Geplaatst: 08 jul 2003, 15:10
Bedoel je niet 'schijnbare tegenstrijdigheden'?
Beste Gerrie: Tegensstrijdigheden zijn tegenstrijdigheden. Wees gewoon eerlijk genoeg om dat te erkennen. Door er een "oplossing" voor te zoeken zeg je dat wij de gedachten van God, de Schepper van hemel en aarde, in onze beperkte menselijke logika kunnen vast leggen.
Bj het dogma van de Drie-eenheid is dat niet gebeurd. Wij zeggen: God is Een. God is Drie. Dat begrijpen wij niet maar het is zo. Het is een mysterie.
Bij het dogma van de Uitverkiezing is dat anders gegaan. Er zijn teksten als: En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. (Op. 22:17). Er zijn ook teksten als: Efeze 1:5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
De Arminianen nemen teksten van eerstgenoemde soort precies zoals ze er staan en maken daar een "hokje" van. Aan teksten als die in Efeze wordt net zo lang gesleuteld desnoods met grondteksten en culturele achtergronden, net zolang tot zij ook in het "hokje" passen. Aan de andere kant doen de opstellers van de gereformeerde formulieren precies hetzelfde, maar dan andersom.
Waarom kunnen wij niet zeggen: De Heere ...is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen, en velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Dat begrijpen wij niet maar het is zo. Het is een mysterie.
Een kwestie van kiezen welke God jij wilt? Nee! .
Beste Pied,
Ik vind dat je dat juist zo mooi zegt. Maar als je dan zegt dat wij moeten zoeken naar een verklaring bederf je het weer, want dan kies je juist wel. In jouw geval kies je voor een God die mensen verkiest en verwerpt, van eeuwigheid. Alles in de Bijbel wat daar tegenin gaat leg je zo uit om bij die stelling aan te passen. Dus baseer je je dogma misschien niet op een enkele tekst maar wel op een enkel soort tekst. De Arminianen ook, maar dan andersom.
Als je dat doortrekt zoals in je argument over de Drie-eenheid Pied kom je bij de conclusie:
Beiden zijn onjuist!
Beste Gerrie: Tegensstrijdigheden zijn tegenstrijdigheden. Wees gewoon eerlijk genoeg om dat te erkennen. Door er een "oplossing" voor te zoeken zeg je dat wij de gedachten van God, de Schepper van hemel en aarde, in onze beperkte menselijke logika kunnen vast leggen.
Bj het dogma van de Drie-eenheid is dat niet gebeurd. Wij zeggen: God is Een. God is Drie. Dat begrijpen wij niet maar het is zo. Het is een mysterie.
Bij het dogma van de Uitverkiezing is dat anders gegaan. Er zijn teksten als: En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. (Op. 22:17). Er zijn ook teksten als: Efeze 1:5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
De Arminianen nemen teksten van eerstgenoemde soort precies zoals ze er staan en maken daar een "hokje" van. Aan teksten als die in Efeze wordt net zo lang gesleuteld desnoods met grondteksten en culturele achtergronden, net zolang tot zij ook in het "hokje" passen. Aan de andere kant doen de opstellers van de gereformeerde formulieren precies hetzelfde, maar dan andersom.
Waarom kunnen wij niet zeggen: De Heere ...is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen, en velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Dat begrijpen wij niet maar het is zo. Het is een mysterie.
Een kwestie van kiezen welke God jij wilt? Nee! .
Beste Pied,
Ik vind dat je dat juist zo mooi zegt. Maar als je dan zegt dat wij moeten zoeken naar een verklaring bederf je het weer, want dan kies je juist wel. In jouw geval kies je voor een God die mensen verkiest en verwerpt, van eeuwigheid. Alles in de Bijbel wat daar tegenin gaat leg je zo uit om bij die stelling aan te passen. Dus baseer je je dogma misschien niet op een enkele tekst maar wel op een enkel soort tekst. De Arminianen ook, maar dan andersom.
Als je dat doortrekt zoals in je argument over de Drie-eenheid Pied kom je bij de conclusie:
Beiden zijn onjuist!