Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Zita »

In die andere culturen vind ik het volledig passend. In de Nederlandse cultuur niet.
Ik vind het wel lastig in hoeverre je mee moet gaan met veranderingen in de Nederlandse cultuur. Wat de inrichting van de kerkdienst betreft doen we net alsof er in de afgelopen eeuw in Nederland niets gebeurd is.
Overigens waardeer ik de soberheid van de Nederlandse kerkdiensten heel sterk, maar dat komt ook doordat ik niet zo'n uitbundig type ben. Ik zie geen bindende voorschriften in de Bijbel, wat dat betreft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik vind het wel lastig in hoeverre je mee moet gaan met veranderingen in de Nederlandse cultuur. Wat de inrichting van de kerkdienst betreft doen we net alsof er in de afgelopen eeuw in Nederland niets gebeurd is.
Dat is niet helemaal waar, in de meeste kerken zijn we sneller gaan zingen. Of ritmisch, of niet-ritmisch, maar in de meeste kerken wordt elke toon geen 4 seconden meer aangehouden. (lees Psalmenoproer). En op veel plaatsen is een nieuwere vertaling ingevoerd (Herziene)
Zita schreef:Overigens waardeer ik de soberheid van de Nederlandse kerkdiensten heel sterk, maar dat komt ook doordat ik niet zo'n uitbundig type ben.
Ik dus ook niet en toen ik een kerkdienst bijwoonde waar de mensen gingen staan en meeklapten tijdens het zingen, durfde ik niet als enige te blijven zitten.
Maar het steeg boven mezelf uit. :hum
En misschien ben ik gevoelig voor een bepaalde sfeer, ik houd meer van een oude (dom)kerk dan van een strakke moderne kubus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Dipper »

Het is goed dat elk land en volk op eigen manier godsdienst belijd. Maar voor mij hoeft absoluut geen gedweep en opzweperigheid waarin je elkaar meeneemt.
En ook geen massahypnose - waar ik overigens ook wel eens reformatorische kerken op betrap als het gaat om psalmzang en orgelspel.
Buitenlanders zullen ook ons masale gesnoep tijdens de preek, allemaal op hetzelfde moment, wel vreemd vinden.

Ik heb in Amerika kerkdiensten meegemaakt waarin constant geroepen werd tijdens de preek: Amen, of Halleluja preacher. Ik heb het niet durven meedoen.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ik denk niet dat het een klein overblijfsel is, misschien dat het in Nederland steeds minder wordt, maar wereldwijd zijn het miljoenen mensen.
Ik beluisterde vanmorgen een preek over "de rust van het graf" over Job 3: Daar houden de bozen op van beroering,
en daar rusten de vermoeiden van kracht; daar zijn de gebondenen te zamen in rust; zij horen de stem des drijvers niet.


De dominee begon de preek met: "De aarde wordt steeds leger, en de hemel wordt steeds voller."
Een ernstige preek, maar kan die hier niet kan doorgeven. Maar wel belangrijk om alles in zijn verband te zien. de tijd
waarin wij leven vertoont tekenen. En we moeten de tekenen niet voorbijgaan. Het is onze opdracht deze tekenen op deze
tekenen acht te geven. Hij zei ook: De meesten van de Kerk zijn binnen, maar er moeten er nog toegebracht worden zolang
de wereld nog gedragen wordt.
En wat voor een grond had hij voor deze uitspraken? En dan doel ik op dat de meesten binnen zijn?
Natuurlijk het einde der tijden komt steeds dichterbij, maar niemand weet de dag en de ure.
In de vroege kerk waren er ook mensen die de wederkomst verwachten.
En in de Middeleeuwen werd dit geluid ook al gehoord dat het einde nabij is.
In de eerste plaats gaat het om of wijzelf bereid zijn binnen te gaan!
En dat is ook het doel van de prediking; mensen te bewegen tot het geloof.
Nu weet ik natuurlijk niet de inhoud van de preek die je geluisterd heb, misschien kan je hem delen?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

---knip--- Tegen forumregels
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Wat dus in mijn reactie stond: m.i. kun je geen beroep doen op 'onze sobere volksaard' om sobere erediensten te rechtvaardigen.

Ik had daarbij gevoegd wat YouTube-filmpjes met voorbeelden van de hedendaagse Nederlandse volksaard:
---knip--- Niet toegestaan
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Wim Anker »

rekcor schreef:
Mara schreef:Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit
We 'moeten' natuurlijk helemaal niets. Waar het mij om gaat: mogen we opschuiven naar dit? Ik proef in sommige reacties (in andere threads) dat het antwoord 'nee' is, omdat het niet als 'sober' en 'heilig' wordt ervaren. Klopt dat?
Als jij graag met een peniskoker in de kerk wil gaan zitten omdat dat door de papoea's ook gedaan word, ga je gang. Vergun mij echter de vrijheid on het een tikje debiel te vinden.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Wim Anker schreef:
rekcor schreef:
Mara schreef:Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit
We 'moeten' natuurlijk helemaal niets. Waar het mij om gaat: mogen we opschuiven naar dit? Ik proef in sommige reacties (in andere threads) dat het antwoord 'nee' is, omdat het niet als 'sober' en 'heilig' wordt ervaren. Klopt dat?
Als jij graag met een peniskoker in de kerk wil gaan zitten omdat dat door de papoea's ook gedaan word, ga je gang. Vergun mij echter de vrijheid on het een tikje debiel te vinden.
Dit een debattruc: de mening van een ander tot in het extreme doortrekken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door refo »

