"Twitterdocent op de vingers getikt"

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Waarom zou dat niet kunnen? Mogen leraren dan ook niet meer zeggen "jonge vrienden"? Of predikanten?
Dat wordt in toespraken gedaan idd. Dat heeft toch een andere inhoud dan dat een leraar zegt: "een vriend van mij". Geen zinnig mens zal - hoop ik - menen dat hij/zij dan zijn 14 jarige leerling bedoelt. Toch is het dat wat faceboek wel doet.
Tiberius schreef:Bedenk wel dat het woord "vriend" de laatste jaren een bredere betekenis krijgt, onder invloed van het Engelse "friend".
Volgens mij draai je het nu om. Niet de betekenis van het woord "vriend" veranderd, evenmin als het "woord" friend maar allerlei vroegere gezagsverhoudingen (zoals leraar / leerling) worden dermate uitgekleed dat de relatie te qualificeren is in de - niet veranderde - betekenis van "vriend"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou dat niet kunnen? Mogen leraren dan ook niet meer zeggen "jonge vrienden"? Of predikanten?
Dat wordt in toespraken gedaan idd. Dat heeft toch een andere inhoud dan dat een leraar zegt: "een vriend van mij". Geen zinnig mens zal - hoop ik - menen dat hij/zij dan zijn 14 jarige leerling bedoelt. Toch is het dat wat faceboek wel doet.
Facebook geeft onderscheid in vrienden: goede vrienden (EN: close friends) en kennissen.
Maar goed, als Facebook de term "contacten" zou gaan gebruiken in plaats van "vrienden" zou je geen bezwaar meer hebben?
WimA schreef:
Tiberius schreef:Bedenk wel dat het woord "vriend" de laatste jaren een bredere betekenis krijgt, onder invloed van het Engelse "friend".
Volgens mij draai je het nu om. Niet de betekenis van het woord "vriend" veranderd, evenmin als het "woord" friend maar allerlei vroegere gezagsverhoudingen (zoals leraar / leerling) worden dermate uitgekleed dat de relatie te qualificeren is in de - niet veranderde - betekenis van "vriend"
Jaren geleden heb ik op de middelbare school geleerd, dat het Engelse "friend" een bredere betekenis heeft dan "vriend". Ook kennissen, kameraden, bondgenoten, etc. kan je er mee uitdrukken.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou dat niet kunnen? Mogen leraren dan ook niet meer zeggen "jonge vrienden"? Of predikanten?
Dat wordt in toespraken gedaan idd. Dat heeft toch een andere inhoud dan dat een leraar zegt: "een vriend van mij". Geen zinnig mens zal - hoop ik - menen dat hij/zij dan zijn 14 jarige leerling bedoelt. Toch is het dat wat faceboek wel doet.
Facebook geeft onderscheid in vrienden: goede vrienden (EN: close friends) en kennissen.
Maar goed, als Facebook de term "contacten" zou gaan gebruiken in plaats van "vrienden" zou je geen bezwaar meer hebben?
Inderdaad. Minder bezwaren ja, tenminste op dit vlak. Waarom kiest facebook eigenlijk voor "friends" i.p.v. voor "contactpersonen" of "personen"? (zoals. b.v. outlook?) Heb jij een idee?
Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Bedenk wel dat het woord "vriend" de laatste jaren een bredere betekenis krijgt, onder invloed van het Engelse "friend".
Volgens mij draai je het nu om. Niet de betekenis van het woord "vriend" veranderd, evenmin als het "woord" friend maar allerlei vroegere gezagsverhoudingen (zoals leraar / leerling) worden dermate uitgekleed dat de relatie te qualificeren is in de - niet veranderde - betekenis van "vriend"
Jaren geleden heb ik op de middelbare school geleerd, dat het Engelse "friend" een bredere betekenis heeft dan "vriend". Ook kennissen, kameraden, bondgenoten, etc. kan je er mee uitdrukken.
