Nieuwe praeses PKN

Luther
Contacteer:

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door Luther »

Eppo Gremdaat schreef:Samenkomsten, erediensten, godsdienstoefeningen,... so what?
Prediking, verkondiging, (beter is uitleg en verkondiging....).
Eppo Gremdaat, je argumenten zijn niet nieuw. Wat doe jij met teksten als 1 Korinthe 14: 34? (Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen...)
Waarom had de Heere Jezus geen vrouwelijke discipelen? De vrouwen namen een heel andere plaats in!
De vrouw neemt in de Bijbel geen leidende taak op zich, maar is desalniettemin heel belangrijk voor het verspreiden van de blijde Boodschap. Zeker!
Maar duidelijk in een andere taakstelling dan de man.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hier lezen we in Gods Woord wat de taak van vrouwen is, en ook de reden waarom, 1 Tim. 2:
11 Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere,25) noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En Adam is niet verleid geworden;26) maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding27) geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren,28) zo zij blijft in het29) geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
25) dat zij lere,
Namelijk anderen, in de openbare vergaderingen, gelijk Paulus uitdrukt, 1 Cor. 14:34. Anderszins mogen ook de vrouwen hare kinderen tehuis onderwijzen, gelijk de moeder van Salomo deed, Spreuk. 31:1, ja zelfs ook wel anderen, wanneer de nood of stichting zulks vordert. Zie 1 Sam. 25:24; Hand. 18:26, enz.

26) niet verleid geworden;
Namelijk eerst en door den Satan zelf.

27) is in overtreding
Namelijk niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haren man, dien zij tot de zonde en overtreding heeft gebracht.

28) in kinderen te baren,
Zo wordt het Griekse woord dia ook voor in genomen Rom. 4:11 en elders. De zin is: dat, hoewel het kinderbaren met smart den vrouwen tot een straf is opgelegd, het nochtans hare zaligheid niet zal hinderen, zo zij blijven in het geloof, enz.

29) zo zij blijft in het
Grieks zo zij blijven; namelijk de vrouwen. De apostel spreekt hier zo veelvoudig, om te tonen, dat deze troost allen gelovigen vrouwen toekomt; hetwelk sommigen wel op de kinderen passen; maar daar de ouders niet zullen dragen de schuld hunner kinderen, wanneer zij door hun eigen schuld verloren gaan, Ezech. 18:3,4, zo wordt het noodzakelijk van de vrouwen verstaan, en is hierin het getal van een uitgedrukt, om deze twijfelachtigheid weg te nemen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Eppo Gremdaat schreef:Samenkomsten, erediensten, godsdienstoefeningen,... so what?
Nou nou...niet zo onverschillig.

We noemen een kerkdienst wel: een eredienst. Op zichzelf een prachtig begrip. We komen samen als gemeente om God te eren. Hij troont immers op de lofzangen Israëls (Ps 22: 4 - overigens: zijn wij "Israël"?). Houdt dan de lofzang gaande voor God Die leven laat (Ps 107 strofe 1)! - Maar laten we het woord eredienst eens opzoeken in het Nieuwe Testament. Het Griekse woord voor eredienst is latreia. Dat woord vind je in het Nieuwe Testament 5x, Driemaal met betrekking tot de Joodse eredienst (Romeinen 9:4; Hebreeën 9: 1 en 6) en éénmaal FIGUURLIJK over het Jodendom in Johannes 16: 1-2. In christelijke zin vinden we latreia enkel FIGUURLIJK in Romeinen 12:1 waar Paulus spreekt over onze redelijke eredienst. Maar daarmee bedoelt hij niet een zondagse kerkdienst, maar ons dagelijkse leven: in het vervolg van Romeinen 12 en 13 gaat het over ethiek en politiek! Daarin moeten we God eren: niet één dag in de week, maar alle zeven dagen; niet enkel in de kerk, maar in heel ons leven en de hele samenleving!

Het Nieuwe Testament geeft nauwelijks voorschriften voor de''eredienst'' - maar des te meer voor ons dagelijkse leven. Dáár komt het erop aan de Heere te eren en te dienen!

(naar een studie van A.van Ruler)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Simon schreef:
Het Nieuwe Testament geeft nauwelijks voorschriften voor de''eredienst'' - maar des te meer voor ons dagelijkse leven. Dáár komt het erop aan de Heere te eren en te dienen!

(naar een studie van A.van Ruler)
Zullen we de kerkdienst dan maar afschaffen??

Nee, natuurlijk niet. Dezelfde prof. van Ruler geeft (ik meen) 15 antwoorden op de vraag `Waarom zou ik naar de kerk gaan`.

