Zwarte Piet.... racistisch?

Reiziger

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Reiziger »

:deg

Het is een onschuldig kinderfeest, dat van mij vrolijk gevierd mag worden.

En wat betreft dat oordeel van de VN: Laat ze door de grond zakken :deg :deg :deg
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef::deg

En wat betreft dat oordeel van de VN: Laat ze door de grond zakken :deg :deg :deg
De schrijver in DWS wees op de religieus aandoende zaken die bij kinderen verwarring kunnen teweeg brengen.
Het boek van Sinterklaas, zijn alwetendheid...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
parsifal

Bericht door parsifal »

Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA

Bericht door WimA »

-DIA- schreef:

De schrijver in DWS wees op de religieus aandoende zaken die bij kinderen verwarring kunnen teweeg brengen.
Klopt. Zinloze discussie. Laat de doden hun doden begraven.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
Kan deze mevrouw er ook voor zorgen dat we die dikke man vóór de kerstdagen niet meer tegenkomen?
En we geen stoet met kindertjes met enge dodenmaskers door de straten zien gaan, volgende week?
Dat laatste "feest" is een stuk schadelijker voor tere kinderzieltjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger

Bericht door Reiziger »

-DIA- schreef:

Je moet de kinderen geen zaken vertellen over dat Sint alwetend zou zijn, of over zijn boek.
Vier gewoon vrolijk het feest, en dan is er niks aan de hand
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
Maar ze bekende wel kleur! :modo
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Ze hadden als proef (ik geloof in Amsterdam) andere kleuren pietjes ingezet. Een jongetje dacht dat de blauwe piet misselijk was. :haha
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:
Ze hadden als proef (ik geloof in Amsterdam) andere kleuren pietjes ingezet. Een jongetje dacht dat de blauwe piet misselijk was. :haha
... en groene piet zeeziek was, witte piet erg geschrokken, rode piet zich schaamde, gele piet teveel wortelen van schimmel gegeten had, bruine piet te lang onder zonnebank gelegen had, etc. etc.

Wat een onzinnig gedoe.

Overigens weet ik uit de 1e hand dat slavernij (juist ook onder de jeugd) een rol speelt bij Antillianen en andere nederlandse kolonien.
Maar daar heeft onze zwarte piet niets mee uitstaan; had ie maar niet door de schoorsteen moeten komen :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
boontje

Bericht door boontje »

Zelf heb ik bij zwarte Piet nooit de associatie gehad met zwarte mensen. Maar als je ziet hoe de meeste zwarte Pieten er uit zien, dan komt hun uiterlijk toch wel èrg overeen met ouderwetse karikaturen van 'negertjes' (een woord dat we terecht niet meer gebruiken).
Een kennis vertelde hoe ze vorig jaar op station Schiphol een Pietenorkestje had zien spelen, en een aantal keurig geklede reizigers met een zwarte huidskleur geschokt en gegeneerd had zien kijken. En dat een goede vriend van haar die in Suriname geboren was, zich altijd ongemakkelijk voelde bij het feest en dat ook niet wilde vieren.
In de discussie valt mij op dat ik op radio en tv nog niet één zwarte Nederlander heb gehoord over de kwestie. En ik kan wat gemist hebben, maar volgens mij zijn onze media nog niet op het idee gekomen om het hen eens te vragen, zo vol zijn we als autochtone Nederlanders van ons eigen gelijk en onze eigen onschuld...
Kortom, ik denk dat we de discussie wèl heel serieus moeten nemen, al zie ik de kleurenpiet nog niet echt als een oplossing. Misschien helpt het al wat als de zwarte Pieten niet meer standaard dikke lippen en kroeshaar hebben; dan zou het argument dat ze zwart zijn vanwege de schoorstenen nog enig hout snijden.
Mara