Maar geen contacten waarmee een "gezags" verhouding bestaat. Een "leraar" is geen "kennis". Ook niet in het huidige spraakgebruik of in de reikwijdte van "vriend" of "friend".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:Inderdaad. Minder bezwaren ja, tenminste op dit vlak. Waarom kiest facebook eigenlijk voor "friends" i.p.v. voor "contactpersonen" of "personen"? (zoals. b.v. outlook?) Heb jij een idee?
Nee dat zou ik niet weten. Ik kan het hen eens voorleggen.
WimA schreef:Maar geen contacten waarmee een "gezags" verhouding bestaat. Een "leraar" is geen "kennis". Ook niet in het huidige spraakgebruik of in de reikwijdte van "vriend" of "friend".
Misschien niet, nee. Alhoewel ik er geen bezwaar tegen heb.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:Inderdaad. Minder bezwaren ja, tenminste op dit vlak. Waarom kiest facebook eigenlijk voor "friends" i.p.v. voor "contactpersonen" of "personen"? (zoals. b.v. outlook?) Heb jij een idee?
Nee dat zou ik niet weten. Ik kan het hen eens voorleggen.
Ik heb daar wel mijn gedachten over. Mischien dat het allemaal niet eens bewust gebeurd - tenslotte doen mensen die zich om God nog gebod bekommeren onbewust vele zonden - maar dat het een strijd is tegen de "geestelijke boosheden in de lucht" lijkt me evident.
Tiberius schreef:
WimA schreef:Maar geen contacten waarmee een "gezags" verhouding bestaat. Een "leraar" is geen "kennis". Ook niet in het huidige spraakgebruik of in de reikwijdte van "vriend" of "friend".
Misschien niet, nee. Alhoewel ik er geen bezwaar tegen heb.
Ik wel. Het tast namelijk in de samenleving het begrip en daarmee de naleving van het 5e gebod aan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:Maar geen contacten waarmee een "gezags" verhouding bestaat. Een "leraar" is geen "kennis". Ook niet in het huidige spraakgebruik of in de reikwijdte van "vriend" of "friend".
Misschien niet, nee. Alhoewel ik er geen bezwaar tegen heb.
Ik wel. Het tast namelijk in de samenleving het begrip en daarmee de naleving van het 5e gebod aan.
Dat vind ik wel erg boud.
Mag ik dan ook niet op Twitter contact hebben met bijvoorbeeld onze burgemeester? Iemand die over mij gesteld is (of gaat worden)? Of op Facebook?
Of mag ik alleen hem volgen en hij mij niet?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:
WimA schreef:Maar geen contacten waarmee een "gezags" verhouding bestaat. Een "leraar" is geen "kennis". Ook niet in het huidige spraakgebruik of in de reikwijdte van "vriend" of "friend".
Misschien niet, nee. Alhoewel ik er geen bezwaar tegen heb.
Ik wel. Het tast namelijk in de samenleving het begrip en daarmee de naleving van het 5e gebod aan.
Dat vind ik wel erg boud.
Mag ik dan ook niet op Twitter contact hebben met bijvoorbeeld onze burgemeester? Iemand die over mij gesteld is (of gaat worden)? Of op Facebook?
Of mag ik alleen hem volgen en hij mij niet?
Ik heb het niet over met wie je wel of niet "contact" mag hebben. Het gaat mij om de suggestiviteit in woordgebruik waarmee men wordt uitgenodigd contacten te leggen. Laten we het houden bij de kern van de discussie, waar het ook mee begon en niet door allerlei varianten de discussie wazig maken. Een leraar die 'vriend' wordt met een leerling, daar hebben we het over. Dat maar accepteren met een argument: "Maar mag ik dan op Twitter ook de burgemeester niet volgen" is wel een zwakke argumentatie. Natuurlijk mag een leerling contact hebben met een leraar. Om vragen te stellen. De leraar mag ook contact hebben met de leerling. Om leiding te geven.
Techniek is niet neutraal, techniek heeft invloed op ons gedrag en op onze fysieke vermogens. Zowel verstandelijk als moreel.
Laatst gewijzigd door WimA op 01 nov 2012, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

