Re: Televisiebezit
Geplaatst: 07 aug 2014, 07:47
DIA, volgens mij moet je echt leren goed te lezen, dit is namelijk totaal niet wat DDD zegt, hoe krijg je het toch voor elkaar om zo'n conclusie te trekken...
Rustig maar, DIA, het probleem is voor mij en anderen met mij, dat aan zulke verhaaltjes veel meer waarde wordt gehecht dan aan Gods Woord. Ik krijg advies van mensen om zulke verhalen te lezen. Om zo te lezen hoe de Heere werkt. Maar het is toch veel belangrijker om Gods Woord te lezen?-DIA- schreef:Ik wil het niet, dat is wel bekend, maar kom wel steeds meet tot de overtuiging dat ik me moet terugtrekken van dit forum.DDD schreef:Dat herken ik wel. Ik stoor me er zelf ook aan. Er zijn van die boekjes met allerhande wonderlijke verhalen. Ik wil ze best geloven, maar er staat geen voetnoot in. Een christelijke uitgever zou zoiets naar mijn voorlopig idee niet moeten willen uitgeven. Het brengt auteurs in de verleiding het een en ander te verzinnen, en in ieder geval maakt het historisch onderzoek heel moeilijk of onmogelijk.
Terwijl bronvermelding vaak heel eenvoudig zou zijn. Ik ben misschien wat wantrouwend van aard. Maar dit is misschien wel wat voor een heel ander draadje, ik zou hierover graag andere meningen horen. Het is een onderwerp waarover ook in de reformatorische media nauwelijks gepubliceerd is.
Het is en blijft toch een strijd. Een woord als hierboven tast het heilige aan. De tere vreze Gods. En de grote werken van die God worden verachtelijk aan de kant gezet. Laat het dan zo gaan, ik meen dat ik toch genoeg heb gezegd, maar dit grijpt wel diep in. Hopende in uw zielen toch wat de overtuiging te hebben gewekt. Zo niet. verwerp het dan, maar dan zult u ook de gevolgen daarvan ervaren. Zo niet in dit leven, dan na dit leven.
U mag over mij heen lopen, dat ben ik gewend geraakt, maar kom alstublieft niet aan die Hoge Heilige Alleswetende en Alomtegenwoordige Grote God. Dat snijdt mij door de ziel.
Ik geloof zeker, ik voel het, er zijn sommigen die tegen hun consciëntie ingaan, en dat is erg. Meest voor de eigen ziel. U kunt vrijer willen geloven, maar u weet ook dat God de Onveranderlijke is.
Laat het hier dan bij. Ik hoop de kracht te ontvangen om te kunnen zwijgen. En mocht het eens zijn, dan nog eens wat opbouwends te plaatsen, tot nut van onsterfelijke zielen.
Ja zeker. Volgens mij is dit een valse tegenstelling: niemand zal zeggen dat je alleen bekeringsgeschiedenissen of soortgelijke verhalen moet lezen en vooral de Bijbel links moet laten liggen (dat het in de praktijk wel gebeurt, is wat anders).Hendrien schreef:Rustig maar, DIA, het probleem is voor mij en anderen met mij, dat aan zulke verhaaltjes veel meer waarde wordt gehecht dan aan Gods Woord. Ik krijg advies van mensen om zulke verhalen te lezen. Om zo te lezen hoe de Heere werkt. Maar het is toch veel belangrijker om Gods Woord te lezen?-DIA- schreef:Ik wil het niet, dat is wel bekend, maar kom wel steeds meet tot de overtuiging dat ik me moet terugtrekken van dit forum.DDD schreef:Dat herken ik wel. Ik stoor me er zelf ook aan. Er zijn van die boekjes met allerhande wonderlijke verhalen. Ik wil ze best geloven, maar er staat geen voetnoot in. Een christelijke uitgever zou zoiets naar mijn voorlopig idee niet moeten willen uitgeven. Het brengt auteurs in de verleiding het een en ander te verzinnen, en in ieder geval maakt het historisch onderzoek heel moeilijk of onmogelijk.
