Re: Krimp en groei in CGK
Geplaatst: 30 jan 2015, 09:08
Ja. Maar in het onderzoek staat dus schijnbaar het tegenovergestelde.
Kan je dat aantonen?DDD schreef:Ja. Maar in het onderzoek staat dus schijnbaar het tegenovergestelde.
Het onderzoek gaat niet over kerkbezoekers maar over het aantal kerkleden. Hier wat feiten.DDD schreef:Nou, dat blijkt nu juist niet uit dit onderzoek.-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
De kerk in in elk geval nog de werkplaats van de Heilige Geest. Daar moet je dus wel voor in de kerk zijn. In zoverre ben ik het wel met DIA eens: waar minder aandacht voor de prediking van het Woord is in de kerkdienst, neemt over het algemeen het kerkbezoek niet toe.Hendrikus schreef:Dat heeft niet zoveel met vernieuwing te maken.-DIA- schreef:Het is ongeacht het kerkverband wel een punt dat wel duidelijk is.
Over het algemeen geld: Hoe meer vernieuwend hoe minder trouw kerkbezoek.
Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.
Of dat betrokken kerkleden zijn, en of je blij moet zijn met die stabiliteit, da's een ander verhaal.
Hendrikus schreef:Floppy schreef:Misschien zouden we het goede kunnen zien zonder gelijk al het - ongerelateerde - kwaad daar bij te halen.
DDD schreef:Dat is zeker een interessant onderzoek. Als is het woord ´moderne´ in dit verband wel wat misleidend, aangezien alle CGK feitelijk orthodoxe kerken zijn, de ene wat meer conservatief dan de andere.
Het artikel in het RD was opmerkelijk, inderdaad. Zo herken ik als Randstedeling binnen de GG nauwelijks het verschil in kerkgang in de morgen of middag. Waar ds. Van Aalst nu vandaan haalt dat dit wel in de randstad maar niet of minder op de Veluwe speelt, vraag ik me wel af. Ik weet zelf van één gemeente waar dat wel speelt, maar dat ligt denk ik meer aan het feit dat de morgendiensten al zo lang duren, dat mensen voor de -ook erg lange- middagdiensten maar uitwijken of de moed opgeven.
Je hebt gelijk dat het hier in dit onderzoek gaat over het aantal kerkleden.huisman schreef:Het onderzoek gaat niet over kerkbezoekers maar over het aantal kerkleden. Hier wat feiten.
1.Dat de modernere gemeenten meer groeien komt door twee gemeenten: Groningen en Zwolle
2.Juist de modernere gemeente hebben te kampen met minder kerkgangers zeker bij de tweede dienst (Zuidlaren heeft zelfs nog maar één dienst)
3.Door problemen in één grote behoudende gemeente met veel ledenverlies tot gevolg(zo'n 600) zijn de cijfers voor deze categorie vertekend.
4. De moderne gemeenten hebben een grotere randkerkelijkheid die is bv in Zwolle zo groot dat Zwolle weigerde de landelijke afdracht per lid te betalen .
5.Door gebrek aan tucht in de modernere gemeenten worden er bijna nooit leden uitgeschreven. (auto gaf dit ook al aan)
Trouwens volkstellingen houden in kerken (zie de jaarlijkse jaarboekjesoverzichten) is een ongeestelijke bezigheid. Alleen de HEERE weet of er in een gemeente ware groei is.
De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest, zeker. Maar jij denkt dus dat de Geest alleen door de woordverkondiging kan werken?eilander schreef:De kerk in in elk geval nog de werkplaats van de Heilige Geest. Daar moet je dus wel voor in de kerk zijn. In zoverre ben ik het wel met DIA eens: waar minder aandacht voor de prediking van het Woord is in de kerkdienst, neemt over het algemeen het kerkbezoek niet toe
Met die "beste manier" hoef je het niet eens te zijn, maar Suzuki heeft wel een punt: de Geest werkt op vele manieren, óók door muziek.de krant van gisteren schreef:Hij haalde Calvijn aan, die sprak van muziek als trechter naar het hart. "Het is mijn ervaring dat de Bachcantates zelfs in de concertzaal een trechter vormen waardoor Gods woorden diep in onze ziel worden gegrift en in elke hoek van ons bestaan doordringen." Zo ervoeren hij en zijn musici het ook zelf. "Een opnamesessie met een cantate van Bach is de beste manier om de woorden van God te ervaren".
Ik begreep het wel en wat jij zegt is gewoon een feit. Veel midden CGK-gemeenten en Gereformeerde Bondsgemeenten hebben steeds minder kerkgangers in de tweede dienst . De GKv/NGK en de moderne CGK proberen met kunst en vliegwerk nog wat mensen te trekken in de tweede dienst.-DIA- schreef:Maar al met al lijkt het me duidelijk, dat behoudende kerken (in algemeen!!!) minder met lege kerken zitten dan moderne vernieuwende kerken. Dat bedoelde ik dus te zeggen, En dat werd dus niet begrepen.
Waarom dan zo moeilijk doen? Volgens mij is die een gegeven dat iedereen kan weten.huisman schreef:Ik begreep het wel en wat jij zegt is gewoon een feit. Veel midden CGK-gemeenten en Gereformeerde Bondsgemeenten hebben steeds minder kerkgangers in de tweede dienst . De GKv/NGK en de moderne CGK proberen met kunst en vliegwerk nog wat mensen te trekken in de tweede dienst.-DIA- schreef:Maar al met al lijkt het me duidelijk, dat behoudende kerken (in algemeen!!!) minder met lege kerken zitten dan moderne vernieuwende kerken. Dat bedoelde ik dus te zeggen, En dat werd dus niet begrepen.
Natuurlijk is het waar dat een volle kerk in beide diensten nog weinig zegt over geestelijk leven maar de gemeente is wel op de plaats(de werkplaats van de Heilige Geest) waar ze moeten zijn.
Te haastige conclusie, Hendrikus. Ik geloof zeker dat muziek ook gebruikt kan worden, maar dan wel ter ondersteuning van de Woordverkondiging.Hendrikus schreef:De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest, zeker. Maar jij denkt dus dat de Geest alleen door de woordverkondiging kan werken?eilander schreef:De kerk in in elk geval nog de werkplaats van de Heilige Geest. Daar moet je dus wel voor in de kerk zijn. In zoverre ben ik het wel met DIA eens: waar minder aandacht voor de prediking van het Woord is in de kerkdienst, neemt over het algemeen het kerkbezoek niet toe
Dit vind ik wel een héle merkwaardige!Hendrikus schreef:Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.
Ja daar ben ik dus ook een heel stuk wijzer van geworden. Ik begreep dat ook niet helemaal.Posthoorn schreef:Dit vind ik wel een héle merkwaardige!Hendrikus schreef:Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.
Ik ken mensen die in een een soort sociaal isolement zijn gekomen, vrienden en familie hebben verloren in contacten, in een overwegend reformatorische omgeving, zoiets als Staphorst zeg maar, na overstap naar bijvoorbeeld een lichtere gemeente.Posthoorn schreef:Dit vind ik wel een héle merkwaardige!Hendrikus schreef:Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.
Moet een leraar (ouderling of prediker) dan ook niet aandringen als een herder achter de schapen?ejvl schreef:Ik ken mensen die in een een soort sociaal isolement zijn gekomen, vrienden en familie hebben verloren in contacten, in een overwegend reformatorische omgeving, zoiets als Staphorst zeg maar, na overstap naar bijvoorbeeld een lichtere gemeente.Posthoorn schreef:Dit vind ik wel een héle merkwaardige!Hendrikus schreef:Je stelling zou moeten luiden: Hoe groter de sociale controle en de groepsdwang, des te stabieler is het kerkbezoek.
Of waar de predikant (of ouderling/diaken) direct belt als een dienst gemist wordt, ook al is het een doordeweekse dienst.
De "veplichting" om toch maar naar de kerk te gaan is dan wel vrij groot, met als resultaat: Een stabiel kerkbezoek.
Ik weet het van tenminste uit 2 verschillende kerken en verbanden, dus wellicht zijn het incidenten, maar ik begrijp de stelling wel.