Het is een onschuldig kinderfeest, dat van mij vrolijk gevierd mag worden.
En wat betreft dat oordeel van de VN: Laat ze door de grond zakken

De schrijver in DWS wees op de religieus aandoende zaken die bij kinderen verwarring kunnen teweeg brengen.Forummer schreef:![]()
En wat betreft dat oordeel van de VN: Laat ze door de grond zakken![]()
![]()
Klopt. Zinloze discussie. Laat de doden hun doden begraven.-DIA- schreef:De schrijver in DWS wees op de religieus aandoende zaken die bij kinderen verwarring kunnen teweeg brengen.Forummer schreef:![]()
![]()
Het boek van Sinterklaas, zijn alwetendheid...
Kan deze mevrouw er ook voor zorgen dat we die dikke man vóór de kerstdagen niet meer tegenkomen?parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
Je moet de kinderen geen zaken vertellen over dat Sint alwetend zou zijn, of over zijn boek.-DIA- schreef:De schrijver in DWS wees op de religieus aandoende zaken die bij kinderen verwarring kunnen teweeg brengen.Forummer schreef:![]()
![]()
Het boek van Sinterklaas, zijn alwetendheid...
Maar ze bekende wel kleur!parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
Ze hadden als proef (ik geloof in Amsterdam) andere kleuren pietjes ingezet. Een jongetje dacht dat de blauwe piet misselijk was.jakobmarin schreef:Maar ze bekende wel kleur!parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
... en groene piet zeeziek was, witte piet erg geschrokken, rode piet zich schaamde, gele piet teveel wortelen van schimmel gegeten had, bruine piet te lang onder zonnebank gelegen had, etc. etc.Mara schreef:Ze hadden als proef (ik geloof in Amsterdam) andere kleuren pietjes ingezet. Een jongetje dacht dat de blauwe piet misselijk was.jakobmarin schreef:Maar ze bekende wel kleur!parsifal schreef:Op zich is er niets mis mee om de man blauw of groen te maken. Alleen het hele idee dat de VN zich hiermee bemoeit is wat vreemd, waarbij een onderzoeker ook nog eens voor haar beurt praat.
Jawel hoor. Het begon bij DWDD met Prem Radikishun.boontje schreef:Zelf heb ik bij zwarte Piet nooit de associatie gehad met zwarte mensen. Maar als je ziet hoe de meeste zwarte Pieten er uit zien, dan komt hun uiterlijk toch wel èrg overeen met ouderwetse karikaturen van 'negertjes' (een woord dat we terecht niet meer gebruiken).
Een kennis vertelde hoe ze vorig jaar op station Schiphol een Pietenorkestje had zien spelen, en een aantal keurig geklede reizigers met een zwarte huidskleur geschokt en gegeneerd had zien kijken. En dat een goede vriend van haar die in Suriname geboren was, zich altijd ongemakkelijk voelde bij het feest en dat ook niet wilde vieren.
In de discussie valt mij op dat ik op radio en tv nog niet één zwarte Nederlander heb gehoord over de kwestie. En ik kan wat gemist hebben, maar volgens mij zijn onze media nog niet op het idee gekomen om het hen eens te vragen, zo vol zijn we als autochtone Nederlanders van ons eigen gelijk en onze eigen onschuld...
Kortom, ik denk dat we de discussie wèl heel serieus moeten nemen, al zie ik de kleurenpiet nog niet echt als een oplossing. Misschien helpt het al wat als de zwarte Pieten niet meer standaard dikke lippen en kroeshaar hebben; dan zou het argument dat ze zwart zijn vanwege de schoorstenen nog enig hout snijden.
Ik heb het nageluisterd, P.R. dus, wat een enorme bler is die man zeg. Sinterklaas bestaat niet, sinterklaas bestaat niet, roept hij vanuit het niets.boontje schreef:En wat zeiden Prem, Quincy en Arnie?