Re: "samen in de naam van Jezus" refoweb
Geplaatst: 31 mar 2012, 19:29
als we nu het gedeelte: "heel reformatorisch Jeruzalem ..... t/m ...... vlaswieken" eruit halen, wat vinden we dan van deze column?
Goeie vraag MarthamarthaMarthaMartha schreef:als we nu het gedeelte: "heel reformatorisch Jeruzalem ..... t/m ...... vlaswieken" eruit halen, wat vinden we dan van deze column?
Even voor de "leken" onder ons in de tale kanaäns, SD, graag verduidelijking.SecorDabar schreef:Goeie vraag MarthamarthaMarthaMartha schreef:als we nu het gedeelte: "heel reformatorisch Jeruzalem ..... t/m ...... vlaswieken" eruit halen, wat vinden we dan van deze column?![]()
Zelf denk ik dat we de geesten dient te beproeven.
Ook al zouden we bovengenoemde passage er uit laten, dan nog vraag ik me af of deze columnist het hier wel heeft over de Christus der Schriften ?
Kennen wij Christus bevindelijk in Zijn ambten, naturen en staten ?
Is Christus ons werkelijk alles geworden ? Zowel in de rechtvaardigmaking als in de heiligmaking?
Ben benieuwd wat andere forumleden hiervan vinden
Ik doelde meer op de letterlijke betekenis van woorden als ''samenbinden'' en ''enigheid''.freek schreef:Wie heeft het over de Saambinder gehad?Simon schreef:kennelijk ''leeft er iets''.freek schreef:De columnisten van Refoweb schrijven net zulke uitgekauwde stukjes als sommige scribenten in bepaalde kerkelijke bladen.
En wij maar denken dat de saambinder samenbindt en de formulieren van Enigheid, enigheid bewerkstelligen..
Waar moet dat heen?
Beste Hendrik de derde,Hendrik de 3de schreef:Even voor de "leken" onder ons in de tale kanaäns, SD, graag verduidelijking.SecorDabar schreef:Goeie vraag MarthamarthaMarthaMartha schreef:als we nu het gedeelte: "heel reformatorisch Jeruzalem ..... t/m ...... vlaswieken" eruit halen, wat vinden we dan van deze column?![]()
Zelf denk ik dat we de geesten dient te beproeven.
Ook al zouden we bovengenoemde passage er uit laten, dan nog vraag ik me af of deze columnist het hier wel heeft over de Christus der Schriften ?
Kennen wij Christus bevindelijk in Zijn ambten, naturen en staten ?
Is Christus ons werkelijk alles geworden ? Zowel in de rechtvaardigmaking als in de heiligmaking?
Ben benieuwd wat andere forumleden hiervan vinden
Misschien tot mijn schandedacht het volgende:
Christus ambten:
- Profeet
- Hogepriester
- Koning
Christus naturen:
- Goddelijk
- Menselijk
Christus staten: de heilsfeiten???
Het is zeker niet goed te praten dat ik dit niet versta!
Tot mijn schaamte moet ik erkennen geen "kundig" mens te zijn in de Bijbel en alles wat daar aan samenhangt.
Dus als je het voor mij (en misschien voor anderen) toch wilt uitleggen .. ook wat er dan bevindelijk gekend moet zijn.
Dat denk ik wel zeker! Het is het neo-reformatorisch denken dat dit niet het geval was.refo schreef:Ik denk niet dat de 3000 mensen die op de Pinksterdag zich bekeerden door Hellenbroek geleerd zijn.
Kenden zij Christus bevindelijk in Zijn ambten, naturen en staten? Vermoedelijk niet.
Beste Refo,refo schreef:Ik denk niet dat de 3000 mensen die op de Pinksterdag zich bekeerden door Hellenbroek geleerd zijn.
Kenden zij Christus bevindelijk in Zijn ambten, naturen en staten? Vermoedelijk niet.
Dan vraag ik me af wat jij onder bevindelijke kennis verstaat?refo schreef:Niet op de man spelen, dat leidt maar af van de zaak.
De zaak is geloof. Dat moet je niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk is.
Dat Hellenbroek in zijn vragenboekje daarover wat wil leren is prima.
Maar ga er niet mee aan de haal en zeggen dat dat dan ook bevindelijk gekend moet zijn.
Dat is namelijk niet zo.
Hiermee stem ik samen, de joden uit handelingen hadden net van Petrus te horen gekregen dat zij hun langverwachtte Messias hadden laten kruisigen, maar dat wanneer zij hun zonde zouden inzien, het hen vergeven zou worden en Petrus beloofde de gave van de Heilige Geest, INDIEN ze zich zouden laten dopen, waarbij zij hun bekering tot Christus (dat is me wat voor een jood) lieten zien, om behouden te worden.refo schreef:Niet op de man spelen, dat leidt maar af van de zaak.
De zaak is geloof. Dat moet je niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk is.
Dat Hellenbroek in zijn vragenboekje daarover wat wil leren is prima.
Maar ga er niet mee aan de haal en zeggen dat dat dan ook bevindelijk gekend moet zijn.
Dat is namelijk niet zo.
Beste Refo,refo schreef:Niet op de man spelen, dat leidt maar af van de zaak.
De zaak is geloof. Dat moet je niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk is.
Dat Hellenbroek in zijn vragenboekje daarover wat wil leren is prima.
Maar ga er niet mee aan de haal en zeggen dat dat dan ook bevindelijk gekend moet zijn.
Dat is namelijk niet zo.