Maar zoals - nu wijlen - de Haagse Ds Piet Lugtigheid al zei:`Op zondag hebben de mensen een sjagreinig gezicht en dat is dan hun zondagse gezicht.... Zò blij zijn ze als ze naar de kerk gaan`.... `
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Terwijl hij ergens anders zegt dat er in Christus geen man of vrouw is. Dat zou toch te denken moeten geven? Maar dat doet het niet.
Beetje simplistisch geredeneerd. Dat in Christus geen man of vrouw is, heeft Paulus er niet van weerhouden over de 'zwijgplicht' van de vrouw in de gemeente te schrijven en over de plicht van de vrouw onderdanig te zijn aan de man. De ene tekst tegen de andere wegstrepen lijkt me vrij zinloos.
Eppo Gremdaat

Maar vrouwen waren natuurlijk vroeger erg ondergeschikt en die tijd is gelukkig nu wel anders!
Simon

Bericht door Simon »

Denk je dat dominante, heerszuchtige ge-emancipeerde vrouwen passen in God's plan?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:Maar vrouwen waren natuurlijk vroeger erg ondergeschikt en die tijd is gelukkig nu wel anders!
In sommige gezinnen is dit nog steeds zo. Die vrouwen zitten waarschijnlijk niet op een forum. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat

Simon schreef:Denk je dat dominante, heerszuchtige ge-emancipeerde vrouwen passen in God's plan?
Dat zelfde heb je met de mannen (komen de kerkescheuringen door mannen of door vrouwen?)
Eppo Gremdaat

Mara schreef: In sommige gezinnen is dit nog steeds zo. Die vrouwen zitten waarschijnlijk niet op een forum. ;)
En zijn wellicht ook geen lid van een vrouwenvereniging! Of een andere soort van chr. verenging. Jammer.
Simon

Bericht door Simon »

Eppo Gremdaat schreef:
Simon schreef:Denk je dat dominante, heerszuchtige ge-emancipeerde vrouwen passen in God's plan?
Dat zelfde heb je met de mannen (komen de kerkescheuringen door mannen of door vrouwen?)
De gemeente, het geloof, de bruid, het zijn allemaal ''vrouwen" in de beeldspraak.
Ook Israel was de (overspelige) vrouw.
Enfin, zoals de vrouw onderdanig is aan haar man, zo is de man onderdanig aan Christus.
Paulus beschrijft deze orde in de brief aan de Romeinen.
En inderdaad, de woeste man die heerst ipv dient en van alles in Zijn Naam meent te moeten opleggen aan anderen, is daarbij net zo verkeerd bezig als de ge-emancipeerde vrouw.
- Oswald Chambers -
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
Eppo Gremdaat, je argumenten zijn niet nieuw. Wat doe jij met teksten als 1 Korinthe 14: 34? (Dat uw vrouwen in de gemeenten zwijgen...)
Waarom had de Heere Jezus geen vrouwelijke discipelen? De vrouwen namen een heel andere plaats in!
De vrouw neemt in de Bijbel geen leidende taak op zich, maar is desalniettemin heel belangrijk voor het verspreiden van de blijde Boodschap. Zeker!
Maar duidelijk in een andere taakstelling dan de man.

Helemaal mee eens.
Ik denk bijvoorbeeld aan Geesjen Pamans, die in haar boeken:
Gods genade Verheerlijkt, en: Zielsverlustiging in Jehova,
heel veel geestelijk onderwijs voor hart en leven heeft gegeven.
In haar tijd (ca.1800) kwamen predikanten om van
haar onderwijs te ontvangen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

SecorDabar schreef: Helemaal mee eens.
Er zullen best dames geweest zijn die al dan niet dierbare boekjes geschreven hebben in vroeger tijden. En wellicht nu nog.
In deze tijd zouden ze wellicht een goede ouderling of diaken geweest zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eppo Gremdaat schreef:
SecorDabar schreef: Helemaal mee eens.
Er zullen best dames geweest zijn die al dan niet dierbare boekjes geschreven hebben in vroeger tijden. En wellicht nu nog.
In deze tijd zouden ze wellicht een goede ouderling of diaken geweest zijn.
Nee hoor, daar vergis je je in.
boontje

Bericht door boontje »

Gerson schreef:Ik herinner me dat deze mevr zich in 1996 als 'predikante' van Kruiningen zich sterk verzette tegen het voorgaan van (de toen nog hervormde) ds A. Kort in 'haar' kerk.
De plaatselijke Ger Gem in Ned. maakte enige tijd gebruik van het hervormde kerkgebouw,
in verband met de nieuwbouw van hun eigen kerk.
In een weekdienst ging ds Kort voor ik meen voor de GBS.
Hij sprak als ik me het goed herinner over Matth.25, de wijze en de dwaze maagden.
Of Kort nu nog samen met haar gestudeerd had, of omdat hij zich negatief uitgelaten had over de verplichte nascholing van hervormde predikanten, de precieze reden van haar verzet weet ik niet meer. In ieder geval had ze Kort's boek toen nog niet gelezen..... :?
Geldt er op dit forum niet een regel dat er met respect over ambtsdragers en predikanten wordt gesproken? Dan vind ik het niet juist om over ds. van den Broeke te spreken als 'deze mevrouw' en 'predikante' (met aanhalingstekens!) en in één adem door te gaan over ds. Kort. Wees dan consequent en spreek over meneer Kort!
Niets ten nadele van ds. Kort overigens, wat mij betreft had hij rustig in Kruiningen mogen preken. Maar graag ook een beetje respect voor iemand die predikant is in volle rechten, ook al ben je nog zo tegen de vrouw in het ambt. De inhoud van het bericht vind ik overigens ook nogal 'roddelig'....
Plaats reactie