Je zou de vraag ook kunnen omdraaien DIA. Zijn de puriteinen, Ryle etc wel Schriftuurlijk en bevindelijk? Zelf denk ik van wel... Alhoewel er best verschil zit tussen de verschillende puriteinen.-DIA- schreef:Ik vraag me eigenlijk wel in alle gemoede af waarin de genoemde predikanten minder Schriftuurlijk of bevindelijk zouden zijn?Panny schreef:Ik snap het nog niet helemaal ;-)
Als ik dit leest in het antwoord van de dominee:
"De namen die u noemt en die u niet zo bevallen zijn van mensen na de Afscheiding. De gemeenten die daaruit overgebleven zijn, zijn gevormd door de gezelschappen en dragen daarvan de sporen"........."De Puriteinen staan meer in de tradite van de Reformatie en zijn schriftuurlijk en bevindelijk. Daar kun je inderdaad meer uit leren".
Dit geldt dan toch niet alleen voor de boeken die geschreven worden door deze dominee's? Maar in het algemeen voor de betreffende kerkverbanden (dus ook preken etc.)?
Wie kan mij een beetje op weg helpen waar er op gedoeld wordt?
Want in feite gaat, als men de genoemde bevindelijke (toch wel!) predikers niet meer leest de kennis van onze vaderen
verloren. Op dit forum is dat al heel goed te merken. Wat onze eenvoudige door God geleerde vaderen wisten, wat hun
Enige Troost, beiden in leven en sterven was, dat wordt niet meer begrepen en voor ouderwets en bekrompen gehouden.
Ik meen ten stelligste dat dit de oorzaak vindt in het niet meer (goed) lezen van de geschriften van onze vaderen, en ook de
invloed van boeken en geschriften die nu juist wél worden gelezen.
Daarbij kan men op deze manier onmogelijk meer begrijpen hoe een kerkverband als de Gereformeerd Gemeenten is
ontstaan. Wat was de reden dat de Ledeboerianen en Kruisgezinden niet meegingen met de Christelijke Afgescheiden
gemeenten? Daar ligt, naar ik vast geloof, juist het punt, wat nu boven komt drijven.
Wanneer je stelt dat er heel wat kennis verloren gaat als ds moerkerken. Kersten etc niet gelezen wordt, veronderstel je dat je dus heel wat mist bij de puriteinen of Kersten. Of begrijp ik je antwoord verkeerd? En wat zijn dan de verschillen tussen de genoemde schrijvers t.o.v. de schrijvers zoals ds. Kersten? Is het omdat zij meer vanuit de Nadere Reformatie schrijven i.p.v. de Reformatie?