rekcor schreef:
Wim Anker schreef:
rekcor schreef:
Mara schreef:Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit
We 'moeten' natuurlijk helemaal niets. Waar het mij om gaat: mogen we opschuiven naar dit? Ik proef in sommige reacties (in andere threads) dat het antwoord 'nee' is, omdat het niet als 'sober' en 'heilig' wordt ervaren. Klopt dat?
Als jij graag met een peniskoker in de kerk wil gaan zitten omdat dat door de papoea's ook gedaan word, ga je gang. Vergun mij echter de vrijheid on het een tikje debiel te vinden.
Dit een debattruc: de mening van een ander tot in het extreme doortrekken.
Was het maar een truc.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door refo »

Mijn dochter heeft over deze materie een eindgesprek gehad voor haar master theologie.

De immigrantenkerken voorzien in een behoefte, maar waarom passen die mensen niet in onze gemeenten? Dat zou toch moeten? (Voor de goede orde: dat gaat over de PKN)
Behalve alle argumenten voor: het zou inderdaad moeten blijft toch de weerstand van het gemiddelde kerklid. Die voelt zich thuis in een bepaalde gemeente waar op een bepaalde manier gevierd wordt. Dan zou de immigrant zich thuisvoelen, maar de leden niet meer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door huisman »

refo schreef:Mijn dochter heeft over deze materie een eindgesprek gehad voor haar master theologie.

De immigrantenkerken voorzien in een behoefte, maar waarom passen die mensen niet in onze gemeenten? Dat zou toch moeten? (Voor de goede orde: dat gaat over de PKN)
Behalve alle argumenten voor: het zou inderdaad moeten blijft toch de weerstand van het gemiddelde kerklid. Die voelt zich thuis in een bepaalde gemeente waar op een bepaalde manier gevierd wordt. Dan zou de immigrant zich thuisvoelen, maar de leden niet meer.

Het lijkt op een spookrijder die vindt dat de anderen allemaal zijn kant op moeten rijden. Misschien kan de spookrijder/immigrant zich wat aanpassen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

Het gaat in een kerkdienst niet om jou en jouw gewoonten, Huismus. Het gaat om God en Zijn eer. Niemand hoeft zich aan jouw gewoonten aan te passen.
Laatst gewijzigd door modesto op 07 jan 2015, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door RefoCalvinist »

huisman schreef:
refo schreef:Mijn dochter heeft over deze materie een eindgesprek gehad voor haar master theologie.

De immigrantenkerken voorzien in een behoefte, maar waarom passen die mensen niet in onze gemeenten? Dat zou toch moeten? (Voor de goede orde: dat gaat over de PKN)
Behalve alle argumenten voor: het zou inderdaad moeten blijft toch de weerstand van het gemiddelde kerklid. Die voelt zich thuis in een bepaalde gemeente waar op een bepaalde manier gevierd wordt. Dan zou de immigrant zich thuisvoelen, maar de leden niet meer.

Het lijkt op een spookrijder die vindt dat de anderen allemaal zijn kant op moeten rijden. Misschien kan de spookrijder/immigrant zich wat aanpassen.
En dat heet nu contextualiseren. Jezelf als kerk aan de cultuur aanpassen, zodat de cultuur de drempel over kan stappen om mee te gaan doen.
Met het grote gevaar dat je de Inhoud mee gaat contextualiseren. Pertinent op tegen. Je hoeft je als kerk niet aan te gaan passen aan de cultuur, maar je moet laten zien dat je als kerk waardevol ben in deze samenleving. Laten zien dat je Iets hebt wat hun niet hebben.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door huisman »

modesto schreef:Het gaat in een kerkdienst niet om jou en jouw gewoonten, Huismus. Het gaat om God en Zijn eer. Niemand hoeft zich aan jouw gewoonten aan te passen.
huisman is de naam, aangenaam kennis te maken :hi

En inhoudelijk: Daar is juist de sobere liturgie voor bedoeld, om God, Zijn Woord en Zijn eer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Bonny »

huisman schreef:
modesto schreef:Het gaat in een kerkdienst niet om jou en jouw gewoonten, Huismus. Het gaat om God en Zijn eer. Niemand hoeft zich aan jouw gewoonten aan te passen.
huisman is de naam, aangenaam kennis te maken :hi

En inhoudelijk: Daar is juist de sobere liturgie voor bedoeld, om God, Zijn Woord en Zijn eer.
En dat is nu juist in de meeste migrantenkerken anders. Centrale vraag is dan ook: is zo'n dienst wel tot Gods eer?
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie