Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Eppo Gremdaat

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Tijdens mijn lagere school-periode (1948-1953) heb ik zo wat alle `mars`-achtige liederen geleerd uit de Hervormde bundel (1938) en de zangbundel van Johan de Heer. Onze hoofdonderwijzer was nogal fanatiek en tijdens (maar ook na) 1945 niet geheel van vreemde smetten vrij. Op een gegeven moment was hij `ziek`, ruim anderhalf jaar. Later bleek dat hij een gevangenisstraf heeft ondergaan. Het (chr.) schoolbestuur heeft hem de hand boven het hoofd gehouden en zo kon hij weer terugkomen en zijn - toch wel vreemde - godsdienstige opvattingen uitdragen, vooral tijdens de weekopeningen waar klassen 1 tot en met 6 in de gymzaal naar zijn verhaal moesten luisteren: hij tekende op het bord een grote horizontale lijn met aan het begin een:P (wat paradijs betekende) en aan het einde van de lijn boven een H(emel) en onder een H(el) en vlak daarvoor schreef hij EN HIER LEVEN WIJ!! Je stond te sidderen en te beven op je benen. En met het klassikaal zingen was het altijd met de ramen open (en zo hard mogelijk zingen zodat men buiten kon horen dat we een christelijke school waren). Als 5e en 6e klassers moesten we ons voor de school opstellen en onder vingergeklik-klak moesten we naar binnen marcheren. De bewoners van de straat stonden (achter de gordijntjes verscholen) te lachen en als hij dat merkte kregen ze een bulderende preek.
Het was een typische man. Als je van school af bent hoor je allerlei verhalen (al dan niet aangedikt). Later op de bovengelegen ULO (waar ik met veel anderen terechtkwam) hoorde je het ware verhaal over hem van je mede-schoolgenoten. Het was wel zo dat hij ons in de 6e klas veel huiswerk gaf en - op zijn manier - ons toch wel voor het vervolgonderwijs klaarstoomde.
Het had wel een voordeel - voor mij dan - toen ik aan een evangelisatiecampagne in Belgie meedeed kon ik als `voorzanger`fungeren.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Eppo Gremdaat schreef:Tijdens mijn lagere school-periode (1948-1953) heb ik zo wat alle `mars`-achtige liederen geleerd uit de Hervormde bundel (1938) en de zangbundel van Johan de Heer. Onze hoofdonderwijzer was nogal fanatiek en tijdens (maar ook na) 1945 niet geheel van vreemde smetten vrij. Op een gegeven moment was hij `ziek`, ruim anderhalf jaar. Later bleek dat hij een gevangenisstraf heeft ondergaan. Het (chr.) schoolbestuur heeft hem de hand boven het hoofd gehouden en zo kon hij weer terugkomen en zijn - toch wel vreemde - godsdienstige opvattingen uitdragen, vooral tijdens de weekopeningen waar klassen 1 tot en met 6 in de gymzaal naar zijn verhaal moesten luisteren: hij tekende op het bord een grote horizontale lijn met aan het begin een:P (wat paradijs betekende) en aan het einde van de lijn boven een H(emel) en onder een H(el) en vlak daarvoor schreef hij EN HIER LEVEN WIJ!! Je stond te sidderen en te beven op je benen. En met het klassikaal zingen was het altijd met de ramen open (en zo hard mogelijk zingen zodat men buiten kon horen dat we een christelijke school waren). Als 5e en 6e klassers moesten we ons voor de school opstellen en onder vingergeklik-klak moesten we naar binnen marcheren. De bewoners van de straat stonden (achter de gordijntjes verscholen) te lachen en als hij dat merkte kregen ze een bulderende preek.
Het was een typische man. Als je van school af bent hoor je allerlei verhalen (al dan niet aangedikt). Later op de bovengelegen ULO (waar ik met veel anderen terechtkwam) hoorde je het ware verhaal over hem van je mede-schoolgenoten. Het was wel zo dat hij ons in de 6e klas veel huiswerk gaf en - op zijn manier - ons toch wel voor het vervolgonderwijs klaarstoomde.
Het had wel een voordeel - voor mij dan - toen ik aan een evangelisatiecampagne in Belgie meedeed kon ik als `voorzanger`fungeren.
Mooi verhaal :)
Gelukkig dat u er geen trauma aan over gehouden hebt. :super
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

Het was wel zo dat er in die tijd nog veel uit het hoofd geleerd moest worden en daar ben ik nog steeds blij om.
En dat is tegenwoordig wel anders. Ik zit altijd met kromme tenen naar diverse quizz-programma`s te kijken en men weet de eenvoudigste vragen niet te beantwoorden (dat was `in mijn tijd`wel anders!)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:Het was wel zo dat er in die tijd nog veel uit het hoofd geleerd moest worden en daar ben ik nog steeds blij om.
En dat is tegenwoordig wel anders. Ik zit altijd met kromme tenen naar diverse quizz-programma`s te kijken en men weet de eenvoudigste vragen niet te beantwoorden (dat was `in mijn tijd`wel anders!)
Ach, zelfs mijn neefje van 25 begint al te klagen over de jeugd van tegenwoordig. "In mijn tijd ging dat wel anders..." :huhu
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Eppo Gremdaat schreef:Het was wel zo dat er in die tijd nog veel uit het hoofd geleerd moest worden en daar ben ik nog steeds blij om.
In jouw tijd waren er nog geen quiz-programma's (wellicht op de radio).
The Groom's still waiting at the altar
parsifal

Bericht door parsifal »

Afgewezen schreef: Ach, zelfs mijn neefje van 25 begint al te klagen over de jeugd van tegenwoordig. "In mijn tijd ging dat wel anders..." :huhu
Tja, nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Eppo Gremdaat

Bonny schreef:
In jouw tijd waren er nog geen quiz-programma's (wellicht op de radio).
Nou, die heetten toen anders.
Van 1953 tot 1957 was een veel beluisterd radioprogramma `Mastklimmen`(ga naar WIKIPEDIA) een zèèr populaire radioquizz. Ik was inmiddels MULO-leerling en twee docenten deden mee (onze leraren Engels (van de Velde) en Frans (Soetekouw). Ze wonnen èn de ham èn de worst. Het programma werd op woensdag opgenomen en donderdag uitgezonden. We werden tot vrijdag in spanning gehouden en alle klassen kregen een pieterpeuterig stukje ham en worst. Nee, er was nog geen TV. Maar later kregen we de foto`s van de radio-opname te zien.
De worst kon `verdiend`worden als de jury de zgn. `lik-op-stuk-vraag`die de candidaten stelden moesten beantwoorden en het antwoord schuldig bleven.
refo

Bericht door refo »

Nou is zo'n quiz (met één z) altijd gemakkelijker als je niet zelf deelneemt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Nou is zo'n quiz (met één z) altijd gemakkelijker als je niet zelf deelneemt.
En kandidaten gaat tegenwoordig ook al met een k, waar moet dat heen? :haha
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Nou is zo'n quiz (met één z) altijd gemakkelijker als je niet zelf deelneemt.
In de jaren '50 waren het nog candidaten. Tog?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Om terug te gaan naar het onderwerp, op ons dorp heb je (2) PC scholen. Voor reformatorisch onderwijs moet je een stukje rijden. Het onderwijs op de PC-scholen is goed, ook het Bijbelonderwijs is goed, dus ik zie geen reden om mijn kinderen een eind te laten rijden voor reformatorisch onderwijs. De school heeft een open toelatingsbeleid, dwz dat ouders zonder christelijke overtuiging ook hun kinderen naar onze scholen mogen sturen. Uiteraard wordt er wel gevraagd naar respect en onderschrijving van de regels etc. Zo zitten er nu heel wat kinderen op school die voor het eerst en alleen daar horen van het Evangelie. En daar ben ik blij mee.
Tegelijkertijd zie ik ook wel de nadelen en zorgelijke ontwikkelingen. Door deze niet-christelijke ouders wordt wel steeds meer gedaan. Zelf blijf ik over met een niet-christelijke ouders. En dan merk je wel dat zij eigenlijk het bidden en danken en lezen in de Bijbel maar onzin vinden en als het even kan, het liefst zouden overslaan. Deels ook omdat ze niet weten hoe het moet. De coordinatoren moeten nu ook goed opletten dat zij dus bij een niet-christelijke ouder altijd een christelijke ouder zetten bij het overblijven die sterk genoeg is om dan alleen te bidden en te danken. Maar het is niet alleen het overblijven, dit geldt ook voor OR, MR.
Als christelijke ouder heb je dus de keuze om: a) je kinderen naar reformatorisch onderwijs te brengen (wat ik me soms wel kan voorstellen) of b) als ouder meer te participeren in de school en je verantwoording te nemen binnen MR/OR/etc. Maar omdat ook in onze gezindte iedereen het veel drukker heeft, is niet voor iedereen optie b haalbaar.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Eppo Gremdaat

Het zal wel aan mij liggen maar wat is het probleem? Mòeten de kinderen allemaal tegelijk bidden? Of is er een ouder die vòòrbidt. De kinderen kunnen ook `voor zichzelf`bidden met de aankondiging `even stilte!`. Het moet natuurlijk geen vroom circus worden. En.....als er `s morgens bij de aanvang van de schooltijd gebeden wordt om kracht en wijsheid bij het leren kan er ook al om een zegen gevraagd worden voor `tussen de middag`.
DDD

Bericht door DDD »

Ik snap het probleem heel goed. Niet alle ouders die overblijven staan even sterk in hun schoenen, en als dan overblijfouders niet zorgen voor een gebed voor het eten, dan verdwijnt daarmee een belangrijk christelijk ritueel uit de school.

Maar te druk mag geen reden zijn niet in de school te participeren. Ik begrijp niet waar iedereen het tegenwoordig dan zo druk mee heeft trouwens. Als ik zie wie er daadwerkelijk in besturen en gemeenteraden en kerkenraden zitten dan zijn het maar een paar mensen. NIets ten nadele van andere vormen van vrijwilligerswerk, natuurlijk. Of is het allemaal drukte om geld te verdienen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
In de jaren '50 waren het nog candidaten. Tog?
In de jaren '70 was een tijdje dat alle c's zo'n beetje vervangen werden door k's.
Verder zag je in die tijd ook veel:
BURO (Bureau)
KADO (Cadeau)
DIREKTEUR (Directeur)
enz.
Dit is echter (naar ik meen) nooit een officiële spelling geweest.

De c voor Candidaat (net als in Vacantie) was volgens mij de officiële spelling
voor dat die in de jare '90 werd aangepast (met tussen-ennen enzo)

Deze spelling werkt in de praktijk niet naar behoren. En is ook in vrij hoge
mate inconsequent (inkonsekwent, spelling jaren '70)
In veel gevallen. waar je de tussen-n niet hoorde, hoor je die nu ineens wel.
Zou dan de bedoeling van deze spelling ook zijn de spreektaal te veranderen?
Want dat is wat je in de praktijk wel hoort.
Voorbeeld: Veel wordt er tegenwoordig nadrukkelijk de N in Kerkenraad
gehoord, terwijl je die voor de spellingswijziging nooit hoorde.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Maar de uitspraak kerkeNraad is ook gewoon fout. Volgens de groene spelling moet je dat schrijven, maar dat is nog niet hetzelfde als de uitspraak natuurlijk. Ik ben meer voor de witte spelling, die is gewoon kerkeraad. Jammer dat het RD die niet volgt. Als het RD dat wel had gedaan, net als Trouw, NRC en De Volkskrant, had dat rare kerkenraad niet zo vaak gehoord geworden.
Plaats reactie