Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

ZWP

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:Wat mij betreft kan dit topic breder worden dan alleen net na het huwelijk. Dan hebben gelijk meer mensen ermee te maken.

Ik heb respect voor je principiële keuze Eilander, en ik bedoelde niet dat jullie onverstandig zijn oid.
Toch ben ik oprecht verbaasd over die keuze, en gezien de steeds kleinere gezinnen in refo-nederland, zullen dat er heel wat meer zijn.

Ik las ergens de volgende vergelijking: Je gaat ook geen gewas zaaien in grond die daar niet geschikt voor is en ook niet op een moment waarvan je weet dat dat niet goed gaat. Die verantwoordelijkheid hebben we toch?
Bijzonder vreemde vergelijking, vind ik. Is mijn vrouw niet geschikt hiervoor? Hoe weten wij dat een zwangerschap niet goed gaat? Hier snap ik echt niets van.
De vergelijking lijkt me duidelijk. Een boer zaait toch ook niet in het wilde weg, maar bedenkt en 'plant' zodat bijvoorbeeld zijn grond niet uitgeput raakt.
Het blijft een vergelijking, dus het gaat altijd ergens mank, maar het idee lijkt me duidelijk.

We plannen trouwens zo veel, en dan bij zo iets belangrijks, gaan we onze weg zonder plannen? Nogmaals, neem je dan de verantwoordelijkheid die we hebben?
ZWP

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Bijbels is m.i.: kinderen zijn een zegen.
Plannen van een vergadering gaat als volgt: het is nodig om bij elkaar te komen --> welke datum kiezen we?
Plannen van een gezin is: nemen we nog een kind of toch niet?
Het gaat om fundamenteel andere zaken. Feitelijk is het geen planning, maar keuze.
Uiteraard zijn kinderen een zegen, maar zijn méér kinderen meer zegen?

Geen karikatuur maken: niemand zegt 'nemen we nog een kind of niet?' alsof het om een boterham gaat. Er is nog wel een tussenweg lijkt me.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ZWP schreef: We plannen trouwens zo veel, en dan bij zo iets belangrijks, gaan we onze weg zonder plannen? Nogmaals, neem je dan de verantwoordelijkheid die we hebben?
Over welke verantwoordelijkheid gaat het dan, even om het helder te hebben zodat we niet langs elkaar heen praten?
Ik heb het nadrukkelijk over een situatie waar je als man en vrouw samen - voor Gods aangezicht - een beslissing neemt hierover. Dus niet dat je er nooit over nadenkt, er nooit over praat en alles maar laat gebeuren zelfs in een situatie dat een vrouw er psychisch aan onderdoor gaat.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is wel een beetje een luxediscussie. Als je meer dan 5000 euro per maand verdient, dan heb je de keuze een heel aantal kinderen op te voeden. Maar mensen die van een modaal inkomen moeten rondkomen, kunnen dat niet eens betalen. Los daarvan weet ik mensen die in een groot gezin opgroeiden, maar waar de ouders nooit ergens tijd voor hadden. Grote gezinnen in de bijbel hadden altijd meerdere moeders én de nodige hulp in de huishouding. Dat kun je niet zomaar naar onze tijd overplanten.

Ik begrijp wel waarom mensen die tegen inenten zijn, tegen voorbehoedmiddelen zijn, maar voor het overige kan ik de redenering niet volgen.

En helemaal niet als wordt gesteld dat mensen pas mogen trouwen als ze kinderen kunnen ontvangen. De bijbel geeft duidelijk aan dat je beter kunt trouwen dan branden en het lijkt me dat dat wel wat zwaarder mag meewegen. Het is bovendien onnatuurlijk om 10 jaar verkering te hebben. Een beetje opleiding duurt toch altijd vier tot zes jaar.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: En helemaal niet als wordt gesteld dat mensen pas mogen trouwen als ze kinderen kunnen ontvangen. De bijbel geeft duidelijk aan dat je beter kunt trouwen dan branden en het lijkt me dat dat wel wat zwaarder mag meewegen. Het is bovendien onnatuurlijk om 10 jaar verkering te hebben. Een beetje opleiding duurt toch altijd vier tot zes jaar.
Niet iedereen heeft voor de start van een studie al verkering ;)
Sommigen ontmoeten elkaar juist daar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ja, en sommigen ontmoeten nooit iemand, of ze kunnen geen kinderen krijgen. Dat begrijp ik natuurlijk ook, maar ik ging nu in op het argument dat mensen die geen geld hebben voor kinderen, niet zouden mogen trouwen. Als je dat stelt, dan heb je volgens mij de kern van het zevende gebod toch niet goed begrepen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Dit is wel een beetje een luxediscussie. Als je meer dan 5000 euro per maand verdient, dan heb je de keuze een heel aantal kinderen op te voeden. Maar mensen die van een modaal inkomen moeten rondkomen, kunnen dat niet eens betalen. Los daarvan weet ik mensen die in een groot gezin opgroeiden, maar waar de ouders nooit ergens tijd voor hadden. Grote gezinnen in de bijbel hadden altijd meerdere moeders én de nodige hulp in de huishouding. Dat kun je niet zomaar naar onze tijd overplanten.

