Zondagsarbeid

Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Zondagsarbeid

Bericht door joy »

Tiberius schreef:
Blauwkous schreef:Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Gelukkig maar, dat er nog zijn die dat doen.
En ook nog helemaal naar dit forum komen om dat te melden.
Ja....geweldig, moeten er meer zijn, dan wordt het een stuk rustiger op de weg....als ik in de auto zit. ::lol
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Zondagsarbeid

Bericht door sirdanilot »

Blauwkous schreef:Ik heb een vraagstuk aangaande zondagsarbeid, waar ik zelf niet uit kom en waar ik ook van niemand een antwoord op krijg.
Geloof je niet dat de wet vervuld is door onze Zaligmaker? Jouw begrip van de zondagsrust is oudtestamentisch ! Alsof zaken die op zondag zijn geproduceerd onrein zijn. Jouw interpretatie doet me meer denken aan die van een orthodoxe jood dan die van een wedergeboren christen.
Waar de rustdag om draait, is die dag te wijden aan Zijn eer, en inderdaad ook anderen de kans te geven dit te doen: niet gaan winkelen of uit eten gaan, bijvoorbeeld. Maar als een farizee gaan lopen kijken of iets op zondag is gemaakt is niet tot Zijn eer, maar door mensen bedacht wetticisme.

Ik ben het er wel mee eens dat het netjes is om niet onnodig met de auto te rijden op zondag. Maar dat is eigenlijk alle dagen zo; zuinigheid is een goede zaak, en het is ook nog eens goed voor het milieu.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Tiberius »

sirdanilot schreef:Jouw begrip van de zondagsrust is oudtestamentisch !
Zelfs dat is nog maar zeer de vraag. Lees bijvoorbeeld Psalm 92 hoe een Oudtestamentische rustdag er uit zag.

De rustdagbesteding van de Nieuwtestamentische Farizeeërs en de huidige orthodoxe Joden rust meer op zelf verzonnen inzettingen en inzettingen overgenomen van de Babyloniërs tijdens de ballingschap.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef: Daarnaast: zondagsarbeid is één ding, maar er zijn veel meer soorten van zonden. Ga je ook na welke fabrikant (zondag)sport sponsort, enzovoorts?
Dat zal lastig genoeg zijn. Maar als we dat allemaal als ondoenlijk ter zijde schuiven dan moeten we ons maar eens af gaan vragen of we de veelgeroemde zondagsheiliging (bijna zoals een Jood zijn sabbath houdt) niet een bloempje van Catharina is geworden. Iedereen heeft er regels bij, maar niemand weet waarom.
Dat laatste - als het waar is - is triest genoeg. Als het goed is, gaat het niet om de regels/regeltjes, maar om wat meer. Namelijk dat het een dag is die aan Gods dienst is gewijd. Zo probeer ik tenminste mijn kinderen nog wel voor te houden dat we die dag juist zouden moeten (en ook mogen!) besteden aan Bijbelonderzoek, met elkaar over de preek praten, zingen, etc.
Natuurlijk is de praktijk (zeker met kinderen) wel eens lastig. Maar als we er een dag van maken om alleen maar veel plezier te hebben, raakt het bovenstaande wel erg op de achtergrond.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Simon »

"Hoed u ervoor, om uws levens wil, dat u op de sabbat ( de 7de dag; zaterdag) geen last draagt" (Jer. 17:21).

Wat betekent deze tekst voor de gelovige christen, en zit er misschien een diepere betekenis achter?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef: Daarnaast: zondagsarbeid is één ding, maar er zijn veel meer soorten van zonden. Ga je ook na welke fabrikant (zondag)sport sponsort, enzovoorts?
Dat zal lastig genoeg zijn. Maar als we dat allemaal als ondoenlijk ter zijde schuiven dan moeten we ons maar eens af gaan vragen of we de veelgeroemde zondagsheiliging (bijna zoals een Jood zijn sabbath houdt) niet een bloempje van Catharina is geworden. Iedereen heeft er regels bij, maar niemand weet waarom.
Dat laatste - als het waar is - is triest genoeg. Als het goed is, gaat het niet om de regels/regeltjes, maar om wat meer. Namelijk dat het een dag is die aan Gods dienst is gewijd. Zo probeer ik tenminste mijn kinderen nog wel voor te houden dat we die dag juist zouden moeten (en ook mogen!) besteden aan Bijbelonderzoek, met elkaar over de preek praten, zingen, etc.
Natuurlijk is de praktijk (zeker met kinderen) wel eens lastig. Maar als we er een dag van maken om alleen maar veel plezier te hebben, raakt het bovenstaande wel erg op de achtergrond.
Die dingen zijn niet voorbehouden aan de zondag.

Maar niet afdwalen naar deze invulling. Het gaat hier over welke dingen je op zondag dient te laten in tegenstelling tot doordeweekse dagen. Daaraan blijkt iedereen z'n eigen invulling te geven.