Misschien is dat op zichzelf wel zwak, ja.
Maar het argument van jouw kant, dat het begrip en de naleving van het 5e gebod aantast, vind ik te baud in deze situatie, zodat ik daar wat tegenin wil stellen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Misschien is dat op zichzelf wel zwak, ja.
Maar het argument van jouw kant, dat het begrip en de naleving van het 5e gebod aantast, vind ik te baud in deze situatie, zodat ik daar wat tegenin wil stellen.
Het bleek wel in onderhavige case. Het werd allemaal "te amicaal". De "facebook" omgeving nodigt daartoe uit. "Vriend worden" is m.i. toch een synomiem met "amicaal doen tegen elkaar".
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Misschien is dat op zichzelf wel zwak, ja.
Maar het argument van jouw kant, dat het begrip en de naleving van het 5e gebod aantast, vind ik te baud in deze situatie, zodat ik daar wat tegenin wil stellen.
Het bleek wel in onderhavige case. Het werd allemaal "te amicaal". De "facebook" omgeving nodigd daartoe. "Vriend worden" is m.i. een synomiem met "amicaal doen tegen elkaar".
Nee, de onderhavige case ging over twitter.
Het kan zijn, dat de FB omgeving daar toe uitnodigt. Maar mag een docent dan geen FB contacten hebben met zijn leerlingen? Om zodoende informatie door te geven.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Misschien is dat op zichzelf wel zwak, ja.
Maar het argument van jouw kant, dat het begrip en de naleving van het 5e gebod aantast, vind ik te baud in deze situatie, zodat ik daar wat tegenin wil stellen.
Het bleek wel in onderhavige case. Het werd allemaal "te amicaal". De "facebook" omgeving nodigd daartoe. "Vriend worden" is m.i. een synomiem met "amicaal doen tegen elkaar".
Nee, de onderhavige case ging over twitter.
Het kan zijn, dat de FB omgeving daar toe uitnodigt. Maar mag een docent dan geen FB contacten hebben met zijn leerlingen? Om zodoende informatie door te geven.
idd, dat was Twitter. In essentie veranderd dat niet veel aan deze discussie. Het woord "wel of niet mogen" zal ik ook niet zo snel in de mond nemen. Maar om informatie door te geven zijn er andere mogelijkheden genoeg die de voorkeur verdienen. Gewoon omdat die middelen minder verleiden tot zonde en zondigen en daar zou een christen toch wel gevoelig voor moeten zijn.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Cees »

Artikel RD van vandaag
„Leraar moet afstand houden op Facebook”
01-11-2012 15:55 | Evert van Dijkhuizen

1 van 2
Foto ANP
WOERDEN – Is het handig dat een leraar op Facebook leerlingen als vriend heeft? Niet echt. „De machtsongelijkheid is te groot voor zo’n relatie.”

Een van de docenten op de Pieter Zandtscholengemeenschap in Kampen kreeg afgelopen week een schriftelijke berisping van de directie omdat hij zich via sociale media te amicaal had ingelaten met een leerling.

Wat er precies is misgegaan, is onduidelijk. Schoolleider Johan van Putten wil desgevraagd geen commentaar geven. Wel laat hij zich in het regionaal dagblad De Stentor van woensdag ontvallen dat er ontslag kan volgen voor de gewraakte docent als deze zijn gedrag niet verandert. Van Putten beroept zich op een protocol voor het gebruik van sociale media door leraren en leerlingen.

