich niet thuis in de kerk? Waarom niet? Of misschien komen deze mensen wel naar de kerk, maar raken ze na verloop van tijd hun spontaniteit en creativiteit kwijt. Hoe komt dat? Is dat een goede ontwikkeling?

Als ik op zondag in de kerk om mij heen kijk, zie ik eigenlijk alleen maar mensen zoals ik, terwijl ik op straat een veel grotere diversiteit zie. Waar komt dat verschil vandaan? Doen we als kerk eigenlijk wel ons best om recht te doen aan de diversiteit van alle mensen? Wat zegt de Bijbel hierover?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:
ejvl schreef:
Bij mij in de kerk zitten bijvoorbeeld ontzettend weinig "spontane creatievelingen". Hoe komt dat? Spontaniteit en creativiteit zijn als zodanig niet onverenigbaar met ons Christelijk geloof. Voelen deze mensen zich niet thuis in de kerk? Waarom niet? Of misschien komen deze mensen wel naar de kerk, maar raken ze na verloop van tijd hun spontaniteit en creativiteit kwijt. Hoe komt dat? Is dat een goede ontwikkeling?
Vreemd. Bij ons in de kerk zitten ze wel. Misschien een uitzondering in jullie gemeente?
modesto schreef:Als ik op zondag in de kerk om mij heen kijk, zie ik eigenlijk alleen maar mensen zoals ik, terwijl ik op straat een veel grotere diversiteit zie. Waar komt dat verschil vandaan? Doen we als kerk eigenlijk wel ons best om recht te doen aan de diversiteit van alle mensen? Wat zegt de Bijbel hierover?
In de Bijbel wordt vooral gewezen op het feit dat elk leven en elk mens er mag zijn, inclusief zijn eigenschappen. Ook dat we vooral in wie we zijn onze talenten zo goed mogelijk moeten inzetten in het Koninkrijk der hemelen.
Ik zie in de kerk vooral ook een heleboel mensen die echt anders zijn dan ik...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Desiree

Bericht door Desiree »

modesto schreef:
ejvl schreef:

Als ik op zondag in de kerk om mij heen kijk, zie ik eigenlijk alleen maar mensen zoals ik, terwijl ik op straat een veel grotere diversiteit zie. Waar komt dat verschil vandaan? Doen we als kerk eigenlijk wel ons best om recht te doen aan de diversiteit van alle mensen? Wat zegt de Bijbel hierover?
Je past je meer aan?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

helma

Bericht door helma »

Zie hier.
Goed om het artikel nog eens te lezen!

@Tiberius nu snap je waarom er geen belletje ging rinkelen, je hebt het (nog) nooit gelezen...

https://www.rd.nl/artikel/6067...n-de-k ... g-en-nodig
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

helma schreef: 30 okt 2024, 13:21 Zie hier.
Goed om het artikel nog eens te lezen!

@Tiberius nu snap je waarom er geen belletje ging rinkelen, je hebt het (nog) nooit gelezen...

https://www.rd.nl/artikel/6067...n-de-k ... g-en-nodig
Je verwijst naar een verkeerd artikel.
Plaats reactie