Is Tim Keller een calvinist?

elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door elbert »

Die betere gidsen zouden wel eens in het verleden geleefd kunnen hebben.
Probleem is wel dat we ook nu gidsen nodig hebben.
En als die betere gidsen er nu zijn, hebben ze misschien wel een minder aansprekende schrijfstijl dan Keller.
Nou ja, niemand heeft alle gaven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Luther »

In de reactie van kand. M.K. de Wilde (vandaag in het RD) kon ik me goed vinden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:In de reactie van kand. M.K. de Wilde (vandaag in het RD) kon ik me goed vinden.
Ik kan het digitaal niet vinden, staat de reactie niet in de digitale versie?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef:In de reactie van kand. M.K. de Wilde (vandaag in het RD) kon ik me goed vinden.
Ik kan het digitaal niet vinden, staat de reactie niet in de digitale versie?
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Hoewel, ik kan wel een beetje raden hoe zijn reactie is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door DDD »

Wel in de digitale krant, niet op de website. Van de digitale krant kunnen foto's worden gemaakt.

Ik vond het een uitstekende reactie. Ik had ook al het idee dat het oordeel slechts op enkele fragmenten was gebaseerd, maar ik ben geen theoloog.

Dat is hetzelfde euvel als mensen die aan de prediking van iemand ontlenen dat hij vermogens in de mens legt. Dat is vaak een onterecht verwijt. Goed dat de heer De Wilde daarop wijst.

Overigens is het nog steeds een opmerkelijk verwijt van dominee De Vries, want Arminius stond natuurlijk helemaal in de reformatorische traditie. Anders zou Luther daar zeker ook niet onder kunnen worden geschaard. Ik vond het een enghartig artikel. Dat is jammer. Waarom niet op een positieve manier nog wat puntjes op de i gezet. Dat zou heel anders overkomen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Wel in de digitale krant, niet op de website. Van de digitale krant kunnen foto's worden gemaakt.

Ik vond het een uitstekende reactie. Ik had ook al het idee dat het oordeel slechts op enkele fragmenten was gebaseerd, maar ik ben geen theoloog.

Dat is hetzelfde euvel als mensen die aan de prediking van iemand ontlenen dat hij vermogens in de mens legt. Dat is vaak een onterecht verwijt. Goed dat de heer De Wilde daarop wijst.

Overigens is het nog steeds een opmerkelijk verwijt van dominee De Vries, want Arminius stond natuurlijk helemaal in de reformatorische traditie. Anders zou Luther daar zeker ook niet onder kunnen worden geschaard. Ik vond het een enghartig artikel. Dat is jammer. Waarom niet op een positieve manier nog wat puntjes op de i gezet. Dat zou heel anders overkomen.
En het vreemde is dat dr. De Vries doorgaans heel evenwichtig schrijft. Van Keller zijn inmiddels 7 boeken in het Nederlands vertaald.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door huisman »

Luther schreef:
DDD schreef:Wel in de digitale krant, niet op de website. Van de digitale krant kunnen foto's worden gemaakt.

Ik vond het een uitstekende reactie. Ik had ook al het idee dat het oordeel slechts op enkele fragmenten was gebaseerd, maar ik ben geen theoloog.

Dat is hetzelfde euvel als mensen die aan de prediking van iemand ontlenen dat hij vermogens in de mens legt. Dat is vaak een onterecht verwijt. Goed dat de heer De Wilde daarop wijst.

Overigens is het nog steeds een opmerkelijk verwijt van dominee De Vries, want Arminius stond natuurlijk helemaal in de reformatorische traditie. Anders zou Luther daar zeker ook niet onder kunnen worden geschaard. Ik vond het een enghartig artikel. Dat is jammer. Waarom niet op een positieve manier nog wat puntjes op de i gezet. Dat zou heel anders overkomen.
En het vreemde is dat dr. De Vries doorgaans heel evenwichtig schrijft. Van Keller zijn inmiddels 7 boeken in het Nederlands vertaald.

Ik vond het artikel van Dr P de Vries evenwichtig en feitelijk juist. Ook de Wilde geeft bedektelijk toe dat Keller geen "5 punten" calvinist is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door elbert »

De reactie van drs. de Wilde staat hier: http://www.refdag.nl/opinie/luister_bet ... r_1_741186
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door vlinder »

Ik heb het artikel vannacht gelezen. De Wilde verwijt dr. De Vries dat wat hij niet in de boeken van Keller leest, wel te horen zou zijn in zijn Preken. Maar juist in een boek heb je toch meer ruimte om evenwichtiger te zijn dan in een (kortere) preek? Daarnaast worden zijn boeken overal gelezen en zijn preken veel minder overal gehoord, dus lijkt het me belangrijk om je punten juist op schrift goed helder uit te werken.