Het document blijkt bij navraag ontworpen te zijn door de Besturenraad, de koepelorganisatie voor het christelijk onderwijs. De meest in het oog springende spelregel: Het is medewerkers niet toegestaan om ‘vrienden’ te worden met leerlingen op sociale media. „We hadden behoefte aan maximale duidelijkheid”, reageert mr. Peter Dijkmans, jurist bij de Besturenraad. „Het gaat om een gevoelig probleem. Sociale media worden steeds populairder en vragen om een zorgvuldig gebruik, zeker in de schoolsituatie. Het uitgangspunt is dat we te maken hebben met een formele relatie tussen leraar en leerling. Daar passen geen te informele contacten bij, ook niet op Facebook, Hyves of Twitter. Wat ”te informeel” precies inhoudt, laten we aan de school over ter beoordeling.”

Kunt u toch een concreet voorbeeld noemen?

„Leraren doen soms mee aan praatsessies onder de naam Jan, Piet of een dierennaam: stier bijvoorbeeld. Hun functie is op dat moment volstrekt onduidelijk. Dat kan niet. Ondertekenen met meester Jan, meester Piet of juf Janneke is al beter. Maar dan nog hebben leraren geen vrijbrief om van alles te roepen. Het hoort bij de professionele houding van een docent dat hij of zij geen grenzen overschrijdt in het contact met een leerling. Communicatie is een van de zeven competenties waarop docenten worden beoordeeld.”

Hoe vaak komt het voor dat docenten zich laten gaan via sociale media?

„Ik heb er regelmatig mee te maken. Vaak gaat het om kwesties waarbij docenten hun leerlingen aanspreken met „schatje” of schrijven: „Ik vind je zo aardig.” Dan ga je een grens over. Soms zie je dat een leraar oprecht bezorgd is over de thuissituatie van een leerling, zich gaat opstellen als hulpverlener, daarin doorschiet en dan tot dit soort uitlatingen komt.”

Wat moet zo’n docent doen?

„De kwestie doorspelen aan de verantwoordelijke op school: de mentor, de vertrouwenspersoon, de schoolarts.” Voor Dijkmans staat het als een paal boven water: „Docenten moeten zich ten allen tijde bewust zijn van hun gezag, van hun voorbeeldfunctie. Ze hebben een bepaalde bekendheid, zeker lokaal. Dat schept verantwoordelijkheid.”

Wat zijn nog meer belangrijke spelregels voor het gebruik van sociale media?

„Dat leraren geen vertrouwelijke schoolzaken naar buiten brengen, in discussies duidelijk maken wie ze zijn, hun persoonlijke mening geven en niet namens school spreken, en zich houden aan de algemene regels van fatsoen. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor leerlingen.”

Wat zijn de sancties?

„Voor leraren een waarschuwing, berisping, schorsing of ontslag, afhankelijk van de ernst van de overschrijding. Leerlingen kunnen geschorst of verwijderd worden. Overigens vind ik het niet verstandig dat een schoolleider via de media laat weten dat zijn docent ontslag boven het hoofd kan hangen. Het gaat hier om een relatie werkgever-werknemer. Daar past geen publieke uitlating bij.”

Hoe wordt het protocol ontvangen?

„Toen het net uit was, kregen we veel kritiek. Het zou te streng zijn. Nu we er een tijdje mee werken, horen we er geen wanklank meer over.”

Er zijn scholen die sociale media gebruiken voor praktische zaken, zoals het doorgeven van roosterwijzigingen.

„Daar is niets mis mee. Dan kies je een positieve en functionele insteek.”
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Ad Anker »

Na de samenspraken van Bart en Kees hebben we nu de samenspraak tussen Wim en Tib. Over sociale media. Wel heel aardig! :)

W.b. vrienden: deze term wordt inderdaad op facebook gebruikt. Ik noem mijn contacten op facebook niet gelijk mijn vrienden. Dus ik vind het een facebookgerelateerde term die afwijkt van het begrip vriend dat over het algemeen gebruikt wordt.

Op twitter zijn het volgers, inderdaad veel algemener.