Keizerin Catharina had een bloementuintje. Daar liep op een gegeven moment iemand doorheen te banjeren. Dat vond ze vervelend en gebood daarom twee soldaten erbij te zetten om dat voortaan te voorkomen. Toen Catharina al lang overleden was stonden er nog steeds 2 soldaten op die plaats, alleen wist niemand meer waarom: dat hoorde nu eenmaal zo en daarom deden ze dat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef: Dat laatste - als het waar is - is triest genoeg. Als het goed is, gaat het niet om de regels/regeltjes, maar om wat meer. Namelijk dat het een dag is die aan Gods dienst is gewijd. Zo probeer ik tenminste mijn kinderen nog wel voor te houden dat we die dag juist zouden moeten (en ook mogen!) besteden aan Bijbelonderzoek, met elkaar over de preek praten, zingen, etc.
Natuurlijk is de praktijk (zeker met kinderen) wel eens lastig. Maar als we er een dag van maken om alleen maar veel plezier te hebben, raakt het bovenstaande wel erg op de achtergrond.
Die dingen zijn niet voorbehouden aan de zondag.

Maar niet afdwalen naar deze invulling. Het gaat hier over welke dingen je op zondag dient te laten in tegenstelling tot doordeweekse dagen. Daaraan blijkt iedereen z'n eigen invulling te geven.
@refo, nu snap ik je niet meer. Je zegt eerst: "iedereen heeft er regels bij, maar niemand weet waarom." Vervolgens probeer ik te zeggen dat het niet gaat om de regeltjes, maar om het bredere kader. Daarna noem je dat "afdwalen".
Zo houd je je eigen verhaal in stand ja.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Mara »

Ik kende het niet. Zou het verzonnen zijn?
Maar het geeft op zich wel goed aan dat het goed is om de dingen te overdenken, en nog eens en na te gaan waarom we iets doen of laten.
Je kunt dingen ook laten vanwege iemand anders nl.
Zoals je als vrouw je lange broek niet aandoet als je op bezoek gaat bij iemand waarvan je weet dat het hem of haar een gruwel is.
Dan laat je het uit respect.
Of op zondag naar iemand toegaan met de auto, die zelf uit principe dat niet doet.
Dat is niet schijnheilig, maar geeft aan dat je de mening van de ander respecteert (een veelvuldig, soms ten onrechte, gebruikt woord)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
schipper
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2012, 07:29

Re: Zondagsarbeid

Bericht door schipper »

Laten we het simpel bij de Heidelberger houden.
Zondag 38; Wat gebiedt God in het 4e gebod? (Gebieden is niet verbieden)
Kerkdienst, predikambt en scholen onderhouden!
Op de sabbat naarstiglijk opkomen naar Gods huis om Gods woord te horen en de sacramenten te gebruiken.
Armen Christelijke handreiking te doen.
Al de dagen (dus ook buiten de zondag) van mijn boze werken ruste, De Heere door Zijn Geest laten werken. enz.

Ik vind hier nergens een lijst met wat niet mag maar wel een grote opdracht!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

Dit topic gaat over zondagarbeid als arbeid en niet over wat je thuis wel en niet mag.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Zondagsarbeid

Bericht door caprice »

De auto kopen wij niet op zondag. Als er onderdelen van op zondag geproduceerd zijn, is dat de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Niet die van mij. Ik zou het trouwens ook helemaal niet meer kunnen achterhalen. Misschien werkten ze in 1989 nog niet op zondag in de autofabrieken in Duitsland?

Het is net zo als met de belasting. Dat moet ik afdragen, maar de overheid is verantwoordelijk wat zij er mee doet. Zij dient het te gebruiken tot Gods eer en nut van de naasten, maar als het gebruikt wordt om wetten te maken die tegen Gods Woord in gaan, is zij daar ten volle voor verantwoordelijk. Dit ontslaat ons echter niet van de plicht van het gebed.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
schipper
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2012, 07:29

Re: Zondagsarbeid

Bericht door schipper »

Het is net zo als met de belasting. Dat moet ik afdragen, maar de overheid is verantwoordelijk wat zij er mee doet. Zij dient het te gebruiken tot Gods eer en nut van de naasten, maar als het gebruikt wordt om wetten te maken die tegen Gods Woord in gaan, is zij daar ten volle voor verantwoordelijk. Dit ontslaat ons echter niet van de plicht van het gebed.[/quote]



Helemaal mee eens!
Ik twijfel alleen wel wat de motivatie van blauwkous is.
Denkt hij/zij echt in deze trand of wordt hier iets uitgelokt? ::please
Voor hem/haar is het ook geen discussie maar een feit, zo lijkt het.
schipper
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jun 2012, 07:29

Re: Zondagsarbeid

Bericht door schipper »

ps: Hoe krijg ik ook zo'n wit kader bij een citering?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

schipper schreef:ps: Hoe krijg ik ook zo'n wit kader bij een citering?
Zie PB
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

schipper schreef:ps: Hoe krijg ik ook zo'n wit kader bij een citering?
Door de quote aan het begin niet weg te slopen, zoals jij nu hebt gedaan.
Plaats reactie