Wat ik me afvraag na het lezen van de artikelen: is het een must om van alle christenen te eisen dat ze de 5-points of calvinist onderschrijven, of is het belangrijker om ruimte te laten voor anderen zoals De Wilde dat schrijft in zijn laatste alinea. Luther was geen Calvinist en toch heeft hij met heel veel zegen mogen arbeiden en juicht voor Gods troon.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door DDD »

Nou, ik geloof dat hij zegt dat als je één boek van iemand leest, je daarop niet kunt zeggen dat iemand geen aandacht voor andere onderwerpen heeft. Dat lijkt me een waarheid als een koe.

Als ik een boek publiceer over het boek Esther is het zonderling om te zeggen dat ik wel wat meer oog voor de inhoud van de Openbaring mag hebben, omdat dat net zo goed het Woord van God is. Daar gaat het boek dan gewoon niet over. En dus is het verwijt ook onterecht.

Een boek schrijf je vaak over één bepaald onderwerp. Preken (meervoud!) horen zoveel mogelijk over de hele bijbelse waarheid te gaan. Het euvel van sommige bevindelijk gereformeerde predikanten is dat ze overal op in willen gaan. Dan wordt het boek oppervlakkig en voegt het ook niets toe. Dat is helaas regelmatig het geval.

Los daarvan: ik vind helemaal niet dat alleen vijfpuntscalvinisten gereformeerde christenen zijn, laat staan dat anderen geen christen zouden zijn. De suggestie die daarover gewekt wordt in het artikel van dominee De Vries vind ik onbescheiden.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door jakobmarin »

Keller noemt zichzelf "happily Reformed", gelukkig gereformeerd en preekt uit zowel de Heidelberger als de Westminster; gereformeerder kan toch niet? :)

Daarnaast heeft hij een open houding naar de wereld, die ik intrigerend vind, al ben er nog niet helemaal over uit, hoe dit te duiden (Hij leest moderne literatuur, bekijkt de laatste films, bezoekt theater, etc. en leert op die manier de wereld goed kennen).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door huisman »

jakobmarin schreef:Keller noemt zichzelf "happily Reformed", gelukkig gereformeerd en preekt uit zowel de Heidelberger als de Westminster; gereformeerder kan toch niet? :)

Daarnaast heeft hij een open houding naar de wereld, die ik intrigerend vind, al ben er nog niet helemaal over uit, hoe dit te duiden (Hij leest moderne literatuur, bekijkt de laatste films, bezoekt theater, etc. en leert op die manier de wereld goed kennen).
En dat is onze opdracht..de wereld goed te leren kennen ? Ik lees iets anders in Gods Woord.
27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door ejvl »

Je moet natuurlijk wel weten waar je over praat als je ergens voor waarschuwd.
Natuurlijk niet alle ins en outs, maar je kunt niet waarschuwen voor een film bijvoorbeeld als je zelf de gevaren niet tenminste een klein beetje kent.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:
jakobmarin schreef:Keller noemt zichzelf "happily Reformed", gelukkig gereformeerd en preekt uit zowel de Heidelberger als de Westminster; gereformeerder kan toch niet? :)

Daarnaast heeft hij een open houding naar de wereld, die ik intrigerend vind, al ben er nog niet helemaal over uit, hoe dit te duiden (Hij leest moderne literatuur, bekijkt de laatste films, bezoekt theater, etc. en leert op die manier de wereld goed kennen).
En dat is onze opdracht..de wereld goed te leren kennen ? Ik lees iets anders in Gods Woord.
27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.
Zorg voor de armen is inderdaad ook iets wat Keller belangrijk vind en praktiseert in zijn gemeente (dat ziet hij als een wezenlijk onderdeel van de evangelie-verkondiging).

"Onbesmet van de wereld" is niet hetzelfde als "de wereld goed kennen".

Juist als je de wereld goed kent, kun je daarop aansluiten in je prediking (zoals ook Paulus de wereldse dichter Aratus kende en citeerde in zijn prediking op de Areopagus, zo haalt Keller films en literatuur aan in zijn preken. Evenals bijv. ds. WM Dekker in zijn 'Provicatie' en ook Calvijn gaf aan volop te kunnen leren van wereldse schrijvers en wetenschappers, dus was daar ook bekend mee).
Laatst gewijzigd door jakobmarin op 28 mei 2013, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door elbert »

huisman schreef:En dat is onze opdracht..de wereld goed te leren kennen ? Ik lees iets anders in Gods Woord.
Een prediker hoort te weten wat er speelt. Ook de apostel Paulus kende de klassieken. Dat blijkt uit het feit dat hij de griekse dichter Aratus citeerde in zijn toespraak op de Areopagus.
Trouwens, uit de commentaar van dr. J. van Eck op het boek Handelingen leer ik dat de evangelist Lukas de Handelingen (en ook zijn evangelie) gestructureerd heeft volgens de literaire traditie van zijn tijd. Die kende hij dus en trok er lering uit. In dezelfde lijn werken ook de apologeten uit het vroege christendom.
Gesloten