Terwijl bronvermelding vaak heel eenvoudig zou zijn. Ik ben misschien wat wantrouwend van aard. Maar dit is misschien wel wat voor een heel ander draadje, ik zou hierover graag andere meningen horen. Het is een onderwerp waarover ook in de reformatorische media nauwelijks gepubliceerd is.
Het is en blijft toch een strijd. Een woord als hierboven tast het heilige aan. De tere vreze Gods. En de grote werken van die God worden verachtelijk aan de kant gezet. Laat het dan zo gaan, ik meen dat ik toch genoeg heb gezegd, maar dit grijpt wel diep in. Hopende in uw zielen toch wat de overtuiging te hebben gewekt. Zo niet. verwerp het dan, maar dan zult u ook de gevolgen daarvan ervaren. Zo niet in dit leven, dan na dit leven.
U mag over mij heen lopen, dat ben ik gewend geraakt, maar kom alstublieft niet aan die Hoge Heilige Alleswetende en Alomtegenwoordige Grote God. Dat snijdt mij door de ziel.
Ik geloof zeker, ik voel het, er zijn sommigen die tegen hun consciëntie ingaan, en dat is erg. Meest voor de eigen ziel. U kunt vrijer willen geloven, maar u weet ook dat God de Onveranderlijke is.
Laat het hier dan bij. Ik hoop de kracht te ontvangen om te kunnen zwijgen. En mocht het eens zijn, dan nog eens wat opbouwends te plaatsen, tot nut van onsterfelijke zielen.
Wat doet het ertoe? Voor jouw? Of het feit of fictie is?Dodo schreef:Maar hoe weet je of zulke verhalen echt zo gebeurd zijn? Dat van die politieagent die zo vol was van Gods liefde dat hij zijn werk niet kon doen en toch gebeurden er geen ongelukken toen hij het verkeer moest regelen. Het kan zo gebeurd zijn, het kan ook verzonnen zijn. Hoe weet ik dat?
Ik heb ergens zo'n boekje van de vereniging voor zondagsrust, dat staat vol met verhaaltjes over mensen die de zondagsrust breken en er voor gestraft worden (soms pas na jaren). Of de rust juist houden en er voor gezegend worden. Is dat allemaal echt zo gebeurd? Ik vraag me dat af eigenlijk.
Met verzonnen verhalen kun je niet aantonen hoe goed en groot God is.WimA schreef:Wat doet het ertoe? Voor jouw? Of het feit of fictie is?Dodo schreef:Maar hoe weet je of zulke verhalen echt zo gebeurd zijn? Dat van die politieagent die zo vol was van Gods liefde dat hij zijn werk niet kon doen en toch gebeurden er geen ongelukken toen hij het verkeer moest regelen. Het kan zo gebeurd zijn, het kan ook verzonnen zijn. Hoe weet ik dat?
Ik heb ergens zo'n boekje van de vereniging voor zondagsrust, dat staat vol met verhaaltjes over mensen die de zondagsrust breken en er voor gestraft worden (soms pas na jaren). Of de rust juist houden en er voor gezegend worden. Is dat allemaal echt zo gebeurd? Ik vraag me dat af eigenlijk.
Daarom zei ik ook: als je deze verhalen niet kunt geloven, laat ze dan gewoon liggen. En lees je Bijbel.Dodo schreef:Maar hoe weet je of zulke verhalen echt zo gebeurd zijn? Dat van die politieagent die zo vol was van Gods liefde dat hij zijn werk niet kon doen en toch gebeurden er geen ongelukken toen hij het verkeer moest regelen. Het kan zo gebeurd zijn, het kan ook verzonnen zijn. Hoe weet ik dat?