Ik begrijp wel waarom mensen die tegen inenten zijn, tegen voorbehoedmiddelen zijn, maar voor het overige kan ik de redenering niet volgen.

En helemaal niet als wordt gesteld dat mensen pas mogen trouwen als ze kinderen kunnen ontvangen. De bijbel geeft duidelijk aan dat je beter kunt trouwen dan branden en het lijkt me dat dat wel wat zwaarder mag meewegen. Het is bovendien onnatuurlijk om 10 jaar verkering te hebben. Een beetje opleiding duurt toch altijd vier tot zes jaar.
:super Je verwoord prima de gangbare denkwijze. Men is echter nog wel de mening toegedaan dat men behoort te zeggen niet aan anti-conceptie te doen en daarover (dus) te liegen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb daarover nog nooit horen liegen, ik wist nauwelijks dat dat gevoelig ligt. Maar dat zal wel per regio verschillen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Ik heb daarover nog nooit horen liegen, ik wist nauwelijks dat dat gevoelig ligt. Maar dat zal wel per regio verschillen.
Misschien dit forum eens goed doornemen. :haha
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dit is wel een beetje een luxediscussie. Als je meer dan 5000 euro per maand verdient, dan heb je de keuze een heel aantal kinderen op te voeden. Maar mensen die van een modaal inkomen moeten rondkomen, kunnen dat niet eens betalen. Los daarvan weet ik mensen die in een groot gezin opgroeiden, maar waar de ouders nooit ergens tijd voor hadden. Grote gezinnen in de bijbel hadden altijd meerdere moeders én de nodige hulp in de huishouding. Dat kun je niet zomaar naar onze tijd overplanten.
Ik verdien geen 5000 euro per maand, overigens wel meer dan modaal. Maar het is wel keuzes maken in je uitgaven.

Ook in deze tijd krijg je gelukkig de nodige hulp. Waarom wordt dit toch zo oppervlakkig en zakelijk beschouwd? De Heere helpt ook in deze tijd, dat hebben wij al vaak mogen ervaren. Financieel - en ik bedoel echt niet dat wij zoveel geld hebben gekregen. Maar wel dat we voor een grote uitgave in het gezin stonden en net op dat moment een behoorlijke meevaller hadden (ik licht dat hier in het openbaar even niet toe), bijvoorbeeld.

Wel grappig om te constateren dat onze gezin altijd een behoorlijke aantrekkingskracht heeft op klasgenoten van onze kinderen: mee-eten gaat bij ons altijd gemakkelijk etc., velen vinden het erg gezellig, we hebben geregeld iemand in huis die in z'n eigen kleine gezinnetje wat problemen heeft, etc.

Waarmee ik niet wil bewijzen dat het altijd zo gaat in een groot gezin, maar wel heb ik problemen met het beeld dat hier geschetst wordt en wat we dus heel vaak tegenkomen. En ik vind dat voor de reformatorische gezindte, waar het vanouds zo was, triest. Ik kan het niet anders zeggen.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:

Volgens mij ging het hier over pas gehuwden . Als je besluit te trouwen moet je openstaan voor de kinderzegen. Is een stel nog niet zover dan moeten ze nog niet trouwen.
Wat is de Bijbelse argumentatie hier achter?
Vele lees het klassieke huwelijksformulier .

Voor mij persoonlijk is Psalm 128 een prachtig bewijs van een Bijbels gezinsleven.
1 Een lied Hammaaloth. Welgelukzalig is een iegelijk, die den HEERE vreest, die in Zijn wegen wandelt.
2 Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan.
3 Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel.
4 Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den HEERE vreest.
5 De HEERE zal u zegenen uit Sion, en gij zult het goede van Jeruzalem aanschouwen al de dagen uws levens;
6 En gij zult uw kindskinderen zien. Vrede over Israël!
Aan deze Psalm heb ik vaak moeten denken als wij met zijn achten rond de etenstafel zaten...wat een onverdiende zegen.
En inmiddels mag ik mijn kindskinderen zien. Vrede over Israël!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Het zijn er zes met ouders maakt 8. Het gaat niet om het aantal maar dat elk kind ervaren wordt als een zegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
DDD schreef:Acht is niet een heel groot gezin overigens. Dan denk ik aan 15 kinderen.
Het zijn er zes met ouders maakt 8. Het gaat niet om het aantal maar dat elk kind ervaren wordt als een zegen.
Mooi Huisman, nog mooier is het als het nageslacht in de voetsporen van hun vader en opa mogen gaan.
Genade is geen erfgoed.
Ik denk dat het krijgen van kleinkinderen nog meer bijzonder is dan het krijgen van een kind en dat vond ik al niet te evenaren met welke gebeurtenis dan ook.
Is dat zo ook voor jullie Huisman?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Mooi Huisman, nog mooier is het als het nageslacht in de voetsporen van hun vader en opa mogen gaan.
Genade is geen erfgoed.
Ik denk dat het krijgen van kleinkinderen nog meer bijzonder is dan het krijgen van een kind en dat vond ik al niet te evenaren met welke gebeurtenis dan ook.
Is dat zo ook voor jullie Huisman?
Absoluut,het krijgen van kleinkinderen en ook het zorgen voor je kleinkinderen is echt bijzonder. (Ik heb net onze kleinzoon de fles gegeven..genieten! )
Plaats reactie