Ik ben overigens geen voorstander van het hebben van een netwerk vrienden die ook je leerlingen zijn op school. Of je moet het consequent gebruiken om in gesprek te zijn over de manier waarop de leerlingen zich presenteren op fb. Daar is inderdaad wel wat winst te halen, namelijk. Ik heb het meegemaakt dat één van mijn ex-leerlingen op hyves mij uitmaakte voor een pedo. Nou ja, dat is iets om te bespreken. Het was zo: ze vroeg via hyves aan een leerling: 'Bij wie zit je in de klas'. Antwoord: 'bij Anker'. Het antwoord van die ex-leerling was: 'o, bij die pedo'. Nou ja, dan knipper ik ook wel even met mijn ogen. Al wist is wel dat haar verstandelijke en sociale vermogens niet bijster indrukwekkend waren.

Zo vind ik het 'vind ik leuk' als je iets leest op fb. Soms vind je het boeiend, ontroerend, indrukwekkend maar altijd is het 'vind ik leuk'. Dat is ook een beetje jammer, maar je moet even nadenken over de betekenis.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door Wilhelm »

Bezinning over de vraag hoe met SocialMedia om te gaan is zeer belangrijk. Zeker voor docenten en ambtsdragers.
Maar je moet het zeker niet mijden. Sterker, ik denk juist dat een ieder die met jeugd te maken heeft gebruik zou moeten maken van social media. Dit is echt noodzakelijk om de jeugd goed te begrijpen, en om te weten wat er leeft. Daarnaast zijn deze media voor jeugd de manier om contacten te leggen met elkaar. Email zal een steeds kleinere plaats in gaan nemen en vervangen worden door dit soort socialmedia. Dus ook om in contact te komen en te blijven is deelname door ouderen van groot belang.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: "Twitterdocent op de vingers getikt"

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:Bezinning over de vraag hoe met SocialMedia om te gaan is zeer belangrijk. Zeker voor docenten en ambtsdragers.
Maar je moet het zeker niet mijden. Sterker, ik denk juist dat een ieder die met jeugd te maken heeft gebruik zou moeten maken van social media. Dit is echt noodzakelijk om de jeugd goed te begrijpen, en om te weten wat er leeft. Daarnaast zijn deze media voor jeugd de manier om contacten te leggen met elkaar. Email zal een steeds kleinere plaats in gaan nemen en vervangen worden door dit soort socialmedia. Dus ook om in contact te komen en te blijven is deelname door ouderen van groot belang.
Ik vraag me telkens af waarop deze opvatting is gebaseerd. iig niet op onderzoek. Ook niet op grond van historische ervaringen met soortgelijke situaties in het verleden. Vroeger klitten de ouderen toch ook niet op het dorpsplein op zaterdagavond met de jeugd samen om in contact te komen en te blijven? Dat was destijds de manier van de jeugd om contacten te leggen met elkaar. Waarom zouden wij ons mengen in hun manier om contacten te leggen met elkaar?

Zo'n beetje iedereen verwijt overigens iedereen dat niemand - behoudens jezelf - de jeugd niet begrijpt. Ik hoef de jeugd helemaal niet te begrijpen. De jeugd moet volwassen worden en daarmee moet de jeugd volwassenen gaan begrijpen. Als de jeugd mij gaat begrijpen is het proces tot volwassenheid zo'n beetje voltooit. :)

En dat email een steeds kleinere plaats in zal nemen? Daar is geen greintje bewijs voor. Email zal ook facebook wel overleven. Net zoals email b.v. msn heeft overleeft. Wat te denken van "SecondLIve"? Grote bedrijven kochten daarop - voor veel geld - hun virtuele kantoor. Verdwenen. Facebook, Twitter etc. het zijn hypes die opgaan, blinken en - snel - verzinken. Evenals hyves. De neergang is zich al aan het inzetten.

Bezinning is nodig. Maar vooral bezinning over de vraag "Wat voor nut heeft het gebruik?" De redenering "het is er nu eenmaal en dus moeten we het gebruiken" is natuurlijk de grootste flauwekul. SocialMedia is in ieder geval niet nodig in het maatschappelijke leven en het zal - naar mijn verwachting - ook niet noodzakelijk worden.
Plaats reactie