Ik heb ergens zo'n boekje van de vereniging voor zondagsrust, dat staat vol met verhaaltjes over mensen die de zondagsrust breken en er voor gestraft worden (soms pas na jaren). Of de rust juist houden en er voor gezegend worden. Is dat allemaal echt zo gebeurd? Ik vraag me dat af eigenlijk.
Waarom is het nodig deze geschiedenissen per definitie in twijfel te trekken?DDD schreef:Dan blijft staan dat daarmee voor een aantal mensen afbreuk wordt gedaan aan het Koninkrijk van God, en dat dat erg te betreuren is.
En ook dat uitgevers schrijvers in de verleiding brengen om het niet zo nauw te nemen met de waarheid, en dat is ook niet volgens de belijdenis.
Tenslotte is het een gemiste kans om anderen te overtuigen van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons leven.
Van Dam vermeldde inderdaad wel altijd waar hij een verhaal vandaan had. Ik vind dat heel goed, maar ik denk dat er hier mensen zijn die geen genoegen nemen met: "Het verhaal over X heb ik gehoord van Y die het uit de mond van X opgetekend heeft."Posthoorn schreef:Waarom is het nodig deze geschiedenissen per definitie in twijfel te trekken?DDD schreef:Dan blijft staan dat daarmee voor een aantal mensen afbreuk wordt gedaan aan het Koninkrijk van God, en dat dat erg te betreuren is.
En ook dat uitgevers schrijvers in de verleiding brengen om het niet zo nauw te nemen met de waarheid, en dat is ook niet volgens de belijdenis.
Tenslotte is het een gemiste kans om anderen te overtuigen van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons leven.
Wil je overigens op dit gebied goed gedocumenteerde geschiedenissen lezen, dan verwijs ik je graag naar de serie 'Komt luistert toe' van J. van Dam, of 'Jonge Zangers' van Joh. Westerbeke.
Zeker niet als je er bij voorbaat al sceptisch tegenover staat.eilander schreef:Van Dam vermeldde inderdaad wel altijd waar hij een verhaal vandaan had. Ik vind dat heel goed, maar ik denk dat er hier mensen zijn die geen genoegen nemen met: "Het verhaal over X heb ik gehoord van Y die het uit de mond van X opgetekend heeft."Posthoorn schreef:Waarom is het nodig deze geschiedenissen per definitie in twijfel te trekken?DDD schreef:Dan blijft staan dat daarmee voor een aantal mensen afbreuk wordt gedaan aan het Koninkrijk van God, en dat dat erg te betreuren is.
En ook dat uitgevers schrijvers in de verleiding brengen om het niet zo nauw te nemen met de waarheid, en dat is ook niet volgens de belijdenis.
Tenslotte is het een gemiste kans om anderen te overtuigen van de werkelijkheid van Gods aanwezigheid in ons leven.
Wil je overigens op dit gebied goed gedocumenteerde geschiedenissen lezen, dan verwijs ik je graag naar de serie 'Komt luistert toe' van J. van Dam, of 'Jonge Zangers' van Joh. Westerbeke.
Met alle respect voor DIA die het vast niet zo bedoelt, maar dit ervaar ik toch als een stukje 'religieuze powerplay' en zich niet inleven in anderen zoals dat typerend lijkt voor de refokring. Ik kom het althans vaker tegen, bijv:-DIA- schreef: Ik wil het niet, dat is wel bekend, maar kom wel steeds meet tot de overtuiging dat ik me moet terugtrekken van dit forum.
Het is en blijft toch een strijd. Een woord als hierboven tast het heilige aan. De tere vreze Gods. En de grote werken van die God worden verachtelijk aan de kant gezet.
Is dat ook een manier van geloven?...-DIA- schreef: Ik geloof zeker, ik voel het, er zijn sommigen die tegen hun consciëntie ingaan, en dat is erg. Meest voor de eigen ziel. U kunt vrijer willen
geloven, maar u weet ook dat God de Onveranderlijke is.