Bericht door Mara »

boontje schreef:Zelf heb ik bij zwarte Piet nooit de associatie gehad met zwarte mensen. Maar als je ziet hoe de meeste zwarte Pieten er uit zien, dan komt hun uiterlijk toch wel èrg overeen met ouderwetse karikaturen van 'negertjes' (een woord dat we terecht niet meer gebruiken).
Een kennis vertelde hoe ze vorig jaar op station Schiphol een Pietenorkestje had zien spelen, en een aantal keurig geklede reizigers met een zwarte huidskleur geschokt en gegeneerd had zien kijken. En dat een goede vriend van haar die in Suriname geboren was, zich altijd ongemakkelijk voelde bij het feest en dat ook niet wilde vieren.
In de discussie valt mij op dat ik op radio en tv nog niet één zwarte Nederlander heb gehoord over de kwestie. En ik kan wat gemist hebben, maar volgens mij zijn onze media nog niet op het idee gekomen om het hen eens te vragen, zo vol zijn we als autochtone Nederlanders van ons eigen gelijk en onze eigen onschuld...
Kortom, ik denk dat we de discussie wèl heel serieus moeten nemen, al zie ik de kleurenpiet nog niet echt als een oplossing. Misschien helpt het al wat als de zwarte Pieten niet meer standaard dikke lippen en kroeshaar hebben; dan zou het argument dat ze zwart zijn vanwege de schoorstenen nog enig hout snijden.
Jawel hoor. Het begon bij DWDD met Prem Radikishun.
En bij P&W zat ene Quincy Gario en Arnie Heinze. Ik heb het even opgezocht.
En de discussie stopt nog lang niet, vrees ik.
Wel vreemd dat het anno 2013 ineens gekwetste gevoelens oproept en geschokte gezichten.
Als wij in het buitenland zijn zien wij toch ook soms vreemde dingen die wij niet begrijpen? Vroeger was iedereen onwetend, maar tegenwoordig verdiep je je toch in een land als je er naar toe gaat?
boontje

Bericht door boontje »

Het gesprek bij Pauw en Witteman heb ik gezien. Maar Quincy was de aanstichter van het debat, en ik vond dat hij niet netjes werd behandeld. Wat ik bedoel is dat ik daarna niet heb gehoord of gelezen dat ook aan andere 'zwarte Nederlanders' is gevraagd hoe zij het beleven.
Het zijn vooral de 'witten' die vertellen dat de 'zwarten' het niet erg moeten vinden....
Mara

Bericht door Mara »

boontje schreef:En wat zeiden Prem, Quincy en Arnie?
Ik heb het nageluisterd, P.R. dus, wat een enorme bler is die man zeg. Sinterklaas bestaat niet, sinterklaas bestaat niet, roept hij vanuit het niets.
De beide andere heb ik wel gezien en die waren gekwetst, in hun jeugd al.
Wim Daniëls, de Neerlandicus legde een aantal sinterklaasliedjes onder de zeef.
In Nederland leren wij altijd om ons aan te passen, als we gaan emigreren. De gewoontes en de gebruiken van het land waar je naar toe gaat, te respecteren, ook al begrijp je er niets van.
Het Chinese Nieuwjaar ziet er voor ons ook belachelijk uit, met al die draken en dat gedans door de straten.
Elk jaar de stierenrace in Spanje vind ik ook een verschrikking.
Evenals het gesmijt met tomaten.
Zo is er vast nog veel meer op te noemen.
Ik lees en hoor vaak het woord: gggggristenen.
En het is pas eind oktober en dus nog lang geen 5 december. :jongle
boontje

Bericht door boontje »

'In Nederland leren we ons aan te passen als je gaat emigreren'...
Maar Suriname en de Antillen waren altijd al een onderdeel van Nederland. Wij hebben als Nederlanders deze gebieden eeuwen geleden ongevraagd tot kolonie gemaakt en vervolgens vele duizenden slaven naar toe gebracht.
Je zou toch hopen dat we 150 jaar na de afschaffing van de slavernij eindelijk eens zouden leren om serieus naar onze landgenoten te luisteren...
Mara

Bericht door Mara »

Doen we dat niet dan?
En hoe gaat dat dan met de andere voormalige kolonies, van andere landen? Nederland was daar toch niet de enige mee?
Integendeel!
En het is gemakkelijk om alle negatieve aspecten hiervan nu naar voren te schuiven. Maar de geschiedenis heeft geleerd dat het met veel landen, nadat ze geen kolonie meer waren, niet altijd beter ging!
Het is in een heel andere tijd gebeurd. Dat is niet te vergelijken met nu. De mensen zijn er trouwens echt geen haar beter op geworden, want er zijn nog steeds oorlogen en heeft men weinig respect voor elkaar.
Plaats reactie